MA I MI

Kineski milijarder Džek Ma, čije se bogatstvo sada procenjuje na 25 milijardi dolara, boravio je prošle nedelje u Srbiji. Medijski poslenici su se ozarili, a iščekivanje značajnih poslovnih pomaka namah je uposlilo maštanje o „investicijama“ koje, s obzirom na harizmatični lik ovog bogataša, svakako neće biti skromne. U Beograd je Džek Ma došao „da razgleda lokacije koje bi potencijalno mogle da budu regionalni centar njegove kompanije za Jugoistočnu Evropu“, izvestio je „dobro obavešteni izvor“. I Tomislav Momirović, srpski ministar trgovine, potvrdio je da su „poslovna ulaganja kineskog milijardera u Srbiju izvesna“.
Nagoveštaj ovog obećavajućeg ulaganja kapitala sa istoka nije, međutim, razlog već samo povod našem razmatranju nacionalne ekonomske sudbine, i poslovnog koliko i životnog ambijenta našeg sveta koji je istrajnim utvrđivanjem „gradiva“ o dobroj budućnosti što je donosi moćni međunarodni kapital odavno prihvatio „istinu“: sreće nema ukoliko joj ne kumuju tuđe ime i volja, u paketu s bogatstvom velikog sveta.
Šta nam govori iskustvo? Šta su za građane Srbije učinili strani kapital i ulagači kojima je država na tacni ponudila mogućnosti čiji kvalitet prevazilazi dobru poslovnu saradnju? Da li se u Srbiji danas „knjiži“ visoka (ne)zaposlenost, pomak u poslovnoj sposobnosti i razvijenosti društva, viši životni standard građana, privlačan poslovni ambijent? Oko svih nabrojanih momenata dakako bi se lomila koplja, a oštra sporenja, uz preovlađujuće nezadovoljstvo i negativne ocene, ne bi bila uslovljena tek političkim razlikama, ili pak suprotstavljenim interesima grupacija danas oštro odvojenih socijalnim i ekonomskim društvenim položajem.
Pišući o politici domaćih podsticaja stranim investitorima, a povodom čuvenog slučaja „Geoksa“ (strana firma otišla iz Vranja uprkos nezapamćenom „tetošenju“ države), ekonomski konsultant Nebojša Katić razbija mitove o „investicionim bajkama“. „Zašto ekonomska pamet Srbije uporno insistira na institucionalnim, ambijentalnim bajkama za odrasle? Razlog je jednostavan – milozvučne fraze uvek zvuče učeno i elegantno su pokriće za bezidejnost. Pogotovo je ugodno kada se fraze uklapaju u vladajući ideološki koncept po kome je svaka vrsta planiranja besmislena, dok je proaktivna politika razvoja jeres koju promovišu samo inferiorni umovi.“
Katić je kategoričan: „Po proverenom modelu, umesto ozbiljne rasprave o industrijskoj politici i o mestu stranih investicija u njoj, ponovo su u etru uvek iste ideološke poduke o značaju poslovnog ambijenta i vladavini prava u privlačenju stranih investicija. U tom frazeološkom narativu Srbija je osuđena da strance privlači subvencijama jer jedino tako može da kompenzuje svoj loš poslovni i institucionalni ambijent.“
Ovi redovi napisani su pre dve godine, avgusta 2021. Da li je u međuvremenu nešto promenjeno? Ili je na snazi moć „gorkog taloga iskustva“ koje Katić navodi: „Međunarodni kapital jači je i od najjačih država, može da bira, može da ucenjuje i ne libi se da to agresivno radi. Ne samo da subvencije moraju davati uboge zemlje poput Srbije već to rade i razvijene zemlje čineći sve vrste ustupaka – od subvencija (direktnih i indirektnih), preko poreskih podsticaja, pa do prilagođavanja zakonske regulative interesima investitora. Ovaj proces je olakšan i korupcijom – o, da – i u najuređenijim državama raskošno cveta visoka korupcija koju njeni blaženi građani veoma retko mogu da naslute.“
U analizi Bi-Bi-Sija na srpskom, objavljenoj početkom godine, potvrđuje se: „Vlasti u Srbiji u poslednje dve decenije opredelile su se da kapital iz inostranstva privlače i različitim subvencijama i olakšicama za ulagače. Ipak, pojedini projekti privukli su pažnju lošim uslovima rada za zaposlene ili brzim povlačenjima vlasnika sa srpskog tržišta.“ Uz ova iskustva beleži se da su „kompanije i pojedinci iz inostranstva tokom 2022. uložili više od četiri milijarde evra u Srbiju, što je najviša suma stranog kapitala u državi u poslednjih nekoliko godina (podatak NBS)“. Ovaj medij napominje: „Među firmama u stranom vlasništvu koje su se otvorile u Srbiji tokom 2022. trećina je u ruskom vlasništvu, 13 puta više u odnosu na 2021.“ Takođe, citira se predsednik Aleksandar Vučić „ponosan na podatke o visini stranih investicija u srpskoj privredi“, ali – „emotivan“ pred mogućnošću da se „jedan od ključnih stubova srpske privredne politike uruši zbog pitanja odnosa Srbije i Kosova“.
Kako bi to „ključni stub“ ekonomije bio ugrožen odbranom ne manje ključnog pitanja zaštite nacionalnih interesa? Jednostavno, kaže britanski medij: „Govoreći o francusko-nemačkom predlogu za rešavanje kosovskog pitanja, Vučić je rekao da se Beograd, ukoliko taj plan odbije, može suočiti sa zaustavljanjem, a zatim i sa povlačenjem investicija iz inostranstva.“
Opore reči Nebojše Katića važe, međutim, nezavisno od političkih ucena stranaca, ili beskrupulozne odbrane njihovih interesa: „Kada je reč o zemljama u razvoju, ne treba mnogo ekspertskog znanja da bi se razumelo kako su njihove prednosti vezane za siromaštvo i niske troškove rada, za galantne subvencije i poreske podsticaje, kao i za nuđenje resursa svih vrsta – ili besplatno, ili nešto skuplje – u bescenje. Dodatna pogodnost je vezana za činjenicu da u ovakvim državama strani investitori funkcionišu van domaćeg pravnog sistema, van zakona i mogu da rade što god požele. Domaći ekonomski i institucionalni prostor ne odbija strane investitore, naprotiv, to je za njih ambijent snova. Naravno, i ovde korupcija igra veliku ulogu i investitori baš takve zemlje vole.“
Pedantno opisana situacija ima u Srbiji i jednu transparentnu (da li neizbežnu?) posledicu: zabrinjavajuće osiromašenje građana i – posledično – topljenje njihovog životnog standarda. Procene o urušavanju kupovne moći u Srbiji kreću se od smirenih – „realan pad životnog standarda zbog inflacije“ (Bojan Stanić), do stresnih: „Suočavamo se s najvećim padom životnog standarda građana u istoriji zemlje“ (Sindikat Sloga).
Ako Srbija ima razumljiv i opravdan interes da privuče strani kapital, izvesno je da nema razumnih i etičkih opravdanja da povlađuje okolnostima koje omogućavaju da investitori iz sveta doprinose rastućim nevoljama njenih građana. Jer – reč je o sistemu na koji se može uticati.
Proteklih nedelja ovde se inače događa „snažan izliv“ energije građanske pobune „protiv stanja u društvu“. Za deo proevropske opozicije koja samozvano diriguje šetnjama „protiv nasilja“ najbitniji egzistencijalni problem – siromaštvo, kao da ne postoji! U zahtevima čiji je deo, iz perspektive najvažnijih životnih pitanja srpskog naroda, besmislen, nijednom rečju se ne spominje ovaj vid ekonomskog sistemskog „nasilja“. Da li je siromaštvo u redu? Da li je za perjanice proevropskog građanskog otpora siromaštvo nacionalni i državni interes? Gde su zahtevi koji se tiču tragične nacionalne situacije, presudno važne za život miliona, tačnije većine građana Srbije?
Džek Ma je, naravno, dobrodošao. Njegovim prisustvom u Srbiji neće, naime, biti unapređena samo elektronska trgovina, već će i ukupan ovdašnji poslovni ambijent dobiti privlačno i koloritno pojačanje.

3 komentara

  1. Postoji li u ovoj zemlji ijedan čovek koji bi osmislio dugoročnu strategiju razvoja Srbije, ali u svetlu nacionalnih interesa? Možda neko iz SANU gde se baškare najumnije glave ove naše sirotinjske države? Ili je sve prepušteno bezidejnim, nekompetentnim i korumpiranim političarima?
    Dokle ćemo da slušamo egzaltirane tirade o napretku Srbije – dok nam se skriva visoka cena koju Srbija plaća za svaku novu fabriku – uvek u grabežljivim šapama stranaca koji, itekako, imaju razloga da dođu, pokzupe jeftin kajmak i zbrišu? I cena koju će Srbija tek imati da plati, s neprocenjivim posledicama po standard, suverenitet (već debelo okrnjen), nacionalni ponos, dalje poništavanje nacionalne istorije i kulture, porodične i tradicionalne duhovnie vrednosti… Dokle će raspamećena opozicija, kojoj su na umu samo i jedino VLASt i FOTELJE – u Srbiji jedini način (pored kriminala) da se dočepa delić kolača – da upravlja opravdanim nezadovoljstvom građana i tom energijom koja bi mogla čuda da postigne
    Od planiranog “puta u EU” mi je već muka! EU je i sama u procepu i pred totalnim kolapsom, poludela i samodestruktivna – zar to ne vide SVI?

    Mi, obični građani, sve vidimo. Pa, opet pitam: ima li u Srbiji pametnog čoveka da usmeri energiju masa u nešto pametno?

  2. konstruktivni prilozi

    Vrlo poučan članak. Osvrnuo bih se na nekoliko pitanja.
    Pitanje stranih investicija i krediti (zaduživanje) u srpskoj privredi za infrastrukturu, fabrike, puteve – osnovna ekonomska politika Vučića. Zašto Zapad i Sad daju silne kredite i investicije Srbiji, a mnogo malo daju drugima na Balkanu: Mislim da je Vučić pre neku godinu dao odgovor kada je postavio pitanje Evropskoj uniji: “Šta će da nam da EU za Kosovo”? To su te fabrike, putevi… za ekonomski prosperitet i modernizam Srbije. Ali zato se od Srbije otima teritorija Kosovo – predaje šiptarima Briselskim sporazumom (unutrašnja predaja), Francusko-nemačkim predlog-ultimatumom – nametnutim rešenjem da SRB preda Kosovo, i Ohridskim sporazumom – puta za implementaciju franc. nemač. sporazuma – za učlanjenje Kosova u Ujedinjene nacije (tumači se kao normalizacija odnosa?). Teritorija Kosovo (KiM) nema cenu, koristiće kao model za dalje rasparčavanje Srbije, putna mreža će koristiti Nato trupama protiv Rusije., Srbija će debelo vraćati strane kredite i investicije a ostaće brz teritorije KiM.

    Drugo pitanje su – nedovoljne političke informacije: Da li Evropska Politička Zajednica – EPZ nameće rešenje za Kosovo? Na primer, Milomar Marić, voditelj u “Ćirilici” u razgovorima sa gostima za dogadjaje na Kosovu pitao je, citiram: “Šta je to, kakva je to Evropska Politička Zajednica – čemu služi”? Jedan od prisutnih gosta pokušao je da da odgovor… ali Milomir Marić ga je presekao sa nadovezivanjem na druge teme (po običaju dosta neozbiljan… stalno preseca i upada u reč gostima) skrenuo na druge teme.
    Baš me zanimao odgovor na postavljeno pitanje iz više razloga. Prvo nema zvaničnog stava-odgovora da li je stupila na snagu inicijativa formiranja EPZ (kao što je Vučić sa Ramom inicirao Mini šengen – Otvoreni Balkan za normalizaciju…).? Da li se Srbija učlanila u EPZ? Zašto o tome nema medijskih i zvaničnih informacija?

    Ja am pratio i znam da je pre godinuipol dana Evropa formirala “Evropsku Političku Zajednicu” koja će donositi “političke odluke” na principima dvotrećinske većine, ali da nove ćlanice-države sa akcentiranjem na Srbiju, koje se priključuju EPZ – nemaju pravo da utiču na promenu odluke EPZ?
    Iz navedenih razloga nameće se odgovor da je EPZ nametnula rešenje za Kosovo od 11. tačaka koje apsolutno omogućavaju učlanjenje Kosova u UN preko francusko-nemačkog predlog-ultimatuma – a kasnije i preko Ohridskog sporazuma za put implementacije dogovorene agende za normalizaciju odnosa Srbije i Kosova? Kakva je to normalizacija odnosa otimanje-predaja KiM? Zašto nije normalizacija da se omogući povratak na Kosovu 250.000 proteranih Srba: To pitanje Vučić nikada nije postavio na stolu dijaloga iako su briselski zvaničnici stalno govorili da su izmedju Beograda i Priština sva otvorena pitanja na stolu dijaloga.

    NAKON OHRIDSKOG SPORAZUMA Evropska Politička Zajednica je imala SAMIT u Kišnjevu – Moldavija (sa najavom da će se samiti održavati i u drugim državama na jugoistoku da se pridobiiju države u zapadni-atlantistički blok, na kom je prisustvovao i predsednik Vučić. Nije jasno da li je Srbija dobila članstvo u EPZ, i da li je Vučić zvanično prisustvovao samitu u Moldaviji? Kakva je korist za Srbiju od toga ako nam EPZ nameće rešenja protivna nacionalnim interesima, a Srbija ne može da utiče na destruktivne odluke EPZ???

    Treće pitanje: Najnovije demografske mere za finansijski podsticaj radjanja: (u nastavku)
    Hvala na razumevanju!

  3. konstruktivni prilozi

    Demografska politika: finansijski podsticaj radjanja protiv niskog nataliteta u Srbiji (bele kuge)

    Najnovije mere za podsticaj radjanja koje su preduzete od strane Demografskog Saveta (formiranog 2018 godine, predsednik Saveta po informacijama AV) – nisu na ramnopravnoj osnovi za sve bračne parove bez obzira na nacionalnu pripadnost, jer kod srpskog naroda vlada izrazita bela kuga. Nisu nataliteti u svim nacionalnim zajednicama podjednakvi, u približnoj ramnoteži. Generalizuje se problem na sve i pravi paralela. A kriterijumi za nagradjivanje t.j. finansujski podsticaj radjanja daje se najviše nacionalnim, manjinskim zajednicama koje imaju veliki natalitet (Albanci, Romi, Bošnjaci).
    Na primer, do sada se izdvajalo … za treće dete 12.000 din., za četvrto 18.000 din. (predvidjeno i za peto dete). A sadašnjim najnovijim merama dobija i peto i šesto dete po 18.000 (nagoveštava se veći iznos). Ako Srbi za 30 godina povećaju natalitet za recimo 5%, ove druge zajednice sa izraženim natalitetom povećeće natalitet desetostruko više od Srba. Što znači da za 70-100 godina Srbi će biti manjina u svojoj državi, izgubiće državu. Tako su šiptari osvojili-oteli Kosovo (KiM), da ne navodim sve metode, zulume i pritisaka na Srbe da se proteraju sa KiM. Da navedem jedan običan primer: Nedžat Behljulji iz Bujanovca, poznat biznismen i društveno-politički aktivista, ima svoju televiziju, u TV emisiji “Posle ručka” (Tv Hepi) rekao je, citiram: “… Vi pričate o iseljavanju… i u Bujanovcu na periferiji srpsko naselje – sada je većinsko romsko naselje u koje ima osnovna škola: jedan broj srpskih roditelja je ispisao svoju decu iz škole i upisao ih u školu u centru Bujanova (da pešače daleko ili koriste autobus (a imaju školu u svom naselju ispred svojih kuća)? Takodje je Behljulji rekao da i u Leskovcu i u Nišu do skoro srpska naselja sada su većinski romska naselja? Čudno je da niko u emisiji od gostiju i voditelj nisu se raaspitali iz kojih razloga su roditelji ispisivali iz osnovne škole ispred svojih kuća -a upisivali ih daleko u centru grada? Milioni ljudi su gledali popularnu emisiju “Posle ručka” (nema reakcije). Tek nedavni slučajno sam čuo u jednom izveštaju ministarku za kulturu i manjinska prava, kaže, citiram: “… nedavno smo imali neki problem u jednoj osnovnoj školi u Bujanovcu … ali to smo lako rešili”? Kakva je to tajna da se krije od javnosti i da se ne kaže kakav je to bio problem, o čemu se radi? Mogu da pretpostavim, ali to je najgore da se problemi sakrivaju od javnost, da se rešavaju u četiri oka?
    Kada se formirao Demografski savet za finansijski podsticaj 2018 – Vučić je godinu dana pre toga govorio da je bela kuga u Srbiji drugi najveći nacionalni problem države pored KiM, hvalio je i pozivao se da će primeniti Putinov model pozitivne demografske politike za Rusiju. Odmah se videlo da je to više ličilo na dodvoravanje Putinu. jer su nakon doga neki zvanični ruski izveštaji, i sam Putin, rekli da je ruski natalitet nezadovoljavajući, a objavljen je i članak najpoznatijeg ruskog demografa da je natalitet muslimana u mnogim državama dvostruko veći od nataliteta ruskog naroda, a u jednoj držsvi i trostruko veći!

    ZAŠTO Vućić nije uzeo kinesku demografsku politiku koja je 30 godina imala model: jedno dete po bračnom paru, ko je imao više dece taj je plaćao porez državi. Od pre neku godinu Kina je povećala kriterijum na “dvoje dece” po bračnom paru – ko ima više dece plaća porez državi.

    DEMOGRAFSKO REŠENJE:
    1 ) — ZA SRBIJU je najbolje “sistemsko” demografsko rešenje za celu Srbiju, za svu decu bez obzira na nacionalnost (kineski model) – za finansijski podsticaj radjanja za 1-2 dece. Ko ima više dece neka ih sam izdržava – zašto država da mu pomaže. Srbija je pomagala-podsticala šiptarski natalitet na Kosovo po kriterijumu: Po broju dece a ne po bračnom paru (ko ima najviše dece – najviše dobija dečji dodatak), kao i preko ogromnih fondova za “zaostalo” Kosovo, koje je zaostalo zbog enormnog nataliteta i izvesnoj meri verske-islamske tradicije (nisu davali ženama da rade javne poslove niti da se udaju za drugu veru). Zašto su zbog šiptarske vere, tradicije i separatističke ideoligije Srbi krivi?
    2) — SRPSKI NAROD sa izraženom belom kugom – uz pomoć Srpske Pravoslavne Crkve, dijaspore, pravnih lica i dobrovoljan prilog fizičkih lica – da formira dodatni INTERNI DEMOGRAFSKI FOND za podsticaj radjanja protiv bele kuge – da svako rodjeno srpsko dete dobije dodatni finansijski dodatak (pored državnog dečjeg dodatka) – kako bi se uspostavila izvesna ramnoteža u natalitetu sa zajednicama koje tradicionalno imaju veliki natalitet. Druge nacionalne-manjinske zajednice mogu da fosmiraju svoje privatne fondove, niko im ne brani. To je pravo i trajno – ramnopravno rešenje “na principima pariteta i reciprociteta! Da ne dužim, hvala na razumevanju.

    PREDLAŽEM, ako nije problem, da naš nedeljni politički magazin “PEČAT” u naredne brojeve otvori temu: DEMOGRAFSKA REŠENJA u kojoj meri smanjuju izraženu belu kugu kod Srba: da li su na ramnopravnoj osnovi (imajući u obzir mešovite verske tradicije i kulture naroda)?

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *