Pitanje Vlaha: Proizvodnja nacije

Piše Nataša Jovanović

Da li potenciranje vlaškog pitanja u istočnoj Srbiji najslikovitije pokazuje kako se u procesu pridruživanja EU secira nacionalno telo da bi iz njegovih ćelija izrasle nove nacije?

Ne može nikako biti da multietnička Srbija danas opstane ukoliko joj se nametne uloga genetičara koji mora da analizira svako krvno zrnce. A od Srbije na putu ka EU to se permanentno traži. Posle Kosova, Sandžaka i Vojvodine, sledeće Jarinje moglo bi da se desi na liniji koja razdvaja istočnu od uže Srbije, kada Vlasi upotrebljeni od strane EU i autora globalnog koncepta zatraže svoja prava.

UPOTREBA VLAHA
Vlaha u istočnoj Srbiji, prema nezvaničnim procenama rezultata poslednjeg popisa stanovništva, ima dva do tri puta više u odnosu na 2002. godinu kada se broj onih koji se deklarišu kao Vlasi tretirao u rangu statističke greške. Tada se 39.953 građana izjasnilo kao Vlasi, dok je Rumuna bilo 4.175. Buđenje nepostojeće nacionalne svesti koja se manifestuje kroz rad Nacionalnog saveta vlaške manjine i vlaških političkih stranaka, te insistiranje na pismu i jeziku i rumunskoj Crkvi, a kako tvrde i Srbi i Vlasi, žitelji Kladova, Negotina, Bora ide u prilog stvaranja animoziteta i guranje Vlaha u naručje Rumunije. Da li pitanje prava Vlaha otvara u perspektivi mogućnost primene nacionalno-istorijskog inženjeringa kojim će Šumadija biti odvojena od prirodne istočne krajine? Koliko u ovako zamišljenom konceptu Rumunija koristi Vlahe, a EU samu Rumuniju, te ko u takvim okolnostima treba, a ne vodi državotvornu politiku?
Dok u anglosaksonskom delu sveta realni etniciteti gube identitet i formiraju velike nacije podobne kreatoru moderne imperije, kod nas teče obrnuti proces. Naime, klica stvaranja novih, a nikad postojećih nacija proces je koji dovodi do toga da se iz srpskog naciona, a na osnovu istorijskih relikata kojima je bogata balkanska vetrometina, Srbija svede na balkanski pašaluk. Kako? Trebalo bi se prisetiti izjave predsednika Odbora za ljudska prava u Boru i nekadašnjeg predsednika Saveza Vlaha, pa da stvari budu jasnije. On je, naime, izjavio  da su Rumuni isto što i Vlasi. „Prema poslednjem popisu“, navodi on, „Rumuna je bilo oko četiri hiljade, a Vlaha oko 40 hiljada. Pravi podatak je da nas ukupno ima oko 200 hiljada. Plašim se da na predstojećem popisu opet neće biti predstavljeni pravi podaci, i da će ljudi biti zaplašeni. Beogradu ne odgovara da Vlahe prizna kao Rumune, jer bi se time problem internacionalizovao“.
Stanovnici, pak iz Timočke krajine pamte  i da je pre popisa iz 2002. godine rumunska stanica „Timok pres“ iznela informaciju  da u ovom delu Srbije živi 300.000, a možda čak i 400-500.000 Rumuna! U istoj Timočkoj krajini, na popisu 2002. godine, evidentirano je ukupno 284.112 stanovnika.
A da proces rumunizacije Vlaha nije tek ideja pojedinaca entuzijasta ili stvar novinarskog gafa svedoči i činjenica da je Rumunija, tradicionalno naklonjena Srbima, stala u red sa Holandijom i odbila da ratifikuje Sporazum o stabilizaciji  i pridruživanju. Još uvek! Prilikom najave poslednje posete  predsednika Rumunije Trajana Baseskua rečeno je da „dolazi u dvodnevnu posetu Srbiji tokom koje će razgovarati sa zvaničnicima u Beogradu i posetiti rumunsku zajednicu u Timočkoj krajini“. Ova informacija možda ne bi probudila veću pažnju da  od početka ove godine iz Rumunije nisu stizali „prijateljski“ signali da je Srbija potrebna Vlasima u Timočkoj krajini, da „prizna status rumunske nacionalne manjine“. Na to niko nije reagovao, kao ni na samostalnu posetu Baseskua Negotinu, u kojem se u pratnji vlaških stranaka obratio ondašnjem stanovništvu. Stvari postaju jasnije kada se zna da je tom prilikom Basesku rekao da su svima koji se  izjašnjavaju kao Vlasi-Rumuni potrebni škole, mediji i crkve na maternjem jeziku kako bi sačuvali identitet. Tako se u javnosti termin istorijski nepoznat, Vlah-Rumun, mogao čuti i iz usta  predsednika jedne države, a samo prevođenje Vlaha u  Rumune odvija se tako što rumunska država nudi i realizuje ponudu za one koji se na popisu izjasne kao Vlasi i Rumuni. Njima, naime rumunska država, omogućava stipendije za studiranje na rumunskim univerzitetima.
Dakle, ukoliko Srbija koja služi belom svetu prihvati, dozvoli stvaranje za početak vlaške nacije, može očekivati i ratifikaciju SSP-a od strane Rumunije. Režim u Srbiji delom učestvuje i u procesu stvaranja veštačke nacije Vlaha tako što umesto da radi na jačanju nacionalne svesti i vodi državotvornu politiku, stranka Borisa Tadića na lokalu ulazi u koaliciju sa brojno zanemarljivo malim vlaškim strankama čime se povećava broj njihovih odbornika.

JEZIK BEZ PISMA
Indikativnim se čini i podatak da u krajevima istočne Srbije koje delom naseljuju Vlasi, LDP ima veliki broj glasača, kao i da je ideja URS-a o regionalizaciji uspešno usvojena, što se može objasniti i činjenicom da nema amorfne nacionalne sveti. Dragan Marković, predsednik Odbora DSS u Boru, kaže da je u proteklih dvadeset godina započet proces u kojem se sve veći broj građana deklariše kao pripadnici vlaške nacije. „Postoje dve vlaške stranke – Vlaška demokratska stranka Srbije (VDSS) i Vlaška demokratska stranka (VDS), koja je verovatno nastala otcepljivanjem VDSS-a. VDSS, zastupajući prava Vlaha, traži da bogosluženje bude na maternjem jeziku, pri čemu kako ne postoji vlaški, najpribližnijim se učinio rumunski jezik. Na čelu VDSS-a je dr Predrag Balašević, oni na 16 opština imaju odbore. Bore se za vlaško pitanje, to jest za vlaški jezik i rumunsko pismo, imaju dva odbornika u Skupštini Opštine Bor, a u Negotinu odbornike ima Vlaška demokratska stranka, koja je u koaliciji sa DS-om, G17 Plus-om, SPS-om i njihovim koalicionim partnerima. VDSS je dugi niz godina bila pod patronatom DS-a“.
Marković napominje i da je Vlaški nacionalni savet  pod uticajem VDSS-a, jer cilj vladajućim strankama je da kroz bliskost sa vlaškim strankama, a  preko Vlaškog nacionalnog saveta dođu do ogromnog novca.
„U pitanju je prikupljanje glasova, uticaja i svega ostalog.“
Pošto smo lekciju već naučili, mogli bismo da se zapitamo da li agresivno insistiranje na jeziku, pismu, te kulturnim posebnostima predstavljaju stepenik ka stvaranju nacionalne online casino posebnosti. Prostor istočne Srbije ne može ništa drugo da bude nego srpski, a da je vlaška posebnost sa jezikom bez pisma očigledan istorijski anahronizam potvrđuje i činjenica da u ovom „jeziku“ ne postoje nazivi ni za jedan od tehničkih izuma 20 veka, već za to koriste srpske nazive. To je pokazatelj da je vlaški jezik, jezik bez pisma, i da Vlasi nisu ništa drugo do mešavina nastala u vremenu turske okupacije. Kao posledica mnoštva seoba u srpskom narodu na ovom području naseljavaju se uglavnom Srbi sa KiM i vardarske Makedonije, ali zbog teritorijalne izolovanosti i saobraćajne nepovezanosti bivaju uglavnom upućeni na susedne rumunske krajeve u Vlaškoj niziji.
Pogled na našu istoriju govori da srpski karakter istočne Srbije nije bio potvrđen samo Hajduk Veljkovom herojskom odbranom Istočne srpske krajine, već i time što se najsrpskija i najdržavotvornija stranka 19 veka – radikalna, rodila  nigde drugde nego u zavičaju Baje Pašića, u istočnoj Srbiji. Takođe, istočna Srbija, današnji borski i timočki okrug predstavljaju teritorijalno jezgro obnovljene novovekovne srpske države, jer su u sastav srpske autonomije ušli već po hatišerifima iz 1830. i 1833. godine.
Svoju nacionalnu samosvest istočna Srbija pokazala je i u Timočkoj buni koju je mogao da podigne samo iskonski srpski seljak koji je na Zakon kralja Milana o rasformiranju narodne vojske odgovorio u skladu sa Pašićevom mudrošću: „Oružje predajte, ali bez pušaka ne ostaj“. Za one koji danas sumnjaju u srpski karakter Negotinske i Timočke krajine i onima koji i ovu iskonsku srpsku zemlju pokušavaju da rasrbe, treba pokazati grobove na Zejtinliku gde su među najbrojnijim grobovi hrabrih Timočana koji su ginući po Albaniji, Kajmakčalanu i Solunskom frontu ne samo branili otadžbinu već se jednom zasvagda svojom krvlju upisali u srpsku istoriju, da tu i večno ostanu. Zato svi oni koji danas pomažu rasrbljivanju istočne Srbije ne rade ništa drugo nego se rugaju svetim kostima poginulih Timočana u Prvom svetskom ratu.

KONCEPT IMPERIJE
Čak i Broz u svojoj politici komadanja i rasrbljavanja nije išao toliko daleko da na području istočne Srbije od Vlaha pravi nekakvu posebnu, a posebno ne rumunsku naciju. Broz je pažljivo vodeći računa o srpskom karakteru istočne Srbije rešavao problem te amorfne grupe, koja je etnički uglavnom srpska, ali je zbog istorijskih procesa dobila posebnosti, tako što je na ovom području uvodio pripremna odeljenja za privikavanje dece, posebno sa sela, za redovno uvođenje u nastavu.
Danas se kroz pravljenje veštačke vlaške nacije nazire koncept globalne imperije koja buđenjem nepostojećih ili amorfnih istorijskih etniciteta ili nacionalnih skupina razbija formirane istorijske nacije. Time se čini medveđa usluga i samim stanovnicima istočne Srbije, tzv. „vlaškom stanovništvu“, koje umesto uključivanja u prirodnu naciju (u zadnjih 200 godina dala je jednog Mokranjca) sada usled buđenja nepostojeće nacionalne svesti počinje da se socijalno obogaljuje. Danas se kao još jedan instrument koji duva u jedra ideji rumunizacije Vlaha insistira na prekograničnoj saradnji koju zagovara EU, te razvijanju Dunavske strategije. Ako je poznato da iza Dunavske strategije stoji Fondacija koja nosi ime Fridriha Naumana, onog koji je 1915. godine rekao da su Srbi glavni remetilački faktor na Balkanu, jasno je da se Srbija utapa u organizaciju koja se baštini na idejama Austro-Ugarske.
Da li možemo očekivati da, zahvaljujući današnjoj nedržavotvornoj politici koju vodi vladajući režim, za 50 godina na liniji koja razdvaja istočnu od ostatka Srbije osvane novo Jarinje?
Nastaviće se

31 komentara

  1. Ako govorimo o vlasima u istocnoj Srbiji, ne treba posmatrati samo Ktajinu, vec i Branicevo u kome postoji dosta brojna vlaska populacija. Ja zivim u opstini Kucebo u kojoj je broj Vlaha i Srba gotovo priblizan.Medjutim, ovde pitanje odnosa Vlaha i Srba nije tako izrazen kao u Krajini; verovatno zbog udaljenosti granice sa Rumunijom. Naravno, i ovde postoje dve vlaske stranke (mozda i tri, nisam siguran), koje se sve trude da udju ili se priblize vlasti, sto su uvek cinili, pa se neki njigov veliki uticaj ne oseca, mada svakako postoji. Ono sto je zaista budalastina, ali i nepoznavanje i svoje i srpske istorije to je tvdrnja ove vlaske partije koji se izja{njavaju kao Rumuni, da su oni ovde steriosedeoci. To se nicim ne moze potvvrditi. Nema nijedno toponima koji je vlaskog porekla, ovde nije bilo nikakvog problema u sklapawu mesovitih brakova. Vlasi, koji su postojali u vreme Srbije cara Du{ana, izumerli su ili nestali jos u sredwem veku. Sada{wi Vlasi su, bar u opstini Kucevo, u najve}em broju srpskog porekla, koji su se u dve velike seobe iiselili u Rumuniju, a koje je naselio Milos Obrenovi} poklanjaju}i im zemlju. Za vreme sustrijske okubacije u ovaj kraju su doseljene izvesne vlaske porodive iz Almasa, to su Ungureani, ali i jedan bboj Vlaha iz Vlaske, to su V+Carani. To su jedini autohtonu Vlasi, ali ne poreklom iz istocne Srbije.
    Jedan kuriozitet: u Dusanovom zakom=nuku postoji jedan clan koji se srbinu zabrawuje zenidba sa Vlahinjom, pod pretwom odredhene kazne. Medjutim, to nije bio pitawe pripadnosi naciji, vec zato {to je Vlahinja, svog subruga Srbija, koji je bio zemljoradnik, obaveno prevodila u nizi stalez – sto~ara, a nije se desavalo obrnuto.
    Mislim ta vas tekst o vlacsima bi imao daleko vise efekta da se bavio poreklom Vlaha, njihovom mirnom suzivotiu sa Srbima, a ne vlasko-srpsko pitanje ispoltizirai do krajnjih granica. Hvala na paznj

    3
    3
  2. Poštovani,
    Srbija nema svoju kulturnu elitu, nema svoje naučnike ni istraživače, više. Ono malo jada što je ostalo su relikti katastrofalnog nepotističkog titoističkog sistema, te se samo u tome slažem sa onim jadnikom od Čede Jovanovića, da u SANU sede voštane figure, a u službama rade drveni službenici…svi nesposobni.
    NEZNANJE nas ubija, pa tako i neznanje pisaca ovog članka.
    Da! Nedopustivo je da Basesku šeta po Srbiji kako hoće, nedopustivo je da se izmišljaju nepostojeće nacije i da seproturaju laži ali je NEDOPUSTIVO DA MI KAO NAROD NIŠTA NA TU TEMU NE RADIMO OSIM ŠTO S VREMENA NA VREME CVILIMO PO NOVINAMA I INTERNETU.
    Ja sam vlah, ne srpski nego grčki (cincar). Ima vlaha i u Bugarskoj i u Grčkoj i uMakedoniji a najviše nas ima u našoj pra domovini Epiru i Iliriji (čitaj Albanija).

    Zbog aromuna / vlaha albanskih, šiptarski doseljenici i okupatori i uzurpatori koji žele da nas prikažu kao deo svog nacionalnog korpusa na svaki način koriste PRAZAN PROSTOR koji su ostavile etnografska i istoriografska nauka u Grčkoj i Srbiji. Oh, aliu ne i Bugari, koji dobro prilagođavaju istinu svojim potrebama kao i rumuni kao i nemci i englezi. Da li znate da ima engleskih naučnika lingvista koji govore vlaški ali NEMA nijednog srpskog. ZAŠTO??? Jer su šupljoglavi lenji i iz prepisivačke ŠKOLE RESAVSKE, zato se u društvenim naukama i danas samo prepisivači šepure.
    Blasi (koji svi sebe na svom jeziku zovu i kažu Rumn ili Rumin ili Aromun ili Arman) su su vim Balkanskim nacijama bili korifeji biorbe za nacionalno oslobođenje od turaka. Vlasi su u svim balkanskim nacijama VODEĆI nacionalisti tih nacija, i tako je bilo i biće i dalje i u SRBIJI.

    Srbija i srpski narod koji su sada osiromašeni, poltički i socijalno unakaženi nemaju načina da ORGANIZOVANO pokrenu stvari sa mrtve tačke ali ima nas pojedinaca (bez para – na žalost ali bez želje i namere da se prodao kao neki…) koji nešto pokušavano da uradimo.

    Vlaški jezik je najbitnija lingvistička karika koja dokazuje dalj su Srbi starosedeoci balkana, koja dokazuje da su se tzv albanci / šiptari doselili tek posle 10. veka i da je njihovo naeljavanje pokrenulo romanizovano stanovništvo slovenske Ilirije i grčkog Epira prvo na istok a zatim na sever.
    Vlaški jezik je najbitnija lingvistička karika koja pokazuje kako je nastala Rumunska nacija i koja pokazuje da vlasi i rumuni NISU isto iako se lingvistički razlikuju koliko kajkavci od slovenaca ili srbi od hrvata.

    Molim vas sve ljude dobre volje (među vlasima) da ne dopustite politizaciju vlaha u jeftine izdajničke anti pravoslavne svrhe.

    Molim vas sve ljude dobre volje (među SRBIMA) da ne na provokacije jeftine izdajničke anti-pravoslavne i anti-vlaške kampanje.

    Na početku ovod komentara sam rekao da sam vlah, da!… ali ja sam i srbin i ne dopuštam nikome da to dovede u pitanje, zvao se ja Marko, Aurelijan, Avgerinos ili kako god…i zbog toga APŠELUJEM NA SVE RAZUMNE LJUDE U7 SRBIJI – PŠROBLEM JE VAN SRBIJE, PROBLEM JE U ČETVRTOM RAJHU, U EU-ROPSKOJ HIMERI KOJA ŽELI DA NAS PROGUTA KOJA ZLOUPETREBLJAVA I RUMUNIJU I BUGARSKU ALI NE MOŽE NAROD … SETITE SE PROTESTA 1999!!!

    BOG ČUVA HRABR I PAMETNE.

    5
    1
    • Bravo Prijatelju!

      Evo jednog istoričara koji se bavio Vlaškim pitanjem u Albaniji, a Srbin je po poreklu, a i uverenju.Nisam siguran da li je dotični akademik odgovor na tvoju kritiku (npr. da li govori vlaški.) ali sam siguran da Vlasi Albanije imaju jako visoko mišljenje o njemu.

      http://www.moraca-rozafa.org/info/dopristo.html

    • “Molim vas sve ljude dobre volje (među vlasima) da ne dopustite politizaciju vlaha u jeftine izdajničke anti pravoslavne svrhe.”

      Neka nam pravoslavana srpska Crkva dozvoli bogosluženje na vlaškom/rumunskom jeziku bez ograničenja u svim vlaškim selima kao znak dobre volje (a mi očuvali običaje) kako bi se zajednički izborili sa zajedničkim neprijateljem pravoslavlja .

      2
      3
  3. Moja baba je bila Cincarka iz okoline Bitolja (Mališevo), govorila je da dobro razume vlaški, ali se uvek osećala i Srpkinjom i srpskom pravoslavkom.
    Tako je i sa drugim Cincarima koje ja znam, a tako je bilo i sa svim znamenitim Cincarima (Branislav Nušić, naučnici, akademici).

    Svako treba da ima sve slobode da se izjasni kako hoće, ali svaka politizacija i zloupotreba takvog izjašnjavanja treba da završi u ćorsokaku.
    Srbija još živi u ideologiji i sistemu u kojem se politika gradi na takvim zloupotrebama na štetu Srba, po starom komunističkom uzoru.
    Srbin srpsko-cincarskog porekla

    3
    1
  4. cini mi se da rumunija intimno zeli i drugu obalu dunava a ne vlahe koje nikad nije ni priznavala a ni vlasi sebe nikada nisu videli rumunima niti sa njima imaju blage veze,sadasnji ruminski politicari su placenici a srbija gresi sto se ne bori za srbe u rumuniji koji su asimilirani,u evropi nece biti kulti multi kako kaza merkelova pa nice ni u ostalim zemljama

    3
    1
  5. Ne vidim razloga zbog cega se Vlasi politicki ne bi organizovali i legitimno u parlamentu svoje države RS zastupali svoje interese. Dobro organizovanu funkcionalnu državu u kojoj postoji vladavina prava i koja pruža svima podjednake šanse za uspeh je nemoguće razbiti jer svi njeni građani imaju interes da u njoj žive, što na žalost sa RS nije slučaj i tu je suštinski problem, koji se neće rešiti isticanjem kesenofobije u prvi plan već radom svih nas na uspostavljanju pravne države.

  6. I mi VRANJANCI smo posebna srpska nacija ,jer Milka Canić akže da nas pola srba ne razume.

  7. Pa to sto nemaju neke izraze za izume 20-tog veka nista ne znaci, pa ni Rumuni u Banatu nesto ih nesto nemaju, pa ni na Srpskom ili nekom drugom izrazu ih nemaju (Telavizor, Internet, radio, automobil…. 😉
    Jel’ vi u pecatu imate ikad nesto pametno da napisete, recimo kako da se desi ekonomski preporod Srbije (ne onaj koji smo vec doziveli za vreme drmanja vaseg vlasnika) nego neki konkretan. Ovako svoju krivicu svaljujete na drugog i furate price kojih smo se naslusali devedesetih pa di smo stigli?

    2
    1
  8. Ono što je zanimljivo je provejavanje velikog nipodaštavanja prema Vlasima i zaraza ultranacionalizma i ksenofobije kroz ceo tekst
    Zar je moguće da Srbima “nebeskom narodu” ništa nije ostalo osim samozavaravanja?

    Naše mišljenje da je srpska vlast sama birala ovaj put večitog ritanja i inaćenja života van tokova modernog sveta, pristajanje na sužanjsko i podaničko ulizavanje Rusima i Turcima a sa njom i mi kolektivno ćuteći ili glasajući. Iz ovog “autorskog teksta” se lepo vidi šta fali “nacionalno osvešćenoj Srbiji” …

    Dodali bi smo još i priželjkuju oni da nas iskoriste i zloupotrebe a da nastavimo da ćutimo na našem jeziku i trpimo pijane priučene sveštenike iz neke tamo nazovi srpske crkve.

    Da trpimo bahate političare iz URS i DS koji ne bi mogli da vode ni jedno selo a kamoli region.

    Da trpimo restlove proletarijata koji priželjkuju raspad EU i Amerike i povratak Velike Rusije a kriju se iza velikosrpskog nacionalizma?

    Pisac ovih redova piše o gubitku realnih etniciteta u anglosaksonskim zemljama a pri tome zaboravlja da Srbija nije i ne može biti Engleska te da su klicu razdora u SFRJ upravo ojni posejali krijući se iza raznih Slobodana i Artemija i žareći i paleći dok nisu dobili po nosu.

    2
    3
    • Na stranu šta ti ili ja mislili o natašinom tekstu, način na koji ti propagiraš svoje mišljenje govori više o tebi i tebi sličnima nego o bilo čijoj istoriji ili politici. Npr. meni je jako zanimljivo da čovek koji je očito ogrezao u “neki” drugi nacionalizam nas sav glas priča o srpskom ‘ultranacionalizmu’ i ‘zabludama’. Natašin tekst je namenjen baš takvima kao što si ti. Srbija je već imala priliku, u više navrata, da čuje takav isti jezik u poslednje dve-tri decenije,npr. u Sanždaku/Raškoj, i još nam zvoni u ušima od njihove ‘kulturne’ politike. Veći su Bošnjaci od Bosanaca. A ako ti u Vlaškoj istoriji nemožeš da nadješ zajednički jezik sa Srbima… Ali i ti i ja znamo da to što ti radiš u stvari i nema baš za cilj gluposti kao što su mir, suverenitet, sloboda…

  9. Poštovana gosp.Nataša, kako je moguće da nas Vlahe pokušavate da prikažete u zaista neprihvatljivom svetlu? da nas Vlahe čiji su preci dali sve pa i svoje živote za našu jedinu domovinu Srbiju. Pokušavate da nas prikažete kao nepostojeće,da nas, čiji je maternji jezik vlaški, prikažete kao laž i prevaru, imate li imalo savesti kad hoćete da budemo to što vi osećate a ne MI ??? Ne činite to zato što većina nas Vlaha javno se izjašnjava da smo Vlasi da nam je maternji jezik vlaški a jedina domovina Srbija.Ničim mi ne rušimo državnost naše zemlje,kao Vlaska demokratska stranka,sa sedištem u Negotinu, tražimo ekonomski razvoj, bolje puteve,mogućnost opstanka na vekovnim ognjištima. Zar je to rastakanje zemlje? Vi ste upravo to rekli…sramota !!!

    3
    1
  10. postovana gos.Natasa jedan narod vezuje jezik a mi vlasi kako se za vas zovemo nemamo nikakav zajednizki koren sa jezikom slovena -crnogoraca, hrvata ,slovenaca, bosanaca , bosnjaka ili vojvodjana.I njih vise necete za srbe pa smo vam samo mi ostli.Ako samo pogledate maticne knjge u istocnu srbiju videcete da do 1904 vecina ispred kao prezimena ima prefiks ALU i onda familija iz koje potice ne prezime i vecina je upisana kao RUMUN PRAVOSLAVNE VERE.a od 1904 svi su srbi pravoslavne vere i imaju zavrsetak prezimena sa ic. Kada je delegacija iz istocne srbije otisla kod predsednika Tita odnela mu je rucno tkani cilim i na njemu stoji ROMÄNI DIN VALJA TIMOKULUI,pogledajte knjigu ,,Timocka krajna u nob-u,,. A ja vama zelim samo reci da mi nista drugo nezelimo samo da nas ne prisvojavate kada vama treba i mi nikada nismo bili politicki angazovani uvek smo bili najlojalniji gdadjani srbije ili jugoslavije mi smo dali i svoje ime za srbslo a vi na nas uvek gledate kao stanovnike 2 reda .Ova tema je velika i ima mnogo toga da se kaze ali za sada toliko ,srdacan pozdrav,

    2
    2
  11. Vlah Timocanin

    Postovani,
    tekst koji ste objavili, pun netacnih informacija, istorijskih cinjenica, javnog izrecenih klevata na racun Nacionalnog saveta Vlaha i poltickih stranaka,kao i neprimerenih konetara na racun pripadnika vlaske i rumunske nacionalne manjine, predstavlja akt sirenja i izazivanja nacionalne, rasne i verske mržnje i netrpeljivosti,iz clana 317. Krivicnog zakona Srbije. Pri tom je vas novinar upotrebio neovlasceno autorsku fotografiju za ilustraciju svog teksta, krseci autorska prava iz Zakona o autorskim pravima, sto je takodje krivicno delo.

    2
    3
  12. Vlah Timocanin

    Nikola Pasic koga Natasa Jovanovic spominje u ovom tekstu, ni najmanje nije bio Srbin, vec VLAH i po ocu i po majci. Po ocu Vlah- Cincar poreklom iz bugarskog grada Gabrovo, a majka VLAHINJA iz Timoka,sa bugarske strane. Drugarice Natasa istorija se ne interpretira „bacanjem pogleda na nasu istoriju“,niti su VLASI nekakva mesavina stvorena pod turskom okupacijom, kako Vi kazete.Vlasi na prostoru istocne Srbije postoje bar sedam vekova pre dolaska Slovena! I kao poseban deo stanovnistva u Srbiji imali su povlascen polozaj i u vreme Turaka. A na Kajmakcalanu i Solunu ginuli su najvecim delom nasi Vlasi iz istocne Srbije, kao i moja obojica pradedova George i Petru, VLASI- za svoju otadzbinu Srbiju! Kada pisete ovakve pamflete pogledajte (bacite pogled) na demografsku sliku Srbije, jer nema nijednog popisa jos od Stefana Nemanje a da se Vlasi ne spominju!
    NATASA JOVANOVIC, VLASIMA SRBIJE DUGUJETE IZVINJENJE, ZA PAMFLET KOJI STE NAPISALI, SAMO NEKOLKO DANA POSLE SVETSKOG DANA TOLERACIJE!

    3
    2
  13. Kada čovek pročita sve komentare na temu Vlaha u Istočnoj Srbiji može shvatiti da im je neko nekada oduzeo nacionalna prava i da oni jadni vekovima žive u Srbiji bez svojih nacionalnih prava, a to gospodo, ja kao Vlah odlučno odbijam i kažem vam da NIJE ISTINA. Po mom mišljenju suština je prosta da prostija ne može biti. Jedna grupa, kvazi intelektualaca iz redova vlaške populacije ukapirala je da preko te političke strukture mogu ostvariti svoje političke ambicije, koje su u dosadašnjim strankama pokušali i nisu uspeli. Ali, da bi oni u svojim naumima uspeli potrebno je da ja “probudim svoju vlašku nacionalnu svest” i dam im svoj glas dok će oni, za uzvrat meni i mojim vlasima, iz namenskih sredstava ove države, za ove aktivnosti, uzeti neki dinar. Ja sam se na popisu izjasnio kao Srbin jer sam se tako osećao čitavog svog života (imam 60 godina) te smatram da bi sada krajnje pokvareno bilo da se odreknem svog identiteta na kraju mog lepo proživljenog života. I na kraju, budite iskreni i potvrdite imamo li mi Vlasi zaista svoj jezik i pismo ili je to jedna totalna mešavina srpsko-vlaških reči. Mene bi bilo sramota da se na televiziji pojavim i govorim vlaški i da pritom izgovrenim više od polovinu srpskih reči.

    4
    1
    • Vlah iz Vojvodine

      Gospodine Trailo kažete da bi Vas bilo sramota da se pojavite na televiziji govoreći Vlaškim jezikom a da pritom izgovorite više od polovinu srpskih reči?! Zaista bi i trebalo da Vas je sramota jer to samo govori kakav ste čovek i da za svojih 60 godina života niste negovali tradiciju,kulturu i jezik svojih predaka.Stdite se svojih korena ,pritom zaboravljajući da čovek bez prošlosti nema ni svoju budućnost i da stideći se svojih korena stidi se samog sebe.Nema ni jednog jezika a da pritom nema pozajmljenica iz drugih jezika.Pogledajte samo srpski jezik koliko ima pozajmljenica iz drugih jezika.Zašto se ne stidite kada upotrebljavate reči koje nisu iz srpskog jezika? Treba da Vas je sramota zbog vaše izjave.Ja sam Vlah i ponosan sam na svoje poreklo i svoje dedove i stidim se ljudi poput Vas koji se kriju iza tuđih indetiteta.

      2
      4
    • Gospodine Trailo kažete da bi Vas bilo sramota da se pojavite na televiziji govoreći Vlaškim jezikom a da pritom izgovorite više od polovinu srpskih reči?! Pa kako je nastao srpski jezik? U srpskom jeziku ima 8000 turskih reči poput krevet, jastuk, čaršaf, jorgan… da ne govorimo o latinskim rečima (a Vlaški je nastao od latinskog jezika). Šta je sa rečima iz francuskog, nemačkog, engleskog jezika…? Sve same strane reči u srpskom književnom jeziku.Kojim jezikom govore Srbi pored tolikog broja stranih reči? Stidite se sami sebe i izgovorenih reči i imena svog koje je čisto vlaško. Nataša Jovanović bi trebala da nauči istoriju naroda i poreklo današnjih Srba koji su sve samo ne Srbi. Srednjovekovnih Srba nema, jer zvanična istorija kaže da su se svi odselili u seobama naroda i da je Srbija ostala gotovo prazna , a na njihovo mesto se doselili Vlasi (Armani), Makedonci, Grci, Crnogorci, Albanci… Dugujete izvinjenje svim Vlasima!

      1
      2
  14. Gospodo, ne bi trebalo da se vredjamo. Ako se raspravlja o vlaskom jeziku, onda treba odgovoriti na najjednostavnije pitanje – kako je on nastao? Da li su stanovnici Istocne Srbije govorili vlaskim jezikom pre nego sto je Rim pokorio Balkan? Ili, kojim jezikom su stanovnici oko Negotina govorili pre rimske okupacije? Pocnimo ovako. Treba, jer je u istoriografiji Slovena mnogo toga krivotvoreno.

  15. U vezi s vlaskim jezikom, zakljucuje se da je on varijanta rumunskog jezika. E, tu treba da se zamislimo. Ne napadajmo jedan drugoga, nego hajdete – da zavirimo o enciklopediju *u Krlezinu* i videcemo, da rumunski jezik ne postoji do 16. stoleca. Tada pocinje njegovo stvaranje. Nemojte da me krivite za ovaj tekst, prociajte u enciklopediji. Tada se treba upitati, pa kojim jezikom je narod u Rumuniji govorio do 16. stoleca?

    3
    1
  16. Vlah Timocanine,
    kazete, da Vlasi postoje 7 vekova pre dolaska Slovena na Balkan. Pa Sloveni nisu dosljaci na Balkanu – taj nemacki falsifikat o dolasku Slovena na Balkan je opovrgnut u hiljadama naucnih radova na svom kontinentima. Samo, u zvanicnoj istoriografiji Srbije, tih radova nema. Procitajte knjige Stefana Gajda, bugarskog profesora. Njegova istrazivanja finansira Ministarstvo prosvete i kulture. Ako putujete u Bugarsku,kupite njegovu knjigu – u cetiri dela. Da Vas ne upucujem na druge autore, dovoljan je rad i Stefana Gajda.

    3
    2
  17. Vlah Timocanin

    Postovani,
    iako ste “pozajmili” ime srpskog Istoricara *(Slobodana Jarcevica), tudju istoriju ne mozete “pozajmljivati”(naravno. glagol pozajmiti je upotrebljen onako kako dolikuje kulturnoj diskusiji).
    Odgovoricu Vam na postavljena pitanja, mada ovo nije mesto za diskusije tog tipa:
    O JEZIKU: netacno je da je rumunski jezik nastao u XVI veku. Tacno je da je knjizevni rumunski nastao u XIX veku, tacnije uporedo sa budjem nacionalne svesti(vecine naroda Evrope), pa i Rumunije 1859/61. godine, kada je grupa rumunskih lingvista osavremenila rumunski jezik, tako sto je izbacivsi oko 45% slovenizama “uvezla” i zamenila te reci, recima iz francuskog i latinskog jezika. Dakle, pre ove jezicke transformacije, Rumuni su govorili, arhaicnim rumunskim jezikom, kao sto su i Srbi pre Vukovih reformi govorili arhacnim, starosrpskim ili slavjanskim.
    Vllaki jezik Vlaha Srbije nije nikakva varijanta rumunskog jezika, bez obzira na veliku slicnost, kao sto i slovenski jezici slice jedan drugome. I konacno odgovor na Vase pitanje”kojim su jezikom govorili pre dolaska Rimljana” – govorili su jezicima plemena- naroda koji su romanizovani: severno od Dunava ziveli su Dacani, juzno – Tracani, Kelti, Tribali..Kao sto su na teritoriji Francuske, Spanije, Portugalije govorili jezicima starosedeoca tih teritorija, te su romanizacijom nastali danasnji jezici stanovnika tih drzava.
    O NARODU : rimske provincije na ovim prostorima jesu nastale u procesu kolonizacije, koji je otpoceo nesto pre Hristovog rodjenja. Proces romanizacije gore navedenih starosedeoca je tada i zapoceo, da bi se par vekova kasnije, Trajanovim pokoravanjem Dakije- preko Dunava nastavio i na tim protorima.Rimske provincije egzistirale su do kraja III veka preko Dunava, da bi se najezdom varvarskih plemena, Aurelijan povukao, zajedno sa stanovnistvom tih provincija na teritoriju srednje Mezije- preko Dunava, i od tog etnickog korpusa nastao je rumunski entitet.Za sve to vreme, sa ove strane Dunava postoji romanizovano stanovnistvo,ranije navedih starosedelaca, koji su u stvari preci Vlaha Srbije.
    O SLOVENIMA: zvanicna istorija , a to je ona koja se prezentuje u obrazovnom sistemu Srbije, kaze da su se Sloveni doselili na Balkan krajem VI pocetkom VII veka. I to na poziv Vizantije plemenima Srba I Hrvata, jer je Vizantija tada oslabljena sa druge strane navalom Persijanaca u tome videla jedini izlaz. Ne moram da idem u Bugarsku, dovoljno je ( a ima ih na internetu u dovoljnom broju) da se pozovem na srpske istoricare. O doseljavanju Slovena postoje 2 teorije: autohtona :”tvrdi da su Sloveni živeli severno od Karpata od 1000. p. n. e.” i alohtona:”tvrdi da su Sloveni došli na to područje u 6. ili 7. veku posle Hrista.” Istoricari tipa Deretica, Jarcevica i slicnih mogu da posluze samo za dnevno zadovoljenje sujete nacionalistickog velicanja jedne nacije! Elem, u vreme doseljavanja Slovena, oni nailaze na romanizovano stanovnistvo, starosedeoce, gore spomenute, koje vizantijski istoricari u svojim spisima spominju i to je neosporna cinjenica.
    ODNOS – SLOVENI – Srbi, Hrvati, Bugari, Makedonci,Cesi, Poljaci, Rusi…. EKVIVALENTAN JE SA ODNOSOM DRUGOG NARODA : VLASI – Vlasi Srbije (Rum’inji, Vlahi), Rumuni (Romanii),Vlasi Makedonije-Grcke (Armanji), Vlasi Hrvatske (Istroromanji), Vlasi Albanije (Fasiroti) Dalmati (izumrli – asimilirani),Kucovlasi,Retroromani…..
    AMIN!

    3
    3
  18. Vlah Timocanin

    P.S. *urednistvu, koje ukoliko smatra da nije podobno i ne mora da ga objavi

    Naime, gospodin koji se u ovim komentarima pojavljuje pod pseudonimom srpskog istoricara Slobodana Jarcevica, poznat je sa svih mogucih foruma, koji se vlaskim pitanjem bave. Naime, radi se o rumunskom politickom agitatoru, koji je promenio taktiku, odnosno pod okriljem i nastupom u ime “veliko – srpskog” agitatora, provocira pripadnike vlaske nacionalne manjine, na NACIN KAKO TO ODGOVARA ASIMILATORSKOJ RUMUNSKOJ POLITICI, odnosno da stvori razdor izmedju SRBA I VLAHA, KOJI ZAJEDNO ZIVE U SVOJOJ JEDINOJ DOMOVINI SRBIJI VEKOVIMA!! Na forumima na kojima ucestvuje, pozivajuci se konstantno na gospodina Jarcevica, zastupa interese kojoj se najveca vecina Vlaha Srbije zgrazava, napadajuci Srpsku pravoslavnu crkvu, kojoj takodje najveca vecina Vlaha pripada, i sve sto je srpsko, jer zaman, “zli Srbi” asimilirase Vlahe. Pozdrav cenjenom urednistvu i svim citaocima!

    1
    2
  19. G-dine Vlah Timocane, niko sedrugi ne javlja pod mojim imenom – osim mene. Dobro je da razmenimo saznanja. Vi ste rekli, da su rumunski ligvisti izbacili iz svog jezika 45 procentata srpskih (slovenskih) reci. Dobro. A koliko sad rumunski ima srpskih reci? Saberite te dve cifre, pa cete videti da dobijate srpski jezik – uz uobicajene tudjice. Ako osporavate, da je gradnja rumunskog jezika pocela u 16. stolecu, onda treba da ukazete na knjige ili dokumente na rumunskom jeziku pre tog vremena. Nema ih. Rekao sam, ovaj podatak imate i u enciklopedijama – prva knjiga, kaze se, napisana je na rumunskom 1544 – ali nije sacuvana. A Vasa primedba, da je srpski bio drukciji u srednjem veku od danasnjeg – prirodno je. Svaki jezik se razvija. Vuk nije izmislio nove reci srpskog jezika, nego je uzeo takve kako ih je narod izgovarao.

    2
    1
    • U srpskom jeziku ima 8000 turskih reči poput krevet, jastuk, čaršaf, jorgan… da ne govorimo o latinskim rečima (a Vlaški je nastao od latinskog jezika). Šta je sa rečima iz francuskog, nemačkog, engleskog jezika…? Sve same strane reči u srpskom književnom jeziku.Kojim jezikom govore Srbi pored tolikog broja stranih reči?

      2
      4
  20. G-dine Vlah Timocane,
    posto ste iz istocnog dela Srbije, predjite u Bugarsku i nabavite knjigu dr Stefana Gajda:”Trakijsko pismo dekodirano” – 4 dela, Sofija, 2006. godina. Pisana je na engleskom i bugarskom. Videcete, nekoliko hiljada godina ranije,svi zapisi s Balkana su na srpskom (slovenskom). To je vreme pre rimske i grcke drzave. Dr Gajd je otkrio i uprosceno slikovno pismo iz egipatskih piramida – korisceno na Balkanu *jedna vrsta stenografije*. Sva stara pisma se citaju samo pomocu slovenskih jezika – nikako pomocu latinskog, grckog, jevrejskog ili arapskog. A da Vam ne pisem o italijanskom istoricaru, Djankarlu Tomecoli Ticijanu. On je dekodirao pismo s Krita – staro 2000 godina pre nove ere. Pomogao mu je bugarski prof. Serafimov. I tamosnji zapisi se citaju samo pomocu savremenih slovenskih jezika. Javite mi svoju e-mail adresu i referat italijanskog istoricara Vam mogu dostaviti. Na engleskom je jeziku. Vidite, uz ovakva naucna saznanja, ne treba se uzdati u Porfirogenita i doseljavanje Slovena na Balkan.

  21. Gospodine “Vlahu iz Vojvodine” niste me razumeli. Vi u Banatu govorite čist rumunski jezik ali mi Vlasi u Neg. Krajini govorimo Vlaški, koji je prepun srpskih izraza. U poslednjoj emisiji “48 sati svadba” voditeljka lepo pita Vlahe iz Kladurova: Kako se na vlaškom jeziku kaže PRIJATNO, I DOVIĐENJA, a naši Vlasi kažu da neznaju. Mi imamo vođu vlaške demokratske stranke u Krajini čija deca neznaju vlaški jezik, a u porodici od njenog zasnivanja pa do pre neki mesec govorio je isključivo srpski. Prema tome u vlaškom jeziku za polovinu izraza nema adekvatnih reči. Moj pradedovi su iz Erdelja došli u Poreč kao Unguri i govorili su Mađarski, i ja bi verovatno trebalo danas da se Vas stidim jer ja neznam mađarski?

    • Ako su Vam pradedovi bili Unguri (Mađari) i govorili mađarski, Vaša je sramota što niste negovali svoju kulturu već se gore u postu hvalite srpstvom i ponosite nečim što nije vaše. Ja nisam Rumun, ponajmanje ne iz Banata i ne govorim rumunski jezik. Ja sam Vlah iz Timočke Krajine i živim u Novom Sadu. Ja negujem svoje običaje, kulturu, jezik i ponosim se njima i prenosim ih na svoju decu. Ti iz pomenute emisije koju ne pratim su isti kao i Vi, ali ne možete u isti koš staviti 30 000 Vlaha koji neguju svoj jezik i kulturu. HVALA se kaže MULTCUMJESK, DOVIĐENJA= LA VEĐARE, PRIJATNO= PLAKUT.Što se tiče izgovorenih reči, ostajem pri njima i još jednom Vam kažem stidite se izgovorenih reči.

      2
      2
  22. Doticni je pokazao bas neizmerno veliko neznanje istorije vlaha….

    1
    2

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *