Pečat nedelje

foto: Beta

Nebeska diplomatija

Kako je, umesto isiljene podrške ukrajinskim raskolnicima, starac svetogorskog manastira, usred Kijeva, poslao podršku mitropolitu Onufriju

Prema svedočenju monaha manastira Vatoped na Svetoj Gori, arhimandrit Jefrem se dugo opirao pritisku Carigradske patrijaršije da prisustvuje intronizaciji kontroverznog mitropolita Epifanija u Kijevu. Duboka pukotina nastala na telu pravoslavlja a nakon dodeljivanja tomosa ukrajinskim raskolnicima posebno je, zbog njenih veza s Konstantinopoljem, pogodila Svetu Goru. Stav da Aton ne bi trebalo da bude deo delegacije koja će učestvovati na kijevskoj manifestaciji, izglasan je na nedavnom zasedanju Sveštenog kinota. Izuzev Iverona, Stavronikita, Pantokratora i Ksenofonta, većina manastira je podržala ovu odluku. Za patrijarha Vartolomeja nimalo srećna vest – posebno u okolnostima kada je većina pravoslavnih pomesnih crkava izrazila svoju saglasnost sa Moskovskom patrijaršijom da je nekanonsko postupanje Carigrada i njeno stavljanje u okvire spoljne politike SAD uvod u veliku šizmu.

ŽALOSNI SPEKTAKL Od pisanja molbe Carigradskoj patrijaršiji za priznanje autokefalnosti čiji je autor bio niko drugi do spiker ukrajinske Rade Andrej Parubi, jedan od vođa majdanovskih oružanih jedinica, do ustoličenja poglavara te crkvene strukture nije proteklo mnogo vode Dnjeprom. U januaru ove godine, u atmosferi potpunog zaoštravanja odnosa sa Moskovskom patrijaršijom, patrijarh Vartolomej je dodelio tomos takozvanoj UPC. Po rečima predsednika Ukrajine Petra Porošenka, stvaranje ove strukture predstavlja geopolitičku katastrofu za Rusiju. Za one koji su bili sumnjičavi prema upozorenjima analitičara da iza cele priče stoje SAD i Vatikan, stvari su postale jasne. Ostalo je samo da ova crkvena parastruktura bude prihvaćena u svepravoslavnom svetu što se pokazalo mnogo težim zadatkom. Upravo zato je i pred intronizaciju Epifanija u Kijevu pritisak na arhimandrita, a po svedočenju kaluđera Vatopeda, bio neizdržljiv. Jer ukoliko bi se u delegaciji patrijarha Vartolomeja našao i Jefrem, najnepokorniji i najugledniji starac Svete Gore i uz to veliki prijatelj Rusije, celo činodejstvo u kijevskoj crkvi dobilo bi privid legitimiteta. Uzgred, reč je o starcu koji se duboko zamerio Amerikancima zbog protivljenja održavanju Kritskog sabora, ali i pronošenju pojasa Majke Božije po Rusiji koje su mnogi pravoslavni analitičari nazvali „strateški“ značajnim u mističkoj Armagedonskoj bici.
Opraštajući se rečima „Bolje da ja primim udarac nego da manastir postrada“, arhimandrit Jefrem je u sastavu delegacije Konstantinopoljske patrijaršije došao u Kijev, ali je dan pre ustoličenja ukrajinskog mitropolita hospitalizovan. Razlog – infarkt.
Ceremonija ustoličenju Epifanija u Crkvi Sofije Kijevske tako je prošla bez učešća predstavnika Svete Gore. Upadljiv je bio izostanak patrijarha pomesnih crkava i vernika. Žalosnom spektaklu, kako je događaj nazvao Aleksandar Volkov, portparol ruskog patrijarha Kirila, prisustvovao je tek državni vrh Ukrajine, Petar Porošenko sa suprugom, Julija Timošenko, te predstavnici drugih religioznih organizacija u Ukrajini, kao i predstavnik Carigradske patrijaršije mitropolit Galski Emanuel. Patrijarh Vartolomej koji je dodelio autonomiju nepriznatoj UPC takođe nije došao.
„Carigradska patrijaršija je ostala potpuno sama sa svojom kloniranom ’ovcom Doli’. Ta usamljenost – pogotovo nakon svečanosti u Moskvi povodom 10-godišnjice intronizacije patrijarha Kirila – može se shvatiti samo na jedan način: nikome u svetskom pravoslavlju nije potreban raskol“, komentariše Aleksandar Volkov.

STRATEGIJA VATIKANA S druge strane, to što je za datum intronizacije takozvanog mitropolita Epifanija izabran praznik Svetog Marka Efeskog, borca protiv latinske jeresi, upućuje na duboko ritualnu prirodu ove ceremonije. Posebno ako se ima u vidu da je skromnoj ceremoniji umesto predstavnika pomesnih crkava prisustvovao poglavar Grko-katoličke „crkve“ Svjatoslav Ševčuka čime se bojazan pravoslavnih Ukrajinaca da u sticanju autokefalnosti UPC deo strategije pripada i Vatikanu čini opravdanom. Podsetimo da je priča o tome da Vatikan teži da odvoji Ukrajinsku pravoslavnu crkvu MP od RPC i da je ujedini sa raskolničkim UPC KP i UAPC u Ukrajinsku pomesnu crkvu stara koliko i ukrajinska pravoslavna crkva Kijevske patrijaršije.
No dok su sva pitanja još uvek lebdela u vazduhu poluprazne crkve na kijevskom trgu, arhimandritu Jefremu, smeštenom u bolnicu, agenti SBU nizu dozvolili posetu predstavnika UPC MP. U telefonskom razgovoru s njima on je zamolio da se prenesu izraze njegove ljubavi prema mitropolitu Onufriju i svim arhijerejima njegove crkve, i tako jasno izrazio svoj stav prema, kako ih je nazvao šef Biblijsko-bogoslovske komisije Moskovske patrijaršije Andrej Novikov, „presvučenim“ raskolnicima.
Starac Jefrem nije usamljen primer u čuvanju nepokolebljive vere svetogorskih monaha. Blaženi starac Filotej (Zervakos) je na inicijativu vaseljenskog patrijarha Vasilija (Georgijadisa), da se na Svetoj Gori 1930. godine održi tzv. Vaseljenski sabor napisao poslanicu koja je izražavala svetootačku poziciju u odnosu na pogubni poduhvat vaseljenskog patrijarha. I održavanju Kritskog sabora 2006. koji se, iako pripreman decenijama unazad, pretvorio u pravoslavni skup, Svešteni kinot se odlučno usprotivio. Krotki lafovi istine pravoslavlja, kako je svetogorske monahe nazivao Ava Justin Popović, pokazali su ne jednom kroz istoriju da imaju snage da preusmere kormilo svepravoslavnih prilika koje u ovom trenutku zahvaljujući istočnopapističkim pretenzijama Carigradske katedra ne slute na dobar ishod.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *