ИЗЛОГ КЊИГЕ

Горан Весић
ВАРОШ БЕОГРАДСКА И ДРУГЕ ПРИЧЕ
Прометеј, Нови Сад

Изабране колумне Горана Весића објављиване у „Политици“ у периоду 2017–2020. године. Сакупљене на једном месту, ове колумне творе приповест о Београду, својеврсни омаж његовој историји, па слободно можемо рећи да је сам Београд главни јунак овог дела. Јунаци окупљени око града, његови створитељи, па и они који су покушали да га униште, наћи ће своје, на овај или онај начин, заслужено место у колумнама Горана Весића. Сам град стоји као сведок бројних догађаја, ратног и мирнодопског времена; сведочи о смени владара које је понео у себи; владара који су га оснивали и градили; непријатеља који су га рушили; ктитора који су га обнављали; Београд памти свог првог урбанисту, војника и инжењера Николу Доксата де Мореза који је од оријенталне вароши Београд претворио у централноевропски велеград. Београд Доксата вечно чува, јер је он у њему сахрањен, па ће га памтити и кад људи више не буду могли.
Приче су често инициране савременим догађајима, па је тако постављање споменика Стефану Немањи иницијатор „Да се коначно сетимо” средњовековне историје, којој, како сматра аутор, не дајемо на значају као што би требало. Прошетаћемо Булеваром кроз историју и видети какав је град био за време Деспота Стефана; осмотрићемо Сахат-кулу и чути како се градила; уочити лепоту Барокне капије; опазити размирице између Милоша, његових поданика, али сведочити и о добром раду Господара Јеврема и застати на Ћошету госпоје Томаније. Све приче и лепоте Вероши београдске праћене су избором уметничких слика академског сликара Небојше Ђурановића.

Милосав Тешић
СА АВАЛЕ ПОГЛЕД
Чигоја, Београд

Збирка „Са Авале поглед“ тематски је сведена књига у коју су укључене раније и нове песме Милосава Тешића. Тај лирски низ уланчан је у пет целина: почиње песмама „Жички натпис“ и „Рачанска балада“ (I), наставља се знатно проширеном поемом „Калопера Пера“ (II), за којом следе песме „Крфски натпис“ и „Видо, у сумрак“ (III), као и новообликована песма „Србијом слома“ (IV), а завршава се седмоделним циклусом „Са Авале поглед“ (V). У том певном распону укрштају се на особен начин трагична судбина српског народа, као створеног под звездом уклетства, и његови ретки историјски просјаји, уз слике које дочаравају драгоценост постојања. По својој структури, начину обликовања и тематској окосници, до краја чврсто изведеној, ово Тешићево дело ново је и особено песничко остварење. Једно од његових обележја представља и обиман глосар, понегде писан и енциклопедијски, чија намена је само делом објашњење значења непознатих или мање познатих речи и појмова. То је, чак и више, покушај да се читаоцу омогући дубљи и потпунији доживљај песме и њене шире историјске атмосфере, али и настојање да песма и њено речничко тумачење буду јединствена естетичка јединица, у којој то двоје стоје у сагласју.

Александар Чотрић
„ЗАПОРОЖАЦ“ НА ВРХУ АРАРАТА – ПИТАЊА И ОДГОВОРИ РАДИО ЈЕРЕВАНА
Српска реч, Београд

Генерације људи широм света чуле су познату шалу легендарног Радио Јеревана која се деценијама препричавала:
– Да ли је тачно да у Москви на Црвеном тргу поклањају аутомобиле?
– У принципу, да! Само не у Москви него у Лењинграду, не на Црвеном тргу већ у близини Варшавске станице, не аутомобиле већ бицикле, и не дају их него их одузимају.
Ова и још скоро хиљаду сличних шала, вицева, анегдота и бурлески налази се у књизи „Запорожац“ на врху Арарата – питања и одговори Радио Јеревана у преводу с руског и избору сатиричара и преводиоца Александра Чотрића. Приређивач није имао пред собом само један извор него је материјал за српско издање књиге бирао из десетина зборника, алманаха, часописа и с интернет-портала.
Према мишљењу тумача совјетских медијских прилика, историја Радио Јеревана почиње од тренутка када је јеревански радио-водитељ 1961. године изговорио у етар: „У капитализму човек експлоатише човека, а у социјализму је потпуно обрнуто.“ Један лапсус био је довољан да оштроумни совјетски народ створи од Радио Јеревана симбол спонтаног настанка необичних питања и неочекиваних одговора.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *