RECEPT SREĆE I VINORELE U SRCU ŠUMADIJE

Ove godine se tradicionalno u Vinogradarevoj kući, na Oplencu, u Topoli, do 3. novembra održava izložba „Umetnost i vino“, pod pokroviteljstvom Udruženja vinara Šumadije. Reč je o jednoj od najboljih izložbi koja okuplja slikare, vajare i pokojeg primenjenog umetnika, onakvoj kakve se sve manje organizuju u Srbiji, i koju prate kvalitetan katalog i dve nagrade – Stručnog žirija i publike

Jasna Opavski, Vizionar – portret Miće Mihajlovića, 2019, ulje na platnu, 127 x 117 cm
Vino je izraz bliskosti čoveka i zemlje, sunca i ljudskog rada, od sunca je grožđe slatko, a likovni stvaraoci prepoznaju i izražavaju tu solarnu suštinu. Ove godine u Vinogradarevoj kući, na Oplencu, izložba „Umetnost i vino“ okupila je 27 umetnika, a među njima su i oni koji izlažu vinorele, akvarele od vina.
Uobičajeno, uvodni tekst u katalogu piše istaknuti kritičar, a sada je po drugi put angažovana mlađa slikarka Jasna Opavski, koja odlično i piše i slika. Njen prilog o ovoj likovnoj smotri naslovljen je „Recept sreće čuvan milenijumima“, sa motom iz „Novog zaveta“ – „Uzmite i pijte“. Čitamo u njenom tekstu o suštinskom određenju ove izložbe: „Ideja Nebojše Savovića Nesa, poznatog srpskog vajara u kamenu i organizatora u kulturi, bila je da ustanovi izložbu elitnog karaktera kao prateći sadržaj Sajma šumadijskih vina u Topoli. Izborom umetnika, Nes se vodio kriterijumom tradicionalnog kvaliteta, kao epitetom kojim se diči i svako od organizatora iz Udruženja vinara Šumadije. Savović svake godine osvežava jezgro redovnih učesnika ove manifestacije novim imenima srpske likovne scene, kao izazovom koji savremenost nameće tradiciji, ne dopuštajući joj da postane dosadna i samodovoljna.“

MODERNA EPOHA I NAPREDAK U katalogu su imena, telefoni i elektronske adrese izlagača, kao i prelepi zaštitni znaci 25 šumadijskih vinara sa pratećim podacima. Raduje da ih je više nego ranije, kao i da je u odnosu na socijalistički period privatnom inicijativom srpsko vinarstvo doživelo neslućeni zamah. Stručnjaci kažu da je vino jedna od retkih prirodnih stvari koja je u modernoj epohi unapređena, sadašnja vina su bolja nego ona iz prošlosti, a gajenje vinove loze se proširilo po celom svetu.
Na izložbi učestvuju veliki slikari srpske figuracije poput Vasilija Vase Dolovačkog, dobitnika Nagrade publike za 2019. godinu, i Slavka Krunića, koga je prošle godine nagradio Stručni žiri. S vinskom tematikom predstavljeni su i drugi značajni umetnici kao Predrag Peđa Milošević, Saša Montiljo, Slobodanka Rakić Šefer, Jasna Opavski i Bisenija Tereščenko. Ona je među najboljim srpskim mozaičarima, a sada je otkrivamo i kao sjajnu slikarku, sigurnog i izgrađenog stila. Slika Miloša Lazića prikazuje ga isto kao jednu od novih zvezdi srpske figuracije.
Glavna ličnost ovogodišnje smotre „Umetnost i vino“ je slikar Milan Miletić. Jedan je od istaknutih majstora srpske figuracije kraja 20. veka i prve polovine 21. stoleća, uvek pouzdan i kvalitetan u radu. Možda je samo njemu i još nekolicini slikara (Ratko Lalić, Aleksandar Cvetković) uspelo da zađu u sedmu deceniju a da zadrže kvalitativna svojstva svog slikarstva. Miletić se među svima njima ostvaruje na najteži mogući način, slikarstvom u kome se odmah uočavaju anatomske, kolorističke, perspektivne i kompozicione greške. Veliki majstor kamernog formata i minijature, tradicionalno je među najboljima na ovoj izložbi, pa ga je Stručni žiri (Maja Živanović, Dejan Đorić i Saša Novaković) nagradio kao najboljeg ovogodišnjeg izlagača. Reč je o slikaru, crtaču, ilustratoru i strip crtaču za koga nema tajni u likovnom izrazu, čiji je opus predstavljen u obimnoj monografiji objavljenoj 2016. godine. On je rodonačelnik srpskog magičnog realizma, veliki realista koji ima sluha za fantastično, pa ga je Ljuba Popović više puta pozvao da samostalnim i na grupnim izložbama učestvuje u Modernoj galeriji Valjevo, kultnoj za srpsku iracionalnu umetnost. Slika „Vinogradarka“ u Topoli iskazuje više njegovih likovnih darova, od sposobnosti da naslika akt sa odgovarajućim inkarnatom, prostor na slici (enterijer i eksterijer), predmetni svet, organske materije voća, lišća, njegov čest slikarski motiv vina u čaši (euharistija), do prikaza klasičnih ženskih bisti i detalja koji levitiraju na složenim kompozicijama. Uvek je pred nama skroman i dostojanstven likovni izraz, bez prenagljenosti i glamura, odraz velikog talenta i umeća, što odgovara samoj ličnosti ovog slikara.

Nebojša Savović Nes, Sećanje na San Điminjano, 2020, kamen, 44 x 22 x 44 cm

Drugi umetnik na koga treba obratiti pažnju je skulptor Nebojša Savović Nes. Posle posete čarobnoj i pitomoj Toskani, u kojoj su Italijani uspeli da kultivišu i sam pejzaž, simbolički ubivši poslednje vukove na izmaku srednjeg veka, Savović je bio zatečen lepotom tih predela i malih gradova, u kojima se prožimaju čari hedonizma – kultura vina, hrane, umetnosti i građevinarstva. Posebno je na njega ostavio utisak gradić San Điminjano, pa je u znak pažnje, kao omaž, nastala njegova skulptura „Sećanje na San Điminjano“. Od belog je mermera koji su voleli antički i renesansni klesari, koristeći ga do te mere i za arhitekturu da su osmislili jedinstveni recept danas zaboravljen, osvežavanje i čišćenje mermernih stubova mešavinom vina i mleka. Svestan skulptorske osobenosti katoličke kulture, kao posvećenje velikim skulptorima renesanse i baroka, nastao je ovaj Savovićev rad. Treba istaći da on među retkim našim vajarima stvara isključivo u kamenoj plastici, a priznanje njegovom umeću, u kome se spajaju zanatski i umetnički izraz, dar i mar, znanje i stvaralaštvo, stiglo je od Srpske pravoslavne crkve, koja ga je angažovala da već desetak godina izvodi kamenu plastiku na Crkvi Svetog Save na vračarskom platou. Na ostvarenju prikazanom u Topoli uočava se bista devojke u prirodnoj veličini izvedena finom modelacijom, glava je obrađena da bude u dosluhu sa starim majstorima a na njenom vratu izvedena je jedna intervencija. Nes voli da dovede formu u kontrast, da sučeli rustično obrađen, tzv. „špican“ kamen grublje obrađen sa finom modelacijom polirane visoke obrade. Tako je na ovom delu, u srednjoj zoni sukobio ta dva tretmana kamene skulpture, dva pristupa, a na vratu devojke smestio malu nišu sa šest zrna grožđa izvedenih u tamnom mermeru, kao kontrast belini cele kompozicije. On kao i antički skulptori zna da vretenasto ljudsko telo ima oblik stuba, što naglašava forma karijatida, pa je vrat, noseći deo glave, kod njega stubast a zrna grožđa u udubljenju predstavljaju i neku vrstu nakita ili ukrasa, imajući heraldički oblik grba vinarske veroispovesti. Lik devojke je plemenit, podseća na Madone i glave lepih mladih žena, koje su renesansni majstori toliko voleli da prikazuju.

Milan Miletić, Vinogradarka, 2019, ulje na platnu, 70 x 80 cm

… I ZVEZDE NA NEBU KOLEKCIONARSTVA Od izlagača ističe se i Jasna Opavski, ne samo većim formatom slike „Vizionar (portret Miće Mihajlovića)“. Mihajlović je jedna od novih zvezda na nebu srpskog likovnog kolekcionarstva a Opavska istaknuta umetnica, čija je karijera u usponu. Mihajlović uglavnom sakuplja dela živih umetnika a pažnju obraća i na mlade slikare. Možda na prvi pogled slika Jasne Opavski deluje da je aranžman sastavljen od bića i predmeta uklopljenih da tvore složenu likovnu zamisao, međutim, osim kompozicione, imaju i dublju, simboličku vrednost. U prvom planu je mrtva priroda sa grožđem, radni sto pretvoren u vodu, koja simboliše mnoge mogućnosti i slučajnosti u vidu kapi a obuzdava ih lav, izraz preduzetničkog karaktera portretisanog. Njegovo građevinsko zanimanje simbolisano je viskom. Orao koji uzleće je vid slikanja koji karakteriše ovu umetnicu. Zanimaju je dijagonalne kompozicije, pokret, let, padanje, lebdenje i nestabilna, pomerena ravnoteža. Dve tkanine u pozadini su iz opere, usmeravaju pogled na portret i daju svečanu atmosferu sa raskošnih baroknih portreta koje voli ova slikarka. Pejzaž u zadnjem planu je prikaz u vidu vazdušne perspektive rodnog kraja lika na slici i na njemu je vinograd. Jasna Opavski je naslikala pompezni, skoro paradni portret, koji nije ukočen već samim osmehom portretisanog. Nije samo reč o prikazu jedne osobene ličnosti već i o demonstraciji izvesnih znanja i metoda. Opavska je jedna od mlađih koji dolaze na scenu, trajno određena magijskom (pod)svešću, vođena snažnim mitološkim vizijama, snovitim slikama fantastične, iracionalne lepote.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *