NADBISKUP HOČEVAR Genijalnost Svetog Save je u shvatanju znakova vremena

Razgovarala Nataša Jovanović

Čitava Katolička crkva – a Sveta stolica je to izrazila na više načina – očekuje od svetosavlja jasan i transparentan doprinos novoj sintezi Istoka i Zapada
Kako je Katolička crkva gledala u prošlosti i kako danas gleda na prosvetiteljski duh svetosavlja i može li se reći da je duhovnost Svetog Save bila daleko ispred svog vremena?
Katolička crkva pre svega se veoma raduje svetosti unutar hrišćanstva i slavi Boga koji po svojim svetiteljima obogaćuje i prosvetljuje narode.
Poznato je da je moj prethodnik mons. dr Franc Perko insistirao da Sveti Sava bude predstavljen u našoj katedralnoj crkvi na Neimaru u Beogradu, čime je ispovedio ubeđenje Katoličke crkve o njegovoj svetosti.
Ujedno, Katolička crkva uvek pazi na osnovnu činjenicu da svetitelji moraju celokupan život da usmeravaju na izvor svetosti, to jest ka Bogu, i nikad se u središte života na postavljaju oni sami, nego Bog.
Tako treba gledati i na Svetog Savu i njegovu ulogu unutar istorije. Hrišćanstvo među Srbima započelo je i pre samog Svetog Save. Ne treba, na primer, nikada zaboraviti krupnu ulogu sv. braće Kirila i Metodija koji su zajedno sa svojim učenicima vodili slovenske narode ka snažnoj hrišćanskoj civilizaciji. Godine 2013. slavićemo i 1150-godišnjicu njihovog početka jevanđelizacije na našem tlu. Genijalnost Svetog Save upravo je u tome što je dobro shvatio znakove svog vremena, nužnosti i mogućnosti naroda, a pre svega lepotu Jevanđelja, pa je čitavim svojim bićem odgovorio Božijoj ljubavi i potrebama naroda.
Dalje, njegova genijalnost upravo je u toj sintezi duhovnosti i delotvorne ljubavi koja dinamikom hrišćanskog preobražaja stvara novu kulturu i civilizaciju.
Sveti Sava je dobro poznavao svoje savremenike u Zapadnoj Evropi, npr. sv. Franju Asiškog i sv. Dominika. Franjevci i dominikanci u prošlosti kao i u sadašnjosti uveliko su preobražavali tok zapadnog hrišćanstva. Sveti Sava je i zbog tog saznanja sačuvao veliku otvorenost za saradnju Istoka i Zapada.
Koliko Katolička crkva danas prepoznaje u svetosavlju univerzalne hrišćanske vrednosti?
Na to pitanje delomično sam već odgovorio. S druge strane, treba naglasiti da uvek i logično razlikujemo šta je samo učenje Svetog Save, a šta je istorijsko konkretizovanje njegovog učenja. Svi znamo da su svetitelji velikani koje je teško u svemu slediti. Nema nikakve sumnje da je autentičnost svetosavlja odraz hrišćanske univerzalnosti. Zato, po mom skromnom sudu, upravo primer Svetog Save nužno nadahnjuje srpski narod na što veću hrišćansku angažovanost unutar evropske i međunarodne zajednice. Čitava Katolička crkva – a Sveta stolica je to izrazila na više načina – očekuje od svetosavlja jasan i transparentan doprinos novoj sintezi Istoka i Zapada, kao i velikom – pa stoga i opasnom – procesu globalizacije. Svaka zatvorenost svetosavlja u granice izvornog naroda narušavala bi i samo svetosavlje, kao i duhovne snage Evrope i sveta.
S kim biste u istoriji katoličkog prosvetiteljstva uporedili Svetog Savu?
Svakako je Svetog Savu moguće upoređivati sa svetiteljima iz zapadnog kršćanstva, iako znamo da svako upoređivanje nužno predstavlja ograničavanje. Kako rekoh, treba da gledamo na različitosti istorijskog razvoja u pojedinim zemljama i narodima; treba da gledamo kako su pojedini narodi proučili svoje prosvetitelje i predstavili ih drugima, kao i na činjenicu da se na Zapadu više naglašava univerzalnost Crkve, dok se na Istoku veći značaj pridaje partikularnosti Crkve, odnosno mesne Crkve. Upravo zbog tog karaktera mesne Crkve, pojedinačni sveti prosvetitelji i dobijaju izvanrednu dimenziju u svom narodu.
U tom upoređivanju ne bih, dakle, hteo da idem preširoko, pa bih se zadovoljio malom istorijom svog malenog slovenačkog naroda, u kojem je blaženi Anton Martin Slomšek (1800–1862) stvorio pravo čudo upravo u vreme snažne germanizacije, početaka marksističke ideologije i kulturoloških i civilizacijskih turbulencija u Evropi. I da bude još zanimljivije, on je prvi među evropskim biskupima izvanrednom intuicijom sagledao potrebu za sinergijom hrišćanskih crkvi. Njegova harizma osetila se i u Moskvi.
Sveti Sava se odrekao carske krune odlazeći u duhovno podvižništvo za dobro svog naroda. Ima li danas u hrišćanstvu takve snage koja bi bila spremna da na svom primeru pokaže šta znači odricanje?
S radošću vam mogu odgovoriti, ponovo znajući da je svako upoređivanje opasno, da ima takvih primera. Svako nabrajanje nužno vodi redukovanju, zato ću ga izostaviti.
Meni je velika radost to što sam imao priliku da susretnem takve ličnosti.
Ali Carstvo Božije deluje tiho i neprimetno. Ne galami po ulicama, nego iznutra preobražava srca. Svetitelji su pre svega kvasac i so porodice čovečanstva. Pomislite samo kako sam se osećao s osobom koja ne samo što uspešno ozdravlja zavisnike od droge, nego i mnoge među njima uvodi u zajednicu Bogu posvećenih volontera (koji daju zavete) u korist najvećih bednika današnjeg čovečanstva. Divno je kako Bog danas vodi tu mladu žensku osobu. To je prava – ali tiha i nenasilna – revolucija Jevanđelja!

10 komentara

  1. Pozdrav redakciji PEČATA i pojvale što je obavljen intrevju sa ovime iz vatikanske crkve koji je glavni u njihovoj crkvi u našem glavnom srpskom gradu BEOGRADU i koji i ovde i pre ovoga prosipa neku njihovu priču o nekim sinergijama hrišćanstva tj propagandu njihovog ekumenizma i ujedinjenja svetska religija da se pravi protin naše svete vere PRAVOSLAVNE a to sve rade ovi iz vatikanske crkve u savezu sa mnogima u vrhu SPC i nižim iz SPC.Sve to sarađuje i vlast koalicije zes i njene opozicije koji sve rade unutra protiv srpskih narodnih interesa u celini i protiv vere nam i protiv očuvanja duha SPC u savezu sa stranim im saveznicima eu-nato-cionistima i njihovim saveznicima u svetu.Ali to neće nikad im unijatsvo proći koliko god sve najgore našem narodu radili i napadali na sveštenike koji poštuju i duh SPC vere nam svete pravoslavne i SVETOG SAVE.

  2. politika uredništva čini pravu stvar zato što daje priliku gospodinu hočevaru,našem komšiji,da doda svoje znanje u oblasti koje se tiče ideologije hrišćanstva.nesumnjiv je doprinos svakog uvida i svakog(novog)amandmana.a svaka kultura treba da bude počašćena i ponosna i da i sama potstiče i nameće da se o njenim tekovinama,o njenoj istoriji i značaju govori i promišlja sa različitih strana i iz drugačijih uglova.upravo je to uslov bogatstva i razvoja i potvrda da postoje teme i stremljenja,reči i dela,jezik i čin,koji su zajedničkiu onom delu koji se tiče refleksije a ona nas povezuju kao ljude,kao mislioce,ne nužno kao ideološku braću ali braću u poštovanju jedni drugih.

  3. Ne mogu se otrgnuti misli da se u poslednje vreme očigledno kao po nekom nalogu od strne “viših instanci”, u srpskim medijima sve više forsiraju intervjui i tekstovi ovakvog i sličnog sadržaja. Eto n.p.r. prošla emisija “Balkanskom ulicom”, novinarke Vesne Dedić, takođe je bila posvećena ovom gospodinu: http://www.rts.rs/page/tv/sr/story/22/RTS+Satelit/833760/Balkanskom+ulicom%3A+Stanislav+Ho%C4%8Devar.
    Na pitanje voditeljke, da li postoji neka mogućnost da se 2013. g. u Nišu vidi ta slika da se sretnu rimski Papa, Ruski i Srpski Patrijarh i ostali hrišćanski poglavari, Hočevar je odgovorio da: “to ovisi o svima nama, ako mi svi želimo, nema nikakve sumnje da je to moguće. Srbija ima te snage, kad kažem Srbija mislim na čitavo društvo, znači civilno, na većinsku Pravoslavnu crkvu, Katoličku crkvu, Islamsku zajednicu, Jevrejsku zajednicu i.t.d. Zašto mislim da je to moguće? Nema sumnje da svi konstatujemo da religija ima veliku budućnosti, jednostavno jer svi vidimo da bez religiozne dimenzije čovek gubi svoju snagu. “Mislite da je to moguće, a, 2014.”?, ponovila je voditeljka to pitanje. Kako da ne. Ja mislim da postoji u svima nama toliko snage. Ponavljam u svima nama. I ja imam potrebu i to vrlo otvoreno reći. Ja ne mogu misliti, previše sam pošten, da društvo u Srbiji, da crkve i vjerske zajednice u Srbiji ne žele da, ako ništa drugo, poglavar katolika, a pola miliona ih ima, posjeti svoje vjernike. Zar milite da su Srbi takvi, da ne bi priuštili katolicima da se tu susretnu sa svojim poglavarom. Ako mogu tu svi doći, kako je to da samo ne bi mogao doći poglavar katoličke crkve”? Zar je u tome problem, zapitala ga je nemušto voditeljka, ja sam mislila da Papa neće da dođe”? “Ma, Papa, vi znate, kako je želio doći. On želi da dođe, ali u prirodi popinske službe, vi znate da svi ipak priznaju da je on “Prvi među svim Episkopima”,je da stvara zajedništvo. On bi volio da dođe, ne da narušava jedinstvo Hrššćana svih, nego da ga unapredi. Tu je pitanje da li smo mi svesni toga ili ne”…? Samo da napomenem da je gospodin Hočevar u tom intervju istakao da mu: “na srcu leži “pomirenje” i da je to jedini put za budućnost”. Najsrećniji trenutak u životu mu je bio kada je papa “Jovan Pavle drugi” izabran za papu ( isti onaj, koji je Alojzija Stepinca proglasio blaženim, i 99. podržao bombardovanje Srbije). Tekoće je u tom intervju istakao da je Vojtilu na to mesto postavio “Božji Duh” i da se pokazalo “na kraju krajeva, ipak da neko vodi našu istoriju. Znate mi se mnogo mučimo, ali je netko (Božji Duh) koji će postići i ono što mnogi misle da neće. Mnogi su protiv jedinstva Hrišćana, protiv pomirenja naroda na Balkanu. To će nekooga dana tako pasti, od sebe kao što je pao i “Berlinski zid” i td. Dakle u tom istorijskom, proročkom smislu je to bilo za mene (proglašenje Vojtile za Papu)veliki događaj, da sam onda od dragosti poskoknuo tako visoko” … Gore u intervjuu sa Jovanovićkom taj isti Hočevar kaže: “Čitava Katolička crkva – a Sveta stolica je to izrazila na više načina – očekuje od svetosavlja jasan i transparentan doprinos novoj sintezi Istoka i Zapada, kao i velikom – pa stoga i opasnom – procesu globalizacije. Svaka zatvorenost svetosavlja u granice izvornog naroda narušavala bi i samo svetosavlje, kao i duhovne snage Evrope i sveta”…
    Nisam stručnjak za ovu oblast. Dr. Vladimir Dimitrijević bi o ovoj temi mogao da napiše novu knjigu, ali ne napušta me da se za nas Srbe (u Ekumenskom Sinodu SPC, u visokim političkim, naučnim i medijskim kuhinjama) već odavno priprema voda u koje će nas kolektivno na laganoj vatri podgrijavati i hladiti (zavisno od situacija), da bi nas do 2013. i “Niškog edikta”, kao onu nesrećnu žabu, lagano skuvali i servirali nas pred “Svetog oca Papu Benedikta šesto šesdeset šestog (pardon šesnaestog).

  4. A kad se papa Benedikt XII 2013. uputi u Niš, bilo bi dobro da to učini preko Jasenovca. Nije potrebno da izračuna koliko Srebrenica staje u Jasenovac, to znamo. Mogao bi da se pokloni onima kojima se nijedan papa nije poklonio.

    Brana Crnčević

  5. Nije mi sve jedno da čitam ove redove, nitje smoje strane da rejagujem na podozriv način. Međutim sve šta se dešavalo, ne samo u pslednjih dvadesetak godina, neko na ona moja saznanja koje potiču iz davnih dama koje pokazuje pravo stanje u hrišćanstvu, gde je uvek bilo sukoba između istočne i zapadne politike. U kojem je prednjačila zapadno hrišćanstvo, u kojem je politika nalazila uporište za svoju politiku prema istočnom htišćanstvu. Znamo šta se sve dešavalo, i nije to tako davno bilo, čim svi mi pamtimo a i današnja omladina. Zato se pitam, da nije možda Sv. Sava i gledao da osamostali Srpsku pravoslavnu crkvu? Baš zato što je pravoslavna crkva videla neku opasnost od Rimokatoličke crkve. Jer je trebalo učvrstiti narod u pravoslavnoj veri. Nešto mi pomalo nije jasno, otkuda u poslednje vreme toliko brižnosti rimokatolika da svetosavlje bude spona istoka i zapada, šta je tu zapravo po sredi? Otkud toliko brige za globalizaciju koja ih uopšte ne ugrožava…? Ipak su velike razlike između pravoslavlja i katolika…

  6. “Čitava Katolička crkva – a Sveta stolica je to izrazila na više načina – očekuje od svetosavlja jasan i transparentan doprinos novoj sintezi Istoka i Zapada”
    Katolička crkva ne menja svoju jeres ni za jotu. Gospodin Hočvar, glasnogovornik katolicizma u Srbiji; očekuje transparentnost Svetosavlja ka sintezi Istoka i Zapada. Gospodin ne očekuje, niti preporučuje transparentnost Rimokatolicizma, jer jelte, papizam je nepogrešiv pa stoga kod njih nema transparetnosti. Katolička crkva to onjekuje uzaludno već deset vekova i još će se načekati.

  7. Protusrpske podvale ili otvoreno pokatoličavanje Srba
    Danju sija katolički noću svetli pravoslavni

    Autor najvećeg krsta na Balkanu Dragan Stojanović potvrdio je za NG da će iznad Niša biti sagrađen latinski, to jest katolički krst. On je objasnio da će unutar velikog katoličkog biti utisnut manji pravoslavni krst. Katolički će se videti danju, dok će se pravoslavni videti noću jer ga je Stojanović dizajnirao tako da svetli.

    NOVI SAD – To je krst hrišćanstva, univerzalni krst koji svi u svetu prepoznaju kao simbol raspeća. Iako je latinski krst veći, vodili smo računa i o pravoslavlju pa smo unutar velikog postavili i manji pravoslavni, grčki krst. Reč je o kombinaciji koja zadovoljava sve. Pre nego što smo krenuli u projektovanje, detaljno smo se uputili u tematiku. Čitali smo knjige i gledali slike na internetu da bismo na kraju doneli odluku da projektujemo latinski krst, čija je prava lepota u jednostavnosti – objasnio je Stojanović.

    Opšta podrška???
    On i njegov tim arhitekata i projektanata koji rade u niškoj kompaniji “Kapa projekt” (firma koja je i zvanično zadužena za projektovanje krsta) još uvek nisu nacrtali konačnu verziju. Kako nam je rekao Stojanović, još uvek se radi na detaljima, a ceo posao uskoro bi mogao da bude završen. A kada dođe kraj projektovanju, počeće izgradnja koja treba da bude završena do 2013. godine, kada se obeležava 1.700 godina od Milanskog edikta kojim je rimski car Konstantin priznao hrišćanstvo kao državnu religiju. Krst u Nišu biće visok 80 metara i biće postavljen na brdu Vinik, odakle će se videti sa svih strana Niša, rodnog grada prvog hrišćanskog cara.

    Idejno rešenje koje je ponudio Stojanović prihvatili su predstavnici Srpske pravoslavne crkve, grada Niša, policije, vojske, brojni privrednici kao i predstavnici većine političkih partija. Sve je potvrđeno 22. decembra 2009. godine potpisivanjem deklaracije o izgradnji krsta.

    Blagoslov
    Inicijativu za podizanje najvećeg krsta na Balkanu pokrenuo je Nišlija Dragan Milošević, vlasnik preduzeća “Master sekjuriti”. – Moja ideja bila je da Niš, rodno mesto cara Konstantina, dobije najveći krst na Balkanu koji bi dominirao gradom. Tu ideju predstavio sam tada vladiki niškom Irineju (sada patrijarhu) i dobio blagoslov da pokrenem inicijativu. Posle sam ideju izneo gradonačelniku Milošu Simonoviću, koji je odmah podržao inicijativu. Potpisivanje ove deklaracije o crkveno-narodnom jedinstvu pokazuje da smo se svi ujedinili oko iste ideje i da u realizaciji ovog važnog posla nema politike – kaže za NG Milošević i dodaje da je za izgradnju krsta potrebno najmanje milion i po evra. Taj novac se prikuplja iz donacija.

    Ni blizu svetskog rekorda
    Projektom je predviđeno da se krst nalazi na visini od 400 metara nadmorske visine, na brdu Vinik, koje se nalazi na severu niške kotline. Krst bi bio u visini tridesetospratnice, a to je objekat kakav ne postoji u Nišu. U slučaju zemljotresa dozvoljeno odstupanje na vrhu ne bi smelo biti veće od 13 centimetara. Dok ne bude podignut krst iznad Niša, najveći će i dalje biti Milenijumski krst, visok 66 metara, koji je postavljen na vrhu planine Vodno kod Skoplja. Niški krst će biti samo balkansko čudo, s obzirom na to da se najveći krst na svetu nalazi u Evropi. Tačnije, iznad bazilike Valle de los Caídos, u blizini glavnog grada Španije Madrida. Taj krst visok je 150 metara, a izgrađen je po naređenju generala Franka i posvećen stradalima u Španskom građanskom ratu.
    Grade 125 kuća, za svaku hrišćansku zemlju po jednu
    Pored katoličkog krsta od 80 metara, na brdu Viniku pored Niša izgradiće se i 125 kuća. Plan je da povodom proslave 1.700 godina od Milanskog edikta, kojoj će prisustvovati i papa Bednikt XVI, svaka hrišćanska zemlja dobije kuću u rodnom gradu cara Konstantina. “Nacionalni građanski” ustanovio je da na svetu ima 125 zemalja s većinskim hrišćanskim stanovništvom.

    Dragan Milošević, preduzetnik iz Niša koji je inicirao ideju o podizanju krsta, osmislio je ceo kompleks. – Do samog krsta vodiće put dužine četiri i po kilometra, a sa strane će biti izgrađene kuće za svaku hrišćansku zemlju. Biće to kuće u kojima će biti predstavljena nacionalna istorija i kultura tih zemalja. Takođe će na kuće biti postavljene njihove zastave, a kod samog krsta vijoriće se srpska zastava – objašnjava Milošević.

    Globalno i lokalno
    U podnožju najvećeg krsta na Balkanu, koji je dizajniran po ugledu na katolički, biće izgrađen čitav arhitektonski kompleks, od koga će Niš imati i komercijalne koristi. – Planiramo da izgradimo muzej hrišćanstva, amfiteatar, hotel, multimedijalnu salu s bioskopom, restoran, kao i nekoliko lokala za prodaju suvenira. Praktično će ceo jug Srbije imati priliku da prikaže svoje specifičnosti – objašnjava Milošević. On navodi da će svi ti delovi velikog kompleksa biti urađeni u stilu koji je dominirao u doba cara Konstantina. Sve će biti u duhu onog vremena – hrana, piće… Čak će i zaposleni nositi garderobu kakvu su nekad imali Rimljani. Verujem da će mnogi, prvenstveno moje Nišlije, prepoznati u ovome priliku da nešto dobro uradimo za ovaj grad, za Srbiju. Zato je ne smemo propustiti – kaže Milošević.

    Ovim pobeđuj
    Niški investitor objašnjava nam da ga je na razmišljanje o postavljanju krsta iznad Niša podstaklo obeležavanje 1.700 godina od Milanskog edikta, ali i sama priča o tome kako je, prema legendi, car Konstantin doneo odluku da prizna hrišćanstvo kao državnu religiju. Naime, pre bitke protiv Maksencija kod Milvijskog mosta na Tibru 312, Konstantin je na nebu, iznad sunca, video svetleći krst na kojem je pisalo “Ovim pobeđuj”. Poruka mu nije bila jasna, a sve mu je pojasnio Hrist, koji mu se javio u snu noć pre bitke. Rekao mu je da za bitku sašije zastavu, na njoj izveze krst i na njega stavi grčka slova H i R. Konstantin je poslušao Hrista, dobio bitku i pobedonosno ušao u Rim, a godinu dana kasnije doneo čuveni Milanski edikt, kojim je hrišćanima dao slobodu veroispovesti, a hrišćanstvo učinio ravnopravnim s ostalim religijama carstva.

    Liftom do 60. metra
    Ceo kompleks na Viniku prostiraće se na 13 hektara. Krst će biti visok osamdeset metara, raspon će mu biti četrdeset metara, a posetioci će brzim liftom moći da se popnu do visine od šezdeset metara. Betonsko jezgro biće visoko trideset metara, a u nastavku je montažna čelična konstrukcija. Noću će biti osvetljen laserskim zracima, koji će da dolaze s Hristovog monograma postavljenog na brdu iznad Bogoslovije.
    Brojni protesti

    Pre svega kao hrišćanin ne mogu a da ne reagujem na gluposti koje iznose projektant i inicijator. Kaže prvi …čitali smo knjige i gledali slike na internetu da bismo na kraju doneli odluku da projektujemo LATINSKI krst čija je prava lepota u jednostavnosti…Alo bre Srbine, kakav latinski krst, kakva jednostavnost i na kraju ko si ti da odlučiš da se potroši tuđih 1,5 milion evra na tvoje individualne improvizacije – „danju Katolici noću Pravoslavci“. Inicijatoru skidam kapu ako je dobio blagoslov i donirao 1,5 milion evra svojih para. Ovaj krst, koliko sam ja shvatio ne podiže se u Milanu i katoličkoj Italiji nego u Nišu i Pravoslavnoj Srbiji. Ako su stranci donatori možda će biti i polumesec-u sabah da svetli. Bože sačuvaj nas od ovakvih i sličnih antipravoslavnih gluposti!

  8. Amfilohije: Vernici da se izjasne bez ikakvog straha

    Mitropolija crnogorsko-primorska poslala je juče poruku pravoslavnim vernicima i svim građanima Crne Gore da se slobodno i bez straha izjasne na predstojećem popisu stanovništva od 1. do 15. aprila.
    U saopštenju mitropolije navodi se da je na sastanku sveštenstva i monaštva sa mitropolitom Amfilohijem konstatovano da svako ima pravo da se slobodno, po savesti i sa odgovornošću prema precima, ali i potomcima, izjasni o svom nacionalom, jezičkom i verskom identitetu.

    „Ukoliko postoje, a izvesno je da postoje sa mnogih adresa pritisci za ovakvo ili onakvo izjašnjavanje, dužni smo i kao hrišćani i kao odgovorni ljudi da čuvamo i svoje i dostojanstvo drugog, kao i dostojanstvo Crne Gore”, kaže se u saopštenju.

    Takođe se navodi da graditi budućnost Crne Gore, koja sebe smatra građanskom državom, na podelama, pogotovo na nacionalnoj mržnji i zastrašivanju ljudi, nesumnjivo je put u destrukciju i „zemlju Nedođiju”. Stremljenje prema Evropskoj uniji, koje zauzima sve kapacitete naše državne vlasti, ima smisla samo ako nam pomogne da budemo bolji, odgovorniji, želeći dobra i napretka sebi i svima drugima, saopštila je mitropolija.

  9. Bog vam pameti podari dragi Srbi,
    Kako ovaj isti katolik par godina reče ,Vi Srbi sa Svetim Savom nećete moći u Evropu ,pa onda i stepinca proglasi Vatikan Svetim ,ko može na ovom svetu da poredi srpske Svete i katoličke …samo Bog vjerujem ja …katolici žele sve osvojiti jer oni su bezgrešni ,za njih mi je i jasno nego se plaši me novotarija koje provode pojedini u SPC to je sve što je Srbima ostalo ,ako se to prepusti u ruke ekumenistima …neće Srba više ni biti …
    Budimo ljudi pa poštujmo Svetoga Pavla našega ,lepo nam govorio i sve zapisao kako sve da očuvamo bez katolika…
    Bog vam dao svako dobro
    Nikola

  10. Za ujedinjenje Hrišćana i Kršćana !

    ‘ al prvo da krstimo Papu i njegovu Svetu Stolicu u Pravoslavlje i da vrate kalendar na julijanski

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *