Tragedija i zloupotrebe

Piše Nikola Vrzić
Procedure su grubo prekršene, ali ta kršenja procedure nisu izazvala pad vojnog helikoptera i tragičnu pogibiju šest ljudi i bebe od samo pet dana. Ne mogu da budu krivi ni piloti. Kriva je, pre svega, viša sila, a sve ostalo su političke zloupotrebe

Pad helikoptera Vojske Srbije HT-48 u petak uveče 13. marta ove godine, u kojem su poginuli piloti Omer Mehić i Milovan Đukarić, tehničari Nebojša Drajić i Ivan Miladinović, lekar dr Dževad Ljajić, anestetičar Milovan Veselinović i bebica iz porodice Ademović stara samo pet ubogih dana u kojima se samo borila za vazduh i za život, izazvali su sasvim opravdanu tugu i šok u javnosti, propraćene jednako opravdanim zahtevima da se sazna ko je za ovu nesreću odgovoran.

U redovima koji slede, analiziravši svu dokumentaciju koja je javnosti stavljena na uvid a na uvid je stavljeno više nego ikada ranije u slučajevima tragedija koje su javnost ovoliko zainteresovale, pokušaćemo da ukažemo na odgovor na ovo ključno pitanje: ko je kriv?

Idemo redom.

Pre svega, iako je očigledno ali da se ne izgubi iz vida, u osnovi svega što je te večeri 13. marta preduzeto stajala je želja da se spasi život jedne bebe. Imajmo to u vidu.

Kada je sanitetsko vozilo, koje je bebicu i lekare prevozilo iz Novog Pazara ka bolnici u Kraljevu, nadomak Raške ostalo zarobljeno zbog odrona na putu, u pomoć je najpre pozvan MUP Srbije. Policija nije mogla da pomogne; nema helikopter koji je mogao da bude adekvatan u lošim vremenskim uslovima te kišne i oblačne večeri. Tako je problem i dospeo u nadležnost Vojske Srbije, njenog Ratnog vazduhoplovstva i protivvazdušne odbrane.

[restrictedarea]

GAŠIĆEVA NAREDBA Objavljena dokumenta ne ostavljaju nimalo mesta sumnji: naredba za upotrebu vojnog helikoptera u akciji spasavanja bolesne bebe potekla je od ministra odbrane Bratislava Gašića. On je, mobilnim telefonom, „oko 19:26 časova“ 13. marta, taj zahtev uputio brigadnom generalu Predragu Bandiću, komandantu 204. vazduhoplovne brigade Vojske Srbije, koji je naredbu potom prosledio dalje, do pilota majora Omera Mehića.

Ovakvim je načinom izdavanja komande očigledno i direktno prekršena predviđena procedura. Po toj proceduri, naime, nalog je morao da dođe od Operativnog centra sistema odbrane (OC) Operativnom dežurnom timu (ODT) RV i PVO-a, koji bi ga potom prosledio TiS-u, Dežurnoj ekipi traganja i spasavanja gde je u tom trenutku dežurni bio major Mehić.

Nije potrebno dodatno naglašavati koliko je nesmotren, a uz to i bespotreban prekršaj ovakvim svojim postupkom načinio ministar Gašić. Država, a pogotovo njena vojska, moraju da počivaju na jasno ustrojenim pravilima i niko ne bi smeo da ih krši po sopstvenom nahođenju.

Ipak, ta prekršena procedura i pogaženi lanac komandovanja nisu ugrozili dalji nastavak akcije spasavanja ugrožene bebe. Naprotiv, u pomoć bebi otišao je najbolji pilot, major Omer Mehić – „Mehica zna, sreća pa je on u posadi, jako dobra posada“, stoji u transkriptu jednog od telefonskih razgovora vođenih iz ODT-a te večeri; i zaključak komisije Generalštaba kaže da je „sastav dežurne ekipe TiS bio osposobljen i u trenažu za izvršenje dodeljenog zadatka“ – i to helikopterom koji je bio i tehnički potpuno ispravan, i pogodniji za ovaj zadatak od helikoptera koji je u tom trenutku bio na raspolaganju TiS-u jer je „bolje opremljen navigacijskom opremom, može da ostane duže u vazduhu i poseduje snažnije motore“.

VREMENSKI USLOVI Vremenski uslovi? Bili su oko donje granice dozvoljenih, možda čak i malo ispod te granice – ocene se, kroz izveštaj, u ovom pogledu donekle razilaze – ali je tu zapravo bitan podatak koji u svojoj izjavi navodi general Bandić, da se „meteo minimum propisuje za svakog pilota posebno, u skladu sa njegovim stepenom osposobljenosti“, dok je spomenuta granica „prilagođena najslabije osposobljenoj posadi“, što će reći da je u Mehićevom slučaju minimum bio ispod tog opšteg minimuma, određenog u odnosu na njegovog najmanje obučenog kolegu pilota.

Sve u svemu, uprkos prekršenoj proceduri angažovanja helikoptera, u pomoć bebici otišlo je najbolje što smo imali, i u pogledu tehnike i u pogledu ljudi koji su krenuli na zadatak. Krenuli bez pogovora, primedbe ili nećkanja, kako dokumenta takođe pokazuju.

 

PROMENJENA DESTINACIJA Put do Raške protekao je bez problema. Krenuli su ka Beogradu. Prvobitno predviđena destinacija: Vojno-medicinska akademija u Beogradu, gde su bolesnu bebu i pratioce čekale lekarske ekipe i ministar zdravlja Zlatibor Lončar, kome se može prigovoriti da je, političarski neumesno, želeo parče medijske pažnje, ali to njegovo prisustvo na VMA i kasnije na aerodromu „Nikola Tesla“ nije imalo baš nikakvog uticaja na tragični razvoj događaja.

Put od Raške do Beograda, elem, protiče bez problema. Postavlja se pitanje, međutim, zašto je na kraju destinacija promenjena, zašto je helikopter umesto na Banjicu, na VMA, usmeren na aerodrom „Nikola Tesla“ u Surčinu. I zašto nije otišao na aerodrom u Batajnici, nego na surčinski? Pojavila se u javnosti čak i teza da je ta promena izvršena protiv volje pilota Mehića.

Objašnjenje je, međutim, mnogo jednostavnije.

Pre svega, kako pokazuje transkript razgovora Omera Mehića i kontrolora na aerodromu Batajnica, razgovora vođenog pre nego što je krenuo na svoj poslednji zadatak, sam Mehić je kao alternativu sletanju na VMA u planu leta naveo upravo aerodrom „Nikola Tesla“.

Tokom povratka iz Raške u Beograd vreme se u Beogradu drastično pogoršalo, a naročito u rejonu Banjičkog visa. Pukovnik Gordan Pavlović to navodi u svom izveštaju, kao i general Bandić, i general-major Ranko Živak, komandant RV i PVO, i potpukovnik Milivoje Milisavljević, a sve ove njihove izjave svoju potvrdu dobijaju i kada se pogledaju transkripti razgovora u realnom vremenu, u kojem ODT u 22:07:45 navodi da je „na VMA katastrofa koliko je loše vreme“, pre toga i „kako reče Meha da mu nije sigurica za VMA“, i Operativni centar RV i PVO: „Neće ići na heliodrom VMA nego na Surčin pošto se meteo situacija usložnjava, pošto nam je to sigurica.“ Osim vremenskih (ne)prilika, ka Surčinu je Mehića i njegov helikopter preusmerila i činjenica „da je a. ‚Nikola Tesla‘ opremljen uređajima za precizno sletanje“ koji su bolji „u odnosu na opremu na heliodromu VMA i a. Batajnica“, a uz sve to „brže će da dođe sa Surčina“ do bolnice nego sa aerodroma u Batajnici, kako je konstatovao ODT u 20:33:54.

Tako da, u momentima u kojima se donosila odluka, nikakvog sporenja nije bilo oko izbora surčinskog aerodroma. Ma koliko se kobnim pokazao, ovaj je izbor bio i najrazložniji u toj situaciji.

VIŠA SILA U 22:09:58 pilot Omer Mehić imao je prvi vizuelni kontakt s pistom na koju je trebalo da sleti. Tada i počinju problemi. Istraga će dati konačnu ocenu ko je pogrešio i da li je iko pogrešio, ali u donošenju te ocene moraće da uzmu u obzir i, čini nam se, ključni dokument, izveštaj o meteorološkoj situaciji na samom aerodromu „Nikola Tesla“. Taj izveštaj pokazuje da se vreme, ionako loše, pogoršalo iznenada i drastično. Kada je Mehićev helikopter prilazio pisti, horizontalna vidljivost iznosila je oko 1.500 metara a baza najnižeg sloja oblaka bila je na 60 do 65 metara – u odnosu na sat ranije, oblaci su se spustili za dvadesetak metara, ali su i dalje bili u granicama onoga za šta je major Omer Mehić bio osposobljen. Do jednog od poslednjih Mehićevih javljanja kontrolnom tornju (u 22:31:19: „Ne vidim pistu.“) međutim, spustiće se oblaci na svega 35 metara a nepunih 10 minuta kasnije i na pukih 20, to jest, za tih dvadeset poslednjih minuta leta vreme se praktično za 200 odsto pogoršalo u odnosu na trenutak Mehićevog prvog vizuelnog kontakta sa pistom, i još duplo više u odnosu na trenutke u kojima je donošena odluka da helikopter sleti na aerodrom „Nikola Tesla“. Naglo i drastično. I uvereni smo da je ovo neočekivano i nepredvidljivo pogoršanje vremena presudno uticalo na pad helikoptera i gubitak sedam ljudskih života. Viša sila. Heroji su svi koji su pokušali da, rizikujući sopstvene, sačuvaju jedan malecki život.

I sva ostala, naknadna tumačenja prošlomesečne tragedije predstavljaju samo bednu, politikantsku potrebu da se smrt sedam osoba, počev od one najnedužnije, iskoristi za politička prepucavanja. Uostalom, koja je svrha predloženog anketnog odbora u Skupštini Srbije, kad on „ne može da vrši istražne i druge sudske radnje“ (član 68 skupštinskog Poslovnika) a činjenice o kojima bi se pred tim odborom i televizijskim kamerama raspravljalo ionako su već stavljene na uvid javnosti, a tužilaštvo je slučaj već uzelo u postupak…

[/restrictedarea]

8 komentara

  1. Gospodine Vrziću, da li ste ikada čuli za “False flag” operacije? Pokušavate u uvodu ovoga članka da ojađenu i pre svega okupiranu Srbiju predstavite kao humanitarno društvo, barem nosioce njenih javnih funkcija. Hoćemo li i sada sa ovim jednim preostalim helikopterom MI 17, bezglavo srljati u sledeću “humanitarnu” akciju ne pitajući za cenu? Postojanje želje da se neko spasi nije dovoljan razlog za preduzimanje akcije spašavanja. Ta akcija mora sadržavati i racionalne elemente. U protivnom dolazi do nepovoljnog odnosa dobijeno-uloženo. U ovom slučaju TRAGIČNOG. Smem da se kladim da dnevno najmanje pet do deset sličnih slučajeva na teritoriji cele Srbije, iziskuju hitne intervencije TiS-a.Kako ćemo svima izaći u susret? Hoće li raditi veze i vezice u razmatranju prioriteta? Pri pozivu hitne pomoći,iskustvo mi govori, da najmanje 10 min. čovek potroši objašnjavajući u tel.razgovoru šta je lično pre toga preduzeo,do ubeđivanja sa druge strane da trenutno nemaju slobodno vozilo, pa jel možete da uzmete taksi,ili da vas prebaci najbliži komšija, ako nemate svoja kola itd. To je sve za razumeti, ali nije logika gde se kolje vo za 100 grama mesa, gde se ne sagledavaju unapred svi rizici onoga što se želi postići, nego se srlja. Kada se tragedija desi, svi pokušavaju da se sakriju iza one floskule o želji da se spasi 1 život. Da, ali ne po cenu da se izgubi 7. U ovoj vezi između nepromišljene akcije i njenog tragičnog bilansa i leži ogorčenje javnosti koja traži kaznu za odgovorne, kako u budućnosti ne bi dolazilo do olakog gubitka ljudskih života. Materijalnu štetu koja nije zanemarljiva, ostavljam po strani, kao i sve nebuloze što prate ovu tragediju: General Bandić je na odmoru,a prima naređenje, NGŠ gen.Diković i komandant RVPVO preskočeni u komandnom lancu, nesporazum kontrole leta sa pilotom po pitanju visine letelice, alkohol u krvi pilota, odgovorni u OC na rekreaciji itd….

  2. Ma jasnoje sve. Istina je da je naša Vojska nažalost na niskim granama, da nažalost cveta javašluk i oneodgovorost,….red je da se pod hitno Vojska Srbije organizuje na našim tradicijama( neneke tamobrigadice i ukidanje srbskih imena) i da se obnovi najneophodnije i oružje i kasarne i oprema, a ne plate( jer su visoke)
    I da se vrate provereni oficirski kadar, koji jnije nadobudan!

    * Sledeći citat sve govori, evo kako su odlično organizovani braća Hrvati, svaka im čast!!!

    Posada Eskadrile transportnih helikoptera (ETH) 93. zrakoplovne baze HRZ-a i PZO-a prevezla je u četvrtak, na blagdan Božića, 25. prosinca 2014. 500-og pacijenta u ovoj godini.

    Tako je helikopterom Mi-8 MTV hitnim medicinskim letom zbrinut pacijent s helidroma Blato na Korčuli. Istoga dana posada je još jednom poletjela prema Dubrovačko-neretvanskoj županiji odakle je u večernjim satima iz Orebića na Pelješcu prevezla pacijenta do KBC Split.

    Letačke posade HRZ-a i PZO-a iz Divulja ovim letovima već su nadmašili prošlogodišnj broj od 486 prevezenih pacijenata, što je bio i najveći broj do sada zabilježenih medicinskih prevoženja vojnim helikopterima.

    Tijekom prevoženja i spašavanja ljudskih života posade helikoptera HRZ-a i PZO-a u ovoj su godini do sada provele više od 500 sati u zraku i pri tome još prevezle i 977 pratećeg osoblja (medicinski timovi, obitelji stradalih, pripadnici Hrvatske gorske službe spašavanja).

    Uz letače helikopterske posade koje su stalnom 24-satnom dežurstvu u vojarni „Knez Trpimir“ u Divuljama, nalaze se i medicinski timovi Zavoda za hitnu medicinu Splitsko-dalmatinske županije.

    Tekst: OSRH/Marinko Karačić, Foto: HRZ i PZO, osrh.hr (http://www.osrh.hr/)

    Još jednom svaka čast Hrvatima, koji čak drže do tradcije ,a mi brišemo sve zarad nekih NATO standarda koji nas ojadiše , uništitše.

  3. KRIVA JE ,PRE SVEGA,VISA SILA,A SVE OSTALO SU POLITICKE ZLOUPOTREBE…kaze Nikola Vrzic.
    Znao je Nikola da napise nesto i u korist istine,koliko god nekoga bolela,ali sada mu je ZADRHTALA RUKA.
    Isukao naliv pero,odlucno,isto kao nasi,kada krenu u Brisel.
    Posle svega,cini se,da u istu trubu duva,kao Miroslav Lazanski,koji po Vojsci i srpskim oficirima udara najtezom batinom…koji kaze da PUKOVNIK,pored njega,TUPI,i bruka ga na ocigled svih,brutalno u direktnom prenosu.
    NEMA PROBLEMA,ako zelite da zivite sa tom istinom…DA NAM JE DOBRO,DA SMO OK…vazi,ZIVITE,i ti Nikola i ti Miroslave Lazanski,kome su se sada bas otvorile sve karte,NE SKIDA SE SA MEDIJA,ZARADJUJE BOLJE NEGO IKAD…i svi oni,STO PISU PO MERI,PO NARUDZBI,kao kakav DOBAR krojac,sto sije po meri.
    Ali zapamtite,OSTAJU TRAGOVI,ostaje istina,makar u blatu,ALI JE ISTINA…a laz,makar u sedlu najvecega konja,JESTE OBICNA LAZ.
    TO ISTORIJA TAKO SUDI.
    Srbija u krajputase pretvara svakog Srbina koji stavi glavu u torbu za srpstvo,koji zrtvuje sopstvenu karijeru radi srpstva,koji obuce pred Planetom majicu KOSOVO JE SRBIJA,kao Cavic,Srbija ga odbaci,makar bio svetski prvak,makar i fotofinis pokazao da je za pola sake pobedio AMERIKANCA Felpsa…
    NE ,ON IMA DA NESTANE.
    A oni ,koji obuku majicu sa likom zlocinca pukovnika Divjaka,dobijaju sponzorske ugovore,za cips…odjednom im krene u poslu i zivotu…OSNIVAJU HUMANITARNE FONDACIJE…kao Sergej Trifunovic.
    JEL TO SRBIJA,KOJU VRZIC NIKOLA OLAKO OPISUJE?
    Ako ovo i ovakvo,antisrpsko,sazvezdje nema kraja,onda se cini da je glupo lajati na zvezde.
    Ipak, zvaki taj lavez,TAJ VAPAJ…moze da pomogne,SIGURNO MOZE DA POMOGNE…ne onome ko laje,nego Srbiji.
    BOG ZNA KAKO,ALI MOZE!

    • Dragi moj Nikola,
      Verovatno bih mogao da prihvatim da je uzrok nesreće viša sila, kao što bih mogao da prihvatim i bilo koji drugi zlosrećni uzrok. Kada se dogodi nesreća ove vrste i težine, nije lako, a možda nije ni potrebno, javno objavljivati propuste, posebno ako se ima u vidu načelo „de mortibus nihil nisi bene“. Izvesno je da su namere svih učesnika u događaju bile humane i časne. A nesreća se, uprkos svemu, eto, desila.
      Pa otkud onda toliko gorkih i polemičkih tekstova u medijima? Otkuda nepotrebne, a teške reči na račun ovih ili onih?
      Da nije ovome doprineo duh političkog marketinga, koji je potpuno ovladao ponašanjem svih naših političkih lidera? Naročito onih čelnih? Posebno predsednika vlade Vučića?
      Politički marketing (da li je to Blerovo maslo?) postao je alfa i omega našeg političkog života. Od prepirki sa sindikalcima, do diskusija u Skupštini, gotovo da u aktivnosti srpske evroatlantske partije, koja je osvojila stoprocentnu većinu u Parlamentu, ne postoji ništa drugo osim marketinških poteza, ako ne uzmemo u obzir mere u sprovođenju nametnutih odluka iz Vašingtona, Berlina ili Brisela. Setite se samo helikoptera (ovog ili sličnog) u Feketiću, setite se poplava, ikli promocije Belgrade Waterfront-a, setite se najava hapšenja omrznutih biznismena, najava privatizacije sportskih klubova, setite se štepanja na šivaćoj mašini, setite se, uostalom, prvih deset minuta udarnog TV – dnevnika, svakoga dana (bez izuzetka), setite se brojnih (a redovnih) intervjua, autorskih članaka, pinko – nastupa itd.
      Pa ćete onda razumeti praksu medija, prijateljski ili neprijateljski raspoloženih, da svaki potez vlade posmatraju kroz naočare političkog marketinga. Čak i ako ga, u slučaju tragedije helikoptera nije bilo, ružna iskustva u komunikaciji javnosti i evroatlantske vlasti, morala bi da navedu sve članove evroatlantske partije da se zapitaju kako prekomerni politički marketing utiče na javnost?
      Pozdrav Danijel Cvjetićanin

      • Hipoteza Nikole Vrzica je,
        KRIVA JE,PRE SVEGA,VISA SILA,A SVE OSTALO SU POLITICKE ZLOUPUTREBE…
        Moja hipoteza jeste…recimo,
        KRIVA JE,PRE SVEGA,POLITICKA ZLOUPOTREBA,A SVE OSTALO SU VISE SILE.
        Vrzic nece da vidi ulogu tri ministra Ljajica,Loncara i Gasica,pre pocetka cele price…ONI BI SVI O FONOZAPISU DA PRICAJU (uzgred,major Mehic deluje savrseno stabilno,smireno,super profesionalno,pametno…ja bih vikao na tu kontrolu leta,da im piksle popadaju sa stolova)…
        Vrzic nece da vidi da je Vucic,s vrata ONE NOCI,dreknuo,NE DAM GASICA!
        Ja te noci nisam ni razmisljao o Gasicu…
        Sada ce Lazanski da ispljuje Vojsku,sa ciljem da srusi Dikovica,jednog od retkih ratnih kadrova,posle i Nikolica i da pobede Ljajic,koji ce biti u svim narednim vladama,do kraja Srbije…kao i Loncar i Gasic…i naravno,Vucic,KAO I UVEK.
        Ali,ako Dikovic i Nikolic,posle Seselja,zavrse u Hagu,sto je NATO SAN MNOGIH…ko je sledeci???
        KO JE POSLEDNJI OSTAO?

  4. Zar i ti,sine Nikola, u sinhronizovanoj akciji “belje od belog” pranja javasluka?
    “Vanredni dogadjaj”: Sudbina ,Bozja volja,Visa sila…ili visak amaterizma
    i neodgovornosti sa deficitom morala ,cojstva i casti u sve tri grane vlasti
    i NATO-vski “skarabudzenom”ustrojstvu VS ? I , posto je VISA SILA pravni
    pojam,sta se tu nije moglo predvideti,izbeci ili otkloniti.To nas zanima.
    Mada, ruku na srce,znamo gde u Srbiji stoluje VIS MAJOR.

  5. Koja je to sila ?

    Nesrece se dogadjaju to svi ljudi znaju. Ali njima nesto prethodi. nema nesrece koja nije imala i svoj uzrok. A uzrok su svi prekrsaji koji su doveli dote nesrece tako da se na kraju postavlja pitanje jeli to bila nesreca ili cist prozvod voluntarizma i odsustva profesionalizma. Sve dok u Srbiji budu postojale muslimanske, pravoslavne ili ne zanam vec kakve sve bebe nama nema napretka. Ako neko vec treba da bude evakuisan i spasen onda ne treba da bude ubijen zajedno s lekarima i celom posadom zbog necijih losih procena i neobjasnjivih ocekivanja…

  6. Čujem da AV ide danas na aerodrom u Batajnicu. Čemu to? Da se pravda?
    Ili da prebroji podobne od nepodobnih. Hoće li biti i Gašića keramičara u delegaciji? Gde će tu staviti Bandića? Verovatno do Gašića, a odmah do njih biće i Miroslav Lazanski sa svojom konvertitskom teorijom o “nebitnosti procedure”. Koliko li je srebrnjaka za ovaj spin-tekst u “Politici” Lazanski prigrabio? Hvala mu na informaciji između redova, da su i komandanta RV i PVO stavili na stranu keramičara, po principu: Nismo samo načelnika GŠ izostavili iz lanca komandovanja.Izostavljen je i komandant RV i PVO.Da se Vlasi ne dosete. Biće tu i Neša doktor. Njemu je lakše nego Gašiću.Kod njega u ministarstvu se odavno sve zna.I ko kosi i ko vodu nosi. Veljovića na primer, ni posle dokazane afere sa njegovim sinom i biznismenom Bogićevićem puškom ne možeš da oteraš.Dobar je za sve američke ambasadore unazad 10 god.Kako i ne bi kada gadro samo tutnji kroz zemlju Srbiju. E jadna Srbijo, našta si svedena !

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *