SVETOZAR KOLJEVIĆ (1930–2016) – Jedan po jedan othode gospoda

Svetozar Koljević 2Piše Rajko Petrov Nogo

Neko je rekao da bismo sve knjige najdubljeg srpskog samosaznanja mogli čitati kao nastavak Gorskog vijenca. Ali bismo mogli dodati i da je sve pre Vijenca – epska i lirska usmena klasika, monaška i dvorska književnost – pripremalo Njegoševo stožerno delo: ono što je pre Njegoša njemu vodi, ono posle njega, njegov je nastavak. U ovim koordinatama obdelavao je Svetozar Koljević, koji se iz svetskih književnih horizonata vraćao u srpsku književnost – da se potkrepi

Još dok smo živeli u Sarajevu, Svetozar Koljević nas je tešio da je Sarajevo divan grad – za brz beg iz njega na pet-šest najlepših obližnjih planina. Koljevićeve dvosmislice i doskočice često su bile simbolične.

Za vikende smo bežali na planine, dok taj sport ne počesmo upražnjavati preko Drine, i dok u ratu ne poče masovna bežanija našeg sveta – i u planine i preko Drine. Svetozar Koljević je jedno vreme ostao na svom Višnjiku u Sarajevu. Kako mu je bilo, samo on zna…

Naš mali kružok – Svetozar i Nikola Koljević, Novica Petković, i još poneko – izolovan i marginalizovan u Sarajevu, bio je prihvaćen u Beogradu. Tu smo objavljivali, tu su nas prijatelji pozivali na tribine, tu smo sarajevsku teskobu razgaljivali beogradskom slobodom, širinom i bliskim pripadništvom. U Sarajevu, naša porodična i književna prijateljevanja, krsne slave, praznici, povremeni odlasci u moj zavičaj, ponekad i zajednička letovanja, obilasci manastira, ta naša mala hodočašća, onda zajedničke lektire, šetnje i razgovori, sve je to učinilo da, tako zbijeni, intenzivno živimo u svojoj kulturi i veri. Izbegli smo, dakle, da više supstance ne bude u neprijateljstvima nego u našim ljubavima, kako bi to rekao Svetozarev i Nikolin Jejts. Mnogim Srbima je, izgleda, teško bilo živeti sa braćom i rođacima u istini – lakše im je, po navici, sa razbraćom, u laži i ketmanu… Naša pasivna rezistencija tamo je razumevana kao jeres. To što smo se tako držali, tek ćemo kasnije saznati, Srbi su primetili, pa i pominjali da je kakav-takav otpor tiraniji moguć. Naizmenični, čas politički, čas policijski pritisci, ishodili su da jedan po jedan othode gospoda. Mučno je bilo otići, a mučeništvo ostati.

U poslednje vreme pomrla je čitava jedna biblioteka najvećih. S kim ćemo živeti, Svetozare. Sa porodicom i sa knjigama.

Neko je rekao da bismo sve knjige najdubljeg srpskog samosaznanja mogli čitati kao nastavak Gorskog vijenca. Ali bismo mogli dodati i da je sve pre Vijenca – epska i lirska usmena klasika, monaška i dvorska književnost – pripremalo Njegoševo stožerno delo: ono što je pre Njegoša njemu vodi, ono posle njega, njegov je nastavak. U ovim koordinatama obdelavao je Svetozar Koljević, koji se iz svetskih književnih horizonata vraćao u srpsku književnost – da se potkrepi. I da o njoj piše kao o postojbini lepote i smisla. Vraćao se u postojbinu svoga jezika u kojoj „mrtvi razgovaraju sa živima, a živi sa nerođenima“. U Koljevićevom osvetljenju, merena svetskim merilima, srpska književnost, na njenim vrhuncima, ukazivala nam se kao ono najbolje i najveće što imamo. Svetozar Koljević nas je učio da ne budemo provincijalci, ne samo u prostoru već, što je još važnije, ni u vremenu. I još nas je učio da je život značajan, jer je simboličan.

Ko je čitao fundamentalne Koljevićeve knjige Naš junački ep (1974) i Postanje epa (1998) taj je mogao razabrati da su u formulama narodnog pesničkog izraza pohranjeni snovi, čežnje i izbezumljenja brojnih generacija, koje su se služile zajedničkim semantičkim i sintaksičkim kodom. I mogao je golim okom videti kako ponornički izranjaju drevni oblici usmene folklorne kulture u novijoj književnosti, to jest kako se pesnički jezik iznova rađa iz sopstvenog pepela, i kako takav jezik ima „slonovsko pamćenje“. I kod Njegoša i kod Andrića, recimo, a oni i jesu, kako Koljević ubedljivo piše, naša slobodarska i epska vertikala. Nije slučajno što je ovaj svetski putnik na svoje puteve nosio Na Drini ćupriju i u hotelskim sobama čitao gde mu se knjiga otvori. Otadžbina je tako putovala s njim.

Ali što je najlepše i najuzbudljivije Koljević je, uprkos ogromnoj erudiciji, ili baš zahvaljujući njoj, pisao jednostavno i pronicljivo, pulsirajuće živo, pa u njegovim tekstovima sve pršti od životnih i živopisnih paradoksa, a nekad i od samih ovejanih suština. Tako je Gorski vijenac, recimo, u Koljevićevom čitanju izložen svakojakim kontaminacijama i prodornim subverzijama, i time, oplevljen od jednoumnosti, još jednom primaknut svetskim pesničkim vrhuncima. Svetozar Koljević piše tako da je katkada njegov tekst zanimljiviji od onoga o čemu piše. To je redak trijumf inteligencije. A to, možda, dolazi i otuda što nikad ne gubi kompas, jer nigde ni ne očekuje „da sunce izađe na zapadu“. Koljević je kao Krajišnik baštinio i Kočića i Ćopića, pa je katkad pisao, kako je lepo primetio jedan pesnik, onako „kako je mogao pisati i David Štrbac, da je imao prilike da studira i diplomira na Kembridžu“. Samo sa snažnim kulturnim patriotizmom može se uspešno braniti kulturni i nacionalni integritet. On se u Sarajevu, između ostalog, branio ekavicom, kojom su, uprkos pritiscima, govorili i pisali braća Koljevići.

Uz to je Svetozar Koljević, ovamo u izbeglištvu, kao i tamo u tiraniji, izdržao sve strašne životne udarce, sav užas naše ubrzane istorije, gde se, evo, ni na grobljima ne možemo okupiti.

Okupljao je Svetozar po svetu rasejanu porodicu i brinuo o ovoj u Novom Sadu i Beogradu, neumorno i pribrano radio i objavljivao knjigu za knjigom, bez ijednog dana bolovanja, nikoga i ničim ne opterećujući. To je mogao samo snažan um, svetla pamet.

A šta je sve u mome životu i životu moje porodice značio Svetozar Koljević, nije ni mesto ni vreme da govorim već da sinovski ćutim.

Znam da je pokušavao, a katkad i uspevao, da se ophrve samštini i tugi za počivšom i blagorodnom Ksenijom, najčešće zabavljen oko troje male unučadi.

Na godišnjicu Bekanine smrti stigli su ćerka i zet iz Amerike, okupila se porodica iz Novog Sada i Beograda, obišli Bekanin grob, prošetali i, na Svetozarevu želju, zajednički se slikali; onda je Svetozar, radosno-tužan, jer je sa Bekanom nekada gledao tenis, seo da gleda naše momke; jednom-dvaput duboko uzdahnuo, i umro – smrću pravednika.

Onaj u čijoj je to nadležnosti okončao je njegove ovozemne poslove i dane. Jer su ovozemni poslovi bili uglavnom posvršavani.

Jedan po jedan othode gospoda.

Zbogom, Svetozare.

U Novom Sadu, 1. juna 2016

Izgovoreno na sahrani akademika Svetozara Koljevića   

foto: www.anurs.org zaйm na kartu onlaйn zaйm bez otkaza na kartuzaйm laйmonlaйn zaйm bez otkaza

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *