Predlozi za novu ekonomiju

Piše Bojan Dimitrijević (autor je ekonomista i član Fiskalnog saveta)

Kojim pravcem svetska ekonomija treba da krene dalje? Šta su osnovne pouke i lekcije krize i da li su svet, nauka, struka, izvukli prave pouke iz krize 2008?

Tokom 2008. godine svet je pogodila finansijska kriza koja je u međuvremenu nazvana Velikom recesijom. Po dubini, intenzitetu i trajanju to je najveća kriza posle Velike depresije iz 1929–1933. godine. Od nje je razlikuje činjenica da je pad bruto domaćeg proizvoda (BDP) i rast nezaposlenosti bio manji nego 1929. godine.

KLJUČNA PITANJA Kriza je najviše pogodila SAD i zemlje Evropske unije, a delimično i zemlje Trećeg sveta, a kod mediteranskih zemalja EU (Grčka, Italija, Španija) još uvek traje.
Intenzitet krize je manji, pre svega, zbog činjenice da je država intervenisala (u duhu kejnzijanskih preporuka) i ogromnim fiskalnim paketima ublažila mnoge posledice još dubljeg pada proizvodnje i zaposlenosti, te sprečila masovniji bankrot banaka, finansijskih organizacija i velikih preduzeća.
Nije nam namera da analiziramo krizu koja je već odavno iza nas (jer se svet već suočava i s novom krizom vezanom za krah ekonomije usled pandemije kovida 19) već da postavimo neka ključna pitanja koja su se tim povodom otvorila i koja su od temeljnog značaja za sudbinu ekonomske struke, njene teorije i ekonomske politike, ali su značajne i za smer kojim svet može krenuti u budućnosti.
Osnovno pitanje je – šta su ključni uzroci krize, zašto je ona nastala, i da li se ona mogla predvideti i preduprediti? Zašto je kriza u većoj meri pogodila bogatije zemlje Zapada i zašto nije imala jači uticaj na rastuće svetske ekonomije? Postoje li uzroci krize u domenu ekonomske teorije i ekonomske politike koja iz nje proističe? Kojim pravcem svetska ekonomija treba da krene dalje? Šta su osnovne pouke i lekcije krize i da li su svet, nauka, struka, izvukli prave pouke iz krize?

[restrict]

UZROCI KRIZE O Velikoj recesiji već je napisana obimna literatura. Najrazorniju kritiku krize, njenih uzroka i posledica dao je, bez sumnje, profesor Džozef Stiglic u svojoj knjizi „Slobodan pad“, a njegovoj analizi težinu daje i činjenica da je dobitnik Nobelove nagrade, da je bio glavni ekonomista Svetske banke, da je oduvek imao rezerve prema neoliberalnoj dogmi i tržišnom fundamentalizu i da je bio jedan od retkih koji je upozoravao na mogućnost nastanka krize.
Ključni uzroci krize mogu se jezgrovito izraziti u tri stava – liberalizacija, deregulacija i povlačenje države, a detaljnija analiza istakla bi sledeće uzroke: slepo i nekritičko prihvatanje filozofije i prakse tržišnog fundamentalizma i lese fer politike koja je smanjila ulogu države na najmanju moguću meru; dominacija neoklasične (neoliberalne) ekonomske teorije za koju se u mnogim aspektima može pokazati da predstavlja kvazinauku i ideološku dogmu, a ne čvrstu i celovitu naučnu teoriju; sprovođenje politike Vašingtonskog konsenzusa, koji je bio dominantan u zemljama tranzicije, a koji je nametan zemljama Trećeg sveta kao obrazac strukturnog prilagođavanja od strane međunarodnih finansijskih institucija (MMF, SB, STO); doktrina slobodnog tržišta kojom je finansijsko tržište potpuno deregulisano i predimenzionirano; odsustvo ravnoteže između tržišta i državne regulacije; napuštanje koncepta „države blagostanja“ i kejnzijanskog konsenzusa (koji je bio na snazi do polovine 1970-ih godina u razvijenim zemljama Zapada); pohlepa vladajuće klase, koja je, služeći se liberalnom ideologijom, teorijom i politikom, počev od vremena M. Tačer i R. Regana, imala za posledicu veliku preraspodelu društvenog bogatstva u korist uskog sloja najbogatijih, i to kako između zemalja u svetskoj privredi kao celini, tako i u odnosima klasa unutar samih zemalja.

KAZINO EKONOMIJA Treba naglasiti da je kriza više pogodila razvijene zemlje Zapada (SAD, VB, zemlje EU, a naročito zemlje poput Grčke, Španije, Irske, Italije). Kriza je počela kao finansijska i pokazala je sve loše posledice predimenzioniranih finansijskih tržišta, virtuelne ekonomije i tzv. „kazino“ poslovanja zasnovanog na proizvodnji rizičnih hartija od vrednosti, finansijskih inovacija i derivata.
Neka istraživanja sprovedena u zemljama EU pokazala su da ekonomije s većim udelom finansijske aktive u odnosu na BDP imaju manju stabilnost, da su ranjivije i da „izduvavanje“ špekulativnih „mehurova“ dovodi do bankrotstva banaka, osiguravajućih društava i stvara nesigurnost, paniku i trajni gubitak poverenja. Kriza je razotkrila svu iluziju finansijske moći velikih banaka i parabanaka koje su se namnožile u SAD tokom duge vladavine guvernera FED i jednog od gurua neoliberalne doktrine Alena Grinspena, koji nije preduzeo ništa da uvede red i reguliše tržište.

Alen Grinspen

Karakteristike američkog finansijskog sistema bile su: loše i neodgovarajuće zakonodavstvo, odsustvo zakona i jasnih pravila koja precizno i pouzdano regulišu finansijski sistem, masovno falsifikovanje finansijskih i računovodstvenih izveštaja, lažne ocene rejting agencija o bonitetu banaka i vrednosnih papira, prekomerna sklonost riziku, pohlepa banaka i velikih korporacija čiji su direktori delili i još uvek dele visoke bonuse (uprkos krizi, bedi i rastu nezaposlenosti), trka običnih građana za visokim prinosima i kamatama koje su nosile sva obeležja „moralnog hazarda“, uvođenje pravila da se spasavaju mnoge velike banke i osiguravajuća društva po logici „suviše veliki da bi propali“, odsustvo menadžerske i šire društvene odgovornosti, gubitak poveranja u državu, banke i finansijske ustanove, odsustvo transparentnosti poslovanja.
Dok su velike banke uspešno poslovale, profiti su se delili unutar vlasničke i menadžerske kaste, a kada su nastupile nevolje, došlo je do socijalizacije dugova i njihovog prevaljivanja na teret običnih građana. Tako je Stiglic u „Slobodnom padu“ cinično primetio: „Država, u kojoj se socijalizmom često pretilo kao anatemom, socijalizovala je rizik i intervenisala na tržištu na način koji je bio bez presedana.“
Nastojanje da se spreči propast velikih banaka bio je osnovni uzrok krize javnih dugova i rasta nezaposlenosti kod zemalja kakve su Španija, Grčka i Irska. U Evropskoj uniji kriza je nametnula i pitanje sudbine zajedničke valute, troškova prilagođavanja usled nemogućnosti devalvacije evra, ali i problem uspostavljanja jedinstvene fiskalne politike ukoliko se želi opstanak ove ekonomske integracije.

REALNA EKONOMIJA I ZEMLJE BRIKS-a Nasuprot ovim državama su one zemlje koje su se oslanjale pretežno na realnu ekonomiju, rast proizvodnje, energetske resurse i novi razvoj u čijoj osnovi su domaća industrija, domaće investicije i oslonac na sopstvene snage.
Tu su na prvom mestu zemlje BRIKS-a, nove, snažne narastajuće grupacije velikih zemalja (Kina, Rusija, Brazil, Indija, Južna Afrika), neke zemlje Trećeg sveta (Latinska Amerika, Azija) koje su imale sopstvene razvojne politike, ali i bogatije zemlje Evropske unije sa snažnom privredom (Nemačka, Holandija, Danska, Švedska), pa čak i Poljska, koja je svih godina tokom tranzicije razvijala realni sektor i domaću, izvozno orijentisanu privredu.
Osnovne pouke krize mogu se sažeti u nekoliko najznačajnijih:

  • najvažniji uzroci krize su prenaglašena liberalizacija tržišta, deregulacija i slepa vera u moć automatskog uspostavljanja privredne ravnoteže;
  • ključni indikator krize je spoljni dug i deficit u bilansu tekućih transakcija, jer odražava višak trošenja u odnosu na mogućnosti proizvodnje; javni dug nije bitan indikator krize, a u uslovima podsticanja potrošnje da bi se izašlo iz krize, čak je i neminovan;
  • recesija teže pogađa siromašnije nego razvijene zemlje, jer smanjuje priliv kapitala i otežava prilagođavaje zbog malih mogućnosti državne intervencije; kriza nastala usled kovida takođe je značajno oborila svetski nivo stranih direktnih investicija;
  • najbrži način prilagođavanja je devalvacija domaće valute, ali izostaje kao mogućnost za zemlje EU (Španija, Grčka, Irska) usled obaveza koje imaju u okviru monetarne unije i otpora koji pružaju bogatije zemlje Unije;
  • uloga države raste, zato što postaje jasno da se tržište mora regulisati, naročito u oblasti socijalne zaštite i osiguranja;
  • neophodna je korenita reforma finansijskog sistema, bankarstva i monetarne politike koja treba da poveća regulaciju, smanji rizik i promeni instrumente i ciljeve monetarne politike koji će se fokusirati na rast i stabilnost;
  • zemlje koje imaju jak realni sektor, jasno određenu razvojnu politiku i snažniju državnu intervenciju nisu imale značajnije probleme i brzo su izašle iz kratkotrajne recesije;
    kraj „američkog trijumfalizma“ i „tržišnog fundamentalizma“ (Stiglic) nameće potrebu za reformom međunarodnog ekonomskog poretka i svih ključnih institucija, zato što je taj poredak duboko nepravedan i podstiče rast nejednakosti i siromaštva na nivou država i svetskog stanovništva u celini;
  • globalne inicijative treba da idu u pravcu veće humanosti, saradnje i solidarnosti, podsticaja za rast, kao i za formiranje nove svetske rezervne valute. U meri u kojoj Kina bude povećavala svoj udeo u svetskoj ekonomiji, nametaće se i to pitanje kao jedno od presudnih u formiranju novog međunarodnog ekonomskog uređenja;
  • potrebno je napuštanje neoklasične teorije kao dominantnog istraživačkog programa i razvoj onih teorijskih pristupa koji se zasnivaju na kejnzijanizmu.

Nameće se zaključak da nije dovoljno samo stvaranje nove naučne paradigme, novog obrasca ekonomske nauke, politike i metodologije, već i reforma društva u pravcu veće pravednosti i uspostavljanja osnovne ravnoteže u odnosu između tržišta i države. Ukoliko do toga ne dođe, čini se da su neminovni veliki socijalni i politički potresi koji će čovečanstvu doneti samo nove patnje, stradanja i bedu.

[/restrict]

Nastaviće se

Jedan komentar

  1. Dušan Buković

    Imajući u vidu da politički ciljevi tzv. „kingmekera“ u SAD sadrže potpunu kontrolu države nad ekonomskim životom američke nacije i primenu eksperimentalnih socijalističkih ekonomskih teorija engleskog ekonomiste-fabijanca Džon-a Mejnard-a Kejnza, poznatu pod imenom „Kejnizam“.

    Kejnizev razvitak ekonomske teorije polazi od postavke da je trošenje novca tvorac obilja i bogastva a ne štednja. Što se više i nemilice troši, to će se sve više i bolje kombinovati zaposlenje i potrošačka moć. Umesto štednje, Kejnz je preporučio nemilo trošenje kao osnovu blagostanju. Osnovu njegove fabijanske- socijalističke ekonomske teorije predstavljaju potrošači, kojima Kejnz preporučuje na mesto štednje, neograničene bankarske kredite.

    Takođe, Kejnz je zahtevao da država istupi kao masovni potrošač da bi obeshrabrila štediše postepenim smanjenjem vrednosti novca, jer će nastupiti sa izvesnim zaduženjem. On je još rekao da se ekonomske krize mogu izbeći i da se obilje može postići štampanjem novca (Vidi: Keynes John Maynard, The general theory of employment, interest and money, New York, 1936; Keynes John Maynard, Economic consequences of the peace, New York, 1920).

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *