Zečevizija – Spot evropskih vrednosti

Ove godine na popisu stanovništva možeš da se popišeš onlajn i izjasniš koje si narodnosti, a da niko to ne sazna, poručuju to u spotu. Kampanja Srpskog narodnog vijeća „Budi e-Srbin“ nastavljena je televizijski spotom nakon postavljanja velikih panoa koji su bili uništavani i šarani

Istupa zastupnica Samostalne demokratske srpske stranke u Hrvatskom saboru Anja Šimpraga i kaže: „Gospodin Srbljanović, koji deluje vrlo preplašeno, sa crnom zaštitnom maskom na licu, crnom kapom na glavi i rukavicama najpre spušta roletne i zamračuje stan, osluškuje komšijin zid, izbacuje SIM karticu iz mobilnog telefona i uništava je, uključuje glasnu muziku pre nego što je na laptopu otvorio stranicu e-srbin.hr za onlajn popisivanje stanovništva i u odeljku za narodnost ukucao: Srbin.“ Nakon što obavi popisivanje, začuje se zvono na vratima. Otvara vrata, utom komšija kaže: „Hej, Srbine, ’ajde molim te stišaj to malo, dijete mi spava.“ Ove godine na popisu stanovništva možeš da se popišeš onlajn i izjasniš koje si narodnosti, a da niko to ne sazna, poručuju to u spotu. Kampanja srpskog narodnog vijeća „Budi e-Srbin“ nastavljena je televizijski spotom nakon postavljanja velikih panoa koji su bili uništavani i šarani. „Želja svih srpskih institucija jeste osnažiti pripadnike naših naroda o pitanju nacionalnog izjašnjavanja, relaksirati ih jer nažalost i dalje postoji strah. Fokus je u prvom redu na Srbe u velikim gradovima“ (Danas, 9. rujna 2021). [restrict]

NOĆNA MORA E-SRBA Tajnoj avanturi gospon Srbljanovića (Bože, kakvo prezime!) koju prikazuje spot čiji je autor Predrag Ličina, a „klijent“ Srpsko narodno vijeće u Hrvatskoj, mora se priznati izvesna sarkastična duhovitost u odnosu na masovnu antisrpsku histeriju koju raspiruje neoustaška vlast u ovoj državi. Mnogi se pitaju kako se uopšte tamo dozvoljava tako nešto, ali već kratka analiza ove političke reklame pokazuje da ona ni u čemu ne „relaksira“ tamošnji srpski živalj i da se njegovim porukama samo „osnažuje“ stara, olujna Tuđmanova strategija. Reditelj spota Ličina, valjda Srbin rodom, izjavljuje kako je sve to za njega bio samo „posao“: „Radio sam mnogo više reklama za piva i grickalice, a ovo shvatam kao svoj poziv. Ko me zove, ja napravim, a u poslednje vreme uradio sam dve kampanje za SNV, pa možemo pričati o svojevrsnoj seriji spotova. Prvi je uspeo, klijent je bio zadovoljan i pozvao me ponovo.“ Inače, reditelj je autor nazovihoror parodije pod naslovom Poslednji Srbin u Hrvatskoj (2019), jedne obične zombi budalaštine, u kojoj iskeženi Novosrbi reže kroz vampirske zube „Kosovo je srce Zombije“. Sada, povodom takođe slične žanrovske etide, Ličina izjavljuje (slušajte molim vas:) „Kad je čovek sam sa sobom na internetu, možda će smoći hrabrosti da se izjasni, ali ne samo kao Srbin nego kao Eskim ili pingvin… Postoji gomila ljudi po urbanijim sredinama, u Zagrebu, Rijeci, Splitu, koji su u nekoj vrsti paranoje što nose srpsko prezime, međutim, svi njihovi susjedi, prijatelji, to znaju. O tome upravo govori kraj spota. Ljudi treba da se opuste. Ne treba da se svode na Srbe i Hrvate, posebno ako žive u gradu, oni su svi Riječani ili Zagrepčani.“ Dakle, odlično je da budeš Eskim, Riječanin, Zagrepčanin, pingvin ili zombi – samo ne Srbin! Što se, u krajnjoj liniji, svodi na ono klasično Tuđmanovo nanijeti takve udare da Srbi praktično nestanu! Pa se čovek pita da li onaj prefiks e ispred imenice Srbin znači Eskim Srbin ili možda Euro Srbin, što je izvor nove noćne more za ojađeni i desetkovani deo srpskog sveta koji danas živi u Evropskoj uniji, ali „to ne sme da se sazna“.

SERBIAN LIVES MATTER TOO Da li je iko u Evropskoj uniji video ovaj evrospot? Da li je ijedna od brojnih monitoring grupa, koje tamo nazivaju media task forces, videla na šta liči pretpopisni spot jedne „zaštićene“ nacionalne manjine u evropskoj porodici naroda? Da li se iko uzbudio pred totalnim sunovratom kapitalnih europskih vrijednosti koje se jasno čitaju u ovoj televizijskoj tvorevini? Hoće li njen sadržaj – u kome se preostali Srbi kriju po polutami svojih zamandaljenih stanova (kuda se i danas vuku senke Jasenovca i Jadovna) da bi se mogli tajno izjašnjavati o svojoj nacionalnoj pripadnosti kao osnovnom ljudskom pravu – biti na tapetu brojnih izveštaja i rezolucija zajedničkog evropskog doma? Pa nije li očito da barem jedna članica EU, a to je Hrvatska, u blato baca principe na kojima je sazdana cela Evropska unija? Ili ovi principi važe za sve osim za Srbe?
O tome više nego rečito govori gorepomenuto finale spota, na koji se učinkovito poziva tuzemna promidžba: „nakon što obavi popisivanje, začuje se zvono na vratima. Otvara vrata, utom komšija kaže: ’Hej, Srbine, ’ajde molim te stišaj to malo, dijete mi spava’“. Dobro ste pročitali: „Hej, Srbine!“. Pitam se sada šta bi se dogodilo da se u nekoj engleskigovorećoj zemlji Evropske unije (a ima ih) komšija obrati komšiji sa „Hej, crnče!“. Već vidim kako ovaj nesretni susjed McGuffin prisilno kleči pred svojim domom i skrušeno, do iznemoglosti ponavlja: Black Lives Matter… Black Lives Matter…
Kako smo već dobrano zašli u oblast fantastike, mogao bih isto tako da zamislim Frau Doktor, visoku dužnostnicu Evropske unije, kako na svom putu za Zapadni Balkan (šta god to značilo) prvo kleči na Jelačić-placu i tamo beskrajno ponavlja Serbian Lives Matter Too… Pa onda žuri uz dolačke stube sve gore do Banskih dvora i sasvim u duhu berlinske dade i zagrebačkih barbarogenija naglas vapije Was machen Sie, doch? Šta radite, bre?!

[/restrict]

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *