MUZIKOM KROZ MUZEJ

Osmi koncert četvrtog ciklusa Muzikom kroz muzej održan je u Istorijskom muzeju Srbije 21. februara u organizaciji udruženja Unika art pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture Republike Srbije i Sekretarijata za kulturu grada Beograda

Na koncertu Muzikom kroz muzej u Istorijskom muzeju Srbije nastupili su laureati međunarodnog prestižnog takmičenja Jaroslav Kocijan, mladi violinisti Lana Zorjan iz Novog Sada i Milan Kostelenec iz Češke, uz klavirsku saradnju Natalije Mladenović i gosta pijaniste Leonarda Kobala.
Lana Zorjan je do sada osvojila preko 60 prvih i specijalnih nagrada na međunarodnim i republičkim takmičenjima u zemlji i inostranstvu. U šesnaestoj godini postala je dobitnica najznačajnijeg priznanja klasične muzike na svetu za nove talente, to jest za muzičko svetsko otkriće – ICMA Discovery Award 2024. Nagrada se dodeljuje samo jednom mladom umetniku ispod 18 godina, bilo kog instrumenta iz celog sveta, a ovo je prvi put da je neko iz Srbije poneo ovu nagradu. Žiri je bio sastavljen je od muzičkih kritičara i predstavnika državnih medija iz 19 zemalja, a glasanje je bilo tajno. Milan Kostelenec ima 16 godina, takođe impresivnu međunarodnu biografiju, sa apsolutnim nagradama i priznanjima kojima bi se ponosile i mnogo starije kolege. Ravnopravno su delili koncert sa delima vrhunskog violinističkog repertoara.
U Šostakovičevom Preludijumu i Gavoti za dve violine i klavir, ljupkom delu bez mnogo zahteva, predstavila su se oba solista i pijanistkinja. Sledio je Kantabile Nikole Paganinija gde smo čuli Kosteleca uz pratnju klavira u romantičarskoj kantileni, u kojoj je prikazao svu muzikalnost i prekrasan i bogat ton violine. Skromnu i prekratku numeru iznenađenja iz muzičke arhivske građe Istorijskog muzeja Srbije predstavila je Lana, da bi nastavila program Paganinijevim Kaprisima broj 5 i 24. Obično se za ovakve koncerte ne biraju ekstremno teški komadi, osim da se ciljano prikaže tehnička spremnost. Lana je tehnički briljirala u svakom momentu, prikazujući fenomenalnu tehniku i preciznu intonaciju, plodove teškog i napornog vežbanja. Naravno da iza svakog vunderkinda stoje njegovi profesori, a to su za Lanu bili Imre Lakatoš i Ivana Aćimoski Žikić, pa im čestitamo na ovako uspešnom rezultatu dugogodišnjeg rada i saradnje.


Kostelenec je izabrao takođe đavolski teške kompozicije. Henrik Vijenjavski i Skerco Tarantela tehnički su, ali i muzički zahtevni, te su i violina i klavir imali pune ruke posla. Kada se svira kako treba, ovo je jedan od najreprezentativnijih komada za violinu – tehnička perfekcija se podrazumeva – ali tu je bilo i mnogo poetike, muzikalnosti i lepih tonskih boja, kao i zrelosti u promišljanju muzičkih fraza i koncipiranju celine. Ciganske melodije Pabla de Sarasatea zaokružile su ovo spektakularno muziciranje koje je svakako bilo vrhunac večeri.
Nije jasno zašto se za resitale biraju koncerti sa orkestrom koga glumi klavir. Prvi stav Koncerta za violinu i orkestar Vijenjavskog Lana Zorjan je svirala sa svim tehničkim bravurama bez greške. Verovatno je koncert bio deo nekog takmičarskog programa. U Poslednjoj ruži leta za solo violinu Hajnriha Vilhelma Ernsta, češkog violiniste iz 19. veka, koga su smatrali naslednikom Paganinija, Kostelec nam je, ne računajući suverenu tehničku spremnost, ispričao i otpevao priču o ruži. Violina je pevala, recitovala, šaputala i sve je bilo muzika i poezija. Izvanredna moć samo jednog, ali vrednog, instrumenta. I još jedan vrhunac večeri. Iza toga se Lana Zorjan bacila u osvajanje Ravelovog Ciganina (opet klavir umesto orkestra), gde je sve bilo na mestu, i tehnički zahtevi i čista intonacija i ritmika ciganskog melosa, ali, ipak, za neke kompozicije treba sačekati, sazreti, živeti, voleti i patiti, pa onda… Oboje su u završnici nastupili sa gostom – vrlo mladim pijanistom Leonardom Kobalom – u kompoziciji savremenog slovenačkog autora Matije Krečića U mešajućoj posudi, gde su se veselo preplitale međimurske popevke sa modernim ritmovima, dajući svima mogućnost da se opuste i poletno završe koncert. Svakako treba pomenuti našu izvrsnu pijanistkinju Nataliju Mladenović, bez koje koncert ne bi bio ovako uspešan. Publika je bila oduševljena. Koncert Lane i Milana može se videti na Jutjub kanalu Istorijskog muzeja Srbije, gde se nalaze i svi snimci koncerata prethodnih sezona ovog ciklusa.

Jedan komentar

  1. Hvala na predivnim tekstovima, za nas u provinciji, koji od kulture imamo samo RTS 3 .

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *