РЕЦЕПТ СРЕЋЕ И ВИНОРЕЛЕ У СРЦУ ШУМАДИЈЕ

Ове године се традиционално у Виноградаревој кући, на Опленцу, у Тополи, до 3. новембра одржава изложба „Уметност и вино“, под покровитељством Удружења винара Шумадије. Реч је о једној од најбољих изложби која окупља сликаре, вајаре и покојег примењеног уметника, онаквој какве се све мање организују у Србији, и коју прате квалитетан каталог и две награде – Стручног жирија и публике

Јасна Опавски, Визионар – портрет Миће Михајловића, 2019, уље на платну, 127 x 117 цм
Вино је израз блискости човека и земље, сунца и људског рада, од сунца је грожђе слатко, а ликовни ствараоци препознају и изражавају ту соларну суштину. Ове године у Виноградаревој кући, на Опленцу, изложба „Уметност и вино“ окупила је 27 уметника, а међу њима су и они који излажу винореле, аквареле од вина.
Уобичајено, уводни текст у каталогу пише истакнути критичар, а сада је по други пут ангажована млађа сликарка Јасна Опавски, која одлично и пише и слика. Њен прилог о овој ликовној смотри насловљен је „Рецепт среће чуван миленијумима“, са мотом из „Новог завета“ – „Узмите и пијте“. Читамо у њеном тексту о суштинском одређењу ове изложбе: „Идеја Небојше Савовића Неса, познатог српског вајара у камену и организатора у култури, била је да установи изложбу елитног карактера као пратећи садржај Сајма шумадијских вина у Тополи. Избором уметника, Нес се водио критеријумом традиционалног квалитета, као епитетом којим се дичи и свако од организатора из Удружења винара Шумадије. Савовић сваке године освежава језгро редовних учесника ове манифестације новим именима српске ликовне сцене, као изазовом који савременост намеће традицији, не допуштајући јој да постане досадна и самодовољна.“

МОДЕРНА ЕПОХА И НАПРЕДАК У каталогу су имена, телефони и електронске адресе излагача, као и прелепи заштитни знаци 25 шумадијских винара са пратећим подацима. Радује да их је више него раније, као и да је у односу на социјалистички период приватном иницијативом српско винарство доживело неслућени замах. Стручњаци кажу да је вино једна од ретких природних ствари која је у модерној епохи унапређена, садашња вина су боља него она из прошлости, а гајење винове лозе се проширило по целом свету.
На изложби учествују велики сликари српске фигурације попут Василија Васе Доловачког, добитника Награде публике за 2019. годину, и Славка Крунића, кога је прошле године наградио Стручни жири. С винском тематиком представљени су и други значајни уметници као Предраг Пеђа Милошевић, Саша Монтиљо, Слободанка Ракић Шефер, Јасна Опавски и Бисенија Терешченко. Она је међу најбољим српским мозаичарима, а сада је откривамо и као сјајну сликарку, сигурног и изграђеног стила. Слика Милоша Лазића приказује га исто као једну од нових звезди српске фигурације.
Главна личност овогодишње смотре „Уметност и вино“ је сликар Милан Милетић. Један је од истакнутих мајстора српске фигурације краја 20. века и прве половине 21. столећа, увек поуздан и квалитетан у раду. Можда је само њему и још неколицини сликара (Ратко Лалић, Александар Цветковић) успело да зађу у седму деценију а да задрже квалитативна својства свог сликарства. Милетић се међу свима њима остварује на најтежи могући начин, сликарством у коме се одмах уочавају анатомске, колористичке, перспективне и композиционе грешке. Велики мајстор камерног формата и минијатуре, традиционално је међу најбољима на овој изложби, па га је Стручни жири (Маја Живановић, Дејан Ђорић и Саша Новаковић) наградио као најбољег овогодишњег излагача. Реч је о сликару, цртачу, илустратору и стрип цртачу за кога нема тајни у ликовном изразу, чији је опус представљен у обимној монографији објављеној 2016. године. Он је родоначелник српског магичног реализма, велики реалиста који има слуха за фантастично, па га је Љуба Поповић више пута позвао да самосталним и на групним изложбама учествује у Модерној галерији Ваљево, култној за српску ирационалну уметност. Слика „Виноградарка“ у Тополи исказује више његових ликовних дарова, од способности да наслика акт са одговарајућим инкарнатом, простор на слици (ентеријер и екстеријер), предметни свет, органске материје воћа, лишћа, његов чест сликарски мотив вина у чаши (еухаристија), до приказа класичних женских бисти и детаља који левитирају на сложеним композицијама. Увек је пред нама скроман и достојанствен ликовни израз, без пренагљености и гламура, одраз великог талента и умећа, што одговара самој личности овог сликара.

Небојша Савовић Нес, Сећање на Сан Ђимињано, 2020, камен, 44 x 22 x 44 цм

Други уметник на кога треба обратити пажњу је скулптор Небојша Савовић Нес. После посете чаробној и питомој Тоскани, у којој су Италијани успели да култивишу и сам пејзаж, симболички убивши последње вукове на измаку средњег века, Савовић је био затечен лепотом тих предела и малих градова, у којима се прожимају чари хедонизма – култура вина, хране, уметности и грађевинарства. Посебно је на њега оставио утисак градић Сан Ђимињано, па је у знак пажње, као омаж, настала његова скулптура „Сећање на Сан Ђимињано“. Од белог је мермера који су волели антички и ренесансни клесари, користећи га до те мере и за архитектуру да су осмислили јединствени рецепт данас заборављен, освежавање и чишћење мермерних стубова мешавином вина и млека. Свестан скулпторске особености католичке културе, као посвећење великим скулпторима ренесансе и барока, настао је овај Савовићев рад. Треба истаћи да он међу ретким нашим вајарима ствара искључиво у каменој пластици, а признање његовом умећу, у коме се спајају занатски и уметнички израз, дар и мар, знање и стваралаштво, стигло је од Српске православне цркве, која га је ангажовала да већ десетак година изводи камену пластику на Цркви Светог Саве на врачарском платоу. На остварењу приказаном у Тополи уочава се биста девојке у природној величини изведена фином моделацијом, глава је обрађена да буде у дослуху са старим мајсторима а на њеном врату изведена је једна интервенција. Нес воли да доведе форму у контраст, да сучели рустично обрађен, тзв. „шпицан“ камен грубље обрађен са фином моделацијом полиране високе обраде. Тако је на овом делу, у средњој зони сукобио та два третмана камене скулптуре, два приступа, а на врату девојке сместио малу нишу са шест зрна грожђа изведених у тамном мермеру, као контраст белини целе композиције. Он као и антички скулптори зна да вретенасто људско тело има облик стуба, што наглашава форма каријатида, па је врат, носећи део главе, код њега стубаст а зрна грожђа у удубљењу представљају и неку врсту накита или украса, имајући хералдички облик грба винарске вероисповести. Лик девојке је племенит, подсећа на Мадоне и главе лепих младих жена, које су ренесансни мајстори толико волели да приказују.

Милан Милетић, Виноградарка, 2019, уље на платну, 70 x 80 цм

… И ЗВЕЗДЕ НА НЕБУ КОЛЕКЦИОНАРСТВА Од излагача истиче се и Јасна Опавски, не само већим форматом слике „Визионар (портрет Миће Михајловића)“. Михајловић је једна од нових звезда на небу српског ликовног колекционарства а Опавска истакнута уметница, чија је каријера у успону. Михајловић углавном сакупља дела живих уметника а пажњу обраћа и на младе сликаре. Можда на први поглед слика Јасне Опавски делује да је аранжман састављен од бића и предмета уклопљених да творе сложену ликовну замисао, међутим, осим композиционе, имају и дубљу, симболичку вредност. У првом плану је мртва природа са грожђем, радни сто претворен у воду, која симболише многе могућности и случајности у виду капи а обуздава их лав, израз предузетничког карактера портретисаног. Његово грађевинско занимање симболисано је виском. Орао који узлеће је вид сликања који карактерише ову уметницу. Занимају је дијагоналне композиције, покрет, лет, падање, лебдење и нестабилна, померена равнотежа. Две тканине у позадини су из опере, усмеравају поглед на портрет и дају свечану атмосферу са раскошних барокних портрета које воли ова сликарка. Пејзаж у задњем плану је приказ у виду ваздушне перспективе родног краја лика на слици и на њему је виноград. Јасна Опавски је насликала помпезни, скоро парадни портрет, који није укочен већ самим осмехом портретисаног. Није само реч о приказу једне особене личности већ и о демонстрацији извесних знања и метода. Опавска је једна од млађих који долазе на сцену, трајно одређена магијском (под)свешћу, вођена снажним митолошким визијама, сновитим сликама фантастичне, ирационалне лепоте.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *