RUSKA MEKA MOĆ: (NE)RAZUMLJIVA MAŠENJKINA POPULARNOST

Fenomen crtane TV serije „Maša i Medved“

Piše Vladislav Panov

Preko dve milijarde gledanja jedne epizode ruskog crtanog serijala „Maša i Medved“ na Jutjubu i u sto dvadeset zemalja sveta uspešno prodata dosadašnja dva televizijska ciklusa ove serije rekordni su učinak ruskog odeljka zabavne industrije namenjenog najmlađima od kada ona postoji. Neočekivano, upravo su ruski psiholozi nedavno zaključili da – u žestokoj konkurenciji američkih animiranih ostvarenja u kojima je učinak devastiranja dečje psihe nasiljem i raznim subverzivnim, satanističkim, progej, rasističkim porukama nesporan – mesto broj jedan po štetnosti na dečju psihu zauzima serijal „Maša i Medved“!

Nedavno je svet obišla vest da se u samom vrhu rekordera po broju gledanosti na sajtu za pregled video-sadržaja, čuvenom Jutjubu, obrela naizgled neočekivano i iznenađujuće epizoda godinama širom sveta omiljene animirane serije za decu „Maša i Medved“. Dotična epizoda ovog ruskog superkomercijalnog proizvoda za zabavu mališana „Maša i kaša“ odgledana je, kažu, preko dve milijarde puta! Popularniji od Maše su samo i dalje pandemski zarazan maloumni spot „Gangam stajl“, koji je na prvom mestu sa čak dve milijarde i sedamsto miliona pregleda, i hit američkog repera Viza Kalife „Videću te ponovo“. Tako se simpatično-nevaljala ruska devojčica sa njenim zaštitnikom medvedom obrela u vrlo čudnom društvu. Njen je svetski uspeh iako na prvi pogled neočekivan, pa i bizaran, sasvim u skladu sa izuzetnom popularnošću televizijskog serijala koji je ruski studio za animaciju „Animakord“ stvorio pre deset godina. Zapravo, počeo je tada da ga stvara po ideji Olega Kuzovkova, koji je scenarista i režiser. Diznijevski uspešan put sedmominutnih epizoda crtaća „Maša i Medved“ otpočeo je januara 2009. godine. Od tada je pomenuti studio, koji je u međuvremenu okupio ekipu od preko stotinu saradnika na ovoj seriji, svetu isporučio dva ciklusa sa ukupno 78 epizoda.

[restrict]

Vrednosti koje spajaju svet Teško da postoji išta slično u novijoj svetskoj produkciji namenjenoj zabavi mališana što je uspelo da tako sveobuhvatno, bez obzira na kulturne, verske, pa i političke barijere (jer proizvod je ruski!) osvoji celu planetu. „Maša i Medved“ su do sada uspešno prodati u 120 zemalja sveta. Uspeh je bez izuzetka ostvaren u svakoj od njih. Za to je bio dovoljan sasvim jednostavan recept. Pokazalo se da se univerzalnost ovog serijala krije u činjenici da je njegova junakinja, dobrodušno nevaljala, hiperaktivna devojčica kojoj je sve zanimljivo i što nikome oko sebe ne da mira, prisutna u svakoj porodici ovog sveta. I to sveta pod vođstvom sila što tvrde drugačije: da je on ponosno sazdan od specifičnosti zbog kojih je sasvim opravdano čak i istrebljivati one koji nisu na istom nivou. Simpatična devojčica Maša, koja živi u šumi, okružena brojnim životinjama i pod stalnom zaštitom gromadnog, dobrodušnog, malo lenjog Medveda, sasvim jasne pozitivne očinske figure, dokazala je, međutim, da svet uopšte nije toliko različit, te da se u njemu ipak prepoznaju, pre svega kod mališana, vrednosti koje spajaju sve ono što stariji u ime veliki ciljeva strastveno nastoje da razruše. Uspeh ovog infantilnog crtanog ruskog proizvoda jednostavne strukture, bajkovitog, ali i poučno realističnog narativa, stvara nove niti među ljudima, pa samim tim nehotice obavlja diplomatsku funkciju koja svakako nije planirana i čiji je humani učinak u ovo vreme ravan čudu. Ko zna, možda je zato nedavno objavljena i vest o navodnom rezultatu istraživanja i to, zanimljivo, ruskih psihologa o štetnosti crtanih filmova i serija na psihu mališana. I, za neverovanje, u brojnoj konkurenciji američkih animiranih ostvarenja u kojima je učinak devastiranja dečje psihe nasiljem i raznim subverzivnim porukama (satanističkim, progej, rasističkim…) odavno prisutan i sasvim očevidan, ova vest tvrdi da je mesto broj jedan po štetnosti na dečju psihu zauzeo upravo serijal „Maša i Medved“! Razlog za ovakav izbor je krajnje banalan i neuverljiv pošto je rečeno da je crtać toliko štetan jer je glavna junakinja Maša nestašno, pakosno i razmaženo derle, te je kao takva neprimereni i potpuno negativni uzor za mališane!

Mogući politički motiv ovog „istraživanja“ može biti prepoznat kao napad u funkciji pobornika pomenutog polarizovanog stanja u svetskim odnosima kojima nikako ne odgovara ovako jednodušno prihvaćen proizvod u kome su likovi prijemčivi za svakoga, kao i za bilo čije kulturne i svake druge nazore. Čak i za one u muslimanskim zemljama pošto lik Maše stalno nosi maramu na glavi, a njeno je klinačko buntovništvo odgovarajuće nevino da ne ugrožava tamošnje stavove o ženama. Ako nekim strujama u Rusiji ne odgovara da je Maša svetski „brend“, autorima, pa posredno i ruskoj ekonomiji, svakako nema dražeg proizvoda. Samo, recimo, od pomenutog gledanja na Jutjubu „Maše i kaše“, koje je kao tako moćan rekorder privuklo i značajan broj reklama, autori zarađuju mesečno oko milion i po dolara. Međutim, to je tek maleni deo od ukupne zarade „Maše i Medveda“. Računa se da je tokom samo poslednje dve godine ovaj serijal od svetske distribucije dobio blizu pola milijarde dolara (po četvrt milijarde godišnje). Uz to vlasnici „brenda“ „Maša i Medved“ sigurno ostvaruju sličan prihod od prodaje prava na eksploataciju glavnih likova iz njihovog crtaća raznovrsnim kompanijama koje se bave proizvodnjom suvenira, igračaka ili onim iz prehrambene industrije koje žele da svoje proizvode ukrase likovima ovog serijala. Maša i njen Medved su tako hit u ponudi proizvođača školske opreme, dečje hrane, postera, slikovnica, brojnih igračaka, pa i odevnih predmeta.

Maša i Koka-Kolina beskrajna sreća Kod nas su tri televizijske stanice do sada emitovale oba ciklusa ove serije. Krajem prošle godine se u našim bioskopima obreo izvestan „film“ (zapravo kompilacija starih i nekih novijih epizoda pomenute serije!) koji je na brzometnu prevaru uspeo da privuče desetak hiljada gledalaca. Tako je, iako na ne baš popularan način, dokazana i ovdašnja fasciniranost dece ovim crtaćem. Ona su za Novu godinu imala prilike da vide i zanimljivi dodatak ovoj „franšizi“, pošto im je ponuđena u međunarodnoj produkciji proizvedena interaktivna predstava „Beskrajna sreća“ nastala po motivima „Maše i Medveda“ i to sve sa Deda Mrazom. Vrlo zanimljiva kombinacija, priznaćete. Ruska „nevaljala“ devojčica koju voli ceo svet i Koka-Kolin takođe svuda omiljeni raznosač poklona, znan kao Deda Mraz, u istoj priči! Domaći su „mašinmanijaci“, dakle, baš dobro počašćeni za Novu godinu. Otud, valjda i ta „beskrajna sreća“. U njoj, ako ništa drugo, i to bez Deda Mraza, godinama uživa autor Oleg Kuzovkov, koji tvrdi da nije ni sanjao da će njegova Maša postići takav uspeh, a da je on posledica vrlo jednostavne činjenice koja se krije u univerzalno prepoznatom i prihvaćenom čistom i pozitivnom odnosu između deteta i njenog odraslog zaštitnika. Baš kako i prirodno treba da bude i kako je nekada bilo. Da li je taj odnos setno prihvaćen kao nešto što nedostaje u današnjem svetu degradiranih i uglavnom negativnih moralnih i uopšte društvenih vrednosti, pa je zato crtać postao tako omiljen, odgovoriće možda neki dobronamerniji istraživači od pomenutih psihologa. Što se tiče dece i komentara njihovih roditelja koje je moguće pronaći i na Jutjubu i svuda gde se spominje ovaj crtać, „Maša i Medved“ su nešto najbolje što se pojavilo u odeljku svetske zabavne industrije namenjene najmlađima od kada ona postoji!          

[/restrict]

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *