Почетна / Наша тема / Хандке – сам против њих 2019

Хандке – сам против њих 2019

НОБЕЛОВА НАГРАДА ЗА КЊИЖЕВНОСТ 2019. И НОВА-СТАРА СПОРЕЊА

Идеолошка и политичка линија се поводом књижевних награда повлачила нарочито после 1918. године, када су ове награде установљене на Западу постале инструмент борбе „слободног света“ против комунистичких држава. И када је пала „гвоздена завеса“, политичка сенка прати књижевне награде, овога пута као инструмент воље за доминацијом западног света

То што се један део светске и регионалне јавности успротивио додели Нобелове награде великом писцу Петеру Хандкеу, наставак је оне традиције мишљења која не разликује уметничко дело и јавну политичку активност. У културној прошлости Европе и света било је уметничких, односно књижевних награда које су биле мотивисане политички. Неким писцима су биле додељиване у знак подршке њиховим политичким ставовима, а другима ускраћиване управо због „неподобних“ политичких опредељења. Идеолошка и политичка линија се повлачила нарочито после 1918. године, када су књижевне награде установљене на Западу постале инструмент борбе „слободног света“ против комунистичких држава. Има више примера да је Нобелова награда за књижевност додељивана писцима који су били жртве комунистичког или неког другог репресивног поретка власти. Међутим, и када је пала „гвоздена завеса“, политичка сенка прати књижевне награде, овога пута као инструмент воље за доминацијом западног света.

Политичко мешање у награђивање књижевних дела није било страно ни унутар комунистичких држава. У социјалистичкој Југославији најбољи пример је Добрица Ћосић. Његов роман Време смрти није могао да буде награђен због политичких критичких ставова писца. Доживео је у старе дане да му неке групације које у Србији тобоже брину о књижевности (издавачи и писци) не дозволе из политичких разлога да отвори београдски Сајам књига.

Расправе о оваквим, политички обојеним књижевним наградама углавном су се одвијале у књижевно-културним круговима. Познаваоци књижевне уметности су откривали политичка мешања у уметничке вредности и на томе се застајало као на граници која дели правду и неправду у књижевном стваралаштву.
Цео текст је доступан претплатницима или у штампаном издању

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *