ЕВРОПА У ГОСТИМА

фото: Кристина Крајачић

У акустичном простору Катедрале Блажене Дјевице Марије на Неимару београдска публика је 16. септембра присуствовала концерту ансамбла Holland Baroque, барокне музике светског нивоа интерпретације, у оквиру пројекта међународне сарадње Европа у гостима

Идејни творац и уметнички вођа пројекта међународне сарадње Европа у гостима, виолинисткиња Катарина Алексић, концертмајстор Симфонијског оркестра РТС, покренула је упорним радом и ентузијазмом сарадњу са колегама из иностранства, који су се одазвали у значајном броју. Уз подршку институција културе и спонзора, под покровитељством Министарства културе и информисања Републике Србије, СОКОЈ-а, ЦЕБЕФ-а и Музеја града Београда, већ трећу годину догађа се сарадња у области класичне музике, која је током пандемије највише претрпела у сваком погледу. Овај концерт подржале су и општина Врачар и Београдска надбискупија. 
Хвала свима који су нам омогућили да у Катедрали уживамо у несвакидашњем концерту који подсећа на она златна времена када су кроз Београд пролазили највећи уметници света. Ансамбл Holland Baroque који, наравно и како треба да буде, свира на инструментима периода, основале су близнакиње Стејнбринк 2005. године. На београдском концерту наступили су Јудит Стенбринк – соло виолина и уметничко вођство, Катарина Алексић и Андреј Капор – виолине, Марио Конака – виола, Мајела Мунц – виолончело, Израел Голани – теорба и Тинеке Стенбринк – чембало, у програму посвећеном Телеману под називом POLONOISE – Dance d’ Polonie. Јудит свира на непроцењивој виолини Амати из 1622. године.


Чувени немачки барокни композитор Георг Филип Телеман оставио је за собом велики опус најразноврснијих жанрова. Пољске игре које је компоновао за време свог боравка у тим земљама, под утицајем аутохтоне народне музике, плесни су комади. Телеман је у оригиналу записао само водећи глас и басову деоницу, све остало препуштено је инспирацији извођача. Близнакиње Стенбринк су од почетног предлошка аранжирале блиставу лепезу игара за камерни састав, у којима се кроз барокни музички језик пробија словенски идентитет. Игре су углавном пољске полонезе и музика Ханака (Чеси из Моравске). Владајући савршено својим инструментима, музичари су се ангажовано предали словенским ритмовима, са перфекцијом којом владају врхунски уметници. Ангажовани барокни звук ансамбла чуо се у Београду можда први пут онако како се чује у свету, а заслуга је концертмајсторице која је занат испекла у ансамблу L’ Arpeggiata феноменалне Кристине Плухар. Очигледно расположени, уметници су уживали у необузданом, дивљем ритму егзотичних игара, увек са перфектном интонацијом и фразирањем и никад не одступајући од барокног стила. Лепота заједничког звука ансамбла као целине дошла је до изражаја у доброј акустици Катедрале, где су се посебно истакле лирске соло деонице прве виолине.

Катарина Алексић

Измешаност комада је била намерна, после умивених барокних делова дивље је звучала Харлекинада звуком народних гајди, или Полонеза која делује као влашко кукуњешће. Пред крај је забава била све луђа, па се догодила и невероватна оријентално-моравска импровизација наше Каће Алексић која је публику довела до овација пре самог краја. Био је то концерт за памћење, а они који нису верзирани у тајне барокне интерпретације нису ни знали да су присуствовали светском мајсторском чину у сваком погледу.
Следећег дана ансамбл је наступио у Новом Саду, где су им се на сцени придружили млади музичари из Омладинског ансамбла Виолинт, полазници едукативног програма Европе у гостима 2022. Јер Европа у гостима осим концерата обухвата и едукативне активности на којима као ментори делују инострани уметници. Радионице и предавања у сарадњи са Креативно-образовним центром Музички атеље из Новог Сада и Омладинским ансамблом Виолинт водила је Јудит Стенбринк а предавање полазницима радионице одржала је Катарина Алексић. Један од циљева пројекта је сарадња и размена знања и искустава између српских и европских уметника. До краја године планирано је још занимљивих концерата Европе у гостима – сарадња са крагујевачким фестивалом класичне музике, у Ужицу концерт посвећен Јохану Себастијану Баху, концерт у Београду са сопраном Браниславом Подрумац и џез оркестром из Пољске итд. Овакви заједнички програми су суштина стварања музике, штета што су тек сада, под утицајем пандемије, почели да се реализују, а не много раније, као сушта потреба музичара Европе.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *