РУСКА МЕКА МОЋ: (НЕ)РАЗУМЉИВА МАШЕЊКИНА ПОПУЛАРНОСТ

Феномен цртане ТВ серије „Маша и Медвед“

Пише Владислав Панов

Преко две милијарде гледања једне епизоде руског цртаног серијала „Маша и Медвед“ на Јутјубу и у сто двадесет земаља света успешно продата досадашња два телевизијска циклуса ове серије рекордни су учинак руског одељка забавне индустрије намењеног најмлађима од када она постоји. Неочекивано, управо су руски психолози недавно закључили да – у жестокој конкуренцији америчких анимираних остварења у којима је учинак девастирања дечје психе насиљем и разним субверзивним, сатанистичким, прогеј, расистичким порукама неспоран – место број један по штетности на дечју психу заузима серијал „Маша и Медвед“!

Недавно је свет обишла вест да се у самом врху рекордера по броју гледаности на сајту за преглед видео-садржаја, чувеном Јутјубу, обрела наизглед неочекивано и изненађујуће епизода годинама широм света омиљене анимиране серије за децу „Маша и Медвед“. Дотична епизода овог руског суперкомерцијалног производа за забаву малишана „Маша и каша“ одгледана је, кажу, преко две милијарде пута! Популарнији од Маше су само и даље пандемски заразан малоумни спот „Гангам стајл“, који је на првом месту са чак две милијарде и седамсто милиона прегледа, и хит америчког репера Виза Калифе „Видећу те поново“. Тако се симпатично-неваљала руска девојчица са њеним заштитником медведом обрела у врло чудном друштву. Њен је светски успех иако на први поглед неочекиван, па и бизаран, сасвим у складу са изузетном популарношћу телевизијског серијала који је руски студио за анимацију „Анимакорд“ створио пре десет година. Заправо, почео је тада да га ствара по идеји Олега Кузовкова, који је сценариста и режисер. Дизнијевски успешан пут седмоминутних епизода цртаћа „Маша и Медвед“ отпочео је јануара 2009. године. Од тада је поменути студио, који је у међувремену окупио екипу од преко стотину сарадника на овој серији, свету испоручио два циклуса са укупно 78 епизода.

[restrict]

Вредности које спајају свет Тешко да постоји ишта слично у новијој светској продукцији намењеној забави малишана што је успело да тако свеобухватно, без обзира на културне, верске, па и политичке баријере (јер производ је руски!) освоји целу планету. „Маша и Медвед“ су до сада успешно продати у 120 земаља света. Успех је без изузетка остварен у свакој од њих. За то је био довољан сасвим једноставан рецепт. Показало се да се универзалност овог серијала крије у чињеници да је његова јунакиња, добродушно неваљала, хиперактивна девојчица којој је све занимљиво и што никоме око себе не да мира, присутна у свакој породици овог света. И то света под вођством сила што тврде другачије: да је он поносно саздан од специфичности због којих је сасвим оправдано чак и истребљивати оне који нису на истом нивоу. Симпатична девојчица Маша, која живи у шуми, окружена бројним животињама и под сталном заштитом громадног, добродушног, мало лењог Медведа, сасвим јасне позитивне очинске фигуре, доказала је, међутим, да свет уопште није толико различит, те да се у њему ипак препознају, пре свега код малишана, вредности које спајају све оно што старији у име велики циљева страствено настоје да разруше. Успех овог инфантилног цртаног руског производа једноставне структуре, бајковитог, али и поучно реалистичног наратива, ствара нове нити међу људима, па самим тим нехотице обавља дипломатску функцију која свакако није планирана и чији је хумани учинак у ово време раван чуду. Ко зна, можда је зато недавно објављена и вест о наводном резултату истраживања и то, занимљиво, руских психолога о штетности цртаних филмова и серија на психу малишана. И, за неверовање, у бројној конкуренцији америчких анимираних остварења у којима је учинак девастирања дечје психе насиљем и разним субверзивним порукама (сатанистичким, прогеј, расистичким…) одавно присутан и сасвим очевидан, ова вест тврди да је место број један по штетности на дечју психу заузео управо серијал „Маша и Медвед“! Разлог за овакав избор је крајње баналан и неуверљив пошто је речено да је цртаћ толико штетан јер је главна јунакиња Маша несташно, пакосно и размажено дерле, те је као таква непримерени и потпуно негативни узор за малишане!

Могући политички мотив овог „истраживања“ може бити препознат као напад у функцији поборника поменутог поларизованог стања у светским односима којима никако не одговара овако једнодушно прихваћен производ у коме су ликови пријемчиви за свакога, као и за било чије културне и сваке друге назоре. Чак и за оне у муслиманским земљама пошто лик Маше стално носи мараму на глави, а њено је клиначко бунтовништво одговарајуће невино да не угрожава тамошње ставове о женама. Ако неким струјама у Русији не одговара да је Маша светски „бренд“, ауторима, па посредно и руској економији, свакако нема дражег производа. Само, рецимо, од поменутог гледања на Јутјубу „Маше и каше“, које је као тако моћан рекордер привукло и значајан број реклама, аутори зарађују месечно око милион и по долара. Међутим, то је тек малени део од укупне зараде „Маше и Медведа“. Рачуна се да је током само последње две године овај серијал од светске дистрибуције добио близу пола милијарде долара (по четврт милијарде годишње). Уз то власници „бренда“ „Маша и Медвед“ сигурно остварују сличан приход од продаје права на експлоатацију главних ликова из њиховог цртаћа разноврсним компанијама које се баве производњом сувенира, играчака или оним из прехрамбене индустрије које желе да своје производе украсе ликовима овог серијала. Маша и њен Медвед су тако хит у понуди произвођача школске опреме, дечје хране, постера, сликовница, бројних играчака, па и одевних предмета.

Маша и Кока-Колина бескрајна срећа Код нас су три телевизијске станице до сада емитовале оба циклуса ове серије. Крајем прошле године се у нашим биоскопима обрео известан „филм“ (заправо компилација старих и неких новијих епизода поменуте серије!) који је на брзометну превару успео да привуче десетак хиљада гледалаца. Тако је, иако на не баш популаран начин, доказана и овдашња фасцинираност деце овим цртаћем. Она су за Нову годину имала прилике да виде и занимљиви додатак овој „франшизи“, пошто им је понуђена у међународној продукцији произведена интерактивна представа „Бескрајна срећа“ настала по мотивима „Маше и Медведа“ и то све са Деда Мразом. Врло занимљива комбинација, признаћете. Руска „неваљала“ девојчица коју воли цео свет и Кока-Колин такође свуда омиљени разносач поклона, знан као Деда Мраз, у истој причи! Домаћи су „машинманијаци“, дакле, баш добро почашћени за Нову годину. Отуд, ваљда и та „бескрајна срећа“. У њој, ако ништа друго, и то без Деда Мраза, годинама ужива аутор Олег Кузовков, који тврди да није ни сањао да ће његова Маша постићи такав успех, а да је он последица врло једноставне чињенице која се крије у универзално препознатом и прихваћеном чистом и позитивном односу између детета и њеног одраслог заштитника. Баш како и природно треба да буде и како је некада било. Да ли је тај однос сетно прихваћен као нешто што недостаје у данашњем свету деградираних и углавном негативних моралних и уопште друштвених вредности, па је зато цртаћ постао тако омиљен, одговориће можда неки добронамернији истраживачи од поменутих психолога. Што се тиче деце и коментара њихових родитеља које је могуће пронаћи и на Јутјубу и свуда где се спомиње овај цртаћ, „Маша и Медвед“ су нешто најбоље што се појавило у одељку светске забавне индустрије намењене најмлађима од када она постоји!          

[/restrict]

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *