Почетна / Култура / Да ли је време за умирање?

Да ли је време за умирање?

Најновији, 25. по реду Џејмс Бонд филм коначно пред публиком

Дуго најављивани и у више наврата одлагани јубиларни 25. филм из серијала о авантурама Џејмса Бонда коначно долази пред публику почетком априла. Уз нови – стари наратив и мноштво рециклираних ликова, све са оригиналним њиховим тумачима, овај филм о Бонду ће отићи у историју као последњи конвенционални спектакл политичко-шпијунске акције после кога ће све бити другачије

У распону од безмало шездесет година најчувенији тајни агент свих времена Џејмс Бонд појавиће се почетком пролећа јубиларни 25. пут пред светском публиком, у филму под називом (на разне начине симболичном) „Није време за умирање“. То је за сада најзначајнија вест за све његове поштоваоце, чије је стрпљење озбиљно доведено у искушење док су чекали да овај филм коначно дође до њих, јер, као никада пре, а у том сегменту Бонд серијал никада није оскудевао, његов вишегодишњи настанак је ометало мноштво проблема, па и врло озбиљних тешкоћа које су претиле да у потпуности обуставе његово стварање. Највећи је, дакако, проблем био када је прошлог пролећа дословно пред почетак снимања славни острвски синеаста Дени Бојл („Трејнспотинг“, „Милионер из блата“) због, како је речено, „креативних разлика“, одустао од овог посла. Био је то велики ударац за продуценте и то не само из логистичких разлога већ много више због пољуљаног угледа њихове, и у свету филма по успеху и дужини постојања најчувеније филмске „франшизе“. Изгубили су велико име иза камере пред сам почетак снимања. И то у време када су велики комерцијални послови филмске индустрије, барем они квалитетнији, права реткост. Дакле, ако неко одустане од овакве „супертезге“, мора да с послом (тезгом), односно послодавцима нешто није у реду, а то они никако нису смели да дозволе. А да је заиста тако, и да креативне разлике нису биле нимало наивне, тврдили су неки острвски таблоиди када су летос објавили да се Бојл повукао из вероватно најлукративнијег посла у његовој по свему другом изузетној каријери, када му је наложено да преправи крај у свом сценарију и убије чувеног агента! Такав завршетак је наводно захтевала главна продуценткиња Барбара Броколи, желећи да драматично и без преседана у богатој историји овог серијала обезбеди неко ново време за чувеног агента кога је већ и у овом филму умало заменио црнопути глумац (славни Идрис Елба, острвски глумац и музичар је одбио да постане Бонд) у коме би нови Бонд био нешто сасвим друго и по боји коже, а и многим другим детаљима.

ЗАМЕНА РЕЖИСЕРА УОЧИ ПОЧЕТКА СНИМАЊА Ипак, довођење, уместо Бојла, калифорнијског синеасте јапанског порекла Керија Фукунаге показало се као обећавајуће решење и спас образа, јер је овај аутор, који је тек зашао у пету деценију живота, већ ушао у анале врхунске телевизијске продукције пошто је пре шест година режирао све епизоде данас с правом култне серије, једне од најбољих свих времена, прве сезоне „Правог детектива“ (за шта је награђен и „Емијем“). Може се отуда слободно рећи да и поред губитка суперзвезде Денија Бојла, свечарски Бонд-филм, и даље познат једноставно као „Двадесет пети Бонд“, има чиме да изађе на тржиште и то не само као студијски производ већ и с одређеном дозом ауторског печата талентованог редитеља с посебним интегритетом. Рат око краја новог Бонда и још више око поделе зараде одложио је почетак снимања, а самим тим и почетак дистрибуције, па је 25. Бонд постао део репертоара финиша друге деценије овог века и, тако, симболично весник обавезујућих промена које налаже „ново време“. Иако се заплет још увек врло успешно крије као да је реч о државној тајни, јасно је да се с обзнаном да пети пут Бонда тумачи Данијел Крејг промена боје коже, али и пола, чувеног агента одлаже за неко боље време. Најидеалније би свакако било да у „астон мартина“ у 26. наставку шпијунско-акционог серијала уместо Бонда или Бондице седне један од представника осталих стотинак полова о којима децу учи образовна продукција документарних филмова „Би-Би-Сија“ и да тај нови, унисекс и глобално потом обожавани агент буде, рецимо, црнопута брадата „жена“ као она аустријска која је победила на Евровизији пре неколико година. Ко би онда биле чувене Бонд-девојке и да ли би уопште биле девојке, намеће се као врло занимљиво и провокативно питање.

БОНДОВСКА ПЕНЗИЈА

Нови Бонд-филм би најпре требало да испрати Данијела Крејга у бондовску пензију, а онда и да припреми публику на могуће драстичне измене у свему што је чинило „агента Њеног величанства“. Није уопште тешко замислити да утицај модерних социјално-политичких трендова буде доминантан у свему што буде дошло после 25. Бонда, па и да овај агент заиста буде коначно „убијен“ и стављен ад акта. Отуда је наслов који истиче да није време за умирање управо сугестија да и те како јесте. Најпре за Бонда, Џејмса Бонда. Стижу уместо њега Бондице и ко зна какви све још примерци узнапредовалог новог вредновања свих ствари, људи и читавог нашег света.

ИПАК ОСТАЈЕ СВЕ ПО СТАРОМ У сваком случају до темељних промена још није дошло, а идеја Денија Бојла да се причом приближи текућим светским темама и проблемима и да се Бонд обуче у далеко озбиљније рухо него што је то било раније, изгледа да ће бити испоштована. Речено је да се Бонд бави не само уобичајеним спасавањем планете и наше цивилизације већ ће се представити и као савесни поборник очувања животне средине, али и, замислите, права жена!? Дакако, у конструкцији приче и њој неопходних ликова, како рекосмо, остаје све по старом, па ће се и овога пута сексистички елемент Бонд-наратива огледати у изазовима фаталних и осталих лепотица које падају пред Бондовим шармом и освајачким потенцијалом. Али заступљена је и, у складу с подуже одржаваним глобалним трендом филмске индустрије, довољна количина женске агресивности и ратоборности, која је и овога пута, у настављању претходне приче из „Спектра“, оличена у лику Меделин Свон коју игра Лие Сејду (Меделин је сада изгледа на страни Бондових противника и то у својству неочекиване издајнице). Улоге одраније тумачи још неколицина глумаца, али је свакако најдаље одскочио Џефри Рајт, који по трећи пут (у три различита филма о Бонду) игра Феликса Лајтера. У екипи је и новопечени оскаровац Рами Малек (звезда серије „Мистер Робот“ и филма о Фредију Меркјурију), који ће добити прилику да се докаже као негативац што је у Бонд-филмовима подједнако значајно место колико и атрактивност заводница увек присутних око неодољивог тајног агента. Осим повратка чувеног „астон мартина“ у Бондов возни парк, први пут ће публика видети како изгледа агент 007, дакако, у интерпретацији опаке и крволочне амазонке коју игра Лашана Линч, разуме се, црнопуте. Међу негативцима је и даље неуништиви антагониста, најљући Бондов противник кроз целу историју његовог целулоидног битисања, Блофилд, кога поново игра аустријски оскаровац Кристоф Валц.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *