Bugarski sanstefanski snovi

Bugarska–Makedonija–Srbija

U istoriji svako ima svoju ulogu. Bugarskoj se, izgleda, „zalomilo“ da iznova igra ulogu osujećenog hegemona, što je uvek plaćala porazima, gubitkom i poniženjem

Iako je od tada prošlo preko sto godina, današnji slučaj Makedonije podseća na vreme kada je ta teritorija bila pod otomanskom vlašću. Oko nje su se tada otimale novostvorene balkanske države, zbog čega su najviše i vođeni Prvi i Drugi balkanski rat (1912–1913), a Balkan, što sam što uz pomoć drugih, već više od jednog veka slovi za „evropsko bure baruta“.
Ako je u ono vreme Austrougarska vršila veliki pritisak (na Londonskoj konferenciji) na interese Srbije i Crne Gore, favorizujući odluke koje su sugestivno izazvale neprijateljstvo između Srbije i Bugarske, danas se takav stav ogleda u prećutnom odobravanju koje iskazuje Evropska unija povodom ponašanja Bugarske (svoje članice) prema Makedoniji, a preko nje i prema Srbiji. [restrict]

MAKEDONSKI JEZIK, NACIJA I ISTORIJA – SPORNI Tek što se na insistiranje Grčke Makedonija preimenovala u Severnu Makedoniju, istupila je Bugarska s osporavanjem makedonske nacije i makedonskog jezika, preteći i stavljajući veto na početak pregovora Severne Makedonije o članstvu u Evropskoj uniji, zato što Skoplje ne uvažava njene zahteve u vezi s makedonskim jezikom i istorijom.
Predstavnici Bugarske zahtevaju da u međunarodnoj upotrebi ne može biti naziv makedonski jezik, već samo „zvanični jezik Republike Severne Makedonije“. Druga opcija je da se naziv makedonski jezik koristi sa zvezdicom i objašnjenjem u fusnoti „u skladu s ustavom Republike Severne Makedonije“.
U poslednjem protestu u nizu, šefica bugarske diplomatije Ekaterina Zaharijeva oštro je kritikovala odluku vlasti u Skoplju da u školski program vrate srpski jezik, navodeći da je „makedonizam ideja nastala u Beogradu i Moskvi“. Bugarska ministarka smatra da je povratak srpskog jezika u makedonske škole deo plana da se „jezik što više približi srpskom, a udalji od bugarskog“, sugerišući kontinuiranu vezu sa Srbijom i Rusijom jer, navodno, makedonizam je ideologija nastala u tim državama.
Bugarska krivi Srbiju jer su pod Titom „stvoreni“ Makedonija i makedonska nacija, a smeta im i činjenica da Srbija priznaje makedonsku naciju i državu. To je, kako govore mnogi u Skoplju, jedino objašnjenje za izjavu zamenika bugarskog premijera Krasimira Karakačanova da u Makedoniji jača srpski uticaj i da je Srbija „dželat“ Makedonije.
Karakačanov je ovo rekao povodom čestitki koje je skopska vlada uputila srpskoj zajednici u Makedoniji za srpski praznik Svetog Savu i naveo da bi Skoplje trebalo da slavi nacionalni praznik Bugarske – 3. mart, kada je ta zemlja, zajedno s današnjom Makedonijom, oslobođena od Osmanskog carstva. Karakačanov je odnos Srbije i Makedonije nazvao i „stokholmskim sindromom“, pa čak otišao i korak dalje pitajući se da li je reč o „beogradsko-moskovskom sindromu“.
Naime, makedonski premijer Zoran Zaev je, čestitajući Svetog Savu pripadnicima srpske manjine, najavio povratak srpskog jezika kao izbornog predmeta u školama u Severnoj Makedoniji. Vratićemo nastavne programe za učenje srpskog jezika za učenike od trećeg do šestog razreda, dok nastavni program za učenike sedmog, osmog i devetog razreda trenutno prolazi kroz proces izdavanja odobrenja, rekao je Zaev podsećajući da je VMRO-DPMNE 2007. godine ukinuo srpski jezik kao izborni predmet.
U poruci na fejsbuku primetio je i da „sa našim sugrađanima iz Srbije promovišemo tradicionalno dobre odnose sa Republikom Srbijom“ i da je u to ime opština Centar završila procedure za izgradnju srpskog kulturnog centra.
Da „prst u bugarskom oku“ bude veći postarao se lično Zaev jer je samo dva meseca ranije za bugarsku novinsku agenciju skoro ponizno izjavio da Makedonci i Bugari „nemaju podeljenu istoriju, ni ukrštenu, već zajedničku“, i ocenio da su ih vlasti Jugoslavije držale razdvojenim, što je takođe izazvalo buru reagovanja i to među Makedoncima. Takav stav je direktno išao u prilog Bugarima, čiji istoričari tvrde da je „makedonizam srpski proizvod sazdan na antibugarskim osnovama“.

„BUGARSKI KORENI“ MAKEDONSKOG IDENTITETA Očigledno da za Bugare nije dovoljan Ugovor o prijateljstvu, dobrosusedskim odnosima i saradnji, potpisan između Bugarske i Makedonije 2017. godine, koji Skoplje smatra jedinim preduslovom za početak pregovora s EU. Vlasti u Sofiji pak smatraju da je pre početka pregovora potrebno rešiti pitanja koja se odnose na makedonski nacionalni identitet, odnosno pitanje jezika i identiteta nacionalnih heroja, među kojima je Goce Delčev.
Suštinski, Sofija nastoji da zaustavi zahteve da se Makedoncima u Bugarskoj prizna status nacionalne manjine, što će, kako tvrdi Ekaterina Zaharijeva, biti rešeno kada Skoplje prizna da makedonski jezik i identitet imaju bugarske korene. Drugim rečima, bila bi to čista bugarizacija i makedonskog jezika i naroda.
A zna se da jezik nije samo sredstvo za sporazumevanje, ono po čemu se pripadnici jednog naroda prepoznaju i raspoznaju, već i oruđe nacionalne kulture, izraz narodnog duha i identiteta. Zato se jezik smatra jednim od osnovnih konstitutivnih elemenata svakog naroda. Tako su jezik i narod sudbinski povezani: ono što se dešava narodu, dešava se i njegovom jeziku. Nastali zajedno, jezik i narod zajedno opstaju, i ne postoje jedan bez drugog.

Sanstefanskim sporazumom iz 1878. godine stvorena je takozvana Velika Bugarska. Po ovom sporazumu koji je zaustavio rusko-turski rat, trebalo je da se Bugarska prostire od Dunava na severu do Egejskog mora na jugu i od Ohrida i Niša na zapadu do Crnog mora na istoku

Pismo „Makedonaca“ Milanu Obrenoviću uoči Berlinskog kongresa 1878. godine

Mi smo pravi stari Srbi i kao Srbi želimo da budemo s našom braćom Srbima. Komitet Bugarski hoće da nas silom pobugari. Molimo Tebe Gospodaru. Molimo i Ruskog cara Aleksandra, gledajte da mi kao pravi Srbi ne ostanemo pred silom Bugari, no da budemo tvoji pa da se pridružimo našoj braći Srbima, naša je stara granica srpska granica, Bakrno Guvno, koje mi zovemo Pobijen Kamik, ne samo mi no celi Sandžak sofijski je ovejani Srbin i svi su gotovi da ovo isto kažu, a ako i koji budu upitani samo ne smedu, jer čorbadžije i komitetlije, ako se dozna odmah batinaju i hapse. Mi sad patimo gore od njih nego što smo patili od Turaka. Kod gubernatora sofijskog, gospodina Alabina, ne možemo da predamo tužbu nikako, te ovako njemu da se požalimo. Tu je komitet Bugarski. Tu su njihovi žandari, pa čim nas vide i saznaju šta hoćemo, odmah nas biju i teraju u aps. Ne daj da nas Gospodaru ovako muče Bugari i da nas silom Bugare kad nismo Bugari, MI SMO SRBI … i sa Srbima hoćemo da živimo i da umremo.

MAKEDONSKI – JUŽNI DIJALEKTI SRPSKOG JEZIKA! U mnogim jezičkim analizama makedonski jezik ima najveću sličnost s bugarskim i srpskim jezikom (naročito s prizrensko-timočkim dijalektom). Tokom postojanja Kraljevine Srbije i Kraljevine Jugoslavije govori na teritoriji današnje Severne Makedonije su se smatrali južnim dijalektima srpskog jezika. Godine 1943. Makedonci su priznati kao poseban narod i nakon formiranja Narodne Republike Makedonije u okviru FNRJ makedonski jezik je proglašen zvaničnim jezikom te republike.
Kroz istoriju, ako zanemarimo duboku prošlost kada su tu živela ilirska, tračka i grčka plemena, tokom srednjeg veka na prostoru Makedonije su većinu činili Sloveni i Grci. Od Slovena tu su živeli jedino Srbi i Bugari. Severna Makedonija je nekada bila deo Stare Srbije. U srednjem veku je na tom prostoru bila i prestonica Srbije. U moderno doba Srbi su oslobodili Makedoniju (tj. celu Staru Srbiju) i ona je bila deo Jugoslavije. Zato se tu nalazi dosta crkava i manastira Srpske pravoslavne crkve.
Tek s raspadom SFRJ Republika Makedonija je postala nezavisna država. Kao „nezavisna“ država, BJR Makedonija je sledila politiku Zapada – Srpska pravoslavna crkva se progoni, njen vladika se šalje u zatvor, ne poštuju se prava Srba koji žive u BJR Makedoniji, BJR Makedonija (isto kao i Crna Gora) priznala je tzv. državu Kosovo, itd. Zapad preko Albanaca ucenjuje Makedonce, čineći njihovu zemlju svojevrsnom kolonijom. Sada je na sve to došao i atak Bugarske.

Srpska mi truba trubaše (Spremte se spremte četnici)

Jovan Stojković (Martolci, 1878–1920), poznat kao Vojvoda Babunski, bio je četnički vojvoda s prostora Makedonije. Nadimak Babunski je dobio po makedonskoj planini Babuni.
Prema pisanim podacima, maja 1907. u selu Drenovu odigrao se čuveni boj između srpskih četnika i bugaraša. Srpska četa pod komandom vojvoda Jovana Stojkovića Babunskog i Vasilija Trbića Veleškog opkolila je bugarski odred vojvode Stevana Vardarskog i posle višesatnog okršaja u potpunosti ga uništila.
Iste večeri o Jovanu Babunskom je ispevana pesma, koja je kasnije prepevana u poznatu četničku pesmu. Srpski četnici su zapevali pesmu „Srpska mi truba trubaše“, koja će biti omiljena i u vreme balkanskih ratova i tokom Prvog svetskog rata. Kasnije, ona postaje nezvanična četnička himna, a za vreme ravnogorskog pokreta promenjen joj je u većoj meri tekst.
Prva verzija pesme „Spremte se spremte četnici“ snimljena je 1924. Ispevao ju je Vasa Bukvić.

Srpska mi truba zatrubi
Vo tova selo Drenovo,
„Spremte se spremte četnici,
Silna će borba da bude!“

Najnapred ide pred četom
Jovan Babunski vojvoda,
Po njega ide pred četom
Vasilj Veleški vojvoda.

Izvika Jovan Babunski:
„Drž’te go selo ozdola,
Drž’te go selo ozdola,
Tuva je Stevan Dimitrov!“

Izvika Jovan Babunski,
„Predaj se, predaj Stevane!“
„Ne se predavam Jovane,
Az sam balgarski vojvoda!“

Povika Vasilj Veleški:
„Frlajte bombe četnici!“
Počna mi kuća da gori,
Iz kuće Stevan govori:

„Puštaj me, puštaj Jovane,
Četa će da mi sagore!“
Srpska mi truba trubeše,
Drenovo selo goreše!

PORAZ ISTORIJSKIH SNOVA Profesor istorije na Univerzitetu Goce Delčev u Štipu Todor Čepreganov smatra da Bugarska traži krivca za ono što nije uspela u istoriji. „Bugarski san o sanstefanskoj državi i dan-danas je očito živ jer ovo što danas radi Bugarska u stvari je pokušaj da realizuje taj san. Ono što Sofija ne može da shvati je da je Makedonija nezavisna država, da postoji makedonska nacija, jezik i kultura. Bugarska smatra da su drugi krivi za, da tako kažem, navodnu debugarizaciju Makedonaca. Oni smatraju da je Makedonija Titova tvorevina, kao i da su Srbi krivi što Makedonci postoje. Iz tog razloga, kao članica EU, na svaki mogući način nastoji da svoj istorijski san realizuje. Imajući u vidu da Srbija vodi nezavisnu politiku i da nije članica EU, kao i da je bliska sa Rusijom, Bugarska sada krivicu za sve prebacuje na Srbiju“, ocena je ovog istoričara za beogradski „Sputnjik“.
Inače, Sanstefanskim sporazumom iz 1878. godine stvorena je takozvana Velika Bugarska. Po ovom sporazumu koji je zaustavio rusko-turski rat, trebalo je da se Bugarska prostire od Dunava na severu do Egejskog mora na jugu i od Ohrida i Niša na zapadu do Crnog mora na istoku.
Zbog žestokog protivljenja evropskih sila, Srbije i Grčke, revizija Sanstefanskog ugovora izvršena je na Berlinskom kongresu u junu iste godine. Dve velike sile, Beč i London, nisu bile zadovoljne ovim sporazumom i bile su rešene da ga miniraju, posebno njegov ključ: „veliku“ Bugarsku.
Ishod pregovora na kongresu u Berlinu je bio Berlinski mir (13. jula 1878). Sastojao se iz priznanja Rumunije, Srbije i Crne Gore, kao suverenih država, i Bugarske, kao autonomne kneževine pod otomanskim suverenitetom (do 1908). Takođe, prema ranije sklopljenom rusko-britanskom sporazumu, zaključenom 30. maja 1878, teritorija bugarske je oko tri puta umanjena od one predviđene Sanstefanskim mirom.
Bugarska svoju kuraž i agresivnu politiku danas gradi na tome što je članica EU i NATO-a. Samo zaboravlja, a možda i ne, da je s istim saveznicima bila u oba svetska rata i našla se na poraženoj i gubitničkoj strani. U to vreme njene okupacione trupe su vršile strahovite zločine na okupiranim teritorijama. Bestijalni i ljudskom umu nezamislivi, zločini bugarskih okupatora u Srbiji, i ne samo u Srbiji, imali su i elemente genocida. Sve to Bugari guraju u drugi plan, računajući da će im se treći put posrećiti. Jednostavno, neko iz istorije ništa ne nauči ili, što bi rekli istorijski cikličari, svako mora da igra zadatu istorijsku ulogu, a samim tim je i ishod te igre jasan i potpuno izvestan.

[/restrict]

Jedan komentar

  1. «Bratuški» meždu Plevnoй i Юžnыm potokom. Istoriя stranы-neudačnika
    12:45 21.12.2014 , Andreй Martьяnov
    © RIA Novosti, Vitaliй Savelьev
    Materialы po teme:

    «Zapad эkspluatiruet vesь ostalьnoй mir»
    Bolgariя otkazalasь stroitь «Юžnый potok» bez razrešeniя Evrokomissii
    «Vse, proekt zakrыt»

    VKontakte Facebook Odnoklassniki

    Rossiя nikomu i ničego ne dolžna — a Bolgarii tem bolee

    Samoй «nevezučeй» stranoй Evropы počemu-to tradicionno sčitaюt Polьšu — tut tebe i tri «obщeprinяtыh» razdela Žeči Pospolitoй, plюs dva dopolnitelьnыh (Venskiй kongress 1815 goda i 1939 god) da eщё permanentnыe okkupacii vsemi okrestnыmi deržavami, sumevšimi dotяnutьsя do zlosčastnoй polьskoй zemlicы, genocidы-deportacii-anneksii — slovom, beskonečnaя čereda ledenящih krovь užasov, načinaя so vremёn krovožadnыh tevtoncev i zakančivaя vpolne vegetarianskim SSSR obrazca načala 80-h godov HH veka.

    Vtoroй večnый neudačnik — Čehiя. V slučae s Bogemieй dela obstoяt daže huže, čem s «Hristom Narodov», kak pozicioniruet sebя Polьša. «Nezavisimosti» u Čehii ne bыlo až s 1041 goda, kogda эti zemli vošli v sostav Svящennoй Rimskoй imperii, vplotь do goda 1918-go.

    Posledniй po-nastoящemu geroičeskiй эpizod češskoй istorii otnositsя k Gusitskim voйnam, potom prišli Gabsburgi, za stoletiя nakrepko vbivšie v golovы každogo bogemca nehitruю aksiomu o tom, čto germanec — suщestvo vыsšego porяdka.

    V celom nemudreno, čto posle ubiйstva reйhsprotektora Bogemii Reйnharda Geйdriha v 1942 godu «miting solidarnosti s Germanieй» sobral v Prage bolьše 200 tыsяč čelovek (kstati, nasilьno tuda nikogo ne sgonяli), a češskaя voennaя promыšlennostь prodolžala postavki Vermahtu vplotь do vesnы 1945 goda…

    Vыšenazvannыe stranы možno nazvatь žertvami istoričeskih obstoяtelьstv, pričёm esli v slučae s gromkimi pretenziяmi Polьši na rolь glavnogo evropeйskogo stradalьca vsё ponяtno — kto ž vinovat v tom, čto ona raspolagaetsя na territoriяh, po kotorыm tыsяču let podrяd hodili tuda-sюda armii bolьšinstva bližnih i dalьnih stran? — to čehi, naoborot, svoi sinяki i šiški predpočitaюt na vseobщee obozrenie ne vыstavlяtь i k sobыtiяm prošlogo otnosяtsя filosofski: čto ž podelatь, esli tak slučilosь?

    Odnako estь v vostočnoй Evrope gosudarstvo, kotoromu hroničeski «ne vezёt» vovse ne iz-za neudačnogo geografičeskogo raspoloženiя ili navяzčivogo interesa k ego zemlяm so storonы bolee krupnыh i agressivnыh sosedeй (mы ne berёm pяtьsot let nahoždeniя эtoй stranы v sostave Osmanskoй imperii). Kak vse uže dogadalisь — эto Bolgariя.

    Da-da, te samыe preslovutыe «bratuški», samыe яrkie predstaviteli istoričeskoй himerы, izvestnoй kak «slavяnskoe edinstvo». Čto ž, davaйte na bolgarskom primere rassmotrim označennoe «edinstvo» v razvitii — načinaя ot russko-tureckoй voйnы 1877–78 godov, i po naši dni: vesьma pokazatelьnый primer, illюstriruющiй, kak vыglяdit iskusstvenno sozdannый v XIX veke mif «panslavizma» na praktike.

    * * *

    Vse mы pomnim, čto prinadležnostь k «gospodstvuющemu bolьšinstvu» v Rossiйskoй imperii opredelяlasь ne po nacionalьnomu, imuщestvennomu ili soslovnomu priznaku, a po religioznomu — budь tы rodom hotь čerkes, hotь tatarin, hotь samoed, primi pravoslavie i tebe budut otkrыtы puti, nedostupnыe inovercam. Pravoslavnoe ispovedanie яvlяlosь civilizacionnыm markerom po principu «svoй-čužoй».

    Net smыsla opisыvatь vse do edinoй pričinы načavšeйsя v 1877 godu voйnы Rossii s Turcieй, no odin iz klюčevыh povodov k neй bыl očeviden: podderžka borьbы balkanskih slavяn s osmanami, gde osobый akcent stavilsя na pomoщь edinovercam-pravoslavnыm. Tut v trogatelьnom edinenii vыstupila i otečestvennaя intelligenciя — slavяnofilы napodobie F. Dostoevskogo gromko rasskazыvali ob «osoboй istoričeskoй missii russkogo naroda, zaklюčavšeйsя v spločenii vokrug Rossii slavяnskih narodov na osnove pravoslaviя».

    Zapadniki, otricaя messianstvo na počve pravoslavnoй idei, so stolь že naprяžёnnыmi intonaciяmi zaяvlяli o neobhodimosti osvoboždeniя bolgarskogo naroda, poltыsяčeletiя stradavšego ot tureckih pritesneniй. Slovom, točka soprikosnoveniя dvuh neprimirimыh lagereй vremenno bыla naйdena.

    Dalьneйšie sobыtiя izvestnы. Forsirovanie Dunaя, osada Plevnы, Šipka, sraženie pod Filippopolem, vzяtie Adrianopolя i San-Stefanskiй mirnый dogovor, po kotoromu sozdavalosь avtonomnoe (formalьno v sostave Osmanskoй imperii) Bolgarskoe knяžestvo — tak nazыvaemaя «Velikaя Bolgariя», očertaniяmi soveršenno ne pohožaя na nыnešnee gosudarstvo.

    Knяžestvo polučalo territorii do samogo Эgeйskogo morя, prirezalo k sebe častь Makedonii, Meziю i Frakiю. Pri эtom dva poslevoennыh goda ono nahodilosь pod upravleniem Rossiйskoй imperii, a zatem polučalo polnuю avtonomiю s vыplatoй Porte simvoličeskoй dani. Pravda, posle Berlinskogo kongressa častь novыh territoriй bыla peredana sosedяm po «balkanskomu zmeюšniku», čto vposledstvii stalo pričinoй neskolьkih ožestočёnnыh voйn…

    Itak, Bolgariя polučila faktičeskuю nezavisimostь, hotя na bumage ostavalasь podčinena Turcii. Lюbopыtno, čto pervыm knяzem okazalsя ne bolgarin, a čistokrovneйšiй nemec-lюteranin, Aleksandr Battenberg, prihodivšiйsя plemяnnikom supruge imperatora Aleksandra II, v devičestve Maksimiliane-Vilьgelьmine Gessenskoй. Predloživšiй kandidaturu Battenberga russkiй carь daže ne stal nastaivatь na prinяtii novыm knяzem pravoslaviя, čto vposledstvii privelo k vesьma suщestvennыm problemam…

    Vpolne estestvenno, čto inostranec (hotя i general russkoй armii) usažennый dяdeй na prestol novogo knяžestva, sčitavšegosя v Evrope ne prosto dremučeй provincieй, a žutčaйšim medvežьim uglom, do samogo konca pravleniя ne sčital Bolgariю svoeй rodinoй i otnosilsя k neй skoree kak k эkzotičeskoй kolonii. Aleksandr Battenberg raspredelil veduщie postы meždu svoimi favoritami, a centralьnaя vlastь pogrяzla v intrigah i stыčkah meždu «nemcami» i bolgarami-nacionalistami.

    Kogda vlastью prišlosь podelitьsя s oppozicieй, knяzь ne našёl ničego lučšego, kak ustroitь gosudarstvennый perevorot sverhu, priostanovitь na neskolьko let deйstvie Tыrnovskoй konstitucii i opiratьsя na russkie štыki v samom prяmom smыsle эtih slov — v pravitelьstvo privlekalisь russkie generalы Krыlov, Sobolev i Kaulьbars, kotorыe, vpročem, prezritelьno otnosilisь k marginalьnoй i maločislennoй partii knяžeskih lюbimčikov, čem vыzыvali razdraženie Battenberga.

    Nakonec, v 1883 godu Aleksandr Battenberg idёt na obostrenie otnošeniй s Peterburgom, uщemlяvšim ego «samostь»: on uvolьnяet vseh russkih oficerov, nahodящihsя na bolgarskoй službe, ostavšimsя nemnogočislennыm armeйskim instruktoram zapreщaetsя lюboe učastie v političeskoй deяtelьnosti, a sam knяzь načinaet igratь na čuvstvah nacionalistov, otkrыto zaяvlяя, čto russkie mešaюt «karьere bolgarskih oficerov».

    V 1886 godu Battenberg otkrovenno prenebregaet protestom Rossii protiv anneksii Vostočnoй Rumelii — čto moglo bы privesti k soveršenno ne nužnomu konfliktu s Avstro-Vengrieй i Turcieй. Delo došlo do obъяvleniя Serbieй voйnы Bolgarii, krizis udalosь uregulirovatь s kolossalьnыm trudom.

    Dalьneйšaя sudьba Battenberga složilasь polnostью v tradiciяh «balkanskogo zmeюšnika» — prorossiйski nastroennыe oficerы v avguste 1886 goda svergaюt knяzя, zastaviv ego podpisatь otrečenie i pokinutь stranu. V svoю očeredь, orientirovannыe na Avstro-Vengriю nacionalistы ustraivaюt kontrperevorot i priglašaюt Aleksandra vernutьsя, no posle polučeniя ugrožaющeй telegrammы ot russkogo carя knяzь otrekaetsя povtorno, naznačiv regentov iz čisla nacionalistov. Poslednie delaюt vsё, čtobы uhudšitь otnošeniя s Rossieй, pooщrяя diskriminaciю russkih poddannыh, oskorbleniя gosudarstvennogo flaga i daže napadeniя na diplomatičeskih rabotnikov.

    Tem vremenem narodnoe sobranie Bolgarii izbiraet na knяžeskiй tron princa Valьdemara Datskogo, šurina imperatora Aleksandra III, no tot otkazыvaetsя ot koronы, ponimaя, čto na Balkanah ego ne ožidaet ničego horošego. Specposlannik carя general ot infanterii Nikolaй Kaulьbars v oficialьnoй note predupreždaet bolgarskoe pravitelьstvo: esli antirossiйskaя propaganda ne budet ostanovlena, esli ne budut prinяtы merы protiv nacionalistov i esli posleduet hotь odno napadenie na poddannogo Rossii, Sankt-Peterburg rastorgnet otnošeniя.

    Razumeetsя, posledniй punkt bыl nemedlenno voploщёn v žiznь — v Filippopole strelяli v sotrudnika rossiйskogo konsulьstva. Diplomatičeskie otnošeniя bыli razorvanы, a v note ukazano, čto Peterburg «ne nahodit vozmožnыm podderživatь snošeniя s bolgarskim pravitelьstvom, kak s utrativšim doverie Rossii».

    V suhom ostatke: blagodarя totalьnoй nekompetentnosti knяzя Aleksandra Battenberga, pыtavšegosя usidetь daže ne na dvuh, a na trёh stulьяh — neumelo laviruя meždu bolgarskimi nacionalistami, germano-avstriйskim blokom i Rossieй, — v vыigrыše ostalasь avstro-vengerskaя partiя, a Vena i Potsdam sыgrali v bolgarskih sobыtiяh odnu iz rešaющih roleй v sozdanii russko-francuzskogo soюza i, vposledstvii, Antantы.

    V iюle 1887 goda knяzem Bolgarskim stanovitsя Ferdinand Saksen-Koburg-Gotskiй, čью kandidaturu protolknula čerez narodnoe sobranie Avstro-Vengriя. Dorogi Rossii i Bolgarii okončatelьno rashodяtsя.

    Potrebovalosь vsego desяtь let, čtobы «bratuški» uspešno zabыli Plevnu s Šipkoй, vыzvav burnoe negodovanie u slavяnofilьskoй intelligencii v Rossii: kak že tak?! A vot tak: prizrak «slavяnskogo i pravoslavnogo edinstva» bыl razveяn pervый raz. No эto okazalosь tolьko načalom beskonečnoй čeredы razočarovaniй.

    * * *

    Stolь dlitelьnый эkskurs v istoriю poяvleniя Bolgarii kak nezavisimogo gosudarstva bыl neobhodim dlя togo, čtobы ponimatь, a počemu эto vdrug «bratuški» proяvili k osvoboditelяm stolь čёrnuю neblagodarnostь, čto učastvovali v obeih mirovыh voйnah na storone protivnikov Rossii i SSSR. No tut estь eщё odin nemalovažnый aspekt: mladobolgarskaя эlita, zanяvšaя klюčevыe postы v politike pri Aleksandre Battenberge.

    Označennaя эlita v osnovnom sozdavalasь iz bolgar-эmigrantov, bežavših iz Osmanskoй imperii i vpitavšeй radikalьno-revolюcionnыe evropeйskie idei. Vozьmёm hotя bы Stefana Stambolova (premьer-ministr v 1888–1894 godah). Odin iz liderov Bolgarskogo revolюcionnogo centralьnogo komiteta bolgarskih revolюcionerov — ishodno nacionalьno-osvoboditelьnogo, zatem revolюcionno-demokratičeskogo.

    Aktivno sotrudničal s russkimi revolюcionerami, pečatalsя v žurnale «Narodnoe delo» u Bakunina, bыl blizok k I Internacionalu. Petko Karavelov — četыre raza zanimal post premьera Bolgarii — iz toй že pleяdы «rannih» nigilistov, ideяmi proniksя v Moskve, buduči volьnoslušatelem Moskovskogo universiteta v samыe liberalьnыe godы pravleniя Aleksandra II. Vasil Radoslavov — tože premьer i tože neskolьko raz podrяd — postigal peredovыe mыsli v Geйdelьberge, germanofil, яrkiй predstavitelь nacionalističeskogo krыla bolgarskoй Liberalьnoй partii.

    Čto obъedinяet vseh эtih trёh deяteleй, krome bolgarskogo proishoždeniя? Soveršenno verno: absolюtnaя ubeždёnnostь v tom, čto russkoe samoderžavie — estь naihudšiй vid tiranii, čto Rossiйskaя imperiя estь gosudarstvo varvarskoe, aziatskoe, upravlяemoe satrapami i palačami, žandarm Evropы i tak dalee po spisku. Čto lюdяm civilizovannыm, nastroennыm revolюcionno i propitannыm demokratičeskimi ideяmi s carskoй Rossieй ne po puti, budь эti russkie hotь desяtь raz slavяnami i pravoslavnыmi. Osvoboditeli? Da mы bы sami prekrasno upravilisь so slabakami-turkami, a ne bыli bы poraboщenы samoderžaviem, kak v pervыe godы pravleniя Aleksandra Battenberga!

    Vot imenno na эtih ideяh ishodno i stroilosь zdanie bolgarskoй gosudarstvennosti, čto ne skrыvali ni Stambolov, ni Karavelov s Radoslavovыm. Dobavim sюda i prisuщee vsem molodыm deržavam stremlenie otыgratьsя za istoričeskie obidы i nespravedlivosti: da zdravstvuet Velikaя Bolgariя ot Adriatiki do Čёrnogo morя! Takže ne sleduet zabыvatь o tom, čto na balkanskom pole aktivno igrali nemcы, avstriяki i angličane, kotorыm ne nravilosь usilenie russkih poziciй v regione. «Slavяnskoe edinstvo»? Čušь i umozritelьnыe mečtaniя prekrasnodušnыh fantazёrov, эtih samodovolьnыh russkih bar, sovsem nedavno osvobodivših iz rabstva svoih krepostnыh!

    (Vpročem, s poslednim punktom nelьzя ne soglasitьsя — ot slavяnofilьskoй manilovщinы XIX veka mы do sih por ne v sostoяnii okončatelьno izbavitьsя, skolьko bы raz raznoobraznыe «bratuški» ne vыtirali nogi o Rossiю.)

    Nemudreno, čto pod upravleniem Stambolovыh-Karavelovыh i iže, da eщё i s nastroennыm rezko proavstriйski knяzem (s 1908 goda — carёm) Ferdinandom I, Bolgariя posledovatelьno vlяpыvalasь v raznoobraznыe avantюrы — dve Balkanskih voйnы za «Velikuю Bolgariю» 1912–1913 godov (odna vыigrana, odna proigrana) i nakonec vstuplenie v Pervuю mirovuю na storone Centralьnыh deržav. Sleduet zametitь, čto po sostoяniю na 1914 god Bolgariя imela territorialьnыe pretenzii ko vsem svoim sosedяm: k Serbii, Grecii, Rumыnii, Turcii i Černogorii — posle poraženiя vo Vtoroй balkanskoй voйne trebovalosь vernutь utračennыe zemli.

    Carь Ferdinand, proiznёs togda istoričeskuю frazu «Moя mestь budet užasna!», odnako postavil koronu i tron ne na tu kartu. V oktяbre 1915 goda, posle dolgoй torgovli, lavirovaniя, šantaža i diplomatičeskih intrig Bolgariя vstupaet v voйnu i igraet nemalovažnuю rolь v razgrome Serbii i Černogorii. Voevali, kstati, i s russkimi, v Grecii, na Salonikskom fronte, gde v sostave эkspedicionnыh sil nahodilisь dve russkih brigadы pod komandovaniem generalov Diterihsa i Leontьeva. Kto opяtь skazal — «slavяnskoe i pravoslavnoe edinstvo?»

    Final obщeizvesten, v sentяbre 1918 goda Bolgariя kapituliruet, v očerednoй raz terяet častь territoriй, carь Ferdinand, ne osuщestviv planы «užasnoй mesti», otrekaetsя ot prestola i uezžaet v rodnoй Koburg. Revanšistskie idei «Velikoй Bolgarii» vremenno othodяt na vtoroй plan — dožidatьsя poяvleniя na istoričeskoй arene nekoego Adolьfa Gitlera…

    * * *

    I vedь kazalosь bы — pečalьnый opыt Pervoй mirovoй dolžen bыl naučitь Bolgariю hotя bы samoй minimalьnoй osmotritelьnosti! Ne nastupatь na te že grabli! Ničego podobnogo, istoriя povtorilasь edva li ne v detalяh: progermanskaя orientaciя эlit, vhoždenie v krug satellitov usilivaющeйsя Germanii, revanšistskie nastroeniя (sm. «Velikaя Bolgariя»), voennый soюz s Reйhom, vstuplenie v voйnu, poraženie, uprazdnenie monarhii v 1946 godu.

    Bolgariя vhodit v orbitu vliяniя SSSR i polučaet za predelьnuю loяlьnostь prozvanie «šestnadcatoй respubliki». Zatem istoriя soveršaet novый rezkiй povorot, i s 1989 goda strana načinaet svoй pohod v «demokratičeskuю Evropu» so vsemi soputstvuющimi priloženiяmi: VTO, NATO, ES, evroatlantičeskiй vыbor. Slovom, vnovь rovno te že grabli, čto i neskolьko raz v prošlom.

    Sobstvenno, izložennoe vыše obozrenie istorii «bratušek» prizvano proillюstrirovatь nedavnie sobыtiя, uvяzannыe na otmenu proekta gazoprovoda «Юžnый potok» i posledovavšuю za nim gromkuю isteriku bolgarskogo premьer-ministra Boйko Borisova, zaяvivšego bukvalьno sleduющee: «Я prodolžaю priderživatьsя pozicii, čto «Юžnый potok» dolžen proйti čerez territoriю Bolgarii, tak kak on polezen dlя stranы. Mы budem nastaivatь na prodolženii stroitelьstva «Юžnogo potoka» pri soblюdenii evropeйskih pravil».

    Davaйte perevedёm эti slova s bolgarskogo яzыka na russkiй: da, mы iz solidarnosti s Evropoй tolьko v 2014 godu dvaždы (v iюne i avguste) ostanavlivali rabotы po «Юžnomu potoku». A teperь, posle dogovorёnnosteй prezidenta Putina i premьera Turcii Эrdogana, Rossiя radi nas, bratušek, dolžna kinutь turok, čtobы… Da, soveršenno verno — čtobы prodolžitь beskonečnыe obsuždeniя sootvetstviя «Юžnogo potoka» evropeйskomu zakonodatelьstvu i tretьemu эnergopaketu! Mы budem na эtom nastaivatь! Mы že slavяne! I pravoslavnыe! Rossiя dolžna nam pomočь!

    Otvečaem. Vo-pervыh, Rossiя nikomu i ničego ne dolžna — a Bolgarii tem bolee. Bolgariя, načinaя s 1878 goda, mnogokratno delala svoй vыbor. Podčerknёm — evropeйskiй vыbor. Vo-vtorыh, očerednaя popыtka usidetь na neskolьkih stulьяh v svete bolgarskoй istorii vыzыvaet uže ne sočuvstvie, a smeh.

    I v-tretьih: apellяcii k zamšeloй ideologii «panslavяnizma», izvlekaemыe na svet lišь togda, kogda эto vыgodno komu ugodno, no tolьko ne Rossii, v XXI veke uže, k sčastью, ne deйstvuюt. Za bez malogo 140 let, prošedših posle Plevnы i Šipki, mы mnogokratno ubeždalisь: takih «bratušek» lučše deržatь na rasstoяnii. Mы davnыm-davno vam ničego ne dolžnы. S samogo vzяtiя Adrianopolя generalom Skobelevыm.
    Temы: Bolgariя, Юžnый Potok
    Istočnik: Odnako

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *