EVROPA U GOSTIMA

foto: Kristina Krajačić

U akustičnom prostoru Katedrale Blažene Djevice Marije na Neimaru beogradska publika je 16. septembra prisustvovala koncertu ansambla Holland Baroque, barokne muzike svetskog nivoa interpretacije, u okviru projekta međunarodne saradnje Evropa u gostima

Idejni tvorac i umetnički vođa projekta međunarodne saradnje Evropa u gostima, violinistkinja Katarina Aleksić, koncertmajstor Simfonijskog orkestra RTS, pokrenula je upornim radom i entuzijazmom saradnju sa kolegama iz inostranstva, koji su se odazvali u značajnom broju. Uz podršku institucija kulture i sponzora, pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije, SOKOJ-a, CEBEF-a i Muzeja grada Beograda, već treću godinu događa se saradnja u oblasti klasične muzike, koja je tokom pandemije najviše pretrpela u svakom pogledu. Ovaj koncert podržale su i opština Vračar i Beogradska nadbiskupija. 
Hvala svima koji su nam omogućili da u Katedrali uživamo u nesvakidašnjem koncertu koji podseća na ona zlatna vremena kada su kroz Beograd prolazili najveći umetnici sveta. Ansambl Holland Baroque koji, naravno i kako treba da bude, svira na instrumentima perioda, osnovale su bliznakinje Stejnbrink 2005. godine. Na beogradskom koncertu nastupili su Judit Stenbrink – solo violina i umetničko vođstvo, Katarina Aleksić i Andrej Kapor – violine, Mario Konaka – viola, Majela Munc – violončelo, Izrael Golani – teorba i Tineke Stenbrink – čembalo, u programu posvećenom Telemanu pod nazivom POLONOISE – Dance d’ Polonie. Judit svira na neprocenjivoj violini Amati iz 1622. godine.


Čuveni nemački barokni kompozitor Georg Filip Teleman ostavio je za sobom veliki opus najraznovrsnijih žanrova. Poljske igre koje je komponovao za vreme svog boravka u tim zemljama, pod uticajem autohtone narodne muzike, plesni su komadi. Teleman je u originalu zapisao samo vodeći glas i basovu deonicu, sve ostalo prepušteno je inspiraciji izvođača. Bliznakinje Stenbrink su od početnog predloška aranžirale blistavu lepezu igara za kamerni sastav, u kojima se kroz barokni muzički jezik probija slovenski identitet. Igre su uglavnom poljske poloneze i muzika Hanaka (Česi iz Moravske). Vladajući savršeno svojim instrumentima, muzičari su se angažovano predali slovenskim ritmovima, sa perfekcijom kojom vladaju vrhunski umetnici. Angažovani barokni zvuk ansambla čuo se u Beogradu možda prvi put onako kako se čuje u svetu, a zasluga je koncertmajstorice koja je zanat ispekla u ansamblu L’ Arpeggiata fenomenalne Kristine Pluhar. Očigledno raspoloženi, umetnici su uživali u neobuzdanom, divljem ritmu egzotičnih igara, uvek sa perfektnom intonacijom i fraziranjem i nikad ne odstupajući od baroknog stila. Lepota zajedničkog zvuka ansambla kao celine došla je do izražaja u dobroj akustici Katedrale, gde su se posebno istakle lirske solo deonice prve violine.

Katarina Aleksić

Izmešanost komada je bila namerna, posle umivenih baroknih delova divlje je zvučala Harlekinada zvukom narodnih gajdi, ili Poloneza koja deluje kao vlaško kukunješće. Pred kraj je zabava bila sve luđa, pa se dogodila i neverovatna orijentalno-moravska improvizacija naše Kaće Aleksić koja je publiku dovela do ovacija pre samog kraja. Bio je to koncert za pamćenje, a oni koji nisu verzirani u tajne barokne interpretacije nisu ni znali da su prisustvovali svetskom majstorskom činu u svakom pogledu.
Sledećeg dana ansambl je nastupio u Novom Sadu, gde su im se na sceni pridružili mladi muzičari iz Omladinskog ansambla Violint, polaznici edukativnog programa Evrope u gostima 2022. Jer Evropa u gostima osim koncerata obuhvata i edukativne aktivnosti na kojima kao mentori deluju inostrani umetnici. Radionice i predavanja u saradnji sa Kreativno-obrazovnim centrom Muzički atelje iz Novog Sada i Omladinskim ansamblom Violint vodila je Judit Stenbrink a predavanje polaznicima radionice održala je Katarina Aleksić. Jedan od ciljeva projekta je saradnja i razmena znanja i iskustava između srpskih i evropskih umetnika. Do kraja godine planirano je još zanimljivih koncerata Evrope u gostima – saradnja sa kragujevačkim festivalom klasične muzike, u Užicu koncert posvećen Johanu Sebastijanu Bahu, koncert u Beogradu sa sopranom Branislavom Podrumac i džez orkestrom iz Poljske itd. Ovakvi zajednički programi su suština stvaranja muzike, šteta što su tek sada, pod uticajem pandemije, počeli da se realizuju, a ne mnogo ranije, kao sušta potreba muzičara Evrope.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *