Предлози за нову економију

Пише Бојан Димитријевић (аутор је економиста и члан Фискалног савета)

Којим правцем светска економија треба да крене даље? Шта су основне поуке и лекције кризе и да ли су свет, наука, струка, извукли праве поуке из кризе 2008?

Током 2008. године свет је погодила финансијска криза која је у међувремену названа Великом рецесијом. По дубини, интензитету и трајању то је највећа криза после Велике депресије из 1929–1933. године. Од ње је разликује чињеница да је пад бруто домаћег производа (БДП) и раст незапослености био мањи него 1929. године.

КЉУЧНА ПИТАЊА Криза је највише погодила САД и земље Европске уније, а делимично и земље Трећег света, а код медитеранских земаља ЕУ (Грчка, Италија, Шпанија) још увек траје.
Интензитет кризе је мањи, пре свега, због чињенице да је држава интервенисала (у духу кејнзијанских препорука) и огромним фискалним пакетима ублажила многе последице још дубљег пада производње и запослености, те спречила масовнији банкрот банака, финансијских организација и великих предузећа.
Није нам намера да анализирамо кризу која је већ одавно иза нас (јер се свет већ суочава и с новом кризом везаном за крах економије услед пандемије ковида 19) већ да поставимо нека кључна питања која су се тим поводом отворила и која су од темељног значаја за судбину економске струке, њене теорије и економске политике, али су значајне и за смер којим свет може кренути у будућности.
Основно питање је – шта су кључни узроци кризе, зашто је она настала, и да ли се она могла предвидети и предупредити? Зашто је криза у већој мери погодила богатије земље Запада и зашто није имала јачи утицај на растуће светске економије? Постоје ли узроци кризе у домену економске теорије и економске политике која из ње проистиче? Којим правцем светска економија треба да крене даље? Шта су основне поуке и лекције кризе и да ли су свет, наука, струка, извукли праве поуке из кризе?

[restrict]

УЗРОЦИ КРИЗЕ О Великој рецесији већ је написана обимна литература. Најразорнију критику кризе, њених узрока и последица дао је, без сумње, професор Џозеф Стиглиц у својој књизи „Слободан пад“, а његовој анализи тежину даје и чињеница да је добитник Нобелове награде, да је био главни економиста Светске банке, да је одувек имао резерве према неолибералној догми и тржишном фундаментализу и да је био један од ретких који је упозоравао на могућност настанка кризе.
Кључни узроци кризе могу се језгровито изразити у три става – либерализација, дерегулација и повлачење државе, а детаљнија анализа истакла би следеће узроке: слепо и некритичко прихватање филозофије и праксе тржишног фундаментализма и лесе фер политике која је смањила улогу државе на најмању могућу меру; доминација неокласичне (неолибералне) економске теорије за коју се у многим аспектима може показати да представља квазинауку и идеолошку догму, а не чврсту и целовиту научну теорију; спровођење политике Вашингтонског консензуса, који је био доминантан у земљама транзиције, а који је наметан земљама Трећег света као образац структурног прилагођавања од стране међународних финансијских институција (ММФ, СБ, СТО); доктрина слободног тржишта којом је финансијско тржиште потпуно дерегулисано и предимензионирано; одсуство равнотеже између тржишта и државне регулације; напуштање концепта „државе благостања“ и кејнзијанског консензуса (који је био на снази до половине 1970-их година у развијеним земљама Запада); похлепа владајуће класе, која је, служећи се либералном идеологијом, теоријом и политиком, почев од времена М. Тачер и Р. Регана, имала за последицу велику прерасподелу друштвеног богатства у корист уског слоја најбогатијих, и то како између земаља у светској привреди као целини, тако и у односима класа унутар самих земаља.

КАЗИНО ЕКОНОМИЈА Треба нагласити да је криза више погодила развијене земље Запада (САД, ВБ, земље ЕУ, а нарочито земље попут Грчке, Шпаније, Ирске, Италије). Криза је почела као финансијска и показала је све лоше последице предимензионираних финансијских тржишта, виртуелне економије и тзв. „казино“ пословања заснованог на производњи ризичних хартија од вредности, финансијских иновација и деривата.
Нека истраживања спроведена у земљама ЕУ показала су да економије с већим уделом финансијске активе у односу на БДП имају мању стабилност, да су рањивије и да „издувавање“ шпекулативних „мехурова“ доводи до банкротства банака, осигуравајућих друштава и ствара несигурност, панику и трајни губитак поверења. Криза је разоткрила сву илузију финансијске моћи великих банака и парабанака које су се намножиле у САД током дуге владавине гувернера ФЕД и једног од гуруа неолибералне доктрине Алена Гринспена, који није предузео ништа да уведе ред и регулише тржиште.

Ален Гринспен

Карактеристике америчког финансијског система биле су: лоше и неодговарајуће законодавство, одсуство закона и јасних правила која прецизно и поуздано регулишу финансијски систем, масовно фалсификовање финансијских и рачуноводствених извештаја, лажне оцене рејтинг агенција о бонитету банака и вредносних папира, прекомерна склоност ризику, похлепа банака и великих корпорација чији су директори делили и још увек деле високе бонусе (упркос кризи, беди и расту незапослености), трка обичних грађана за високим приносима и каматама које су носиле сва обележја „моралног хазарда“, увођење правила да се спасавају многе велике банке и осигуравајућа друштва по логици „сувише велики да би пропали“, одсуство менаџерске и шире друштвене одговорности, губитак поверања у државу, банке и финансијске установе, одсуство транспарентности пословања.
Док су велике банке успешно пословале, профити су се делили унутар власничке и менаџерске касте, а када су наступиле невоље, дошло је до социјализације дугова и њиховог преваљивања на терет обичних грађана. Тако је Стиглиц у „Слободном паду“ цинично приметио: „Држава, у којој се социјализмом често претило као анатемом, социјализовала је ризик и интервенисала на тржишту на начин који је био без преседана.“
Настојање да се спречи пропаст великих банака био је основни узрок кризе јавних дугова и раста незапослености код земаља какве су Шпанија, Грчка и Ирска. У Европској унији криза је наметнула и питање судбине заједничке валуте, трошкова прилагођавања услед немогућности девалвације евра, али и проблем успостављања јединствене фискалне политике уколико се жели опстанак ове економске интеграције.

РЕАЛНА ЕКОНОМИЈА И ЗЕМЉЕ БРИКС-а Насупрот овим државама су оне земље које су се ослањале претежно на реалну економију, раст производње, енергетске ресурсе и нови развој у чијој основи су домаћа индустрија, домаће инвестиције и ослонац на сопствене снаге.
Ту су на првом месту земље БРИКС-а, нове, снажне нарастајуће групације великих земаља (Кина, Русија, Бразил, Индија, Јужна Африка), неке земље Трећег света (Латинска Америка, Азија) које су имале сопствене развојне политике, али и богатије земље Европске уније са снажном привредом (Немачка, Холандија, Данска, Шведска), па чак и Пољска, која је свих година током транзиције развијала реални сектор и домаћу, извозно оријентисану привреду.
Основне поуке кризе могу се сажети у неколико најзначајнијих:

  • најважнији узроци кризе су пренаглашена либерализација тржишта, дерегулација и слепа вера у моћ аутоматског успостављања привредне равнотеже;
  • кључни индикатор кризе је спољни дуг и дефицит у билансу текућих трансакција, јер одражава вишак трошења у односу на могућности производње; јавни дуг није битан индикатор кризе, а у условима подстицања потрошње да би се изашло из кризе, чак је и неминован;
  • рецесија теже погађа сиромашније него развијене земље, јер смањује прилив капитала и отежава прилагођаваје због малих могућности државне интервенције; криза настала услед ковида такође је значајно оборила светски ниво страних директних инвестиција;
  • најбржи начин прилагођавања је девалвација домаће валуте, али изостаје као могућност за земље ЕУ (Шпанија, Грчка, Ирска) услед обавеза које имају у оквиру монетарне уније и отпора који пружају богатије земље Уније;
  • улога државе расте, зато што постаје јасно да се тржиште мора регулисати, нарочито у области социјалне заштите и осигурања;
  • неопходна је коренита реформа финансијског система, банкарства и монетарне политике која треба да повећа регулацију, смањи ризик и промени инструменте и циљеве монетарне политике који ће се фокусирати на раст и стабилност;
  • земље које имају јак реални сектор, јасно одређену развојну политику и снажнију државну интервенцију нису имале значајније проблеме и брзо су изашле из краткотрајне рецесије;
    крај „америчког тријумфализма“ и „тржишног фундаментализма“ (Стиглиц) намеће потребу за реформом међународног економског поретка и свих кључних институција, зато што је тај поредак дубоко неправедан и подстиче раст неједнакости и сиромаштва на нивоу држава и светског становништва у целини;
  • глобалне иницијативе треба да иду у правцу веће хуманости, сарадње и солидарности, подстицаја за раст, као и за формирање нове светске резервне валуте. У мери у којој Кина буде повећавала свој удео у светској економији, наметаће се и то питање као једно од пресудних у формирању новог међународног економског уређења;
  • потребно је напуштање неокласичне теорије као доминантног истраживачког програма и развој оних теоријских приступа који се заснивају на кејнзијанизму.

Намеће се закључак да није довољно само стварање нове научне парадигме, новог обрасца економске науке, политике и методологије, већ и реформа друштва у правцу веће праведности и успостављања основне равнотеже у односу између тржишта и државе. Уколико до тога не дође, чини се да су неминовни велики социјални и политички потреси који ће човечанству донети само нове патње, страдања и беду.

[/restrict]

Наставиће се

Један коментар

  1. Душан Буковић

    Имајући у виду да политички циљеви тзв. „кингмекера“ у САД садрже потпуну контролу државе над економским животом америчке нације и примену експерименталних социјалистичких економских теорија енглеског економисте-фабијанца Џон-а Мејнард-а Кејнза, познату под именом „Кејнизам“.

    Кејнизев развитак економске теорије полази од поставке да је трошење новца творац обиља и богаства а не штедња. Што се више и немилице троши, то ће се све више и боље комбиновати запослење и потрошачка моћ. Уместо штедње, Кејнз је препоручио немило трошење као основу благостању. Основу његове фабијанске- социјалистичке економске теорије представљају потрошачи, којима Кејнз препоручује на место штедње, неограничене банкарске кредите.

    Такође, Кејнз је захтевао да држава иступи као масовни потрошач да би обесхрабрила штедише постепеним смањењем вредности новца, јер ће наступити са извесним задужењем. Он је још рекао да се економске кризе могу избећи и да се обиље може постићи штампањем новца (Види: Keynes John Maynard, The general theory of employment, interest and money, New York, 1936; Keynes John Maynard, Economic consequences of the peace, New York, 1920).

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *