Belgrade SAXperience 2021

Međunarodni festival saksofona u Srbiji Belgrade SAXperience, kratkog trajanja ali, kao i obično, najvišeg profesionalnog i umetničkog dometa, održan je u Beogradu od 28. septembra do 1. oktobra

U ovom osmom izdanju festivala Belgrade SAXperience osim vrhunskih koncerata u raznim muzičkim žanrovima, od džeza i klasične muzike do elektronike, predstavljene su i premijere kompozicija za saksofon domaćih autora. Neformalno druženje učesnika festivala i publike odvijalo se u džem sešnima. Svi događaji su održani uz propisane epidemiološke mere. Posle Beograda, u okviru programa Sax on tour, umetnici su nastupili u Leskovcu, Pirotu, Smederevu, Somboru i Vršcu. Poseban projekat posvećen je edukaciji najmlađe publike – Mini SAXperience – koja je kroz interakciju s mladim izvođačima imala priliku da sazna sve o instrumentu. Festival je pomoglo Ministarstvo kulture i informisanja Srbije, Austrijski kulturni forum i Italijanski institut za kulturu u Beogradu.
Festival saksofona je osnovan 2014. godine kao inicijativa Udruženja saksofonista Srbije sa saksofonistom Milanom Savićem na čelu, s idejom da se predstave brojne mogućnosti saksofona u klasičnoj muzici, džezu i popularnoj muzici, ali i da se prenese znanje domaćim saksofonistima na majstorskim kursevima gostujućih umetnika. Saksofon je 1842. izumeo Belgijanac Adolf Saks, po kome instrument nosi ime, pa je tako jedan od najmlađih instrumenata. Na početku su ga svirali samo u džez klubovima (Čarli Parker, Sten Gec, Džon Koltrejn) i u big bendovima početkom dvadesetog veka, da bi ubrzo osvojio ceo svet. Velikani klasične muzike (Berlioz, Debisi, Ravel, Prokofjev) usvojili su ga i za njega komponovali. Danas se saksofon svira od amaterske žurke na plaži do najprestižnijih koncertnih dvorana.
Koncerti SAXperiencea smišljeni su tematski, pa smo imali Austrijski valcer (Avido duo – Alvaro Kolao Leon, saksofon, i Đorđe Davidović, harmonika), Pariske noći (francuski Morphing Saxophone Quartet), Serbian Inventions (duo Vibrance – mecosopran Ana Radovanović i saksofonista Milan Savić, s premijernim delima domaćih kompozitora Svetlane Savić, Tatjane Milošević i Aleksandra Sedlara) i Italian Progressive (izvrsni Damian Grandes, koji je premijerno za beogradsku publiku predstavio svoj projekat Grandessocera – Electric Propaganda za saksofon, elektroniku i video u kome kombinuje klasičnu muziku, džez i elektroniku).
Morphing Saxophone Quartet koji čine četvorica vrhunskih francuskih saksofonista Kristof Greze, Edi Lopez, Antoni Malkon i Matju Delaž, igrao je na sigurnu kartu Griga i Ravela specijalno aranžiranih za ovaj sastav. U akustičnoj Skupštini grada prvi zvuci Grigove Holberg svite su iznenadili prejakim zvukom u odnosu na gudački orkestar za koji je delo pisano. Međutim, kad se uvo malo navikne, usklađenost, muzikalnost i suptilnost duvačkih instrumenata donela su sasvim poseban ugođaj. Aranžman je podvukao prednosti duvača, pa je čak i melanholična tema Arije, čini se, zazvučala nežnije nego na violini. Rigodon na kraju je predstavio svu tehničku premoć muzičara.
Ravelov Gudački kvartet u Ef-duru pisan je izrazito gudački, pa smo kroz novu zvučnu sliku zapravo dobili sasvim novo delo. Tamo gde je u gudačima bio picikato, ništa nije smetalo muzičkom doživljaju što je to bio suptilni stakato duvačkog instrumenta. Veliki majstori saksofona za kraj su ostavili šansonu Kloda Levijea, koja je bila uvod u šarmantni bis sa temama čuvenih pesama Edit Pjaf. Duhovito i maštovito izveden potpuri setno je evocirao neka druga vremena kada su se šansone komponovale, pevale, a njihovi autori i izvođači slušali i obožavali. Vie en rose, Non, je ne regrette rien, Milorde… šta reći a ne zaplakati. Merci et a bientot.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *