KNJIGE I ŽIVOT

iz_srpske_religije_mitologije_i_folklora (1)Veselin Čajkanović – Iz srpske religije, mitologije i folklora
„Evro book“, Beograd, 2015

Studije i članci iz stare srpske religije, mitologije i folklora našeg prvog istoričara religije, akademika i profesora Veselina Čajkanovića (1881–1946) već decenijama predstavljaju nezaobilazno štivo za proučavaoce, ali i za sve one koji žele da otkriju šta znače mnogi srpski običaji i verovanja, šta se krije iza brojnih tabua i zabrana, koji su to bogovi naseljavali srpski panteon pre primanja hrišćanstva i kako su oni potom hristijanizovani. U ovaj izbor Čajkanovićevih radova uključene su studije iz religije i folklora od 1910. do 1942, knjiga „O srpskom vrhovnom bogu u staroj srpskoj religiji“ i odabrana poglavlja iz nedovršenog dela „Stara srpska religija i mitologija“, na osnovu kojih čitalac može pratiti kako je primenom komparativnog metoda, polazeći od narodnog stvaralaštva, Veselin Čajkanović prvi izvršio rekonstrukciju stare srpske religije.

FilostratFilostrat Stariji, Filostrat Mlađi – O slikarstvu
Zavod za udžbenike , Beograd

U prevodu, sa predgovorom i komentarima Zoje Bojić, istoričara umetnosti i predavača na sidnejskom Univerzitetu Novog Južnog Velsa, i naučnog saradnika Australijskog nacionalnog univerzitetu u Kanberi, pred srpskom likovnom i kulturnom javnošću pojavljuje se jedno od ključnih dela grčko-rimske antike. Ovo značajno delo za istoriju umetnosti, Zoja Bojić je ostvarila nakon sličnih poduhvata sa sačuvanim antičkim tekstovima o umetnosti, autora kao što su: Plinije Stariji, Vitruvije i Kalistrat. U predgovoru ona se posebno bavi pitanjem zagonetnog identiteta dvojice Filostrata. U ovoj bitnoj knjizi za razumevanje umetničke prakse i izvanrednih dometa grčko-rimske antike, objavljene su i mnoge reprodukcije i komentari. U delu dva Filostrata slikarstvo se razmatra i teorijski i praktično, od samog stvaranja do umeća posmatranja slike i komentarisanja samih dela kroz pripovedanje o njima.

Antologija Spun RiveraEdgar Li Masters – Antologija Spun Rivera
„Metella” (Beograd),  „Xenia” (Sion), 2015

„Antologija Spun Rivera“ je stihovana hronika jedne varošice na američkom Srednjem zapadu, čiji je vremenski okvir smešten na prelasku između 19. i 20. veka. Tačno je 100 godina prošlo od kada su pesme iz „Antologije Spun Rivera“ prvi put objavljene. Mnogo je dinstiktivnih stvari koje ovu hroniku odvajaju od uobičajene. Nju ne saopštava jedan glas, objektivni hroničar koji redom beleži događaje koji sačinjavaju istoriju jednog mesta. Naprotiv, hronika je decentralizovana do krajnjih granica, mnoštvo je glasova koji nam se obraćaju, a oni pripadaju samim učesnicima, onima koji su je stvarali i čija refleksija je neposredna i subjektivno obeležena. Istorija jednog mesta tako postaje naličje istorije kakvu poznajemo kao disciplinu.

Kosarka to je partizanSlobodan Vladušić – Košarka to je Partizan
„Vukotić media“, 2016

Zaljubljenik u igru između dva magična koša, Slobodan Vladušić je na originalan, pronicljiv, znalački način ispleo priču o Košarkaškom klubu Partizan. Nije to uobičajena monografija o klubu, to je oda košarci i Partizanovoj igri u dve poslednje decenije. Vladušić pojašnjava zašto je Partizan klub, a Real i drugi veliki su kompanije; zašto je Partizan porodica, sistem, ogromna škola talenata i trenera; zašto su njegovi navijači najbolji i najverniji… Cela plejada znamenitih igrača – od Kićanovića, Dalipagića, Divca, Danilovića, Đorđevića, Rebrače, Veličkovića, Kecmana, sve do Bogdanovića i ostalih „klinaca“ – defiluje kroz ovo uzbudljivo štivo. Knjiga je bogato ilustrovana fotografijama iz Partizanove igre, igrača, navijača…

saga_o_umetnosti-profesor_ser_ernst_gombrih_sErnst Gombrih – Saga o umetnosti
„Laguna“, Beograd

Svoju trajnu popularnost „Saga o umetnosti“ duguje neposrednosti i jednostavnosti kojom je napisana, a takođe i autorovoj veštini jasnog pripovedanja. Svoj cilj autor opisuje kao nastojanje „da na izvestan shvatljiv način sredi sve ono obilje imena, razdoblja i stilova kojima su pretrpane stranice ambicioznijih dela“, a zahvaljujući svom razumevanju psihologije vizualnih umetnosti omogućuje nam da istoriju umetnosti vidimo kao „neprestano preplitanje i menjanje tradicija, pri čemu svako delo vraća u prošlost i upućuje na budućnost“, i „živi lanac tradicije koji i dalje povezuje umetnost naših dana sa umetnošću doba piramida“.

HajdegerSelin Belok – Biti svoj sa Hajdegerom
„Metella” (Beograd),  „Xenia” (Sion), 2015

Nezaobilazna figura dvadesetog veka Hajdeger kod neupućenih slovi za nepristupačnog mislioca. Da Hajdeger može da nam pomogne da bolje proživimo svoju svakodnevicu, to zvuči ili kao jeres ili kao suluda opklada. Ipak pitanja koja postavlja njegova filozofija nalaze se u samoj srži naših intimnih preokupacija: Kako autentično postati svoj? Kako prići vremenu tako da prestane da nam bude neprijatelj? Kako promisliti smrt da nam ne obesmisli život? Kako izabrati suštinu među svim mogućnostima koje nam se nude? Ova knjiga je poziv da sebi prokrčimo put kroz gustu, bogatu i iznenađujuću Hajdegerovu misao.

RECNIK-Bozanstava_korice_prednja_NBSRečnik božanstava i mitskih ličnosti sveta
„Službeni glasnik“ (saizdavaštvo sa Institutom društvenih nauka u Beogradu), 2015

Aleksandar Bošković, Milan Vukomanović i Zoran Jovanović autori su ove knjige koja predstavlja izuzetan doprinos nauci na nekoliko nivoa. U svetskim razmerama, poslednje slično delo koje bi se moglo porediti sa ovim objavljeno je još 1912. godine. Širok obim kultura i tradicija koje se obrađuju u ovoj knjizi je do sada nezabeležen. Tekstovi zadovoljavaju najviše naučne standarde – ovo bi se delo moglo posmatrati i kao nastavak izuzetno bogate tradicije objavljivanja kritičkih rečnika, a čiji su predstavnici kod nas krajem prošlog veka bili akademik Dragoslav Srejović i prof. dr Aleksandrina Cermanović. Rečnik predstavlja uvod u proučavanje velikog broja religijskih i mitoloških tradicija, obuhvatno štivo dostupno svima koji žele da se upute u svet kulture dalekih naroda.

Njegos i IslamMiroljub Jevtić – Njegoš i islam
Centar za proučavanje religije i versku toleranciju, Beograd, 2015

Knjiga „Njegoš i islam“ prva je monografija napisana na ovu temu. Autor knjige, kako u predgovoru navodi dr Ljubomir Zuković, dokazuje da su Njegoš i Andrić dublje i tačnije sagledavali i u svojim delima vernije prikazivali stvarnost, lice i naličje osmanske vladavine u našim krajevima od zvanične istoriografije, posebno one koja se izučava u školama. To je, po Jevtiću, i osnovni razlog zlovolje i zamerki koje se upućuju njihovim delima. Otuda je ubeđen da se „po društvenoj i političkoj aktuelnosti“ svojih poruka i ocena sa Njegošem i Andrićem niko ne može upoređivati. Autor se bavi i genezom čudovišnih oblika separatističkih pojava i njihovih ishodišta kod jednog dela crnogorskih Srba aktuelnih poslednjih decenija.

 

3 komentara

  1. Prosto je neverovatno da je to prva knjiga o Njegošu i islamu. A toliki napadi na njega da je islamofob. Šta su do sada radili toliki Njegošolozi i istraživači srpske književnosti na našim filološkim fakultetima i brojnim institutima za proučavanje književnosti. Da li je trebalo čekati Miroljub Jevtića. Taj čovek zaista zaslužuje divljenje. U svemu je unikatan, neponovljiv, akribičan do filigranske čistoće i nepokolebljv u borbi za istinu i pravednu srpsku stvar

  2. Dragan Sikimić

    Slažem se sa Jovanom. Neka redakcija predloži knjigu Njegoš i islam, za Pečatovu knjigu godine

  3. Dočekao sam Jevtića kao mlad nastavnik na FPN. Mi opsednuti proleterskim internacionalizmom, a on priča o raspadu SFRJ zbog narastajućih verskih protivrečnosti.A predaje ONO i DSZ. Osecali smo se izdanim prevarenim, doziveli smo ga kao čoveka koji se ubacuo medju nas i za naše pare nas razbija iznutra. Krenuli smo na njega, najveći deo nastavničkog kolektiva.Tukli smo ga figurativno rečeno kao besnog psa saternog u cosak. Ali on od svoje price nije odustajo. To štp je taj covek preterpeo od poniženja ,pokušaja da se istera sa FPN nije preživeo niko. I sada smo docekli da se pokazalo da sve to što je on govorio ispalo tačno. I da je Jevtić bolje od svih Njegošologa shvatio šta je glavna kvaka u NJegoševom delu. Da je to prava slika islama koju svi nosimo u svojoj podsvesti ali da smo je zaboravili ali Njegoš nas podseča na nju. Da nije Jevtića ko bi diokazo da Njegoš ne samo da je bio u pravu šio se islama tiče, nego da je to jedini razlog sto je ovoliko prosustan u svesti svi živih generacija. Jer ko jos citira Lucu Mikrokozma, Stidim se zbog svega smo radili Jevtiću, i što sam bio budala, koja je ruseci Jevtića rusila sve ono đto su Karadjordje i Milos napravili. I ovo nikad na bih rekao da ne ostajem anonimam

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *