Belgrade SAXperience 2021

Међународни фестивал саксофона у Србији Belgrade SAXperience, кратког трајања али, као и обично, највишег професионалног и уметничког домета, одржан је у Београду од 28. септембра до 1. октобра

У овом осмом издању фестивала Belgrade SAXperience осим врхунских концерата у разним музичким жанровима, од џеза и класичне музике до електронике, представљене су и премијере композиција за саксофон домаћих аутора. Неформално дружење учесника фестивала и публике одвијало се у џем сешнима. Сви догађаји су одржани уз прописане епидемиолошке мере. После Београда, у оквиру програма Sax on tour, уметници су наступили у Лесковцу, Пироту, Смедереву, Сомбору и Вршцу. Посебан пројекат посвећен је едукацији најмлађе публике – Mini SAXperience – која је кроз интеракцију с младим извођачима имала прилику да сазна све о инструменту. Фестивал је помогло Министарство културе и информисања Србије, Аустријски културни форум и Италијански институт за културу у Београду.
Фестивал саксофона је основан 2014. године као иницијатива Удружења саксофониста Србије са саксофонистом Миланом Савићем на челу, с идејом да се представе бројне могућности саксофона у класичној музици, џезу и популарној музици, али и да се пренесе знање домаћим саксофонистима на мајсторским курсевима гостујућих уметника. Саксофон је 1842. изумео Белгијанац Адолф Сакс, по коме инструмент носи име, па је тако један од најмлађих инструмената. На почетку су га свирали само у џез клубовима (Чарли Паркер, Стен Гец, Џон Колтрејн) и у биг бендовима почетком двадесетог века, да би убрзо освојио цео свет. Великани класичне музике (Берлиоз, Дебиси, Равел, Прокофјев) усвојили су га и за њега компоновали. Данас се саксофон свира од аматерске журке на плажи до најпрестижнијих концертних дворана.
Концерти SAXperiencea смишљени су тематски, па смо имали Аустријски валцер (Авидо дуо – Алваро Колао Леон, саксофон, и Ђорђе Давидовић, хармоника), Париске ноћи (француски Morphing Saxophone Quartet), Serbian Inventions (дуо Vibrance – мецосопран Ана Радовановић и саксофониста Милан Савић, с премијерним делима домаћих композитора Светлане Савић, Татјане Милошевић и Александра Седлара) и Italian Progressive (изврсни Дамиан Грандес, који је премијерно за београдску публику представио свој пројекат Grandessocera – Electric Propaganda за саксофон, електронику и видео у коме комбинује класичну музику, џез и електронику).
Morphing Saxophone Quartet који чине четворица врхунских француских саксофониста Кристоф Грезе, Еди Лопез, Антони Малкон и Матју Делаж, играо је на сигурну карту Грига и Равела специјално аранжираних за овај састав. У акустичној Скупштини града први звуци Григове Холберг свите су изненадили прејаким звуком у односу на гудачки оркестар за који је дело писано. Међутим, кад се уво мало навикне, усклађеност, музикалност и суптилност дувачких инструмената донела су сасвим посебан угођај. Аранжман је подвукао предности дувача, па је чак и меланхолична тема Арије, чини се, зазвучала нежније него на виолини. Ригодон на крају је представио сву техничку премоћ музичара.
Равелов Гудачки квартет у Еф-дуру писан је изразито гудачки, па смо кроз нову звучну слику заправо добили сасвим ново дело. Тамо где је у гудачима био пицикато, ништа није сметало музичком доживљају што је то био суптилни стакато дувачког инструмента. Велики мајстори саксофона за крај су оставили шансону Клода Левијеа, која је била увод у шармантни бис са темама чувених песама Едит Пјаф. Духовито и маштовито изведен потпури сетно је евоцирао нека друга времена када су се шансоне компоновале, певале, а њихови аутори и извођачи слушали и обожавали. Vie en rose, Non, je ne regrette rien, Milorde… шта рећи а не заплакати. Merci et a bientot.


Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *