Vasilije Krestić: Nije ovo prvi put da su Srbi između dve vatre

Razgovarali Aleksandar Dunđerin i Nikola Vrzić

Tvrdnje da su vrednosti i tekovine autentične, stare Evrope, otelotvorene u Evropskoj uniji su bez pokrića. To su floskule evroatlantističkih lobija kojima ne treba nasedati. Apsolutno ne mislim da odustajanje od evrointegracija znači da više nećemo biti deo evropske kulture i civilizacije

 

U 2012. godinu Srbija ulazi, baš kao i pre sto godina, okupirana i neslobodna. Razlika je u tome što su nekadašnjeg turskog okupatora sada na Kosovu i Metohiji zamenile vojne snage evroatlantskih zemalja. I u još nečemu, mnogo važnijem. Dok su naši preci 1912. godine oslobađali Kosovo i Metohiju uz svest da za tu zemlju nijedna žrtva nije velika, današnje generacije naših sunarodnika izgubile su svest da je najvažniji deo srpskog nacionalnog identiteta upravo kosovski zavet. Za odustajanje od odbrane Kosova i Metohije, za podanički odnos prema Briselu i inferioran položaj u odnosu na zemlje regiona, odgovornost, svakako, snosi i srpska intelektualna elita, koja, čak i kada je nadahnuta patriotizmom, uglavnom upadljivo ćuti i posredno odbija da se izjasni o svim ključnim nacionalnim i državnim pitanjima. Akademik i istoričar Vasilije Krestić jedan je od retkih mislilaca koji je uvek izlazio u susret „Pečatu“, i odgovarao na  pitanja, ma koliko ona bila „teška“ i „provokativna“. U prazničnom broju sa akademikom Krestićem  razgovaramo o tome šta bi Srbija trebalo da učini kako bi 2012. godine povratila, ako ne slobodu, barem dostojanstvo i hrabrost da se suoči sa svim izazovima koji je očekuju.

Godine 2012. Srbija obeležava stogodišnjicu oslobođenja Kosova i Metohije. Da li nam je Kosmet danas bliži ili dalji nego što nam je bio 1911. godine?
Do 1911. godine mnoge generacije Srba su odrastale i vaspitavane u duhu da su Kosovo i Metohija srpska zemlja, da je ona pod okupacijom i da treba da bude oslobođena i vraćena Srbiji i Srbima, da je samo pitanje dana kada će se to desiti. Tada su svakom iole mislećem i obaveštenijem Srbinu Kosovo i Metohija bili i u srcu i u duši. Nacija je iščekivala dan kada će te oblasti biti oslobođene od turskog ropstva i pripojene zemlji od koje su otrgnute. Tadašnje generacije su taj svoj san 1912. godine dosanjale. One su, žrtvujući se i boreći se, kako se tada govorilo, „za krst časni i slobodu zlatnu“, ostvarile vekovnu želju naroda.
Današnje generacije odrastaju u sasvim drugačijim uslovima od onih pre 1911. godine. Dok su ondašnje težile oslobođenju od turskog okupatora, današnje, neprestano, sa raznih strana iz inostranstva, pa, nažalost i iz nekih političkih krugova Srbije, slušaju da su okupatori Srbi, da Kosovo i Metohija ne pripada njima već Albancima. Koliko je Kosmet do 1911. godine privlačio Srbe, koliko su oni za njim težili, toliko je danas on za njih postao opterećenje. U teškoj situaciji u kojoj se zbog Kosmeta našla Srbija, oni koji je predvode nisu u stanju da nađu izlaz iz krize. Kako taj izlaz, u međunarodnim okolnostima u kojoj su se našli Srbija i Srbi, i nije lako naći, Kosmet je postao svakodnevna srpska mora. On je i dalje u našim srcima, ali je faktički, u državnopravnom smislu, mnogo udaljeniji od nas nego što nam je bio 1911. godine.

Srbija je, očigledno, tokom proteklog veka načinila niz istorijskih grešaka kada je KiM u pitanju. Koje su greške, po Vašem mišljenju, bile ključne?
Kada se analiziraju te greške mislim da treba imati u vidu činjenicu da je Srbija vrlo kratko (samo od 1912. do 1914, ne računajući tu i ratne godine) mogla samostalno da odlučuje o položaju Kosova i Metohije. Sve ostalo vreme ona je to činila u sastavu Jugoslavije, pa se zato može postaviti pitanje da li su to samo njene greške ili i greške zajedničke države. Tako, na primer, može se postaviti pitanje da li je samo Srbija odlučivala o odnosu nove komunističke vlasti prema brojnim Albancima koji su u vreme rata 1941-1945. godine učestvovali na strani okupatora? Da li je samo Srbija odlučivala o tome da se izbegli Srbi posle rata 1945. godine ne mogu vratiti na svoja imanja i u svoje kuće na Kosovu i Metohiji ili je o tome odlučeno na partijskom i političkom vrhu Jugoslavije? Da li je Srbija posle rata 1945. godine širom otvorila državnu granicu prema Albaniji kada se masa građana te države naselila na Kosovo i Metohiju ili je i to učinjeno odlukom političkog vrha savezne države? Da li je do zaokreta u politici prema Albancima na Kosmetu posle obračuna sa A. Rankovićem došlo samo voljom Srbije ili odlukom sa samog vrha savezne države? Ovim i ovakvim pitanjima uopšte nemam nameru da amnestiram od odgovornosti srpske političare. Naprotiv, oni i te kako snose odgovornost što su na takve odluke pristajali, što im se nisu suprotstavljali.
U svakom slučaju grešaka je mnogo bilo i ranije, kao i u nama bliže vreme, ali ih ovde ne možemo sve nabrojati, niti je to ovom prilikom potrebno činiti. Činjenica je da su Srbi bili u stanju da ostvare svoje vekovne snove, da oslobode Kosovo i Metohiju, ali da do danas nisu pokazali dovoljno sposobnosti, državničkog umeća i mudrosti da te oblasti, kako valja, integrišu u sastav svoje države.

Šta bi gubitak Kosova značio za srpski nacionalni identitet? Od čega je, uopšte, sačinjen naš identitet i u kolikoj je meri on određen kosovskim zavetom?
Nacionalni identiteti nastaju u dugotrajnim vremenskim i istorijskim procesima. Isto tako oni se ne mogu menjati preko noći, po nečijoj volji ili nečijem diktatu. Kosovo faktički može biti izgubljeno, silom oteto, ali ono ne može i, uveren sam, neće biti izbrisano iz naše svesti, iz našeg identiteta, ako mi kao nacija na tako nešto ne budemo pristali. Naš nacionalni identitet sastoji se od mnogo činilaca. Njega čine: istorija, jezik, Srpska svetosavska crkva i vera, tradicija, kultura, običaji, narodna epika, folklor i, kako sami kažete, kosovski zavet.

Vojin Dimitrijević, direktor „Beogradskog centra za ljudska prava“, u jednom intervjuu je rekao da bi srpskom narodu trebalo promeniti psihu i udžbenike istorije. Da li je takav predlog na tragu „Istorije Srba od 19. do 21. veka“ nemačkog istoričara Holma Zundhauzena?

[restrictedarea]

Ako je to tako rečeno kako citirate više je nego žalosno, jer bi pomenuti gospodin trebalo da zna da se psiha naroda, bez dužeg kontinuiranog nasilja, poput onog koji su primenjivali Hitlerovi nacisti, ne može krojiti po bilo čijoj želji i volji.
Udžbenici istorije mogu se promeniti i oni se menjaju, ali se uvek mora postaviti pitanje da li su i do koje mere utemeljeni na naučno proverenim činjenicama, a kada su i koliko podređeni nečijim političkim i ideološkim potrebama. Ako je udžbenicima istorije zadatak da menjaju psihu naroda, onda tu o nauci ne može biti ni govora. U tom pogledu karakterističan je slučaj Holma Zundhauzena.

Srbija je u ovom trenutku na svojevrsnom raskršću, suočena sa izborom između puta u Evropsku uniju i borbe za očuvanje svog teritorijalnog integriteta. Da li je ova dilema, dilema hamletovskog tipa, i kako bi uopšte Srbija trebalo da se opredeli?
Uopšte ne mislim da je Srbija u ovom trenutku pred hamletovskom dilemom. Stanje u kojem se zemlja nalazi nije prijatno. Razloga za zabrinutost ima, ali ne bih rekao da se radi „o biti il’ ne biti“. Ako je Srbiji postavljen uslov da se radi prijema u Evropsku uniju odrekne jednog dela svoje teritorije, ne bi smelo da bude mnogo premišljanja šta nam valja činiti. Na ucene takve vrste nijedna ozbiljna država, nijedan zreo i ozbiljan narod ne bi mogli, niti smeli da pristanu, jer ucene mogu u beskonačnost da se nastave. Osim toga, treba dobro proceniti u kakvom stanju je Evropska unija i kakav status će, čak i da postane njen član, u njoj imati Srbija.

Smatrate li tačnim tvrdnje da su vrednosti i tekovine autentične, stare Evrope, otelotvorene u Evropskoj uniji? Da li bi odustajanje od evrointegracija značilo i da više nismo deo evropske kulture i civilizacije, kako nam se često sugeriše u brižljivo spinovanom javnom diskursu? Da li je sadašnja Evropska unija, unija starih evropskih naroda ili pak briselskih birokrata?
Evropska unija je, po mom viđenju, značajan, ali privremeni savez država. On odgovara političkim, ekonomskim i finansijskim potrebama ovog trenutka. Koliko će trajati, to je teško predvideti, ali sam više nego siguran da mu je vreme ograničeno.
Tvrdnje da su vrednosti i tekovine autentične, stare Evrope, otelotvorene u Evropskoj uniji su bez pokrića. To su floskule evroatlantističkih lobija kojima ne treba nasedati. Apsolutno ne mislim da odustajanje od evrointegracija znači da više nećemo biti deo evropske kulture i civilizacije. Pa nama se, ovih dana, na Kosmetu, Sporazumom između državne sekretarke SAD-a Hilari Klinton i predsednice tzv. „Kosova“ Atifete Jahjage oduzimaju najvredniji spomenici kulture i pripisuju kosmetskim Albancima. Šta to znači? Znači da možemo u Evropsku uniju, ali teško osakaćeni, pokradeni, bez naših spomenika kulture. Samo pod tim uslovom možemo biti deo evropske kulture. Možemo li i smemo li pod takvim uslovima da se utrpavamo u Evropsku uniju? Da li samo zato da bismo, navodno, bili deo evropske kulture i civilizacije?

Da li smo svedoci sumraka zapadne demokratije kakvu smo dosad poznavali, budući da su ekonomski centri moći, a ne narod na izborima, izabrali aktuelne vlade u Grčkoj, Italiji…?
Zapadne demokratije prolaze kroz faze koje dovode u pitanje njihove istinske vrednosti. Očigledno je da se centri ekonomskih moći nadređuju demokratskim sistemima i da bezobzirno narušavaju elementarne demokratske principe. Postavlja se ozbiljno pitanje ko će u toj konkurenciji, između demokratije i centara ekonomske moći, izaći kao pobednik.

Ekonomska moć se pomera ka Istoku. Šta bi za Srbiju, i u ekonomskom i u geopolitičkom smislu, značilo jasno okretanje ka evroazijskom prostoru, umesto ka Briselu?
Nije ovo prvi put u istoriji Srba da se nađu između Scile i Haribde. Tako su se, primera radi, Srbi iz Ugarske našli pred sličnom dilemom 1861. godine, u vreme zasedanja Blagoveštenskog sabora. O tome je tada poznati javni radnik i političar Matija Ban napisao: „Srbo-Hrvati stoje između dve vatre: Beča i Pešte. Ako svakako treba da prvu izbegnemo, ne moramo se baš u drugu baciti; no samo toliko joj se približiti koliko da nas blago ogreje, a ne sprži“. Možda bi to i u ovom slučaju, između Istoka i Brisela, mogao da bude recept kojeg bismo se mogli pridržavati.

Ima li Rusija potencijal da ponudi neku novu veliku ideju, drugačiji koncept organizovanja društva u odnosu na zapadni, neoliberalni model?
Uveren sam da Rusija raspolaže tim potencijalom. Ona je postala stožer gotovo svih integracijskih procesa na nekadašnjem sovjetskom prostoru. Tu izuzetak predstavljaju samo pribaltičke zemlje: Litvanija, Letonija i Estonija, koje su uključene u Evropsku uniju i NATO. Rusija ima značajnu ulogu u Šangajskoj organizaciji za saradnju i u organizaciji BRIK (Brazil, Rusija, Indija Kina). U ekonomskoj sferi od posebnog značaja je Evroazijska unija, koja je pod pokroviteljstvom Rusije. Na samom početku Unija obuhvata 89 odsto teritorije bivšeg Sovjetskog Saveza, a njene granice će, kako konstatuju bolji poznavaoci ovog pitanja, biti „dramatično pomerene na jug i zapad“. Čini mi se da pomenutim organizacijama Rusija traži i nalazi nove koncepte organizovanja društva koji bi bili drugačiji od zapadnog neoliberalnog modela.
Inače, kad je reč o Rusiji, s pažnjom pratim tamošnja postizborna kretanja. Nisam siguran u to koliko je to autohtoni opozicioni pokret, a koliko je podstaknut od zapadnih zemalja kojima je stalo do toga da po svaku cenu destabilizuju Rusiju, da je zaustave u njenim integracijskim procesima i domognu se njenih ogromnih izvora sirovina.

„Srpska akademija nauka i umetnosti“ upadljivo ćuti, izbegavajući da se izjasni o ovim ključnim nacionalnim i državnim pitanjima. Da li je moguće da u SANU preovladava mišljenje da su to puka dnevnopolitička pitanja i kao takva nedostojna javnog promišljanja srpske intelektualne elite?
Hoću da verujem da takvo mišljenje ne preovladava u SANU, ali da je ono nametnuto od aktualnog rukovodstva Akademije. Rukovodstvo je izbacilo floskulu da SANU ne može i ne treba da se meša u dnevnu politiku, pa se iza te floskule krije i pod dnevnu politiku podvodi i ono što sa njom nema nikakve veze. Rukovodstvo SANU tako lagodno ćuti i ne oglašava se ni tamo gde bi se i kad bi se moralo oglasiti. Osim toga, moje je čvrsto uverenje da ovakvo kakvo je, rukovodstvo SANU čak i kada bi htelo ne bi bilo u stanju da se raznim povodima oglašava. Ono ćuti i ćutanjem prikriva svoju nesposobnost i nedoraslost zadacima ustanove koju predvodi. Od kada je ovo rukovodstvo na čelu SANU, nije našlo za potrebno da se oglasi nijednim povodom. Tvrdnja da se SANU oglasila povodom nekih strateških nacionalnih i državnih pitanja, kako smo pročitali u listu „Politika“ izjavu jednog od potpredsednika, ne odgovara činjenicama.

Mediji u Srbiji, maltene jednoglasno, afirmišu samo jedan vrednosni sistem, neoliberalni i evroatlantski, i uporno nas ubeđuju da prihvatimo realnost, nezavisno Kosovo i bespogovorni put u Evropsku uniju. Istraživanja javnog mnjenja, s druge strane, pokazuju da je raspoloženje ovdašnje javnosti sasvim drugačije. Kako je moguće da ovi glasovi, naroda i nacionalno opredeljenih intelektualaca, ne uspevaju da dopru do medija?
To je moguće zato što je najveći broj medija, pisanih i elektronskih, u rukama evroatlantista. Oni se svojim stavovima, ocenama i procenama nameću čitavoj javnosti i pokušavaju da oblikuju javno mišljenje. Stavovi koji su suprotni njihovim su malobrojni i prigušeni. Nacionalno opredeljeni intelektualci su skrajnuti. Njima nema mesta u vodećim medijima kroz koje defiluju samo predstavnici plaćeničkih nevladinih organizacija ili, najčešće, vladajućoj stranki sklonih analitičara.

Čini se da je u ovom trenutku stvaralačka moć srpske inteligencije daleko ispod složenih zahteva vremena. Slažete li se sa tom ocenom?
Napravio bih razliku između stvaralačke moći i sputanosti u stvaralaštvu. Nemam razloga da sumnjam u stvaralačku moć naše inteligencije. Naprotiv, veoma je uvažavam, ali je ona obezvređena poremećenim vrednosnim kriterijima. Kod nas na površinu izbijaju politički podobni, a ne sposobni i kreativni ljudi. To je veliki defekt našeg kvazidemokratskog društva i partaičnog političkog sistema vlasti.

Istovremeno, baš krugovi, naslonjeni na evroatlantske vrednosti i fondove, Beogradu ponovo nameću ulogu centra jugoslovenske ideje. Da li je tu, zapravo, reč o pokušajima da se umanji njegov značaj kao stožera srpske nacionalne kulture? S tim u vezi, zašto se u Beogradu ovoliko forsira inferiorni odnos prema hrvatskoj kulturi, bez bilo kakvog reciprociteta?
Oni koji Beogradu danas nameću ulogu centra jugoslovenske ideje su ili kratkog pamćenja, ili su dobronamerni, ali naivni, ili su totalne neznalice i ignoranti, ili politički pokvarenjaci koji ne vode računa o nacionalnom dostojanstvu i srpskim državnim interesima. Ma ko to bio i ma kojim motivima da je podstaknut, onaj ko danas Beogradu, Srbiji i Srbima nameće jugoslovensku ideju nije rukovođen dobrim namerama. On svesno ili nesvesno želi da nas zamajava, da uzalud trošimo dragoceno vreme nečim što je neizvodljivo, što je doživelo kompromitaciju, što je nerealno i neprihvatljivo ne samo za Srbe i Srbiju već i za čitavo okruženje.
Uvek sam se zalagao, pa se i danas zalažem za dobre odnose ne samo sa državama u okruženju već i šire, ali na principima strogog reciprociteta. Ako reciprocitet nije uvek moguć sa velikim i moćnim, nužno ga je primenjivati sa nama sličnim, a nekada manjim i slabijim. Kad je reč o Hrvatskoj, reciprocitet je neophodan. To što ga nema ni u politici, ni u privredi, niti u kulturi, što je odnos onih koji nas predstavljaju prema Hrvatima i prema hrvatskoj inferioran, dokaz je malog znanja, plitke pameti, slugeranjske prirode i odsustva svakog dostojanstva.

Srpsko pitanje u Hrvatskoj jedva da se više i spominje. Znači li to da je rešeno, jednom zasvagda, to jest, da li je ostvareno ono što kaže naslov Vaše knjige „Genocidom do velike Hrvatske“, a uz to i nagrađeno prijemom u EU?
Daleko od toga da je srpsko pitanje u Hrvatskoj rešeno. Pogledajte samo zahteve srpskih izbeglica iz Hrvatske koje su podneli na razne strane mnogim ustanovama u Srbiji i u inostranstvu. Oni traže nužna obeštećenja koja im po međunarodnim konvencijama pripadaju. Čine sve što je u njihovoj moći da ostvare svoja prava, da dobiju pravednu naknadu za svoje kuće i za svoja imanja. Pri svemu tome svugde nailaze na zid ćutanja. Za njih je organizovana donatorska konferencija, kao da su prosjaci kojima treba pružiti koru hleba i time ih podmiriti i primiriti. Srpsko pitanje u Hrvatskoj se sve manje pominje ne zato što je rešeno već zato što i Hrvatska i Srbija to pitanje žele da gurnu pod led, da žrtvuju Srbe u Hrvatskoj i izbeglice iz Hrvatske, pa da se onda hvale kako su uspostavili dobrosusedske odnose. Nije to sa srpske političke strane ni državnički mudro, niti je časno i moralno, ali to odgovara Hrvatima i Hrvatskoj kojima srpski političari na štetu sopstvenog naroda širokogrudo izlaze u susret.

Možemo li da očekujemo promene posle pobede levice na nedavnim izborima u Hrvatskoj, ili su, nasuprot tome, o srpskom pitanju njihova „levica“ i „desnica“ ostvarile nacionalno jedinstvo?
Ko malo bolje poznaje istoriju odnosa između Srba i Hrvata ne može imati iluzija da će u Hrvatskoj, posle pobede nad desnicom, doći do bitnih promena prema Srbima. Srbi su tokom mnogih proteklih decenija, pa i vekova, u Hrvatskoj doživljavani kao nezvani gosti, kao dotepenci, remetilački faktor i uljezi. Dugotrajna odioznost prema Srbima ogromno je porasla tokom krize i raspada Jugoslavije. Tokom rata ta netrpeljivost je ojačala i neće, i ne može nestati preko noći, promenom vlasti. Nova vlast će biti manje rigidna od prethodne. Ona će imati zadatak da civilizovanim, nenasilnim i mirnim putem ozakoni ono što je sa Srbima učinjeno u vreme „Bljeska“, „Oluje“ i u potonjim godinama.

[/restrictedarea]

18 komentara

  1. Bojim se dok resavamao neresivo zivot prolazi i otvara nova poglavlja izazova. KiM smo pod medjunarodnim pritiskom dobili pa ga sada izgubili a da u medjuvremenu s njim i nismo bog zna sta ucinili. Ne treba takodje zaboraviti ni da je i velika Rusija svoje srce pravoslavnog hriscanstva izgubila i da se Kiev danas ne nalazi na njenoj teritoriji. Kad god sam odlazio na KiM svaki put sam nailazio na jednu veoma zaostalu sredinu koja nikako nije izgledala kao integralni deo SFRJ. I oni Srbi koji su rodjeni tamo uglavnom su ga napustili nakon zavrsenog skolovanja. Po pravilu su ostajali u Beogradu. Samo njihovi stari su ostajali kod kuce, da nastave zivot bez podmlatka. Zato istrazivati greske savezne drzave je jedno pitanje a ostaje ono drugo, sta smo mi ucinili da sacuvamo svoju egzistenciju na KiM ? Ucinili smo malo , bili smo izmanipulisani, sto tudjom sto svojom odgovornoscu. Srpski kadrovi u Savezu komunista Srbije i Jugoslavije su bili po pravilu najslabiji i poslusnciki ljudi koji su se cak i saglasili s neprihvatljivom i nelogicnom politickom pozicijom da pokrajine mogu staviti veto na republicke odluke. U takvom politickom okruzenju nije se nista moglo uraditi mimo ciljeva albanskog korpusa. Eto car je go samo to niko danas jos uvek ne sme da saopsti. Danas nam ostaje jos da vidimo kako da ne izgubimo i Vojvodinu sa vecinskim srpskim zivljem.

  2. DA TOJE PRELOMNO DA SMO IZGUBILI:STARU SRBIJU I SVE ŠTO SE PODRAZUMEVA POD TIM POJMOM.PRESKOČILI STE PERIOD OD 1918-1945
    TAJ PERIOD NIJE ISKORIŠĆEN ZA SRPSKO NACIONALNO UJEDINJENJE I
    SJEDINJENJE: KAKO DUHOVNO TAKO ISTO NACIONALNO,ZA TAKVO STANJE
    NIJE KRIV NAROD VEĆ ONI KOJI SU DONOSILI ODLUKE A ITELIGENCIJA
    POZDRAVILA,REZULTATI TE POLITIKE MI SAD KUSAMO I NEZNAM KADA ĆE
    SE POJAVITI JOŠ NEKI OD VAŠIH KOLEGA DA KAŽU OVOM PREVARENOM
    NARODU ISTINU DA NIJE SAMO ISTINA CRVONO-ŽUTIH.

    • Narod (= mi) je uvek sa-odgovoran sa svojom vlašću, osim u slučaju okupacije sa kojom ne sarađuje, koju bojkotuje. Ni jedna vlast osim okupatorske ne može da funkcioniše bez konsenzusa naroda. Naš konsenzus je davao “legitimitet”, prećutnu saglasnost ondašnjoj vlasti. Kakav god da je bio udeo Srba u njoj. A neodlučnost i de fakto odustajanje od KosMeta od 1980. do danas, pa i od strane Miloševića, čini našu retoriku praznom. Još osamdesetih bilo je jasno da bez zaustavljanja odlaska, i, posebno, obnove naseljavanja Srba na KosMet, tamo nemamo nikakve izglede da dobijemo rat. Bio sam tada dva puta na KosMetu, jednostavno, beć je vladalo vanredno, ratno stanje, u kojem Srbi nisu imali ama baš nikakvu podršku vlasti. Još sedamdesetih KosMetski Arbanasi bili su na sigurnom putu otcepljenja. Ko je bio tamo, zna. KosMet je tada bio isto toliko Jugoslavija kao, recimo, Turska. Sem što su Arbanasi koristili jugoslovensku infrastrukturu i ostalo za svoje potrebe.

  3. Vise puta do sada sam davao komentare na temu Kosova;Upravo sam rodjen u selu Dobri Do opstina Pec,skolovao sam se i ziveo sve do odlaska u JNA.Treba znati jedno;Samar ne boli toliko od komsije,koliko boli od brata.to znaci da nam nije toliko kriva savezna drzava koliko su nam krivi sami Srbi.Ja i moja porodica u selo smo vise zla dozivljavali upravo od nasih Srba nego od Albanaca,a sve radi bratstva i jedinstva.Jeftino prodate duse,gledajuci samo svoj interes,ne znajuci koliku stetu nanosi i sebi i drzavi(Srbiji).Tada koliko sam zapamtio nije se patriotizam svodio na republiku srbiju i nacionalni identitet,nego na saveznom nivou.Da bi sacuvali i Kosovo i Srbiju, treba nam takvi politicari koji su spremni prvo da brane svoj nacionalni interes pa onda sve ostalo.

  4. Podsecanje i malo objektivnosti
    Turska okupacija ostvarena je nad srpskim-nejakim drzavicama.
    Turska vlast se menjala tokom vremena, da bi janicari (mnogi
    srpskog porekla) postali pretnja i turskom poretku i srpskom
    opstanku. Evropa, pred Maricku i Kosovsku bitku, bila je u
    previranju, ratovima (stogodisnji, Francisko-engleski, …).
    Pruske ambicije, podbole su Austriju i njene apetite, pa je
    su srpske zemlje bile popriste ratova Austrije i Turske i
    slabasnih ustanaka, koji su nastavljali gubitke-u bitkama,
    osvetama i daljim iseljavanjima (ne samo pod Carnojevicima).
    XIX vek donosi krvavo, mucno i sporo oslobadjanje dela Srbije,
    i “aneksiju”- zamenu turske, Austrijskom okupacijom BiH.
    Istovremeno sa priznavanjem Srbije, formira se Nemacka (velika
    ili imperija, a privredno mocna drzava, uz “bratsku “K und K”.)
    Vecina Srba i srpskih teritorija na kraju XIX veka nalaze se
    u sastavu dve, bitno razlicite imperije, i dve srpske drzave.
    Nijedna teritorija, od tolikih-Srbija, Crna Gora, Bosna Hercegovina, Raska oblast, Juzna Srbija, Makedonija, Kosovo i Metohija, Dalmacija, Slavonija, Lika, Kordun, Srem, Banat, Backa i Baranja, niti je administrativno definisna-zaokruzena, ni etnicki-srpski cista, samim tim, ni privredu a ni kulturu.
    Jedino sto je Srbe ujedinjavalo, bila je pravoslavna vera ali
    bez mogucnosti delovanja SPC i jezik, koji je neminovno bio
    na “udaru”. Upravo taj, jedini ujedinjujuci cinilac, bio je pod
    pritiskom-pretnjom ambicija mocne (jedinstvene) Katolicke crkve
    (koja je na nasem tlu delovala uz drzavne interese.
    XX vek za Srbiju pocinje opet, prolivanjem sopstvene krvi i
    promene (ne samo “dinastije”), dva Balkanska rata i nadolazecom
    pretnjom Austro-ugarske (sa Nemackom podrskom u germanskom
    pohodu “drang nacht osten”). Kosovo i Metohija (i Raska oblast,
    Juzna Srbija i Makedonija) po gotovo svim elementima, nalazilo se na nivou kraja XVIII veka. Ocekivane i zapocete promene, presekao
    je I sv. rat. Nasuprot srpskim stradanjima i “topljenju”, Albanski
    zivalj raste i apsolutno i relativno. Prve godine, posle oslobodjenja, razvlace srpske napore na teritoriju nove drzave.
    Jos na samom pocetku, Srbi se guraju (pritiskom sopstvenog udvoristva i spolja, posebno, americkim uticajem i idejom nacije)
    u novu, jugoslovensku “naciju”. Za razliku od Srba, Hrvati i Slovenci osatju svoji, dok se “kuvaju nove nacije” u prividu
    jugoslovenske. Prekrajanje teritorija Jugoslavije, ubistvo
    kralja Aleksandra i “crni, vec vidljivi oblaci od Nemacke”,
    potiskuju i ono malo napora i paznje prema KiM. Iako u svemu
    zaostali, Albanci neometano bujaju, iz Albanije prelaze granicu, pljackaju i ubijaju, da bi docekali “veliku” Albaniju pod
    patronatom Italije, pa Nemacke. Ponovo, Srbi su izlozeni genocidu,
    pogromu i potiskivanju, dok Albanci rastu.
    Kao sto je Srbija “razdelila” svoju, krvavo placenu pobedu u
    I sv. ratu, tako smo mi-Srbi, podnevsi gro zrtava u borbi i
    nevidjene civilne zrtve genocida, ponovo slavu i pobedu poklonili
    i Hrvatima i Albancima, (“nagradili” za nesrazmerno malo ucesce
    u borbi protiv okupatora) i “pokrili”-oprostili neoprostive
    zlocine i genocid (etapu u finalnom cilju). Od 1945 do 1990,
    srpski politicari ili svom snagom sluze ili bez imalo otpora
    omogucuju srpsku propast u Jugoslaviji i na Kosovu i Metohiji.
    Danas
    Da sve bude gore, Srbija jos vek nije drzava, koja pociva na
    institucijama, ima naciju i teritoriju. Srbija je danas, Jugoslavija u malom, gde svi koji nisu Srbi imaju vise prava i
    snaznije glasove, jer ni, sada u jednoj drzavi, nema, cak ni Ustavom nuznog (makar i prinudnog) jedinstva. Upravo istorijsko
    nasledje Srba, umesto svesti i znanja, donosi toliko toga, sto
    i dalje razara bice naroda i sprecava ocuvanje drzave. Umesto
    beskompromisnog stava da je KiM teritorija Srbije, da je Republika
    Srpska zaloga opstanka, vecina nas-Srba za nju ne marimo.
    Nasuprot svesti o opstanku, serviramo ili “gutamo” sve lazi i
    anti-drzavne fraze i kojestarije.
    [“Sta ce nama 2 miliona Albanaca-neprijatelja?” / “Nezavisno
    Kosovo* je realnost.” “Albanci su nasi neprijatelji.”**
    * Zlonamerno i ponekad opasno lenjo, izostavlja se Metohija.
    ** Opasna, stetna i glupa genearlizacija. Albanci na KiM
    imaju u Srbiji veci interes nego u “NDK”, a Srbija ima
    inters za 3 miliona Albaanca, svojih gradjana, koji rade,
    placaju porez i grade Srbiju. Evropi, EZ i SAD bi se moralo
    jasno i cvrsto reci, da Albanci na KiM, jedino u Srbiji mogu
    da ostvare svoja prava i interese i da je sve drugo suprotno.
    Dve vatre
    Nema dve, vec je plamenobacac u jednim rukama, koje teze da
    sprzivsi nas, prete svom glavnom cilju. Srbiji, kao i Evropi,
    ista sila, spremajuci Nemacku, preti ratom. Rusija, i kad bi
    zelela, nije simetricna sila, koja preti Srbiji. Krajem XIX
    veka, lansirana je ista pretnja ili lazni izbor-Austrija ili
    Rusija. Danas se ponovo unosi laz, zbrka i izaziva sukob u
    narodu. Srbija je u Evropi, bliza centralnoj, zapadno od
    Turske i Rusije, … Srbija se nalazi na veoma vrednom geogarfskom
    (samim tim strateskom) polozaju-na kopnenim, vodnim i vazdusnim
    putevima Evroskog i interkontinenatlnog znacaja. Kako samo
    jedna strana bi, da osvoji, dok druga samo da nas ima, to je
    jedini izazov Srbije da se odupre prvoj i tako ostane svoja.
    Srbija ne mora i ne sme “da bira stranu”, da bi opstala. U ratu,
    nece biti pred izborom. Kao u I i II sv. ratu, morace da se
    brani, jer je alterantiva nestanak. U miru, Srbiji nije potreban
    “savez” ali sila koja ima interes i svoj i za opstanak Srbije, da.
    Srecom, ima i sila, i interesa, pa time, i sanse za opstanak.
    Za sve to, neophodna nam je svest, zelja i odlucnost za opstankom.
    U tome, nema mesta popustanju, udvaranju onima spolja ni tolerancije unutra. Politicki sistem, partije, pokreti i
    pojedinci mogu (i treba) da omoguce borbe ideja i politika,
    jedino ne sme biti kompromisa – Srbija da/ne, a jos manje, KiM,
    dajemo/ne dajemo.
    [Mediji u Srbiji bi morali znati a odgovarajuce institucije,
    delovati, da se ideja i Ustav Srbije, ne mogu i ne smeju, nekaznjeno gaziti, pa cak ni ismevati.]

  5. Rat je počeo i traje.

  6. gde je bio i na čijoj strani g-din Krestić 74.te,koliko je tada univerzitetskih profesora smenjeno a na njina mesta dovođeni prepisivači doktorata ponosni što su mogli da služe učitelju kardelju,od 56.te je trebalo graditi ekonomiju a ne vojnu industriju,pričane su bajke o strahu od sssr-a,poenta je u ekonomskom razvoju,pogledajte samo svi bi pa i mi sa nemcima,zašto,zato što imaju,rade i šparaju,imaju doktrinu,kada bi srbija bila nemačka brzo bi na teritoriji bivše sfrj postala velika srbija,nikom ne bi smetalo da bude u takvoj srbiji,sada sa ekonomski iscrpljenom srbijom neće niko,njen sopstveni narod se iseljava,pogledajte popis stanovništva,kosmet nije izgubljen za srbiju,vreme će to pokazati vrlo brzo,šiptare neće niko,pogledajte kako se i ostale nacionalne manjine šepure po srbiji,čak i nekakvi vlasi,u nemačkoj ima samo tri nacije,nemci,turci i šiptari a posle merkelove nema više multi-kulti ostaće samo nemci,koliko se gastarbajtera asimiliralo dobrovoljno,zašto,zato što dobro žive

  7. Srećni praznici svima, svako dobro!
    ____________________________________

    Dobro veli gospodin Krestić.
    Činjenica je da smo možda mogli da rešavamo našu sudbinu i na drugi način, počevši od neujedinjenja SHS, pa prilikom povlačenja preko Albanije(predlog vojvode Živojina Mišića je bilo povlačenje ka makedoniji) pa od Titovog vremen, naših nesloga, podaničkog marionetskog mentaliteta srbskih političara itd.

    Sada je na delu opasan period, period brisanja naše istorije i identiteta, iz knjiga , iz pamćenja, krivotvorenjem , na mnoge načine!

    Napadaju našu Crkvu,Kosmetsko nasleđe, Vojsku, duhovno nas truju, sve dušmanske akcije izvode na važne datume(to im je specijalitet)..
    Sad su počeli da nam otimaju umetnike ,naučnike, književnike…..
    Skoro napisah posle krivotvorenja o Ivi Andriću, sad su počeli da čeprkaju i po Srbinu Nikoli Tesli.
    Nikola Tesla , njegovi su poreklom iz Stare Hercegovine i Zapadne Srbije, sin sveštenik a Milutina i majke Đuke.
    Sad je hajka i negiranje porekla Nikole Tesle, ignosrisanje ponovljene inicijative da se dostojanstveno sahrani u Hramu Sv. Save, jer je čuvao i sačuvao rođenu Pravoslavnu Krštenicu(dokument je u Muzeju N.T.), jer je gle čuda umro na Pravoslavni Božić 1943 u sred NDH orgijanja po njegovoj imovini u Smiljanu, kada su uništili crkvu(1941 i 90’godina)i njegovu kuću koja je pored crkve, gde je sada humka pobijenih Srba,preko 500( naknadno obnovljena crkva i dom, pre par godina na intervenciju ambasadora)
    Tesla je dočekan u Beogradu, kada je veliki govor održao o očuvanju Srbstva, nosilac je Ordena Sv. Save prvg reda i crnogorskog Ordena.
    Postoje silna dokumenta , čestitke naših Srba, pravoslavnih društava, čestitki za pravoslavni Božić i sl.
    Sad neko želi da Teslu predstavi kao svetkog građania, da mu se izbriše POREKLO, neko ne želi da se dostojanstveno sahrani u Hramu Sv. Save, kako je skoro predložilo i Drušvo Sv. Sava, namerno.
    ————
    Najnovije krivotvorenje je od strane Hrvata koji pokuašavaju da mnoge tradicionalne Srbske igre(sinjska alka) i pesme, nošnju Srba u tim krajevima prikažu isključivo kao hrvatsku!
    Pored toga na delu je krivotvorenje kroata(zahtev za UNESKO?), u vezi velikog Srbskog naučnika RZĐERA BOŠKOVIĆA, naučnika svetskog glasa, čiji je otac Srbin iz Hercegovine(bileća ili trebinje?), a majka talijanka.

    Sve se to radi studiozno, postupno, briše se sećanje, izbacuju se naši Srbi iz knjiga, dovodi se do sumnje, pa krivotvori!?

    Na žalost, imamo marionetski režim, koji bi sve prodao i predao samo da samoživci žive i dalje na grbači naroda, nelegalno se bogateći, …. Oni vrše autodestrukciju Srbije i našeg društva, to je veliko zlo.

    Otpor tiraniji i bezočnim lažima i krvoločnoj , poganoj propagandi.

  8. Kad se pomene Srpska inteligencija,elita,šta još ima DIŽE MI SE KOSA NA GLAVI.Jednostavno TOLIKO KUPLJENIH DIPLOMA moralo je dovesti do totalnog sloma DRŽAVE.Ti koji su bili nnavofdna elita NISU BILI DORASLI TRENUTKU.Kako da dorastu kad su sve u životu kupili.Kad je zemlju ntrebalo BRANITI OD NAJPERFIDNIJEG RATA U ISTORIJI naša NAZOVI ELITA bavila se JURENJEM VEŠTICA.Kako da dokažemo svetu da smo NAPADNUTI .perfidnim metodama do otvorenog RATA kad POILA NACIJE viče da smo MI KRIVI.Zato smo i došli tu GDE SMO DANAS.Sto ljudi da gura kola uzbrdo a samo Kandićka da potura PALIJU džaba nam je posao.A MNOGO PALIJATIVA je bilo u ovoj maloj Srbiji.Svako će od nas naći svoje mesto u OVOM SUNOVRATU SRBIJE.Pa kad sve sabertem možda mi i dobro stojimo OBZIROM NA NAŠU GLUPOST i naivnost.Dan danas isti ljudi pričaju iste prtiče u koje više neveruje niko na OVOJ PLANETI.SVIMA JHE ODAVNO SVE JASNO.OSIM SRBIMA.Ja silu poštujem ali MOJa duša se nemože prodati ni nza kakve pare niti ustupke.Nedajte DUŠU to je sve što od čoveka OSTAJE .Telo je krhko i podložno truljenju.

  9. mislim da smo sami krivi za mnoga negiranja,hrvati koji svojataju srpske velikane su i sami srbi (katolici),koji se od 1905.-te po nalogu pape pisu kao hrvati a u stvari su istog korena srpskog,zagorci to ne cine jer su pravi hrvati,nesto slicno se desava i na kosmetu,mnogi siptari-arnauti su srpskog porekla,prvo poturceni a potom posiptareni radi sacuvanja interesa jer su ostali na kosmetu posle seobe srba za austrougarsku,najveca steta po srpsku istoriju nastaje nakon 18.-te jer je zarobljena u jugoslovensku ideju, a jos veca posle 45.-te zarobljena u ideju bratstva i jedinstva,s punim pravom se moze reci da su srpski istoricali bili instrumenti svega toga,mozete li zabraniti hrvatu hercegovcu da svojata rudjera boskovica ciji je deda od rovackog bratstva scepanovica preseljen pocetkom 18. veka iz crne gore u hercegovinu,mozete li braniti siptaru gasiju (nekad gasicu) da svojata srpske manastire,siptari iz albanije to ne traze,srpski istoricari su uspavani 1918.-te i jos se nisu probudili,srpska nacija je nedorecena i pogresno vezana za pravoslavlje,promenom vere srbin menja naciju,postaje hrvat ili musliman pa hoce da zadrzi deo bastine,srbija tek postoji od rasturanja srj,koliko je to godina nakon 1018.-te,ko je znao za srbiju do 91.-ve,tesla je poreklom od bratstva draganica iz banjana iz crne gore,uvek je bio srbin a svojataju ga licki hrvati bivsi srbi,srbija nije uspela da izdigne naciju iznad religije sto je osnovni uslov za razvoj nacije koja ce se siriti,

  10. Vidim da trenutno Hrvati imaju parolu koju neprekidno ponavljaju ato je “sve za Hrvatsku Hrvatsku ni za sta’.U Srbiji nasuprot tome imate JAT,TANJUG,Jugoslovenski radio i ko zna stajos Jugoslovensko, a cak se jedan ministar iz vlade Srbije izjasnio kao Jugosloven i to javno.
    Dragi moji Srbi dok se ne iskoreni iz svih glava u Srbiji Jugoslovenstvo i ne posalje u Kumrovac najbolji njihov sin nema nam pocetka spasavanja.Tek nakon toga mozemo povratiti dostojanstvo i velikom mukom i upornom borbom se spasiti nestanka.Nestanak nam je ovako neminovan samo je pitanje za koje vreme cemo nestati.

  11. „1) Albanci ne vode poreklo ni od Ilira, ni od drugih starosedelačkih naroda. Taj negativni sud potvrđuje sve raspoložive istorijske, arheološke, lingvističke i druge činjenice.
    2) Nema nikakvih podataka, da su Albanci uopšte boravili na Balkanu – sve do sredine 11. stoleća. Istraživanja ruskih naučnika Artamonova, Pletnjova i drugih, kao i brojne stare mape, lociraju ih u područje Kaspiskog jezera.
    3) Po dolasku na Balkan, oni su živeli na jednom delu teritorije Epira, oko gradova Drača i Kroje. Do 17. stoleća, etnička granica koja je delila Albance i Srbe je išla rekom Drimom i Crnim Drimom.
    4) Sve do srpskih velikih seoba 1690. i 1737, prisustvo Albanaca na Kosovu i Metohiji je neznatno – ispod jednog procenta stanovništva.
    5) Smisao istraživanja porekla Albanaca u tome je – da se definitivno sruši jedan istorijski falsifikat, jedan ideološki mit, kojim treba da se opravda i legitimiše otimačina tuđe zemlje, u ovom slučaju upravo zemlje, koja ima neprocenjiv istorijski kuturni i geostrateški značaj za srpski narod (Kosovo i Metohija), a koje se srpski narod nikada neće odreći“.

  12. „Narod koji Srbi nazivaju Arbanasima, stranci, većinom, Albancima, a oni sami sebe Šćipetarima, poreklom je s Kavkaza. U antičkom vremenu i u ranom srednjem veku, poznata je zemlja na Kavkazu – pod imenom: Albanija. Tako su je nazivali stranci, ali ne i njeni stanovnici… I danas, Albaniju u Evropi, tako zovu, a njeni stanovnici je nazivaju Šćiperija… Za to ime, Džems Beker kaže: ‘Oni se zovu Šćipetari, što znači brđani’. Prema njemu, Šćipetarija je zemlja brđana. Albanija na Kavkazu se nalazila na istočnim padinama te planine – do Kaspijskog mora, u pokrajini Širvan, što pripada savremenim zemljama: Azarbejdžanu i Dagestanu. Severno od Albanije, nalazila se zemlja Alana, severo-zapadno su bili Iberi, a zapadno i južno preko reke Kur – Jermeni. Postojao je i jedan grad, pod imenom Albana – na obali Kaspijskog mora, između savremenih gradova: Divčija i Derbenta. Po imenu tog grada, zemlja u zaleđu je dobila ime Albanija.

  13. Da Šiptari nisu starosedeoci Balkana, piše i Džon Kambel:
    „Albanci sebe ne nazivaju albanskim imenom, koje pripada prethodnim stanovnicima njihove zemlje. Oni su Skipetari, ime koje znači ‘brđani’… njihovo kapadohijsko poreklo je utvrđeno“.
    Istoriji Balkana se posvetio i austrijski istoričar iz 19. stoleća, Spiridon Gopčević, čije ćemo tekstove uneti u druga poglavlja, a sada ukazujemo na njegov zaključak, da nisu živeli Šiptari u današnjoj Severnoj Albaniji, nego da je to stara srpska postojbina:
    „U današnjoj Gornjoj Albaniji, nisu Škipetari, nego su Iliri-Srbi živeli. A u staro doba, istorija nije imala nikakve veze sa škipetarskim narodom“.

  14. U savremenoj zvaničnoj istoriografiji evropskih država, nema podataka o srpskom imenu u Antici, ali, ovih godina, sve više istraživača nalaze Srbe u davnim vremenima. Jedan od njih je prof. dr Ivo Vukčević s kalifornijskog Barbara univerziteta. Odbacio je svaku mogućnost, da se igde neki narod zvao „Slovenima“ pre 6. stoleća Nove ere. Tvrdi, da su starosedeoci Balkana, u antičkim dokumentima, beleženi kao Srbi, ili Vendi, Iliri, Dačani, Veneti, Tračani… Znači, ilirsko ime je samo jedno od sprskih plemenskih, ili zavičajnih imena.

  15. Krjem 19. i početkom 20. stoleća, akademik Jovan N. Tomić je istraživao plan zapadnoevropskih država i Vatikana, da se što više Srba islamizuje i prevede u šiptarsku naciju, a da se, zatim, stvori šiptarska država Albanija – sa što više srpske etničke i istorijske zemlje. Najveći ulog u ovom nečasnom antisrpskom poslu je imala Austrija (i Austrougarska). Tomić je o ovome objavio knjigu 1913. godine. Najbolje je da se oslonimo na njen sadržaj, jer je uverljiviji od bilo kakvog naknadnog komentara. Nažalost, zaključcima akademika Tomića, kasnije, nisu pridavali nikakav značaj srpski državnici i zvanični intelektualci. A bili su obavezni, jer su upoznati s tako ranim zapadnoevropskim planovima protiv Srba.

  16. „Klimente su, prema svojoj tradiciji, zabeleženoj još 1685, i sačuvanoj do danas, srpskog porekla. Kao pleme – mlađe je starinom nego sva druga oko njega. Početak njihova života se vezuje za jednog pretka, koji se tamo doselio s gornjeg toka reke Morače, oženio se iz plemena Kuča i imao sina Klimenta, čiji su potomci zasnovali dava sela sa srpskim imenima, i od koga i pleme nosi ime – Klimente. Taj njihov prdak koji se doselio s Morače bio je pravoslavne vere, kao i svi drugi u njegovom kraju. Njegovi potomci, budući pod uticajem skadarskog biskupa i katoličkih misionara, vrlo aktivnih oduvek u tom kraju, pristupili su katoličkoj veri… Na njih navališe Turci – da ih pomuhamedane. Klimente se odupreše. Ali, otpor nije mogao biti dovoljno jak. Ostavljeni sami sebi, bez potpore misionera, koji napustiše Pešter s onom polovinom što se vratila u Brda, pojedini, pod pritiskom Turaka, napustili su hrišćansku veru… I to klimentaško naselje na Pešteru, brojno slabo i tada pomuhamedanjeno, bilo je prvo arbanaško muhamedansko naselje u Sandžaku.

  17. Osvrćući se na ove podatke Spiridona Gopčevića, Hugo Rot nas upoznaje, da su Krasnići – porodice koje se raspoznaju kao najtipičnije šiptarske, ustvari, čisto su srpske:
    „Uz ovaj komnatar Gopčevića, vredan je pomena i podatak o poznatoj činjenici –odnosi se na pleme Krasnići. Naime, tursko-tatarski upad (1687-1692), pod Arap-pašom iz Anadolije i pored relativne kratkotrajnosti, izazvao je pogubne posledice. Razaranje Visokih Dečana, pljačke i devastiranje naselja, izazvalo je veliki i brojni prelaz pravoslavnih Srba u islam. Tada je to učinilo i celo pleme Krasnići, čije je srpsko, tj. prethodno, staro ime bilo KRASTENIĆ, a koji su, od tada, potpuno albanizirani“.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *