Srpski vazduhoplovci konačno mogu da odahnu. Posle godina natezanja i nedoumica, Ministarstvo odbrane je prelomilo. Posle više od četvrt veka Srbija nabavlja nove borbene avione
Nabavka novih aviona za srpsko vazduhoplovstvo najavljivana je godinama unazad, ali i uredno odlagana iz sijaset razloga. Što zbog loše finansijske situacije u zemlji, što zbog političkih i inih razloga koji sa vazduhoplovstvom nemaju nikakve veze. Kako bilo, ministar odbrane Aleksandar Vučić će po svemu sudeći bar u ovom ispuniti obećanje i kako je najavljeno, između 21. i 23. maja tokom posete Rusiji, potpisati ugovor o isporuci šest komada MIG-29M, te dogovoriti i modus prema kojem će ti avioni biti i plaćeni.
U medijima se u međuvremenu pojavio veliki broj informacija, a pogotovo dezinformacija o ovom tipu aviona koje se mogu objasniti jedino otvorenim NATO lobiranjem. Dakle, kakav je to avion i kakve su mu mogućnosti?
MIG-29M (jednosed) i MIG-29M2 (dvosed) pripadaju generaciji „4++“ višenamenskih borbenih aviona sa produženim dometom, povećanim kapacitetom borbenih sredstava i sa velikim izborom naoružanja.
Osnovne tehničke inovacije primenjene na MIG-29M u odnosu na prethodne generacije tog aviona su:
– unapređen trup i krila,
– flaj-baj-vajr (fly-by-wire) kontrolni sistem sa četvorostrukom redundancom,
– značajno smanjen radarski odraz,
– povećan kapacitet unutrašnjih rezervoara i mogućnost dopunjavanja gorivom u letu,
– povećana nosivost i izbor naoružanja na devet podvesnih tačaka.
Obe verzije MIG-29M pripadaju novoj porodici unifikovanih borbenih aviona razvijenih na osnovu svog prethodnika MIG-29K (K – korabelьnы istrebitel, mornarička verzija za nosače aviona) koji su uveliko u upotrebi u ruskom i indijskom vazduhoplovstvu.
Avion je opremljen i novim, unapređenim motorima RD-33MK takođe razvijenih na osnovu već proverenih i pouzdanih RD-33. Novi motori sada daju za oko sedam odsto veći potisak tako da sada svaki pruža 9.000 kg potiska. Osim toga opremljeni su i novim bezdimnim komorama za sagorevanje i novim elektronskim kontrolnim sistemom FADEC (Full authority digital electronics). Motori su modularne strukture i povećana im je pouzdanost i radni vek. Na zahtev kupca MIG-29M može biti opremljen i RD-33MK motorima sa vektorisanim potiskom (sistem sa otklonom mlaznica i usmeravanjem mlaza motora u različitim pravcima) koji MIG-29M daju superiorne manevarske mogućnosti i prednost u manevarskim vazdušnim borbama. Kako sam proizvođač napominje, pomenuti motori su već testirani na prototipu MIG-29M OVT.
U poređenju sa prethodnim generacijama MIG-29 novi avion se odlikuje većom pouzdanošću, smanjenim troškovima leta po satu za oko 2,5 puta.
Avionika je otvorene arhitekture bazirane na standardu MIL-STD-1553B, koji dozvoljava ugradnju nove opreme i naoružanja bilo ruskog ili stranog porekla.
MIG-29M je opremljen i multifunkcionalnim radarom tipa ŽUK-ME. Radar je modularnog tipa i u odnosu na prethodnu generaciju, ŽUK-ME ima širi opseg osmatranja, dvostruko veći domet, manju težinu i veličinu. ŽUK-ME može istovremeno da prati do 10 ciljeva i simultano da napadne raketama do četiri cilja.
Pored radara, MIG-29M je opremljen i IRST (infra-red search and track) sistemom (ruski OLS – optičko-lokaciona stanica) koji je namenjen pasivnom otkrivanju ciljeva, i označavanju ciljeva za antiradarske pasivne projektile. Istovremeno, na MIG-29M se mogu montirati i podvesnici sa opremom za lasersko i infracrveno ozračivanje zemaljskih ciljeva.
Od naoružanja, MIG-29M može da koristi: rakete vazduh-vazduh, rakete vazduh- površina, vođene i nevođene avio-bombe, nevođena raketna zrna i ugrađen trideset milimetarski top. Ovako opremljen, MIG-29M može da uništi bilo koji cilj, bilo u vazduhu, bilo na zemlji ili vodi.
Što se tiče tačne cene aviona, i šta će sve biti obuhvaćeno tom cenom sve je još u sferi nagađanja, ali pretpostavke se kreću u rasponu od 35 do 40 miliona dolara po komadu što je daleko ispod cene zapadnih pandana MIG-29M, čije cene startuju od 80 miliona evra po komadu pa naviše. Bitno je napomenuti da veliki deo cene aviona čine i elektronski sistemi, kao i izbor naoružanja. Ali, imajući u vidu našu trenutnu situaciju, kao i hitnost nabavke novih aviona, te posebno uzlaznu liniju u odnosima sa Rusijom, izbor MIG-29M predstavlja najrazumniji izbor za naše vazduhoplovstvo.
Performanse MIG-29M MIG-29M2
Poletna težina 17.500 kg 17.800 kg
Maksimalna brzina
– na maloj visini 1.500 km/h 1.500 km/h
– na velikoj visini 2.400 2.400
Maksimalni Mahov broj 2,25 2,25
Plafon leta 17.500 m 17.500 m
Maksimalno
G – opterećenje 9 9
Dolet 2.000 km 1.800 km
Motori RD-33MK RD-33MK
Potisak motora 2h9.000 2h9.000
Naoružanje
Podvesne tačke 9 9
Rakete vazduh-vazduh
Srednjeg dometa 6hRVV-AE 6hRVV-AE
Kratkog dometa 8hR-73E 8hR-73E
Rakete vazduh-površina
Opšte namene 4hKH-29T(TE) 4hKH-29T(TE)
Protivbrodske 4hKh-31A, KH-35E 4hKh-31A, KH-35E
Antiradarske 4hKH-31P 4hKH-31P
Vođene bombe 4hKAB-500K 4hKAB-500Kr
Top 30 mm GŠ-301 GŠ-301
Podaci: Korporaciя„MiG“