Зечевизија – Зелена мржња Мирослава Крлеже

Под депласираним и неразумљивим насловом Готски отац модерне уметности – у другој епизоди документарно-игране серије Александра Гаталице Мрачне странице културне историје Србије – требало је да се тематизује однос Мирослава Крлеже према српској култури или културној историји, будући да је овај хрватски писац свој живот провео у непрекидном трвењу са Србима и њиховим духовним наслеђем… Због чега се ова емисија може сматрати промашајем?

Прва епизода документарно-игране серије Александра Гаталице Мрачне странице културне историје Србије о мртвом песнику Марку Ристићу (о чему смо овде писали с уважавањем) настављена је емисијом о Ристићевом хрватском брату близанцу Мирославу Крлежи, а која је по свом садржају далеко испод прве, док је по тематском оквиру и домету – готово потпуни промашај. Под депласираним и неразумљивим насловом Готски отац модерне уметности требало је да се тематизује однос Мирослава Крлеже према српској култури или културној историји, што је, иначе, сјајна тема, будући да је овај хрватски писац свој живот провео у непрекидном трвењу са Србима и њиховим духовним наслеђем. Уместо тога Гаталица нам је надвоје-натроје испричао понешто о фамозном Крлежином реферату на љубљанском конгресу Савеза књижевника 1954. године, који је уприличен да означи крај владавине совјетског модела у југословенској књижевности, што је била политичка и идеолошка последица Брозовог раскида са Стаљином. Тај Крлежин реферат, иначе пун општих места и необавезних фраза, имао је извесну улогу у растерећењу од соцреалистичке догме, али се тицао Срба колико и свих других у Титовој држави и не представља никакву, а нарочито не мрачну страницу културне историје Србије. Штавише, та је још најмање мрачна. Цео текст је доступан претплатницима или у штампаном издању

Један коментар

  1. Avatar

    Svaka cast g-dinu Zecevicu na clanku. Ne znam po koji put zakljucujem: Kakvi smo mazohisti mi Srbi, nema nam ravna na svetu.
    Olga Ilic

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *