„Kobac” iz domaćeg jata

Novi avion namenjen je obuci pilota ali i za udare po slabije branjenim ciljevima na kopnu i moru

Fabrika „Utva” iz Pančeva prikazala je javnosti novi domaći klipni avion „kobac”, zajednički proizvod kompanije „Jugoimport” SDPR, Vojnotehničkog instituta i „Utve”. Na prvi pogled reč je o poboljšanoj verziji aviona „lasta”, već 20 aparata izvezeno je u Irak, dok se 15 aparata, ali sa boljom elektronikom završava za potrebe Vazduhoplovstva i PVO Srbije. „Kobac” je samo logičan sled u seriji tih aviona. Naime, Iračani su za svoje potrebe zatražili da njihova „lasta” može da nosi dve bombe od po 100 kg i kontejner sa mitraljezom od 7,62 mm, ili od 12,7 mm, kako bi njihovi piloti mogli da uvežbaju i gađanje ciljeva na zemlji, a ne samo letenje.

„Kobac” treba da ima još moderniji kokpit, kao i lakoizbaciva sedišta. Sudeći po prvim fotografijama „kobac” ima produženi nos aparata i time agresivniju liniju aviona, trokraku elisu novog turboprop motora, koji će mu i davati maksimalnu brzinu od 500 km na čas. Krila aviona su nešto manja u odnosu na „lastu”, remenjače su ojačane da bi izdržale veću brzinu i veću nosivost ubojnog tereta. Povećan je i broj podvesnih tačaka za bombe i rakete, po fotografijama ispod svakog krila biće po dve linije za naoružanje, dok bi na krajevima krila bili dodatni rezervoari za gorivo. Stajni trap je uvlačeći i deluje moćno, kako i treba kod školskih aviona, aparat uzleće sa betonskih i travnatih površina.

„Kobac” se uklapa u trend pojave novih lakih turboprop aviona za školsko-borbene akcije. Skoro sve zemlje koje imaju avio-industriju nastoje danas da proizvedu takav tip aviona, Poljaci su nedavno izbacili na tržište sličan avion. „Kobac” zadovoljava naprednu školsku obuku u letenju u svim meteorološkim uslovima, ali može odlično da posluži i za duža patroliranja duž granice, kao i za udare po slabije branjenim ciljevima na kopnu i moru. Dodatni rezervoari za gorivo na krajevima krila obezbeđuju mu letenje od nekoliko sati, samim time i povećani akcioni radijus, dok podvesne tačke ispod krila daju mogućnost nošenja kombinovanih sistema oružja: nevođene rakete od 57 mm, bombe od 100 kg možda na unutrašnjim nosačima ispod krila i bombe od po 250 kg.

Novi avion iz fabrike „Utva” biće interesantan za zemlje koje imaju problema sa nadgledanjem dugih granica i koje su na udaru raznih terorističkih grupa i organizacija, a koje nemaju para za kupovinu aviona u kategoriji „pilatusa”, ili „tukano-embraera” koji su ne samo preskupi u nabavnoj ceni, već i po satu redovnog održavanja. To najbolje znaju neke susedne države koje već imaju avione tipa „pilatus”. Istina, „kobac” nije u toj kategoriji turboprop aparata, ali neće mnogo ni zaostajati iza njih, posebno kada se uzme u obzir jednačina cena–efikasnost. A to je u današnjim uslovima svetske ekonomske krize sve važniji faktor u vojnim avijacima većine država. Ko su, dakle, mogući kupci novog srpskog aviona iz fabrike „Utva”? Najverovatnije, Irak, Alžir, Angola, Uganda, Mijamar, možda čak i Avganistan. Ne bi me mnogo začudilo! Tradicionalno nesvrstane zemlje. Na područje Južne Amerike biće vrlo teško probiti se novim avionom, jer tu su gazde Brazilci, ostaje nam Afrika i neke zemlje Azije.

U svakom slučaju „kobac” je novi uspeh srpske vazduhoplovne industrije, to će biti tehnički i tehnološki najsavršeniji srpski proizvod koji može da povuče i civilnu industriju napred. Ne zaboravimo da smo u osvajanju proizvodnje aviona „orao” pre više od 40 godina prvi put kod nas uveli mašine sa numeričkim upravljanjem, da smo osvojili proizvodnju pleksi-stakla i tehnologiju hemijskog frezovanja metala. Važno je da vazduhoplovna industrija Srbije nije ugašena, da se projektuju i rade novi avioni. Da izvozimo i avione, a ne samo maline…

Miroslav Lazanski
Izvor: Politika

3 komentara

  1. Ovo deluje kao dvokrilac, koji su Srbi prvi u istoriji koristili u balkanskom ratu. To je bio prvi bombarder u istoriji.A mozda je i ovaj dovoljan za Kosovo, videcemo.

  2. Kopija Laste ništa drugo osim što je prednji deo izmenjen jer je ugrađen turboelisni motor umesto šestocilindrično klipnog motora, dvokraka elisa je zamenjena šestokrakom, na krajevima krila dodati su tip tankovi za gorivo, a unutrašnjost kabine biće opremljena elektronsko digitalnom opremom. Od naoružanja će verovatno koristiti mitraljez kalibra 12,7 mm, mitraljez 7,9 mm smešteni u posebnim kontejnerima, sedmocevni lanseri nevođenih raketnih zrna, avio bombe FAB od 50 i 100 kg.
    Ovde se radi o prototipu 2 malo izmenjenom, a Kobac je izgrađen na osnovu Iračke verzije aviona koja je naoružana, a to što neko misli da se ovo sokoćalo može meriti sa Pilatusom, Tukanom, Teksanom posebno novom verzijom AT-6B poznat kao Teksan II avion za antigerilska dejstva grdno se vara još hedan predizborni marketinški trik za kampanju dug je put da letelica od prototipa postane serijska

  3. Ovo ne bi trebalo ni komentarisati. Pa mi nismo u stanju da napravimo ni biciklo a kamo li bilo kakav avion. List pečat smatram još jedinim svetionikom slobode koji nije cenzurisan od strane neprijatelje srbije, pa me čudi da je ustupio prostor ovo čudovištu.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *