Neprolazni sjaj preludijuma i fuge

foto: arhiva kcb

Beogradski koncert izvanrednog pijaniste Dušana Markovića premijerno je prikazan na jutjub kanalu KCB-a 25. januara

Zbog preporuka i propisanih mera u uslovima pandemije, u januaru se Koncerti u Galeriji Kulturnog centra Beograda održavaju u digitalnom formatu. Koncert izvanrednog pijaniste Dušana Markovića premijerno je prikazan na jutjub kanalu KCB-a 25. januara. Program je pažljivo tematski formiran oko oblika preludijuma i fuga, od najvećeg majstora J. S. Baha do autora 20. veka, jer se pijanista već dugo bavi istraživanjem i interpretacijom barokne muzike. Kao dobro smišljeni uvod poslužio je smireni, kontemplativni Bahov Preludijum i fuga u cis-molu iz prve sveske Dobro temperovanog klavira, s petoglasnom meditativnom fugom, izazovom za svakog izvođača, kako to često biva kod starog majstora. S Bahovom Partitom br. 2 u ce-molu nastavilo se uživanje u baroknoj harmoniji i formama u kojima se oseća uticaj francuskog i italijanskog stila, koje je solista doneo sa stilom, merom i ukusom i klavirskom tehnikom prilagođenom dobijanju zvučnih boja baroka. Već u Preludijumu, fugi i varijacijama u ha-molu op. 18 Sezara Franka Marković menja interpretacioni stil, prikazujući svoju suptilnu muzikalnost, posebno u potresnom preludijumu. Sledi vatromet prštave briljantne pijanističke tehnike u Prokofjevoj đavolskoj Tokati op. 11, koja se retko svira zbog neverovatnih tehničkih zahteva. Pijanista isijava energiju, ali bez grubosti, njegov forte je snažan ali ne razbijački, kao što se uglavnom događa u ovakvim gruvačkim komadima. Da je bilo publike, dobio bi ovacije i morao da svira bis u sredini koncerta.
Nastavljajući koncert sovjetskim autorima Rodionom Ščedrinom i Dmitrijem Šostakovičem, Marković nam predstavlja jednu novu sliku poznatih kompozitora, koji su uz svoja grandiozna dela komponovali i male barokne forme. Šostakovič je kao poklonjenje Bahu napisao zbirku od 24 preludijuma i fuga, po jedan u svakom molskom i durskom tonalitetu hromatske lestvice, isto kao svojevremeno stari Bah. Ščedrinov Preludijum i fuga br. 2 u a-molu i Preludijum i fuga u gis-molu, op. 87/12 Šostakoviča zaokružili su inteligentno smišljen i vrhunski interpretiran program koji je obradovao sve poklonike istinskog pijanizma. Koncert za uživanje. Možda je Prokofjeva trebalo ostaviti za kraj, ali možda sve spektakularne završetke treba ostaviti za vreme kad bude bilo publike, aplauza, ovacija.
U isto vreme se onlajn i sa istim restrikcijama emituje resital čuvenog Andraša Šifa u Vigmor Holu u Londonu, koji je svoj usamljenički koncert posvetio u potpunosti Bahu. Nije slučajno što se muzičari u ovim vremenima obraćaju velikom majstoru baroka – matematička, bezvremena emocionalna složenost Bahove muzike se može svirati na nebrojene načine, kao što je i broj zvezda na nebu (Šif), i uvek donosi radost i utehu i interpretatoru i publici.

Jedan komentar

  1. Divan stručni i podsticajni kritičarski osvrt vrsne Smiljke Isaković. Šteta što koncert nije išao uživo i što su ovakva grozna vremena.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *