Српски ваздухопловци коначно могу да одахну. После година натезања и недоумица, Министарство одбране је преломило. После више од четврт века Србија набавља нове борбене авионе
Набавка нових авиона за српско ваздухопловство најављивана је годинама уназад, али и уредно одлагана из сијасет разлога. Што због лоше финансијске ситуације у земљи, што због политичких и иних разлога који са ваздухопловством немају никакве везе. Како било, министар одбране Александар Вучић ће по свему судећи бар у овом испунити обећање и како је најављено, између 21. и 23. маја током посете Русији, потписати уговор о испоруци шест комада МИГ-29М, те договорити и модус према којем ће ти авиони бити и плаћени.
У медијима се у међувремену појавио велики број информација, а поготово дезинформација о овом типу авиона које се могу објаснити једино отвореним НАТО лобирањем. Дакле, какав је то авион и какве су му могућности?
МИГ-29М (једносед) и МИГ-29М2 (двосед) припадају генерацији „4++“ вишенаменских борбених авиона са продуженим дометом, повећаним капацитетом борбених средстава и са великим избором наоружања.
Основне техничке иновације примењене на МИГ-29М у односу на претходне генерације тог авиона су:
– унапређен труп и крила,
– флај-бај-вајр (fly-by-wire) контролни систем са четвороструком редунданцом,
– значајно смањен радарски одраз,
– повећан капацитет унутрашњих резервоара и могућност допуњавања горивом у лету,
– повећана носивост и избор наоружања на девет подвесних тачака.
Обе верзије МИГ-29М припадају новој породици унификованих борбених авиона развијених на основу свог претходника МИГ-29К (К – корабельны истребител, морнаричка верзија за носаче авиона) који су увелико у употреби у руском и индијском ваздухопловству.
Авион је опремљен и новим, унапређеним моторима РД-33МК такође развијених на основу већ проверених и поузданих РД-33. Нови мотори сада дају за око седам одсто већи потисак тако да сада сваки пружа 9.000 кг потиска. Осим тога опремљени су и новим бездимним коморама за сагоревање и новим електронским контролним системом FADEC (Full authority digital electronics). Мотори су модуларне структуре и повећана им је поузданост и радни век. На захтев купца МИГ-29М може бити опремљен и РД-33МК моторима са векторисаним потиском (систем са отклоном млазница и усмеравањем млаза мотора у различитим правцима) који МИГ-29М дају супериорне маневарске могућности и предност у маневарским ваздушним борбама. Како сам произвођач напомиње, поменути мотори су већ тестирани на прототипу МИГ-29М ОВТ.
У поређењу са претходним генерацијама МИГ-29 нови авион се одликује већом поузданошћу, смањеним трошковима лета по сату за око 2,5 пута.
Авионика је отворене архитектуре базиране на стандарду МИЛ-СТД-1553Б, који дозвољава уградњу нове опреме и наоружања било руског или страног порекла.
МИГ-29М је опремљен и мултифункционалним радаром типа ЖУК-МЕ. Радар је модуларног типа и у односу на претходну генерацију, ЖУК-МЕ има шири опсег осматрања, двоструко већи домет, мању тежину и величину. ЖУК-МЕ може истовремено да прати до 10 циљева и симултано да нападне ракетама до четири циља.
Поред радара, МИГ-29М је опремљен и ИРСТ (infra-red search and track) системом (руски ОЛС – оптичко-локациона станица) који је намењен пасивном откривању циљева, и означавању циљева за антирадарске пасивне пројектиле. Истовремено, на МИГ-29М се могу монтирати и подвесници са опремом за ласерско и инфрацрвено озрачивање земаљских циљева.
Од наоружања, МИГ-29М може да користи: ракете ваздух-ваздух, ракете ваздух- површина, вођене и невођене авио-бомбе, невођена ракетна зрна и уграђен тридесет милиметарски топ. Овако опремљен, МИГ-29М може да уништи било који циљ, било у ваздуху, било на земљи или води.
Што се тиче тачне цене авиона, и шта ће све бити обухваћено том ценом све је још у сфери нагађања, али претпоставке се крећу у распону од 35 до 40 милиона долара по комаду што је далеко испод цене западних пандана МИГ-29М, чије цене стартују од 80 милиона евра по комаду па навише. Битно је напоменути да велики део цене авиона чине и електронски системи, као и избор наоружања. Али, имајући у виду нашу тренутну ситуацију, као и хитност набавке нових авиона, те посебно узлазну линију у односима са Русијом, избор МИГ-29М представља најразумнији избор за наше ваздухопловство.
Перформансе МИГ-29М МИГ-29М2
Полетна тежина 17.500 кг 17.800 кг
Максимална брзина
– на малој висини 1.500 км/х 1.500 км/х
– на великој висини 2.400 2.400
Максимални Махов број 2,25 2,25
Плафон лета 17.500 м 17.500 м
Максимално
Г – оптерећење 9 9
Долет 2.000 км 1.800 км
Мотори РД-33МК РД-33МК
Потисак мотора 2х9.000 2х9.000
Наоружање
Подвесне тачке 9 9
Ракете ваздух-ваздух
Средњег домета 6хРВВ-АЕ 6хРВВ-АЕ
Кратког домета 8хР-73Е 8хР-73Е
Ракете ваздух-површина
Опште намене 4хКХ-29Т(ТЕ) 4хКХ-29Т(ТЕ)
Противбродске 4хКх-31А, КХ-35Е 4хКх-31А, КХ-35Е
Антирадарске 4хКХ-31П 4хКХ-31П
Вођене бомбе 4хКАБ-500К 4хКАБ-500Кр
Топ 30 мм ГШ-301 ГШ-301
Подаци: Корпорация„МиГ“