Rat Nemaca u Mađarskoj

Za „Pečat“ iz Temišvara Vlastimir Vujić

Šta je otkrio štrajk u fabrici automobila „Mercedes“ u Kečkemetu?

Decembarski štrajk u fabrici automobila „Mercedes“ u Kečkemetu pomerio je ogromnu ekonomsku santu leda (u međuvremenu je i politika ušla u igru), iznad čije površine je samo virio vrh zapadnog poslovnog uspeha. A šta se, daleko od očiju javnosti, dešavalo u štutgartskom gigantu koji u ovom mađarskom gradu ima fabriku sa 4.500 zaposlenih, i koji je upravo tu u 2015. imao profit od 65,8 miliona evra, a godinu dana ranije 63,8 miliona evra? „Mercedesova“ fabrika u najvećem gradu županije Bač-Kiškun gotovo tri meseca (od 1. septembra do 26. novembra 2016) bila je žestoko – nemačko bojište! U Mađarskoj (iako je trenutno „primirje“) međusobno ratuju – Nemci!

[restrict]

DVA SINDIKTA

Razlog? Menadžment „Mercedesa“ u Kečkemetu odbio je zahtev Sindikata mašinsko-metalurških radnika u firmi (koji je najveći i broji 2.600 članova, ili 52,5 odsto radnika) za povećanjem osnovice neto plata za 15 odsto u 2017, kao i predlog da se ugovori o zaradama sklapaju na godišnjem nivou. Rukovodstvo je prihvatilo predlog drugog, znatno manjeg sindikata, Slobodnog sindikata inženjera i tehničara (ima 1.200 članova, 30,7 odsto zaposlenih) koji je za 2017. godinu tražio povećanje osnovice svega 7 odsto, u 2018. 20 odsto, dok u dve potonje godine ne bi pokretao inicijativu za korekcijom ličnih zarada!?

I prvo od dva velika iznenađenja, Sindikat mašinaca i metalurga ne treba (kao što je to uvek do sada bila praksa) da se za boljitak radničkog standarda sukobljava sa rukovodstvom kompanije, već (što je potpuno nova metoda!) treba da se bori da zaštiti prava radnika od drugog sindikata u istoj firmi?!

Da ima određene sprege lokalnih čelnika „Mercedesa“ i Slobodnog sindikata inženjera i tehničara govori i činjenica da je pomenuta kompanija u septembru 2016. prvake ovog sindikata oslobodila radnih obaveza da bi se potpuno posvetili sindikalnom radu. Pregovori o platama počeli su 11. oktobra, a mesec i po dana kasnije firma u Kečkemetu prihvatila je (za nju povoljniji) predlog ovog, upola manjeg sindikata.

CENA RADA

Prvi put, međutim, pojavila se još jedna nova situacija. I za sindikate i za poslodavce. Matični sindikat „Mercedesa“, IG Metal, koji štiti radnike ove kompanije u Nemačkoj, pružio je punu podršku Sindikatu mašinskih i metalurških radnika iste fabrike u Mađarskoj! Podsetio je da radnik u ovoj automobilskoj kući u Nemačkoj mesečno zarađuje od 2.600 do 3.200 evra, dok njihove mađarske kolege za istu proizvodnu produktivnost mesečno mogu da zarade svega 25 do 32 odsto od ove cifre! Ako plate u Mađarskoj budu „poštenije“ od sadašnjih, onda će, kako su poručili sindikalni lideri IG Metala, „Mercedes“ manje pogona (time i manje posla) prebacivati u druge zemlje…

Očigledno da će probleme u Mađarskoj (što je prvi štrajk u jednoj fabrici automobila od početka tranzicije 1990. godine u toj državi) vrlo brzo morati da rešavaju i rukovodioci iz centrale u Nemačkoj. Jer samo u dvosatnom štrajku upozorenja, 60 radnika treće smene u sali za montažu u Kečkemetu, kada je umesto 70 vozila bilo sklopljeno 20, nemačkom automobilskom gigantu prouzrokovalo je štetu od preko 310 miliona forinti (što znači da bi se u višednevnom bojkotu taj gubitak merio milijardama!). A menadžment „Mercedesa“, kojem je vlada mađarskog premijera Viktora Orbana dala ogromne subvencije, izdvojila javna sredstva i selektivno ga oporezovala, u zamenu za otvaranje 4.500 radnih mesta – nije u obavezi da zaposlenima u Mađarskoj isplaćuje zapadnoevropske plate (jer da to jeste, koncern iz Nemačke brzo bi otišao u drugu zemlju!).

Orban, kome opozicija spočitava da je njegova priča o zaštiti domaćeg tržišta samo floskula, a da on, u stvari, nudi jeftinu radnu snagu stranom kapitalu (pod geslom „sve smo uposlili“), nije promenio stav o preduzećima za proizvodnju automobila („Audi“ u Đeru, „Mercedes“ u Kečkemetu, „Suzuki“ u Estergonu). On tvrdi da Mađarska za svoj privredni rast treba da zahvali automobilskoj industriji koja u ovom trenutku obezbeđuje petinu ukupne industrijske proizvodnje, što je 10 odsto bruto društvenog proizvoda (BDP-a). Ova grana privrede, po njegovim rečima, u Mađarskoj godišnje ostvari 3.500 milijardi forinti, zajedno sa dobavljačima zapošljava 150 hiljada radnika (na jednog zaposlenog u fabrici automobila dolazi šest radnika u firmama koje ih snabdevaju), a u proširenje proizvodnih pogona i otvaranje novih radnih mesta u naredne dve godine (predizbornoj i izbornoj) investiraće dodatnih 520 milijardi forinti… 

[/restrict]

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *