Hvala što niste došli

Beogradske muzičke svečanosti – BEMUS ove godine 45. put

Piše Smiljka Isaković

Selektor u ostavci, Zoran Erić na konferenciji za novinare oglasio se citatima biserima. Kao prvo, zahvalio je umetnicima koji ne nastupaju na ovogodišnjem BEMUS-u, i svojim prijateljima

senci svetskih ekonomskih potresa, nečujno se rastače muzički festival koji već skoro pola veka obeležava Beograd. Problem ovogodišnjeg BEMUS-a (Beogradske muzičke svečanosti, 12-21 oktobar) nastao je smenom vlasti na lokalu, što znači da su svi parametri za održavanje najvećeg festivala klasične muzike poremećeni. Naročito finansijski.

PROMOCIJA I PENALI Iznenada, krajem septembra, u medijima se oglasio,podnevši ostavku, selektor, kompozitor Zoran Erić, kome je BEMUS od 2010. godine (kada ga je Beograd, kao osnivač BEMUS-a, po političkom dogovoru, imenovao na četiri godine) služio sasvim regularno kao lični promotivni prostor. O tome je brujao muzički Beograd, ali niko nije izašao u javnost, jer odvažne čekaju penali: ako ste izvođač, nećete svirati za Jugokoncert, ako ste kompozitor, ispašćete iz povlašćenog klana, a ostali građani verovatno i ne znaju o čemu se tu radi. Zašto Jugokoncert? Zato što je Jugokoncert izvršni producent BEMUS-a, pod finansijskom kapom osnivača, grada Beograda, pa je ovde aktuelan i Sekretarijat za kulturu, sa svojom sekretarkom(sekretaricom?) koja se bavi performansom, multimedijima i bacanjem prašine u oči. Sve zajedno politički oportuno uvezano, a zna se da je mesto direktora Jugokoncerta oduvek rezervisano za člana DS, divno je funkcionisalo do skora, kada se i u kulturi našeg lepog belog grada shvatilo da su prošle godine bili izbori i da je politička opcija na vlasti sklona padu. Grad Beograd za ovogodišnji Bemus izdvojio je dvanaest miliona dinara a Ministarstvo kulture četiri miliona dinara, što su upola manja sredstva nego prethodne godine. Program 45. Bemusa je predložen u skladu sa budžetom i nije doveden u pitanje (a nije ga videla ni komisija grada za projekte, tretiran je kao strogo poverljiv!), sve do Erićeve ostavke. Gitarista Boško Radojković, vršilac dužnosti direktora Jugokoncerta, ali i direktor Gitar Art festivala, rekao je tada da ova ostavka ne dovodi u pitanje održavanje Bemusa, koji će početi u drugoj polovini oktobra, kao i da će program biti predočen publici. Sve informacije trebalo bi da se pojave na konferenciji za novinare.

[restrictedarea]

„MORALNA OBAVEZA” Zajedno sa ostavkom selektora, Ivana Stefanović (takođe kompozitorka, u prilog tezi da je Udruženje kompozitora najjači igrač na muzičkoj sceni Srbije, nekadašnji selektor BEMUS-a, nekadašnji državni sekretar u Ministarstvu kulture Srbije, član Nacionalnog saveta za kulturu, član Demokratske stranke od 1990, član Glavnog odbora i Političkog saveta DS, funkcija koja joj je potvrđena 2012.) povukla je svoje naručeno delo zbog neozbiljnosti u pripremanju. Dakle, u momentu kada je besparica u kulturi hronična, BEMUS naručuje kompoziciju političkom istomi(š)ljeniku (i skupo je plaća, ako je verovati proverenim glasinama), da bi se, kada počne „drmanje kaveza“ štednja očitala u nedostatku novca za prepisivanje partitura. Verujemo da je honorar Ivana Stefanović drage volje primila, a da sada “ima moralnu obavezu da ovu instituciju ne izlaže dodatnim troškovima” – akcenat je na „dodatnim“. Vrlo dirljivo.
Tako je program festivala sklopljen od onoga što se moglo, s tim da su u međuvremenu dva koncerta nestala sa liste, jedan (mladi kompozitori Evrope) zbog toga što je dirigent Beogradskog kamernog hora, Vladimir Marković u poslednjem momentu odbio da dalje sarađuje sa Jugokoncertom, jer mu nisu na vreme garantovali uslove. Nije tajna da Jugokoncert nije isplatio pojedine honorare od 2011. godine, iako je imao stalnu i visoku finansijsku podršku grada. Ono što je ostalo od programa, ponudiće beogradskoj publici (na žalost, samo beogradskoj, jer je odavno BEMUS prestao da privlači publiku sa strane) Verdijev „Rekvijem“ na otvaranju u Centru „Sava“, zatim operu nezaobilazne porodične manufakture Isidore Žebeljan, nekoliko kamernih ansambala različite strukture, jednog beogradskog pijanistu (Šandorov), čelistkinju na stalnom radu u Nemačkoj (Janković) i jedan domaći hor. Šaroliko i ne mnogo bogato. Solidno.

ZAHVALNICA ZA – BOJKOT Najavljena konferencija za novinare održana je u utorak 8. oktobra u Centru „Sava“. Govorili su Katarina Živanović (pomenuta sekretarka za kulturu Grada Beograda), eks-selektor Zoran Erić, Isidora Žebeljan (koja je i član Upravnog odbora Jugokoncerta – pitamo se da li je tamo neko čuo za termin “sukob interesa”?), Žan-Lik Goester, savetnik za kulturu Ambasade Francuske i direktor Francuskog instituta, Bojan Suđić, šef dirigent i umetnički direktor Simfonijskog orkestra i Hora RTS i predstavnici Jugokoncerta. Selektor u ostavci, Erić oglasio se citatima-biserima. Kao prvo, zahvalio se umetnicima koji ne nastupaju na ovogodišnjem BEMUS-u, svojim prijateljima, citirajući novog ministra kulture Tasovca (koga ovde ne bi bilo uputno pominjati, jer je izjavio da bi ukinuo BEMUS, FEST i BELEF na nekoliko godina, i sav novac dao Narodnom muzeju). Sledeća Erićeva izjava, da je mislio da se BEMUS neće održati, spada u domen Luja XIV, “posle mene potop”. Ipak, BEMUS je nadživeo mnoge potrese, pa može i jednog uvređenog kompozitora.
Da beogradska muzička scena nije neobaveštena, govore komentari na sajtu B92. Vox populi iz anonimnosti jasno poručuju. „Jugokoncert bi mogao da se pozabavi neisplaćenim honorarima od 2011. do danas. A što se tiče Erića, vreme je bilo.“
„A ko je Z. Erić? I po čemu je tako bitan? Da li to znači da će sada na Bemusu moći da se čuju svetske zvezde klasične muzike ili će opet biti savremeni domaći autori koji su popularni na prvom izvođenju i nikada više. “ O liku i delu naše savremene umetničke muzike biće više reči u nekom budućem tekstu.

[/restrictedarea]

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *