Imperija uzvraća udarac
Šta sad planira Ričard Grenel?
Metju Palmer, specijalni izaslanik Stejt departmenta za Zapadni Balkan, izjavio je da su SAD „usredsređene na podršku dijalogu Beograda i Prištine koji predvodi EU“ iako je EU taj dijalog nedavno restartovala, pre svega da bi iz njega istisnula SAD. To jest, preciznije, administraciju aktuelnog predsednika Donalda Trampa. A onda je Ričard Grenel, Trampov specijalni izaslanik za ovaj slučaj, preko tvitera objavio da će se predstavnici Beograda i Prištine u njegovoj režiji sastati kroz nešto manje od dve nedelje.
Nije potrebno mnogo drugih dokaza da bismo došli do zaključka da se oko našeg Kosova i Metohije na Zapadu, pa i u samoj Americi evidentno, vode dve politike.
To još ne znači da je bilo koja od njih povoljna po nas; za jednu, uostalom, pouzdano znamo da to nije još otkako su nas bombardovali 1999, a opet, da su obe po nas podjednako nepovoljne, pa, valjda jedna s drugom ne bi bile u ovako očiglednom sukobu?! Ne samo na relaciji Brisel–Vašington već i unutar samog Vašingtona, između Stejt departmenta (kao legla one politike koja je odbila da ode na đubrište istorije kada je Hilari Klinton izgubila predsedničke izbore u SAD 2016) i Trampove Bele kuće.
2. SEPTEMBAR Tek, tvitovao je Ričard Grenel, iznenada i bez prethodne najave, prošlog petka, 14. avgusta, „srećni smo što možemo da najavimo da će se lideri Kosova i Srbije 2. septembra sastati u Beloj kući radi pregovora“.
Sva je prilika da i ovog puta, kao i prošlog, EU nije znala ništa unapred. I da je za sastanak saznala kad i ostatak sveta koji prati tviter nalog Ričarda Grenela.
Sastanak zakazan za sredu, 2. septembar – ako ga bude, jer znamo šta se dogodilo prošli put kada je trebalo da ga bude, 27. juna – mogao bi da predstavlja (obespokojavajući?) znak da, uprkos prividnom krahu onog pokušaja Trampovog izaslanika da se umeša u dijalog kojim rukovode Evropska unija i američki zvaničnici poput Metjua Palmera, zapravo sve vreme funkcioniše tajna diplomatija u trouglu Bela kuća – Beograd – Priština. Što bi moglo da sugeriše i da je tako, u tajnosti i strogoj konspiraciji, sklopljen nekakav dogovor koji će trijumfalno biti obelodanjen i ozvaničen na tom sastanku 2. septembra.
Opet, podjednako je moguće, jer je u jednakoj meri zamislivo, i da je Bela kuća, možda uz minimum konsultacija a i to samo oko termina, jednostavno pozvala predstavnike Beograda i Prištine da se pojave u Vašingtonu tog 2. septembra. A jasno je i da ni jedni ni drugi nisu u poziciji da odbiju takav poziv; najzad, kako god da okrenemo, tako nešto ne bi bilo ni mudro ni odgovorno. Ovakav scenario podrazumeva da onakvog tajnog dogovora, sklopljenog unapred, pre sastanka, nema; i da sastanak pre svega služi da bi imperija uzvratila udarac onima koji su je osujetili i obrukali pre dva meseca, te će predstavnici vlasti iz Beograda i Prištine na sastanku u Vašingtonu prvenstveno poslužiti kao prigodno oruđe za spomenuto uzvraćanje udarca.
Uostalom, obrati li se kudikamo više pažnje na detalje, i pod uslovom da Ričard Grenel poseduje potrebnu dozu osećaja za nijanse, može se primetiti i da njegov tvit za 2. septembar najavljuje pregovore. A ne dogovor.
EKONOMIJA DOGOVORA Što ne znači i da je Bela kuća gadljiva na mogućnost postizanja nekakvog dogovora. Jako važan momenat, koji jeste očigledan ali mora da bude naglašen baš u ovom kontekstu: sastanak u Beloj kući biće održan svega dva meseca pre predsedničkih izbora u SAD. A Ričard Grenel je u predizbornoj kampanji Donalda Trampa i te kako angažovan, eno ga, upravo se vratio iz ture po Nevadi. A to će reći da ni Grenel ni njegov šef nemaju vremena za gubljenje na sastanak samo radi sastanka.
Dok bi im, nasuprot tome, nekakav dogovor Beograda i Prištine predstavljao zgodan predizborni poen jer bi došao u sticaju s neočekivanim dilom između Izraela i UAE, kao još jedan dokaz Trampove spoljnopolitičke umešnosti.
Sad, što se sadržine tog eventualnog dogovora tiče, treba imati u vidu da trenutna vlada u Prištini Avdulaha Hotija apsolutno ne poseduje dovoljno unutrašnje snage, ako bi takvu snagu ijedna mogla da ima, da s Beogradom postigne dogovor koji ne bi predstavljao njegovu (našu) bezuslovnu kapitulaciju; vidimo da ne uspeva da spreči ni izgradnju puta pored Visokih Dečana, pa kako od nje očekivati nešto više? A to pak znači i da našim vlastima neće biti, jer iz ovog razloga i ne može da bude, ponuđen plan koji bi, izvesnim ustupcima, zasladio i/ili zamaskirao kapitulaciju. Da ga kao takvog prihvate i onda to proglase za svoju pobedu.
Tako da nam, iščekujući 2. septembar, preostaje samo da poverujemo kancelariji Trampovog savetnika za nacionalnu bezbednost Roberta O’Brajena koja saopštava da sastanak Beograda i Prištine, od koga inače „Sjedinjene Države očekuju rezultat“, neće biti završen na štetu našeg suvereniteta i teritorijalnog integriteta. Već će se ticati ekonomije, jer „Sjedinjene Države veruju da je progres u ekonomskim pitanjima ključan za napredak mirovnog procesa“. Šta god to tačno trebalo da znači.
Predsednik AV ima pravo, nikad neće priznati nezavisnost Kosova, niti će to učiniti Srbija. Postavlja se pitanje po kom medjunarodnom aktu-dokumentu-sporazumu je Kosovo “država” da bi je Srbija priznala – ako to nije Briselski sporazum koji po suštinskoj formulaciji (odredbama) menja pokrajinski status KiM u status Kosova (nezavisne albnske države), jer u sporazumu se nigde ne spominje reč “pokrajina”, “Srbija” “R-1244, a koji se nalazi pred finalizacijomm, i o kom se nastavlja dijalog u EU i SAD (Njujorku)? Amerika je u startu govorila da je Briselski sporazum nepovratan proces, zacementirana stvar… zašto, zato što je Kosovo dobilo sve državne atribute, sada se traži “kompromis” da Kosovu udje u UN, Unesko, Interpol…(!)? Zašto je B. sporazum potpisan u startu (kao dokaz da ga Srbija prihvata), a nije potpisan “na kraju” pregovora kada dve strane (Srbija i Kosovo) usaglase stavove? Zbog otimanja teritorije, Srbija teritorijalno ništa ne dobija, treba da se raskine Briselski sporazum , a rešavanje Kosova-KiM rešavati na medjunarodno-pravnoj osnovi i Ustavu Srbije – da se prebaci na SB UN? Bez povratka 250.000 proteranih Srba ne treba uopšte pregovarati?
(prvi komentar je u sklopu teme Kosovo)
Komentar na članak:
Sve je jasno u članku N. Vrzića. Amerika preklapa EU da ubrza konačno rešenje po pitanju Kosova iz više razloga: “Geopolitičkih, unutrašnjih (predizborna kampanja D. Trampa), Dokazivanje moći na medjunarodnom planu da reši Kosovo – jer je proteklih godina rešila Izraelsko-Palestinske pregovore: Obe strane potpisale da se Izrael odriče integriteta i suvereniteta nad navodno okupiranim oblastima (neće valjda isti model da primene za Srbiju i Kosovo), i da se iskoristi A. Vučić koji je najjači lider u Srbiji i najodaniji pregovarač, da finalizira Briselski sporazum (kojim je Kosovo dobilo sve državne atribute), i učlanjenje Kosova u Ujedinjene nacije (sa pravom učlanjenja u svim medjunarodnim organizacijama: Unesko, Interpol…)”?
NAGLAŠAVA SE da niko ne sme da odbije sastanak u Vašingtonu (nije vreme), naravno jer je Briselskim sporazumom Srbija dovedena do svršenog čina – predaje teritorije KiM. Albanci-Kosovo imaju “separatistički” plan: Nezavisna albanska država Kosovo i na terenu i na medjunarodnoj poziciji, a Srbija koji plan ima, oisim ekonomsko finansiranje za bolji život Srba na Kosovo, i propagiranje da nikada neće priznati Kosovo(!)? Nije suština pitanje “da li Srbija priznaje” – nego “šta priznaje” (albansku državu Kosovo po BS)? Zašto Srbija ne ispostavi plan-agendu za dijalog: Povratak na Kosovu 250.000 proteranih Srba, povratak celokupne srpske imovine, 1000 vojnika na granici sa Albanijim po R-1244 i mnoga bitna pitanja, i nakon toga da se vodi dijalog o normalizaciji odnosa? Da ne dužim…!