Izlog knjige – Srbi u sazvežđu Mediterana

Srpska književnost inspirisana mediteranskim temama, njene najznačajnije stranice, sem što ilustruju srpsko prisustvo i istorijsku povezanost sa Mediteranom, na način značajne kulture i autentične literature, otkrivaju i potvrđuju i onu nadistorijsku i nadvremensku vrednost i značaj Mediterana i mediteranskog sveta uopšte

Otkrivajući srpsko iskustvo Mediterana u književnosti i kulturi, u knjizi Mediteranski svetionik Zoran Živković je srpsku kulturu predstavio ne samo kao otvorenu i komunikativnu već ju je i apostrofirao kao izuzetno važnu, na tom delu sveta gde su se na izuzetan način susreli čudesni geografski prostor i istorija.
Na tom delu sveta, na kojem se dogodilo jedno nikada dotle zabeleženo previranje duha i neverovatna produkcija bogatstva, zahvaljujući srpskim piscima proučavanim u ovom radu, Mediteran je zaista postao prirodni ambijent srpskog jezika i srpske književnosti.
Kroz dela više srpskih pisaca u istorijskoj perspektivi, Mediteranski svetionik govori o jednom izuzetno značajnom zapadnjačkom iskustvu srpske kulture koje trajno ostaje u srpskoj kulturi.
Na stranicama srpske mediteranske proze, sunce i morsko plavetnilo, ali i sve te lokalne boje mediteranskog sveta nisu se samo prvi put pojavile, već su autentično zapulsirale i zasjale.
U skladu sa onim najsuštinskijim u mediteranskoj kulturi, srpski pisci afirmišu srpski identitet u bogatom mediteranskom mozaiku, ali i ono što tu nije srpsko. Čak i u delima gde se posebno uznosi ono što je toliko drugačije i pripada drugim kulturama, kao da preovlađuje uverenje da to „tako drugačije i tuđe“ nigde nije tako blisko i skladno povezano sa srpskom kulturom i identitetom kao tu, na Mediteranu.
Ali uz sve to, srpska književnost inspirisana mediteranskim temama, njene najznačajnije stranice, sem što ilustruju srpsko prisustvo i istorijsku povezanost sa Mediteranom, na način značajne kulture i autentične literature, otkrivaju i potvrđuju i onu nadistorijsku i nadvremensku vrednost i značaj Mediterana i mediteranskog sveta uopšte.
U svom prvom delu Mediteranski svetionik predstavlja jednu sveobuhvatnu kulturno-istorijsku sintezu o Mediteranu, verovatno i prvu takve vrste na srpskom jeziku. U drugom delu, kroz oglede iz kulturne istorije i imagologije, ova studija pokazuje kako svi ti različiti doživljaji Mediterana u srpskoj književnosti otkrivaju i načine na koje su Srbi kao narod primali raznovrsne impulse Mediterana. I bez obzira na sve istorijske izazove, postajali tako i prirodni i integralni deo mediteranskog društvenog i civilizacijskog mozaika.
U vremenu kada su najnoviji istorijski događaji i svetsko istorijsko klatno Srbiju ponovo više pomerili ka Istoku i Srednjoj Evropi, knjiga Mediteranski svetionik s razlogom ističe mediteranski aspekt srpske književnosti i kulture, gde je jedino moguće ostvariti ono što smatramo za večnost istorijskog bića i nacionalnog identiteta jednog naroda.
Naslovi kao: Srbi Venecija, Pravoslavna Dalmacija, Čija je dubrovačka književnost, Značaj mediteranskog glasa srpske književnosti, Vladika na Vezuvu, Vedi Napoli e poi muori, Gorski vijenac u Mlecima, Mediteranska pripovedačka polihronija Sime Matavulja, Mediteranac hajdučke krvi i uskočke tradicije, pokazuju koliko ova knjiga pretenduje na najširi krug čitalaca večno opčinjenih Mediteranom.
Samo nekoliko meseci pošto je objavljen, Mediteranski svetionik je već „ovenčan“ uglednom i prestižnom nagradom Vukove zadužbine za nauku.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *