МУЗИКОМ КРОЗ МУЗЕЈ

Осми концерт четвртог циклуса Музиком кроз музеј одржан је у Историјском музеју Србије 21. фебруара у организацији удружења Уника арт под покровитељством Министарства културе Републике Србије и Секретаријата за културу града Београда

На концерту Музиком кроз музеј у Историјском музеју Србије наступили су лауреати међународног престижног такмичења Јарослав Коцијан, млади виолинисти Лана Зорјан из Новог Сада и Милан Костеленец из Чешке, уз клавирску сарадњу Наталије Младеновић и госта пијанисте Леонарда Кобала.
Лана Зорјан је до сада освојила преко 60 првих и специјалних награда на међународним и републичким такмичењима у земљи и иностранству. У шеснаестој години постала је добитница најзначајнијег признања класичне музике на свету за нове таленте, то јест за музичко светско откриће – ICMA Discovery Award 2024. Награда се додељује само једном младом уметнику испод 18 година, било ког инструмента из целог света, а ово је први пут да је неко из Србије понео ову награду. Жири је био састављен је од музичких критичара и представника државних медија из 19 земаља, а гласање је било тајно. Милан Костеленец има 16 година, такође импресивну међународну биографију, са апсолутним наградама и признањима којима би се поносиле и много старије колеге. Равноправно су делили концерт са делима врхунског виолинистичког репертоара.
У Шостаковичевом Прелудијуму и Гавоти за две виолине и клавир, љупком делу без много захтева, представила су се оба солиста и пијанисткиња. Следио је Кантабиле Николе Паганинија где смо чули Костелеца уз пратњу клавира у романтичарској кантилени, у којој је приказао сву музикалност и прекрасан и богат тон виолине. Скромну и прекратку нумеру изненађења из музичке архивске грађе Историјског музеја Србије представила је Лана, да би наставила програм Паганинијевим Каприсима број 5 и 24. Обично се за овакве концерте не бирају екстремно тешки комади, осим да се циљано прикаже техничка спремност. Лана је технички бриљирала у сваком моменту, приказујући феноменалну технику и прецизну интонацију, плодове тешког и напорног вежбања. Наравно да иза сваког вундеркинда стоје његови професори, а то су за Лану били Имре Лакатош и Ивана Аћимоски Жикић, па им честитамо на овако успешном резултату дугогодишњег рада и сарадње.


Костеленец је изабрао такође ђаволски тешке композиције. Хенрик Вијењавски и Скерцо Тарантела технички су, али и музички захтевни, те су и виолина и клавир имали пуне руке посла. Када се свира како треба, ово је један од најрепрезентативнијих комада за виолину – техничка перфекција се подразумева – али ту је било и много поетике, музикалности и лепих тонских боја, као и зрелости у промишљању музичких фраза и конципирању целине. Циганске мелодије Пабла де Сарасатеа заокружиле су ово спектакуларно музицирање које је свакако било врхунац вечери.
Није јасно зашто се за реситале бирају концерти са оркестром кога глуми клавир. Први став Концерта за виолину и оркестар Вијењавског Лана Зорјан је свирала са свим техничким бравурама без грешке. Вероватно је концерт био део неког такмичарског програма. У Последњој ружи лета за соло виолину Хајнриха Вилхелма Ернста, чешког виолинисте из 19. века, кога су сматрали наследником Паганинија, Костелец нам је, не рачунајући суверену техничку спремност, испричао и отпевао причу о ружи. Виолина је певала, рецитовала, шапутала и све је било музика и поезија. Изванредна моћ само једног, али вредног, инструмента. И још један врхунац вечери. Иза тога се Лана Зорјан бацила у освајање Равеловог Циганина (опет клавир уместо оркестра), где је све било на месту, и технички захтеви и чиста интонација и ритмика циганског мелоса, али, ипак, за неке композиције треба сачекати, сазрети, живети, волети и патити, па онда… Обоје су у завршници наступили са гостом – врло младим пијанистом Леонардом Кобалом – у композицији савременог словеначког аутора Матије Кречића У мешајућој посуди, где су се весело преплитале међимурске попевке са модерним ритмовима, дајући свима могућност да се опусте и полетно заврше концерт. Свакако треба поменути нашу изврсну пијанисткињу Наталију Младеновић, без које концерт не би био овако успешан. Публика је била одушевљена. Концерт Лане и Милана може се видети на Јутјуб каналу Историјског музеја Србије, где се налазе и сви снимци концерата претходних сезона овог циклуса.

Један коментар

  1. Hvala na predivnim tekstovima, za nas u provinciji, koji od kulture imamo samo RTS 3 .

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *