ИЗЛОГ КЊИГЕ

Жан-Ша Хованес Текгјозјан

ОДБЕГЛИ ГРАД

Чигоја, Београд

Виртуелна филмска новела, у којој се преплићу мистицизам и урбане типологије, гротескни и хумористични прелази – овако су критичари описали „Одбегли град“, први роман јерменског писца и сценаристе Жан-Шаа. Подједнако духовито, апсурдно, озбиљно и надреално, аутор црта анимирани филм на папиру, где предмети оживљавају а људска бића попримају несуђене облике. У жељи да се прошири изван традиционалних прича о политичкој корупцији и економској борби, које испуњавају савремени књижевни канон Јерменије, аутор се фокусира на друштвене табуе. Копајући пећинско упориште многих забрањених субјеката у Јерменији, он проналази залихе живог, искреног хумора, испорученог кроз живописно, чулно приповедање. Са дозом магичног реализма, „Одбегли град“ суптилно руши „забрањене плодове“ јерменског друштва, који и даље доминирају животима млађих генерација у земљи: укључујући хомосексуалност, предбрачне односе и родну флуидност.

  

 

Михаел Кригер

ПЕСМЕ ИЗ ШУМЕ И ДРВЕНЕ КУЋЕ

Дерета, Београд

Несумњиво је да је Михаел Кригер један од најаутентичнијих модерних песничких гласова у немачкој поезији с краја 20. века. Он је, чини се, најсмелије прекинуо с традицијом и покушао да своја осећања искаже другачије од осталих, да се ослободи тактизирања и лажног идолопоклонства. На таквом поетском постаменту Михаел Кригер је изградио луцидни храм поезије, који карактерише експресивна, иронична, па чак и саркастична поетика егзистенцијалног страха и потпуно поремећених вредности оболелог света. Између гласова из „мобилних плочица“, тренутака уз предео или стаклени шапат вина, корака и стопа по планинским стазама или ентеријерима, биља и мејлова, опојног праћења детаља и тајни намерених лутања, у духовито супериорној препирци с тегобама, ова поема, незаустављива у непоштедном интимном путопису, никад монолошком, поетичким значењем и обележјима јача од сопствене семантике, од туђе анализе, још једна је радост читања великог песника Михаела Кригера… Превод с немачког: Бисера Суљић Бошкаило.

 

 

Др Зоран Аврамовић

ДОБРИЦА ЋОСИЋ И ПОЛИТИКА

Православна реч, Нови Сад

Аутор полази од истине да је Добрица Ћосић, поред књижевног стваралаштва, био активан у политичком животу Југославије и Србије у различитим облицима. Учествовао је и у практичној политици, некада као део власти а некада као опозиционар. Чињеница да је објавио политичке књиге, чланке, приватне записе, разговоре са новинарима оправдавају анализу његових схватања и гледишта. Једна заједничка тема прожима све некњижевне текстове Добрице Ћосића: политика, југословенска идеја и држава, судбина српског народа, политичке личности. Аврамовић тврди да он представља идејна кретања дела генерације којој је припадао и то на два начина: као апологију револуције и комунистичке идеологије и као критику те исте идеологије и титоистичког комунизма. Аврамовић показује да је Ћосић увек наглашавао вредности слободе, правде и истине али их је тумачио на различите начине, у зависности од политичког времена. Рукопис монографије је релевантан за више сазнајних дисциплина: социологију, историју, политикологију, књижевност. Зоран Аврамовић истражује једну изузетно значајну личност српске културе друге половине 20 века. Предмет научног рада и методолошки поступак су прецизно дефинисани. Сазнајни резултати овог истраживања су значајни за разумевање и објашњење не само Ћосићевог политичког мишљења већ и савремених проблема политичког мишљења о југословенском наслеђу у српском националном оквиру.  Збирку есеја Стално трагање отварају ауторова предавања под насловом „Јасноћа ствари“, у којима пажљиво посматрајући и тумачећи дела Коплија, Хомера, Икинса, Роквела и других, поставља питање шта је то америчко у америчкој уметности.

 

 

 

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *