Хвала што нисте дошли

Београдске музичке свечаности – БЕМУС ове године 45. пут

Пише Смиљка Исаковић

Селектор у оставци, Зоран Ерић на конференцији за новинаре огласио се цитатима бисерима. Као прво, захвалио је уметницима који не наступају на овогодишњем БЕМУС-у, и својим пријатељима

сенци светских економских потреса, нечујно се растаче музички фестивал који већ скоро пола века обележава Београд. Проблем овогодишњег БЕМУС-а (Београдске музичке свечаности, 12-21 октобар) настао је сменом власти на локалу, што значи да су сви параметри за одржавање највећег фестивала класичне музике поремећени. Нарочито финансијски.

ПРОМОЦИЈА И ПЕНАЛИ Изненада, крајем септембра, у медијима се огласио,подневши оставку, селектор, композитор Зоран Ерић, коме је БЕМУС од 2010. године (када га је Београд, као оснивач БЕМУС-а, по политичком договору, именовао на четири године) служио сасвим регуларно као лични промотивни простор. О томе је брујао музички Београд, али нико није изашао у јавност, јер одважне чекају пенали: ако сте извођач, нећете свирати за Југоконцерт, ако сте композитор, испашћете из повлашћеног клана, а остали грађани вероватно и не знају о чему се ту ради. Зашто Југоконцерт? Зато што је Југоконцерт извршни продуцент БЕМУС-а, под финансијском капом оснивача, града Београда, па је овде актуелан и Секретаријат за културу, са својом секретарком(секретарицом?) која се бави перформансом, мултимедијима и бацањем прашине у очи. Све заједно политички опортуно увезано, а зна се да је место директора Југоконцерта одувек резервисано за члана ДС, дивно је функционисало до скора, када се и у култури нашег лепог белог града схватило да су прошле године били избори и да је политичка опција на власти склона паду. Град Београд за овогодишњи Бемус издвојио је дванаест милиона динара а Министарство културе четири милиона динара, што су упола мања средства него претходне године. Програм 45. Бемуса је предложен у складу са буџетом и није доведен у питање (а није га видела ни комисија града за пројекте, третиран је као строго поверљив!), све до Ерићеве оставке. Гитариста Бошко Радојковић, вршилац дужности директора Југоконцерта, али и директор Гитар Арт фестивала, рекао је тада да ова оставка не доводи у питање одржавање Бемуса, који ће почети у другој половини октобра, као и да ће програм бити предочен публици. Све информације требало би да се појаве на конференцији за новинаре.

[restrictedarea]

„МОРАЛНА ОБАВЕЗА” Заједно са оставком селектора, Ивана Стефановић (такође композиторка, у прилог тези да је Удружење композитора најјачи играч на музичкој сцени Србије, некадашњи селектор БЕМУС-а, некадашњи државни секретар у Министарству културе Србије, члан Националног савета за културу, члан Демократске странке од 1990, члан Главног одбора и Политичког савета ДС, функција која јој је потврђена 2012.) повукла је своје наручено дело због неозбиљности у припремању. Дакле, у моменту када је беспарица у култури хронична, БЕМУС наручује композицију политичком истоми(ш)љенику (и скупо је плаћа, ако је веровати провереним гласинама), да би се, када почне „дрмање кавеза“ штедња очитала у недостатку новца за преписивање партитура. Верујемо да је хонорар Ивана Стефановић драге воље примила, а да сада “има моралну обавезу да ову институцију не излаже додатним трошковима” – акценат је на „додатним“. Врло дирљиво.
Тако је програм фестивала склопљен од онога што се могло, с тим да су у међувремену два концерта нестала са листе, један (млади композитори Европе) због тога што је диригент Београдског камерног хора, Владимир Марковић у последњем моменту одбио да даље сарађује са Југоконцертом, јер му нису на време гарантовали услове. Није тајна да Југоконцерт није исплатио поједине хонораре од 2011. године, иако је имао сталну и високу финансијску подршку града. Оно што је остало од програма, понудиће београдској публици (на жалост, само београдској, јер је одавно БЕМУС престао да привлачи публику са стране) Вердијев „Реквијем“ на отварању у Центру „Сава“, затим оперу незаобилазне породичне мануфактуре Исидоре Жебељан, неколико камерних ансамбала различите структуре, једног београдског пијанисту (Шандоров), челисткињу на сталном раду у Немачкој (Јанковић) и један домаћи хор. Шаролико и не много богато. Солидно.

ЗАХВАЛНИЦА ЗА – БОЈКОТ Најављена конференција за новинаре одржана је у уторак 8. октобра у Центру „Сава“. Говорили су Катарина Живановић (поменута секретарка за културу Града Београда), екс-селектор Зоран Ерић, Исидора Жебељан (која је и члан Управног одбора Југоконцерта – питамо се да ли је тамо неко чуо за термин “сукоб интереса”?), Жан-Лик Гоестер, саветник за културу Амбасаде Француске и директор Француског института, Бојан Суђић, шеф диригент и уметнички директор Симфонијског оркестра и Хора РТС и представници Југоконцерта. Селектор у оставци, Ерић огласио се цитатима-бисерима. Као прво, захвалио се уметницима који не наступају на овогодишњем БЕМУС-у, својим пријатељима, цитирајући новог министра културе Тасовца (кога овде не би било упутно помињати, јер је изјавио да би укинуо БЕМУС, ФЕСТ и БЕЛЕФ на неколико година, и сав новац дао Народном музеју). Следећа Ерићева изјава, да је мислио да се БЕМУС неће одржати, спада у домен Луја XИВ, “после мене потоп”. Ипак, БЕМУС је надживео многе потресе, па може и једног увређеног композитора.
Да београдска музичка сцена није необавештена, говоре коментари на сајту Б92. Vox populi из анонимности јасно поручују. „Југоконцерт би могао да се позабави неисплаћеним хонорарима од 2011. до данас. А што се тиче Ерића, време је било.“
„А ко је З. Ерић? И по чему је тако битан? Да ли то значи да ће сада на Бемусу моћи да се чују светске звезде класичне музике или ће опет бити савремени домаћи аутори који су популарни на првом извођењу и никада више. “ О лику и делу наше савремене уметничке музике биће више речи у неком будућем тексту.

[/restrictedarea]

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *