Sibirski naučnici su otkrili novi opasni asteroid

Naučnici iz Sibira su otkrili novi asteroid, opasan po Zemlju. Novo nebesko telo je otkriveno uz pomoć mreže robota-teleskopa MASTER, koju je napravio MDU zajedno sa sibirskim univerzitetima i Pulkovskom opservatorijom iz Sankt-Peterburga. Snaga eksplozije prilikom pada ovog asteroida na zemlju biće hiljadu puta veća od Čeljabinskog meteorita, najavljuju stručnjaci.

Prvi je „podmuklog gosta“ primetio član tima MASTER Denis Denisenko. Proučivši spisak sumnjivih nebeskih objekata koji je ponudio robot-teleskop koji je montiran na Kakvazu, poslao je koordinate asteroida Centru za Male planete Međunarodnog astronomskog saveza. Uskoro je otkriće potvrdio britanski astronom. A kasnije su stručnjaci izvršili najmanje stotinu merenja novog kosmičkog tela. Ono je dobilo ime 2014 UR116 i utvrđeno je da predstavlja potencijalnu opasnost po tri planete istovremeno – Zemlju, Mars i Veneru. Zasad se ne može tačno predvideti njegova trajektorija, jer može da se menja pod uticajem drugih nebeskih tela. Dimenzije asteroida po podacima naučnika iznose oko 370-390 metara, i to je prilično ozbiljno u slučaju sudara sa Zemljom, objasnio je za „Glas Rusije“ direktor astronomske opservatorije Irkutskog državnog univerziteta (IDU) Sergej Jazev:

S vremena na vreme ovaj asteroid prolazi blizu svake planete – Zemlje, Marsa i Venere. Po posmatranjima u toku prva dva dana od momenta otkrića, svrstan je u red asteroida opasnih po Zemlju. To uopšte ne znači da će se sigurno sudariti s njom. Jednostavno, po klasifikaciji astronoma, kad orbita priđe bliže kritičnoj tački Zemljine orbite, svi ovakvi objekti se nazivaju potencijalno opasnima, počevši od izvesne udaljenosti.

Ovo rastojanje po klasifikaciji stručnjaka iznosi manje od 0,05 astronomskih jedinica – oko 19,5 rastojanja od Zemlje do Meseca. Značajna je i veličina objekta: opasnima se smatraju kosmička tela čiji je prečnik veći od 100-150 metara. Ona u sudaru mogu izazvati bitnu štetu na kopnu ili gigantski cunami ako padnu u okean. Trenutno ima oko 5 hiljada sličnih objekata. 2014 UR116 je treći opasni asteroid, koji je otkrio sistem robota-teleskopa MASTER. Dimenzije dva druga su 250 i 125 metara. Energija eksplozije u slučaju sudara takvih tela sa Zemljom će biti hiljadu puta veća od snage udara Čeljabinskog meteorita. Ovaj meteorit je eksplodirao iznad uralskog grada Čeljabinska u februaru 2013. godine. Njegov najveći deo je pao u jezero Čebarkulj. Kasnije su ga otkrili ronioci i podigli sa dna. Talas koji je nastao usled eksplozije izbio je stakla na mnogim zgradama u gradu, preko hiljadu i po stanovnika je došlo u bolnicu s povredama.

Stručnjaci nameravaju da detaljnije prouče „novajliju“ kojeg su otkrili ruski astronomi. Samo kad se tačno izračuna orbita asteroida moći će da se kaže da li on predstavlja stvarnu opasnost po Zemljane. U svakom slučaju, otkriveni asteroid po dimenzijama prevazilazi poznati Apofis, čiji prečnik iznosi oko 270 metara.