Почетна / Друштво / Питање Влаха: Производња нације

Питање Влаха: Производња нације

Пише Наташа Јовановић

Да ли потенцирање влашког питања у источној Србији најсликовитије показује како се у процесу придруживања ЕУ сецира национално тело да би из његових ћелија израсле нове нације?

Не може никако бити да мултиетничка Србија данас опстане уколико јој се наметне улога генетичара који мора да анализира свако крвно зрнце. А од Србије на путу ка ЕУ то се перманентно тражи. После Косова, Санџака и Војводине, следеће Јариње могло би да се деси на линији која раздваја источну од уже Србије, када Власи употребљени од стране ЕУ и аутора глобалног концепта затраже своја права.

УПОТРЕБА ВЛАХА
Влаха у источној Србији, према незваничним проценама резултата последњег пописа становништва, има два до три пута више у односу на 2002. годину када се број оних који се декларишу као Власи третирао у рангу статистичке грешке. Тада се 39.953 грађана изјаснило као Власи, док је Румуна било 4.175. Буђење непостојеће националне свести која се манифестује кроз рад Националног савета влашке мањине и влашких политичких странака, те инсистирање на писму и језику и румунској Цркви, а како тврде и Срби и Власи, житељи Кладова, Неготина, Бора иде у прилог стварања анимозитета и гурање Влаха у наручје Румуније. Да ли питање права Влаха отвара у перспективи могућност примене национално-историјског инжењеринга којим ће Шумадија бити одвојена од природне источне крајине? Колико у овако замишљеном концепту Румунија користи Влахе, а ЕУ саму Румунију, те ко у таквим околностима треба, а не води државотворну политику?
Док у англосаксонском делу света реални етницитети губе идентитет и формирају велике нације подобне креатору модерне империје, код нас тече обрнути процес. Наиме, клица стварања нових, а никад постојећих нација процес је који доводи до тога да се из српског национа, а на основу историјских реликата којима је богата балканска ветрометина, Србија сведе на балкански пашалук. Како? Требало би се присетити изјаве председника Одбора за људска права у Бору и некадашњег председника Савеза Влаха, па да ствари буду јасније. Он је, наиме, изјавио  да су Румуни исто што и Власи. „Према последњем попису“, наводи он, „Румуна је било око четири хиљаде, а Влаха око 40 хиљада. Прави податак је да нас укупно има око 200 хиљада. Плашим се да на предстојећем попису опет неће бити представљени прави подаци, и да ће људи бити заплашени. Београду не одговара да Влахе призна као Румуне, јер би се тиме проблем интернационализовао“.
Становници, пак из Тимочке крајине памте  и да је пре пописа из 2002. године румунска станица „Тимок прес“ изнела информацију  да у овом делу Србије живи 300.000, а можда чак и 400-500.000 Румуна! У истој Тимочкој крајини, на попису 2002. године, евидентирано је укупно 284.112 становника.
А да процес румунизације Влаха није тек идеја појединаца ентузијаста или ствар новинарског гафа сведочи и чињеница да је Румунија, традиционално наклоњена Србима, стала у ред са Холандијом и одбила да ратификује Споразум о стабилизацији  и придруживању. Још увек! Приликом најаве последње посете  председника Румуније Трајана Басескуа речено је да „долази у дводневну посету Србији током које ће разговарати са званичницима у Београду и посетити румунску заједницу у Тимочкој крајини“. Ова информација можда не би пробудила већу пажњу да  од почетка ове године из Румуније нису стизали „пријатељски“ сигнали да је Србија потребна Власима у Тимочкој крајини, да „призна статус румунске националне мањине“. На то нико није реаговао, као ни на самосталну посету Басескуа Неготину, у којем се у пратњи влашких странака обратио ондашњем становништву. Ствари постају јасније када се зна да је том приликом Басеску рекао да су свима који се  изјашњавају као Власи-Румуни потребни школе, медији и цркве на матерњем језику како би сачували идентитет. Тако се у јавности термин историјски непознат, Влах-Румун, могао чути и из уста  председника једне државе, а само превођење Влаха у  Румуне одвија се тако што румунска држава нуди и реализује понуду за оне који се на попису изјасне као Власи и Румуни. Њима, наиме румунска држава, омогућава стипендије за студирање на румунским универзитетима.
Дакле, уколико Србија која служи белом свету прихвати, дозволи стварање за почетак влашке нације, може очекивати и ратификацију ССП-а од стране Румуније. Режим у Србији делом учествује и у процесу стварања вештачке нације Влаха тако што уместо да ради на јачању националне свести и води државотворну политику, странка Бориса Тадића на локалу улази у коалицију са бројно занемарљиво малим влашким странкама чиме се повећава број њихових одборника.

ЈЕЗИК БЕЗ ПИСМА
Индикативним се чини и податак да у крајевима источне Србије које делом насељују Власи, ЛДП има велики број гласача, као и да је идеја УРС-а о регионализацији успешно усвојена, што се може објаснити и чињеницом да нема аморфне националне свети. Драган Марковић, председник Одбора ДСС у Бору, каже да је у протеклих двадесет година започет процес у којем се све већи број грађана декларише као припадници влашке нације. „Постоје две влашке странке – Влашка демократска странка Србије (ВДСС) и Влашка демократска странка (ВДС), која је вероватно настала отцепљивањем ВДСС-а. ВДСС, заступајући права Влаха, тражи да богослужење буде на матерњем језику, при чему како не постоји влашки, најприближнијим се учинио румунски језик. На челу ВДСС-а је др Предраг Балашевић, они на 16 општина имају одборе. Боре се за влашко питање, то јест за влашки језик и румунско писмо, имају два одборника у Скупштини Општине Бор, а у Неготину одборнике има Влашка демократска странка, која је у коалицији са ДС-ом, Г17 Плус-ом, СПС-ом и њиховим коалиционим партнерима. ВДСС је дуги низ година била под патронатом ДС-а“.
Марковић напомиње и да је Влашки национални савет  под утицајем ВДСС-а, јер циљ владајућим странкама је да кроз блискост са влашким странкама, а  преко Влашког националног савета дођу до огромног новца.
„У питању је прикупљање гласова, утицаја и свега осталог.“
Пошто смо лекцију већ научили, могли бисмо да се запитамо да ли агресивно инсистирање на језику, писму, те културним посебностима представљају степеник ка стварању националне online casino посебности. Простор источне Србије не може ништа друго да буде него српски, а да је влашка посебност са језиком без писма очигледан историјски анахронизам потврђује и чињеница да у овом „језику“ не постоје називи ни за један од техничких изума 20 века, већ за то користе српске називе. То је показатељ да је влашки језик, језик без писма, и да Власи нису ништа друго до мешавина настала у времену турске окупације. Као последица мноштва сеоба у српском народу на овом подручју насељавају се углавном Срби са КиМ и вардарске Македоније, али због територијалне изолованости и саобраћајне неповезаности бивају углавном упућени на суседне румунске крајеве у Влашкој низији.
Поглед на нашу историју говори да српски карактер источне Србије није био потврђен само Хајдук Вељковом херојском одбраном Источне српске крајине, већ и тиме што се најсрпскија и најдржавотворнија странка 19 века – радикална, родила  нигде другде него у завичају Баје Пашића, у источној Србији. Такође, источна Србија, данашњи борски и тимочки округ представљају територијално језгро обновљене нововековне српске државе, јер су у састав српске аутономије ушли већ по хатишерифима из 1830. и 1833. године.
Своју националну самосвест источна Србија показала је и у Тимочкој буни коју је могао да подигне само исконски српски сељак који је на Закон краља Милана о расформирању народне војске одговорио у складу са Пашићевом мудрошћу: „Оружје предајте, али без пушака не остај“. За оне који данас сумњају у српски карактер Неготинске и Тимочке крајине и онима који и ову исконску српску земљу покушавају да расрбе, треба показати гробове на Зејтинлику где су међу најбројнијим гробови храбрих Тимочана који су гинући по Албанији, Кајмакчалану и Солунском фронту не само бранили отаџбину већ се једном засвагда својом крвљу уписали у српску историју, да ту и вечно остану. Зато сви они који данас помажу расрбљивању источне Србије не раде ништа друго него се ругају светим костима погинулих Тимочана у Првом светском рату.

КОНЦЕПТ ИМПЕРИЈЕ
Чак и Броз у својој политици комадања и расрбљавања није ишао толико далеко да на подручју источне Србије од Влаха прави некакву посебну, а посебно не румунску нацију. Броз је пажљиво водећи рачуна о српском карактеру источне Србије решавао проблем те аморфне групе, која је етнички углавном српска, али је због историјских процеса добила посебности, тако што је на овом подручју уводио припремна одељења за привикавање деце, посебно са села, за редовно увођење у наставу.
Данас се кроз прављење вештачке влашке нације назире концепт глобалне империје која буђењем непостојећих или аморфних историјских етницитета или националних скупина разбија формиране историјске нације. Тиме се чини медвеђа услуга и самим становницима источне Србије, тзв. „влашком становништву“, које уместо укључивања у природну нацију (у задњих 200 година дала је једног Мокрањца) сада услед буђења непостојеће националне свести почиње да се социјално обогаљује. Данас се као још један инструмент који дува у једра идеји румунизације Влаха инсистира на прекограничној сарадњи коју заговара ЕУ, те развијању Дунавске стратегије. Ако је познато да иза Дунавске стратегије стоји Фондација која носи име Фридриха Наумана, оног који је 1915. године рекао да су Срби главни реметилачки фактор на Балкану, јасно је да се Србија утапа у организацију која се баштини на идејама Аустро-Угарске.
Да ли можемо очекивати да, захваљујући данашњој недржавотворној политици коју води владајући режим, за 50 година на линији која раздваја источну од остатка Србије осване ново Јариње?
Наставиће се

31 коментара

  1. Ako govorimo o vlasima u istocnoj Srbiji, ne treba posmatrati samo Ktajinu, vec i Branicevo u kome postoji dosta brojna vlaska populacija. Ja zivim u opstini Kucebo u kojoj je broj Vlaha i Srba gotovo priblizan.Medjutim, ovde pitanje odnosa Vlaha i Srba nije tako izrazen kao u Krajini; verovatno zbog udaljenosti granice sa Rumunijom. Naravno, i ovde postoje dve vlaske stranke (mozda i tri, nisam siguran), koje se sve trude da udju ili se priblize vlasti, sto su uvek cinili, pa se neki njigov veliki uticaj ne oseca, mada svakako postoji. Ono sto je zaista budalastina, ali i nepoznavanje i svoje i srpske istorije to je tvdrnja ove vlaske partije koji se izja{njavaju kao Rumuni, da su oni ovde steriosedeoci. To se nicim ne moze potvvrditi. Nema nijedno toponima koji je vlaskog porekla, ovde nije bilo nikakvog problema u sklapawu mesovitih brakova. Vlasi, koji su postojali u vreme Srbije cara Du{ana, izumerli su ili nestali jos u sredwem veku. Sada{wi Vlasi su, bar u opstini Kucevo, u najve}em broju srpskog porekla, koji su se u dve velike seobe iiselili u Rumuniju, a koje je naselio Milos Obrenovi} poklanjaju}i im zemlju. Za vreme sustrijske okubacije u ovaj kraju su doseljene izvesne vlaske porodive iz Almasa, to su Ungureani, ali i jedan bboj Vlaha iz Vlaske, to su V+Carani. To su jedini autohtonu Vlasi, ali ne poreklom iz istocne Srbije.
    Jedan kuriozitet: u Dusanovom zakom=nuku postoji jedan clan koji se srbinu zabrawuje zenidba sa Vlahinjom, pod pretwom odredhene kazne. Medjutim, to nije bio pitawe pripadnosi naciji, vec zato {to je Vlahinja, svog subruga Srbija, koji je bio zemljoradnik, obaveno prevodila u nizi stalez – sto~ara, a nije se desavalo obrnuto.
    Mislim ta vas tekst o vlacsima bi imao daleko vise efekta da se bavio poreklom Vlaha, njihovom mirnom suzivotiu sa Srbima, a ne vlasko-srpsko pitanje ispoltizirai do krajnjih granica. Hvala na paznj




    1



    1
  2. Поштовани,
    Србија нема своју културну елиту, нема своје научнике ни истраживаче, више. Оно мало јада што је остало су реликти катастрофалног непотистичког титоистичког система, те се само у томе слажем са оним јадником од Чеде Јовановића, да у САНУ седе воштане фигуре, а у службама раде дрвени службеници…сви неспособни.
    НЕЗНАЊЕ нас убија, па тако и незнање писаца овог чланка.
    Да! Недопустиво је да Басеску шета по Србији како хоће, недопустиво је да се измишљају непостојеће нације и да сепротурају лажи али је НЕДОПУСТИВО ДА МИ КАО НАРОД НИШТА НА ТУ ТЕМУ НЕ РАДИМО ОСИМ ШТО С ВРЕМЕНА НА ВРЕМЕ ЦВИЛИМО ПО НОВИНАМА И ИНТЕРНЕТУ.
    Ја сам влах, не српски него грчки (цинцар). Има влаха и у Бугарској и у Грчкој и уМакедонији а највише нас има у нашој пра домовини Епиру и Илирији (читај Албанија).

    Због аромуна / влаха албанских, шиптарски досељеници и окупатори и узурпатори који желе да нас прикажу као део свог националног корпуса на сваки начин користе ПРАЗАН ПРОСТОР који су оставиле етнографска и историографска наука у Грчкој и Србији. Ох, алиу не и Бугари, који добро прилагођавају истину својим потребама као и румуни као и немци и енглези. Да ли знате да има енглеских научника лингвиста који говоре влашки али НЕМА ниједног српског. ЗАШТО??? Јер су шупљоглави лењи и из преписивачке ШКОЛЕ РЕСАВСКЕ, зато се у друштвеним наукама и данас само преписивачи шепуре.
    Бласи (који сви себе на свом језику зову и кажу Румн или Румин или Аромун или Арман) су су вим Балканским нацијама били корифеји биорбе за национално ослобођење од турака. Власи су у свим балканским нацијама ВОДЕЋИ националисти тих нација, и тако је било и биће и даље и у СРБИЈИ.

    Србија и српски народ који су сада осиромашени, полтички и социјално унакажени немају начина да ОРГАНИЗОВАНО покрену ствари са мртве тачке али има нас појединаца (без пара – на жалост али без жеље и намере да се продао као неки…) који нешто покушавано да урадимо.

    Влашки језик је најбитнија лингвистичка карика која доказује даљ су Срби староседеоци балкана, која доказује да су се тзв албанци / шиптари доселили тек после 10. века и да је њихово наељавање покренуло романизовано становништво словенске Илирије и грчког Епира прво на исток а затим на север.
    Влашки језик је најбитнија лингвистичка карика која показује како је настала Румунска нација и која показује да власи и румуни НИСУ исто иако се лингвистички разликују колико кајкавци од словенаца или срби од хрвата.

    Молим вас све људе добре воље (међу власима) да не допустите политизацију влаха у јефтине издајничке анти православне сврхе.

    Молим вас све људе добре воље (међу СРБИМА) да не на провокације јефтине издајничке анти-православне и анти-влашке кампање.

    На почетку овод коментара сам рекао да сам влах, да!… али ја сам и србин и не допуштам никоме да то доведе у питање, звао се ја Марко, Аурелијан, Авгеринос или како год…и због тога АПШЕЛУЈЕМ НА СВЕ РАЗУМНЕ ЉУДЕ У7 СРБИЈИ – ПШРОБЛЕМ ЈЕ ВАН СРБИЈЕ, ПРОБЛЕМ ЈЕ У ЧЕТВРТОМ РАЈХУ, У ЕУ-РОПСКОЈ ХИМЕРИ КОЈА ЖЕЛИ ДА НАС ПРОГУТА КОЈА ЗЛОУПЕТРЕБЉАВА И РУМУНИЈУ И БУГАРСКУ АЛИ НЕ МОЖЕ НАРОД … СЕТИТЕ СЕ ПРОТЕСТА 1999!!!

    БОГ ЧУВА ХРАБР И ПАМЕТНЕ.




    1



    1
    • Bravo Prijatelju!

      Evo jednog istoričara koji se bavio Vlaškim pitanjem u Albaniji, a Srbin je po poreklu, a i uverenju.Nisam siguran da li je dotični akademik odgovor na tvoju kritiku (npr. da li govori vlaški.) ali sam siguran da Vlasi Albanije imaju jako visoko mišljenje o njemu.

      http://www.moraca-rozafa.org/info/dopristo.html




      0



      0
    • „Молим вас све људе добре воље (међу власима) да не допустите политизацију влаха у јефтине издајничке анти православне сврхе.“

      Neka nam pravoslavana srpska Crkva dozvoli bogosluženje na vlaškom/rumunskom jeziku bez ograničenja u svim vlaškim selima kao znak dobre volje (a mi očuvali običaje) kako bi se zajednički izborili sa zajedničkim neprijateljem pravoslavlja .




      1



      1
  3. још један

    Моја баба је била Цинцарка из околине Битоља (Малишево), говорила је да добро разуме влашки, али се увек осећала и Српкињом и српском православком.
    Тако је и са другим Цинцарима које ја знам, а тако је било и са свим знаменитим Цинцарима (Бранислав Нушић, научници, академици).

    Свако треба да има све слободе да се изјасни како хоће, али свака политизација и злоупотреба таквог изјашњавања треба да заврши у ћорсокаку.
    Србија још живи у идеологији и систему у којем се политика гради на таквим злоупотребама на штету Срба, по старом комунистичком узору.
    Србин српско-цинцарског порекла




    0



    0
  4. cini mi se da rumunija intimno zeli i drugu obalu dunava a ne vlahe koje nikad nije ni priznavala a ni vlasi sebe nikada nisu videli rumunima niti sa njima imaju blage veze,sadasnji ruminski politicari su placenici a srbija gresi sto se ne bori za srbe u rumuniji koji su asimilirani,u evropi nece biti kulti multi kako kaza merkelova pa nice ni u ostalim zemljama




    1



    1
  5. Ne vidim razloga zbog cega se Vlasi politicki ne bi organizovali i legitimno u parlamentu svoje države RS zastupali svoje interese. Dobro organizovanu funkcionalnu državu u kojoj postoji vladavina prava i koja pruža svima podjednake šanse za uspeh je nemoguće razbiti jer svi njeni građani imaju interes da u njoj žive, što na žalost sa RS nije slučaj i tu je suštinski problem, koji se neće rešiti isticanjem kesenofobije u prvi plan već radom svih nas na uspostavljanju pravne države.




    0



    0
  6. I mi VRANJANCI smo posebna srpska nacija ,jer Milka Canić akže da nas pola srba ne razume.




    0



    0
  7. Pa to sto nemaju neke izraze za izume 20-tog veka nista ne znaci, pa ni Rumuni u Banatu nesto ih nesto nemaju, pa ni na Srpskom ili nekom drugom izrazu ih nemaju (Telavizor, Internet, radio, automobil…. 😉
    Jel’ vi u pecatu imate ikad nesto pametno da napisete, recimo kako da se desi ekonomski preporod Srbije (ne onaj koji smo vec doziveli za vreme drmanja vaseg vlasnika) nego neki konkretan. Ovako svoju krivicu svaljujete na drugog i furate price kojih smo se naslusali devedesetih pa di smo stigli?




    1



    0
  8. Ono što je zanimljivo je provejavanje velikog nipodaštavanja prema Vlasima i zaraza ultranacionalizma i ksenofobije kroz ceo tekst
    Zar je moguće da Srbima „nebeskom narodu“ ništa nije ostalo osim samozavaravanja?

    Naše mišljenje da je srpska vlast sama birala ovaj put večitog ritanja i inaćenja života van tokova modernog sveta, pristajanje na sužanjsko i podaničko ulizavanje Rusima i Turcima a sa njom i mi kolektivno ćuteći ili glasajući. Iz ovog „autorskog teksta“ se lepo vidi šta fali „nacionalno osvešćenoj Srbiji“ …

    Dodali bi smo još i priželjkuju oni da nas iskoriste i zloupotrebe a da nastavimo da ćutimo na našem jeziku i trpimo pijane priučene sveštenike iz neke tamo nazovi srpske crkve.

    Da trpimo bahate političare iz URS i DS koji ne bi mogli da vode ni jedno selo a kamoli region.

    Da trpimo restlove proletarijata koji priželjkuju raspad EU i Amerike i povratak Velike Rusije a kriju se iza velikosrpskog nacionalizma?

    Pisac ovih redova piše o gubitku realnih etniciteta u anglosaksonskim zemljama a pri tome zaboravlja da Srbija nije i ne može biti Engleska te da su klicu razdora u SFRJ upravo ojni posejali krijući se iza raznih Slobodana i Artemija i žareći i paleći dok nisu dobili po nosu.




    1



    1
    • Na stranu šta ti ili ja mislili o natašinom tekstu, način na koji ti propagiraš svoje mišljenje govori više o tebi i tebi sličnima nego o bilo čijoj istoriji ili politici. Npr. meni je jako zanimljivo da čovek koji je očito ogrezao u „neki“ drugi nacionalizam nas sav glas priča o srpskom ‘ultranacionalizmu’ i ‘zabludama’. Natašin tekst je namenjen baš takvima kao što si ti. Srbija je već imala priliku, u više navrata, da čuje takav isti jezik u poslednje dve-tri decenije,npr. u Sanždaku/Raškoj, i još nam zvoni u ušima od njihove ‘kulturne’ politike. Veći su Bošnjaci od Bosanaca. A ako ti u Vlaškoj istoriji nemožeš da nadješ zajednički jezik sa Srbima… Ali i ti i ja znamo da to što ti radiš u stvari i nema baš za cilj gluposti kao što su mir, suverenitet, sloboda…




      0



      0
  9. Poštovana gosp.Nataša, kako je moguće da nas Vlahe pokušavate da prikažete u zaista neprihvatljivom svetlu? da nas Vlahe čiji su preci dali sve pa i svoje živote za našu jedinu domovinu Srbiju. Pokušavate da nas prikažete kao nepostojeće,da nas, čiji je maternji jezik vlaški, prikažete kao laž i prevaru, imate li imalo savesti kad hoćete da budemo to što vi osećate a ne MI ??? Ne činite to zato što većina nas Vlaha javno se izjašnjava da smo Vlasi da nam je maternji jezik vlaški a jedina domovina Srbija.Ničim mi ne rušimo državnost naše zemlje,kao Vlaska demokratska stranka,sa sedištem u Negotinu, tražimo ekonomski razvoj, bolje puteve,mogućnost opstanka na vekovnim ognjištima. Zar je to rastakanje zemlje? Vi ste upravo to rekli…sramota !!!




    1



    0
  10. postovana gos.Natasa jedan narod vezuje jezik a mi vlasi kako se za vas zovemo nemamo nikakav zajednizki koren sa jezikom slovena -crnogoraca, hrvata ,slovenaca, bosanaca , bosnjaka ili vojvodjana.I njih vise necete za srbe pa smo vam samo mi ostli.Ako samo pogledate maticne knjge u istocnu srbiju videcete da do 1904 vecina ispred kao prezimena ima prefiks ALU i onda familija iz koje potice ne prezime i vecina je upisana kao RUMUN PRAVOSLAVNE VERE.a od 1904 svi su srbi pravoslavne vere i imaju zavrsetak prezimena sa ic. Kada je delegacija iz istocne srbije otisla kod predsednika Tita odnela mu je rucno tkani cilim i na njemu stoji ROMÄNI DIN VALJA TIMOKULUI,pogledajte knjigu ,,Timocka krajna u nob-u,,. A ja vama zelim samo reci da mi nista drugo nezelimo samo da nas ne prisvojavate kada vama treba i mi nikada nismo bili politicki angazovani uvek smo bili najlojalniji gdadjani srbije ili jugoslavije mi smo dali i svoje ime za srbslo a vi na nas uvek gledate kao stanovnike 2 reda .Ova tema je velika i ima mnogo toga da se kaze ali za sada toliko ,srdacan pozdrav,




    0



    1
  11. Vlah Timocanin

    Postovani,
    tekst koji ste objavili, pun netacnih informacija, istorijskih cinjenica, javnog izrecenih klevata na racun Nacionalnog saveta Vlaha i poltickih stranaka,kao i neprimerenih konetara na racun pripadnika vlaske i rumunske nacionalne manjine, predstavlja akt sirenja i izazivanja nacionalne, rasne i verske mržnje i netrpeljivosti,iz clana 317. Krivicnog zakona Srbije. Pri tom je vas novinar upotrebio neovlasceno autorsku fotografiju za ilustraciju svog teksta, krseci autorska prava iz Zakona o autorskim pravima, sto je takodje krivicno delo.




    0



    1
  12. Vlah Timocanin

    Nikola Pasic koga Natasa Jovanovic spominje u ovom tekstu, ni najmanje nije bio Srbin, vec VLAH i po ocu i po majci. Po ocu Vlah- Cincar poreklom iz bugarskog grada Gabrovo, a majka VLAHINJA iz Timoka,sa bugarske strane. Drugarice Natasa istorija se ne interpretira „bacanjem pogleda na nasu istoriju“,niti su VLASI nekakva mesavina stvorena pod turskom okupacijom, kako Vi kazete.Vlasi na prostoru istocne Srbije postoje bar sedam vekova pre dolaska Slovena! I kao poseban deo stanovnistva u Srbiji imali su povlascen polozaj i u vreme Turaka. A na Kajmakcalanu i Solunu ginuli su najvecim delom nasi Vlasi iz istocne Srbije, kao i moja obojica pradedova George i Petru, VLASI- za svoju otadzbinu Srbiju! Kada pisete ovakve pamflete pogledajte (bacite pogled) na demografsku sliku Srbije, jer nema nijednog popisa jos od Stefana Nemanje a da se Vlasi ne spominju!
    NATASA JOVANOVIC, VLASIMA SRBIJE DUGUJETE IZVINJENJE, ZA PAMFLET KOJI STE NAPISALI, SAMO NEKOLKO DANA POSLE SVETSKOG DANA TOLERACIJE!




    1



    0
  13. Траило

    Када човек прочита све коментаре на тему Влаха у Источној Србији може схватити да им је неко некада одузео национална права и да они јадни вековима живе у Србији без својих националних права, а то господо, ја као Влах одлучно одбијам и кажем вам да НИЈЕ ИСТИНА. По мом мишљењу суштина је проста да простија не може бити. Једна група, квази интелектуалаца из редова влашке популације укапирала је да преко те политичке структуре могу остварити своје политичке амбиције, које су у досадашњим странкама покушали и нису успели. Али, да би они у својим наумима успели потребно је да ја „пробудим своју влашку националну свест“ и дам им свој глас док ће они, за узврат мени и мојим власима, из наменских средстава ове државе, за ове активности, узети неки динар. Ја сам се на попису изјаснио као Србин јер сам се тако осећао читавог свог живота (имам 60 година) те сматрам да би сада крајње покварено било да се одрекнем свог идентитета на крају мог лепо проживљеног живота. И на крају, будите искрени и потврдите имамо ли ми Власи заиста свој језик и писмо или је то једна тотална мешавина српско-влашких речи. Мене би било срамота да се на телевизији појавим и говорим влашки и да притом изговреним више од половину српских речи.




    2



    0
    • Vlah iz Vojvodine

      Gospodine Trailo kažete da bi Vas bilo sramota da se pojavite na televiziji govoreći Vlaškim jezikom a da pritom izgovorite više od polovinu srpskih reči?! Zaista bi i trebalo da Vas je sramota jer to samo govori kakav ste čovek i da za svojih 60 godina života niste negovali tradiciju,kulturu i jezik svojih predaka.Stdite se svojih korena ,pritom zaboravljajući da čovek bez prošlosti nema ni svoju budućnost i da stideći se svojih korena stidi se samog sebe.Nema ni jednog jezika a da pritom nema pozajmljenica iz drugih jezika.Pogledajte samo srpski jezik koliko ima pozajmljenica iz drugih jezika.Zašto se ne stidite kada upotrebljavate reči koje nisu iz srpskog jezika? Treba da Vas je sramota zbog vaše izjave.Ja sam Vlah i ponosan sam na svoje poreklo i svoje dedove i stidim se ljudi poput Vas koji se kriju iza tuđih indetiteta.




      0



      2
    • Gospodine Trailo kažete da bi Vas bilo sramota da se pojavite na televiziji govoreći Vlaškim jezikom a da pritom izgovorite više od polovinu srpskih reči?! Pa kako je nastao srpski jezik? U srpskom jeziku ima 8000 turskih reči poput krevet, jastuk, čaršaf, jorgan… da ne govorimo o latinskim rečima (a Vlaški je nastao od latinskog jezika). Šta je sa rečima iz francuskog, nemačkog, engleskog jezika…? Sve same strane reči u srpskom književnom jeziku.Kojim jezikom govore Srbi pored tolikog broja stranih reči? Stidite se sami sebe i izgovorenih reči i imena svog koje je čisto vlaško. Nataša Jovanović bi trebala da nauči istoriju naroda i poreklo današnjih Srba koji su sve samo ne Srbi. Srednjovekovnih Srba nema, jer zvanična istorija kaže da su se svi odselili u seobama naroda i da je Srbija ostala gotovo prazna , a na njihovo mesto se doselili Vlasi (Armani), Makedonci, Grci, Crnogorci, Albanci… Dugujete izvinjenje svim Vlasima!




      0



      1
  14. Gospodo, ne bi trebalo da se vredjamo. Ako se raspravlja o vlaskom jeziku, onda treba odgovoriti na najjednostavnije pitanje – kako je on nastao? Da li su stanovnici Istocne Srbije govorili vlaskim jezikom pre nego sto je Rim pokorio Balkan? Ili, kojim jezikom su stanovnici oko Negotina govorili pre rimske okupacije? Pocnimo ovako. Treba, jer je u istoriografiji Slovena mnogo toga krivotvoreno.




    1



    0
  15. U vezi s vlaskim jezikom, zakljucuje se da je on varijanta rumunskog jezika. E, tu treba da se zamislimo. Ne napadajmo jedan drugoga, nego hajdete – da zavirimo o enciklopediju *u Krlezinu* i videcemo, da rumunski jezik ne postoji do 16. stoleca. Tada pocinje njegovo stvaranje. Nemojte da me krivite za ovaj tekst, prociajte u enciklopediji. Tada se treba upitati, pa kojim jezikom je narod u Rumuniji govorio do 16. stoleca?




    1



    0
  16. Vlah Timocanine,
    kazete, da Vlasi postoje 7 vekova pre dolaska Slovena na Balkan. Pa Sloveni nisu dosljaci na Balkanu – taj nemacki falsifikat o dolasku Slovena na Balkan je opovrgnut u hiljadama naucnih radova na svom kontinentima. Samo, u zvanicnoj istoriografiji Srbije, tih radova nema. Procitajte knjige Stefana Gajda, bugarskog profesora. Njegova istrazivanja finansira Ministarstvo prosvete i kulture. Ako putujete u Bugarsku,kupite njegovu knjigu – u cetiri dela. Da Vas ne upucujem na druge autore, dovoljan je rad i Stefana Gajda.




    1



    0
  17. Vlah Timocanin

    Postovani,
    iako ste „pozajmili“ ime srpskog Istoricara *(Slobodana Jarcevica), tudju istoriju ne mozete „pozajmljivati“(naravno. glagol pozajmiti je upotrebljen onako kako dolikuje kulturnoj diskusiji).
    Odgovoricu Vam na postavljena pitanja, mada ovo nije mesto za diskusije tog tipa:
    O JEZIKU: netacno je da je rumunski jezik nastao u XVI veku. Tacno je da je knjizevni rumunski nastao u XIX veku, tacnije uporedo sa budjem nacionalne svesti(vecine naroda Evrope), pa i Rumunije 1859/61. godine, kada je grupa rumunskih lingvista osavremenila rumunski jezik, tako sto je izbacivsi oko 45% slovenizama „uvezla“ i zamenila te reci, recima iz francuskog i latinskog jezika. Dakle, pre ove jezicke transformacije, Rumuni su govorili, arhaicnim rumunskim jezikom, kao sto su i Srbi pre Vukovih reformi govorili arhacnim, starosrpskim ili slavjanskim.
    Vllaki jezik Vlaha Srbije nije nikakva varijanta rumunskog jezika, bez obzira na veliku slicnost, kao sto i slovenski jezici slice jedan drugome. I konacno odgovor na Vase pitanje“kojim su jezikom govorili pre dolaska Rimljana“ – govorili su jezicima plemena- naroda koji su romanizovani: severno od Dunava ziveli su Dacani, juzno – Tracani, Kelti, Tribali..Kao sto su na teritoriji Francuske, Spanije, Portugalije govorili jezicima starosedeoca tih teritorija, te su romanizacijom nastali danasnji jezici stanovnika tih drzava.
    O NARODU : rimske provincije na ovim prostorima jesu nastale u procesu kolonizacije, koji je otpoceo nesto pre Hristovog rodjenja. Proces romanizacije gore navedenih starosedeoca je tada i zapoceo, da bi se par vekova kasnije, Trajanovim pokoravanjem Dakije- preko Dunava nastavio i na tim protorima.Rimske provincije egzistirale su do kraja III veka preko Dunava, da bi se najezdom varvarskih plemena, Aurelijan povukao, zajedno sa stanovnistvom tih provincija na teritoriju srednje Mezije- preko Dunava, i od tog etnickog korpusa nastao je rumunski entitet.Za sve to vreme, sa ove strane Dunava postoji romanizovano stanovnistvo,ranije navedih starosedelaca, koji su u stvari preci Vlaha Srbije.
    O SLOVENIMA: zvanicna istorija , a to je ona koja se prezentuje u obrazovnom sistemu Srbije, kaze da su se Sloveni doselili na Balkan krajem VI pocetkom VII veka. I to na poziv Vizantije plemenima Srba I Hrvata, jer je Vizantija tada oslabljena sa druge strane navalom Persijanaca u tome videla jedini izlaz. Ne moram da idem u Bugarsku, dovoljno je ( a ima ih na internetu u dovoljnom broju) da se pozovem na srpske istoricare. O doseljavanju Slovena postoje 2 teorije: autohtona :“тврди да су Словени живели северно од Карпата од 1000. п. н. е.“ i alohtona:“тврди да су Словени дошли на то подручје у 6. или 7. веку после Христа.“ Istoricari tipa Deretica, Jarcevica i slicnih mogu da posluze samo za dnevno zadovoljenje sujete nacionalistickog velicanja jedne nacije! Elem, u vreme doseljavanja Slovena, oni nailaze na romanizovano stanovnistvo, starosedeoce, gore spomenute, koje vizantijski istoricari u svojim spisima spominju i to je neosporna cinjenica.
    ODNOS – SLOVENI – Srbi, Hrvati, Bugari, Makedonci,Cesi, Poljaci, Rusi…. EKVIVALENTAN JE SA ODNOSOM DRUGOG NARODA : VLASI – Vlasi Srbije (Rum’inji, Vlahi), Rumuni (Romanii),Vlasi Makedonije-Grcke (Armanji), Vlasi Hrvatske (Istroromanji), Vlasi Albanije (Fasiroti) Dalmati (izumrli – asimilirani),Kucovlasi,Retroromani…..
    AMIN!




    2



    2
  18. Vlah Timocanin

    P.S. *urednistvu, koje ukoliko smatra da nije podobno i ne mora da ga objavi

    Naime, gospodin koji se u ovim komentarima pojavljuje pod pseudonimom srpskog istoricara Slobodana Jarcevica, poznat je sa svih mogucih foruma, koji se vlaskim pitanjem bave. Naime, radi se o rumunskom politickom agitatoru, koji je promenio taktiku, odnosno pod okriljem i nastupom u ime „veliko – srpskog“ agitatora, provocira pripadnike vlaske nacionalne manjine, na NACIN KAKO TO ODGOVARA ASIMILATORSKOJ RUMUNSKOJ POLITICI, odnosno da stvori razdor izmedju SRBA I VLAHA, KOJI ZAJEDNO ZIVE U SVOJOJ JEDINOJ DOMOVINI SRBIJI VEKOVIMA!! Na forumima na kojima ucestvuje, pozivajuci se konstantno na gospodina Jarcevica, zastupa interese kojoj se najveca vecina Vlaha Srbije zgrazava, napadajuci Srpsku pravoslavnu crkvu, kojoj takodje najveca vecina Vlaha pripada, i sve sto je srpsko, jer zaman, „zli Srbi“ asimilirase Vlahe. Pozdrav cenjenom urednistvu i svim citaocima!




    1



    1
  19. G-dine Vlah Timocane, niko sedrugi ne javlja pod mojim imenom – osim mene. Dobro je da razmenimo saznanja. Vi ste rekli, da su rumunski ligvisti izbacili iz svog jezika 45 procentata srpskih (slovenskih) reci. Dobro. A koliko sad rumunski ima srpskih reci? Saberite te dve cifre, pa cete videti da dobijate srpski jezik – uz uobicajene tudjice. Ako osporavate, da je gradnja rumunskog jezika pocela u 16. stolecu, onda treba da ukazete na knjige ili dokumente na rumunskom jeziku pre tog vremena. Nema ih. Rekao sam, ovaj podatak imate i u enciklopedijama – prva knjiga, kaze se, napisana je na rumunskom 1544 – ali nije sacuvana. A Vasa primedba, da je srpski bio drukciji u srednjem veku od danasnjeg – prirodno je. Svaki jezik se razvija. Vuk nije izmislio nove reci srpskog jezika, nego je uzeo takve kako ih je narod izgovarao.




    1



    0
    • U srpskom jeziku ima 8000 turskih reči poput krevet, jastuk, čaršaf, jorgan… da ne govorimo o latinskim rečima (a Vlaški je nastao od latinskog jezika). Šta je sa rečima iz francuskog, nemačkog, engleskog jezika…? Sve same strane reči u srpskom književnom jeziku.Kojim jezikom govore Srbi pored tolikog broja stranih reči?




      0



      2
  20. G-dine Vlah Timocane,
    posto ste iz istocnog dela Srbije, predjite u Bugarsku i nabavite knjigu dr Stefana Gajda:“Trakijsko pismo dekodirano“ – 4 dela, Sofija, 2006. godina. Pisana je na engleskom i bugarskom. Videcete, nekoliko hiljada godina ranije,svi zapisi s Balkana su na srpskom (slovenskom). To je vreme pre rimske i grcke drzave. Dr Gajd je otkrio i uprosceno slikovno pismo iz egipatskih piramida – korisceno na Balkanu *jedna vrsta stenografije*. Sva stara pisma se citaju samo pomocu slovenskih jezika – nikako pomocu latinskog, grckog, jevrejskog ili arapskog. A da Vam ne pisem o italijanskom istoricaru, Djankarlu Tomecoli Ticijanu. On je dekodirao pismo s Krita – staro 2000 godina pre nove ere. Pomogao mu je bugarski prof. Serafimov. I tamosnji zapisi se citaju samo pomocu savremenih slovenskih jezika. Javite mi svoju e-mail adresu i referat italijanskog istoricara Vam mogu dostaviti. Na engleskom je jeziku. Vidite, uz ovakva naucna saznanja, ne treba se uzdati u Porfirogenita i doseljavanje Slovena na Balkan.




    1



    0
  21. Траило

    Господине „Влаху из Војводине“ нисте ме разумели. Ви у Банату говорите чист румунски језик али ми Власи у Нег. Крајини говоримо Влашки, који је препун српских израза. У последњој емисији „48 сати свадба“ водитељка лепо пита Влахе из Кладурова: Како се на влашком језику каже ПРИЈАТНО, И ДОВИЂЕЊА, а наши Власи кажу да незнају. Ми имамо вођу влашке демократске странке у Крајини чија деца незнају влашки језик, а у породици од њеног заснивања па до пре неки месец говорио је искључиво српски. Према томе у влашком језику за половину израза нема адекватних речи. Мој прадедови су из Ердеља дошли у Пореч као Унгури и говорили су Мађарски, и ја би вероватно требало данас да се Вас стидим јер ја незнам мађарски?




    1



    0
    • Ako su Vam pradedovi bili Unguri (Mađari) i govorili mađarski, Vaša je sramota što niste negovali svoju kulturu već se gore u postu hvalite srpstvom i ponosite nečim što nije vaše. Ja nisam Rumun, ponajmanje ne iz Banata i ne govorim rumunski jezik. Ja sam Vlah iz Timočke Krajine i živim u Novom Sadu. Ja negujem svoje običaje, kulturu, jezik i ponosim se njima i prenosim ih na svoju decu. Ti iz pomenute emisije koju ne pratim su isti kao i Vi, ali ne možete u isti koš staviti 30 000 Vlaha koji neguju svoj jezik i kulturu. HVALA se kaže MULTCUMJESK, DOVIĐENJA= LA VEĐARE, PRIJATNO= PLAKUT.Što se tiče izgovorenih reči, ostajem pri njima i još jednom Vam kažem stidite se izgovorenih reči.




      0



      1
  22. Doticni je pokazao bas neizmerno veliko neznanje istorije vlaha….




    0



    1

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *