Srpska crkva i doslednost

Piše Vladimir Dimitrijević

Od decembra 1990. godine, pa sve do 5. oktobra 2000. godine, Srpska pravoslavna crkva sve vreme bila je protiv vlasti Slobodana Miloševića, navodno nesposobne da brani naše nacionalne interese, pre svega KiM. Za vreme Miloševića, vikalo se na sav glas. Bilo je kletvi i anatema. Danas, kada je aktuelni režim praktično priznao nezavisnost Kosova vrh SPC ćuti, kao da se ništa ne dešava

Doslednost je retka, i zato dragocena osobina. Svi je očekujemo od drugih, a sami smo retko kada spremni da je upražnjavamo. Tako je i u ličnom, i u društvenom životu, a pogotovu u politici, u kojoj najveći broj delatnika misli da su moral i doslednost metafizičke kategorije koje su neprimenljive u stvarnosti.
Ovo je priča o doslednosti u izvesnim stavovima jedne od ključnih nacionalnih ustanova srpskog naroda – Srpske pravoslavne crkve, priča vezana za poslednjih dvadeset godina naše istorije.

BROZOMORA
Nije nikakva tajna da je Srpska pravoslavna Crkva za vreme Brozove Jugoslavije, bila ne samo marginalizovana, nego i getoizirana. Ko god se oglasio snažnijim glasom, bilo da je vernik, sveštenik, monah ili episkop, ućutkivan je bez milosti. U zatvor su, zbog „verbalnog delikta“, bačeni mitropolit crnogorsko-primorski Arsenije (Bradvarević) i episkop hvostanski Varnava (Nastić). U zatočenju su bili izloženi različitim ponižavajućim postupcima, počev od šišanja i brijanja i zabrane čitanja duhovne literature do teškog rada. Za to vreme, duhovni otac NDH, Alojzije Stepinac, imao je skoro hotelske uslove u zatvoru Lepoglava, a kasnije još bolje, dok je bio u konfinaciji u rodnom selu Krašiću.
Jedan od najpoznatijih slučajeva borbe „napredne“ države protiv „nazadne“ Crkve, koja ne sme da se meša u bilo šta van hrama, bio je slučaj hapšenja i zatvaranja na mesec dana vladike žičkog dr Vasilija (Kostića), jednog od najboljih srpskih episkopa XX veka. On je, rešenjem sudije za prekršaje SO Gornji Milanovac, Radovana Purića, od 27. aprila 1972. proglašen krivim zato što je 3. oktobra 1971. „na javnom mestu pored crkve i crkvene porte gde se održavaju seoski vašari u selu Brezni, za vreme osveštavanja renovirane crkve, pred masom od 1.500 do 2.000 okupljenih građana“: neistinito prikazivao sistem školovanja, obrazovanje i vaspitanje mladih; tvrdio da su današnji prosvetni radnici nepismeni, da nisu dostojni ni blato s cipela da skinu onima koji su vaspitavali velike srpske vojskovođe; da ne vaspitavaju omladinu kao buduće građane koji će braniti ovu zemlju, već da vaspitavaju od omladine siledžije koji će je rušiti, te da ukoliko se ne usprotivimo ovakvom vaspitanju – bićemo od ovakve omladine pregaženi pošto ih vode i vaspitavaju oni koji od njih nisu bolji, već i gori od njih; predlagao je za državnu srpsku Himnu: „Bože dragi ti što spase od propasti, čuj naše glase pa nam budi spas, moćnom rukom vodi i brani srpski rod, srpsku crkvu i sav srpski narod“ – čime je učinio prekršaj iz člana 2, tačka 4. Zakona o prekršajima protiv javnog reda i mira.

Sabor SPC u jesen 1995. povlači potpis patrijarha Pavla sa dokumenta kojim se Slobodanu Miloševiću daje ovlašćenje da pregovara u Dejtonu, a kasnije i da nije dostojan da zastupa interese Srba na Kosmetu

NOVO DOBA U ODNOSIMA CRKVE I DRŽAVE
A onda je došlo novo vreme. Bilo je to vreme političkih i društvenih promena, i vreme Slobodana Miloševića. Ostavićemo po strani političku analizu tog složenog perioda, doba raspada SFRJ i rata protiv srpskog naroda, koji su vodile udružene sile NATO-a i bivše jugoslovenske braće. Osvrnućemo se samo na političku delatnost izvesnih u SPC, koji su, smatrajući da Miloševićeva vlast nije dobra po srpske nacionalne interese, kritikovali sve njegove poteze. Oni su nudili izlaze i okolnosti u kojima smo se našli samo (i jedino) putem uklanjanja te i takve vlasti.
Važno je reći: iako Crkva u to vreme nije dobila sve što je tražila (veronauku u školama i povraćaj nacionalizovane imovine, recimo), ona je, u odnosu na Brozovo doba, dobila neviđenu slobodu govora, delovanja i misije. Mediji su otvoreni za crkvene teme (TV serija „Bukvar pravoslavlja“, prenosi praznična bogosluženja, učešće crkvenih lica u kontakt emisijama). Škole su počele da slave Sv. Savu. Svuda su, često uz pomoć države, podizani hramovi i parohijski domovi. Otvoreni su javni prostori za verske tribine. I u materijalnoj sferi bilo je pomaka: dozvoljen je uvoz automobila za crkvene potrebe, i to po najpovoljnijim uslovima, a država je pomagala humanitarnu delatnost Crkve. Mnogo je učinjeno i u podizanju hrama Sv. Save na Vračaru, na čijim temeljima se prvi put posle rata služilo 1990. godine. Država je obilno pomagala obnovu Hilandara.
No…

U POTRAZI ZA APSOLUTNIM KRIVCEM
Još u decembru mesecu 1990, „Pravoslavlje“, novine srpske patrijaršije, objavljuju tekstove jednog jeromonaha (kasnije episkopa) i jednog đakona, kasnije sveštenika, profesora Bogoslovskog fakulteta SPC, gde se politička atmosfera u Srbiji naziva nepodnošljivom. Povodom demonstracija opozicije 9. marta 1991, opet se čuje kritički glas jeromonaha (a kasnije episkopa), koji podržava opoziciju, a kritikuje vlast.
Vanredno zasedanje SA Sabora SPC u januaru 1992, donosi saopštenje po kome „ničije pogodbe sa nosiocima vlasti u Srbiji, koja nema mandat da istupa u ime čitavog srpstva, ili sa organima jugoslovenske federacije, ili sa komandujućim strukturama jugoslovenske vojske, ne obavezuju srpski narod kao celinu, bez njegove saglasnosti i bez blagoslova njegove Matere, Pravoslavne srpske Crkve“. U martu 1992, jedan episkop na Studiju B tvrdi da je Miloševićeva vlast kao i Brozova, i da Milošević treba hitno da ode da bi Srbima bilo bolje.
Prolećno zasedanje SA Sabora, 1993. donosi Memorandum SPC, koji osuđuje vladajuće partije u Srbiji i Crnoj Gori kao naslednice komunističke metodologije. One, smatra Sabor, ne dopuštaju demokratski dijalog, niti daju Crkvi mesto koje joj pripada. Predstavnici Crkve, na čelu s patrijarhom, podržali su i skup DEPOS-a i studentske proteste juna 1992. U listu „Pravoslavlje“ pojavljuje se tekst u kome se vlasti u Srbiji porede s Turcima: „Iako takvi vladaju Srbijom, Srbi ih ne mogu smatrati svojim, jer Srbijom su dugo vladale i osmanlije, pa to nije značilo da su srpski državnici“.
I SA Sabor SPC 1993. tražio je da režim odstupi i preda vlast boljima. Sabor je osudio i prekid odnosa SR Jugoslavije sa Republikom Srpskom 1994, a čule su se i anateme protiv onih koji postavljaju granice na Drini. SA Sabor SPC u jesen 1995. povlači potpis patrijarha Pavla sa dokumenta, kojim se Slobodanu Miloševiću daje ovlašćenje da pregovara u Dejtonu.
Vrh Srpske crkve podržava zahteve opozicije i studenata u toku demonstracija, 1996/1997, kada jedan vladika sa studentima duva u pištaljku i probija policijski kordon (kasnije će taj vladika krstiti Čedomira Jovanovića, navodno vođu studenata i zažaliće zbog svoje nepromišljenosti). U okviru borbe protiv vlasti Slobodana Miloševića, uskraćuje se crkvena podrška njegovom savezniku u Crnoj Gori, Momiru Bulatoviću, a ista se ukazuje Milu Đukanoviću, koji, da bi dobio izbore, celiva mošti Svetog Petra Cetinjskog i obećava SPC „kule i gradove“. Te, 1997, jedan episkop, na Crkveno-narodnom saboru u Prištini, od Slobodana Miloševića skoro da zahteva samoubistvo(?!), da bi se Srbi na taj način „preporodili“.

Slobodan Milošević je tokom devedesetih često napadan od strane vrha SPC, iako tadašnjim vlastima ni u snu na pamet nije padalo, da razore hrišćanski moral srpskog naroda

SA Sabor SPC 1998. insistira da vlasti u Srbiji nemaju pravo da pregovaraju o Kosmetu sa Zapadom. Od sredine 1999. do 5. oktobra 2000. osnažuje se saradnja sa DOS-om i „Otporom“, radi smenjivanja Miloševića. U tome se ne biraju sredstva: 15. juna 1999, bez ičijeg potpisa, pojavljuje se „zahtev Sinoda“ da „aktuelni predsednik države i njegova vlada, u interesu naroda i za njegovo spasenje, podnesu ostavke, kako bi novi ljudi, prihvatljiviji za domaću i međunarodnu javnost, preuzeli odgovornost za svoj narod i njegovu državu“.
Uoči izbora 2000. godine, SA Sinod SPC poziva predstavnike vlasti da ne zastrašuju narod koji želi da „po svojoj savesti izabere vlast koja će biti priznata od svih u zemlji i van nje“.
Ostalo je istorija: 5. oktobra 2000. DOS dolazi na kormilo države, i vrh SPC oduševljeno kliče, verujući u obnovu simfonije Crkve i vlast imajućih.

KAD JA TAMO, A ONO MEĐUTIM
Iako je DOS učinio ponešto za Crkvu (veronauka je opet u školama, recimo), vrlo brzo se pokazalo da je u dosokratskom režimu mnogo jača srbofobna i pravoslavnofobna struja „drugosrbijanaca“. Crkva je, u to doba, počela da diže svoj glas protiv građanističke histerije antihrišćanstva i protiv globalističke reforme školstva Gaše Kneževića. Episkopi su izvesno vreme posećivali Hag i tamošnje srpske zatočenike na pravdi Boga. Objavljen je i Memorandum o Kosovu i Metohiji, gde su branjene čvrste pozicije o neotuđivosti svete srpske zemlje.
No, od 2005. godine, snažan stav Crkve kao da popušta. To se videlo prvo u primoravanju episkopa Artemija da povuče tužbu protiv NATO zemalja čije su KFOR trupe bile odgovorne za nesprečavanje pogroma na Kosovu 17. marta 2004. Nastavljeni pritisci na vladiku Artemija doveli su do uklanjanja istog sa uprave Eparhije raško-prizrenske, februara 2010, što se poklopilo sa nastojanjem vlasti u Beogradu da se Kosmeta oslobode i predaju ga NATO-u i Šiptarima, uz glumatanje patriotizma (briselski novogovor sa šajkačicom).
NATO gaulajter Piter Fejt zbog svega je hvalio vrh SPC, opredeljen za „umereniji pristup“, na šta je SA Sinod SPC odgovorio nemuštim saopštenjem u kome se Fejtovi saradnici optužuju za neadekvatan prevod njegove pohvalne rečenice.
Devedesetih godina, SA Sabor i SA Sinod SPC bili su politički „hiperaktivni“, i to: protiv AVNOJ-evskih granica kao međunarodno priznatih, protiv podrške Vatikana Tuđmanu i Izetbegoviću, protiv sankcija tzv. „međunarodne zajednice“, protiv „dejtonske izdaje Republike Srpske, protiv suda u Hagu (tvrdili su „da je u imenu Božjem konačni sud i pravda, a ne u instrumentalizovanom Haškom sudu“), protiv NATO bombardovanja Republike Srpske 1995. I, naravno, sve vreme protiv vlasti Slobodana Miloševića, kao nesposobne da brani naše nacionalne interese. Jedan episkop i teolog je, prevodeći starozavetne knjige, istima davao političke komentare, tvrdeći da su Bil Klinton i Slobodan Milošević lice i naličje jedne iste medalje, i poredeći sa biblijskim arhetipovima zla.

Ako su pojedinci iz vrhova SPC pozivali Miloševića na samoubistvo, zašto Tadića ne zovu bar na pokajanje, budući da za vreme ove „druge i sposobnije“ vlasti, Srbija propada munjevitom brzinom, a ostaci ostataka naše nezavisnosti i suverenosti krčme se

A SADA?
Slobodana Miloševića odavno nema – ni na vlasti, ni među živima. Ubio ga je Hag, protiv čijih laži je smelo i odgovorno svedočio. Pa ipak, razaranje Srbije i Srpstva se nastavilo, i to još žešće. Uprkos Rezoluciji 1244, koja je bila, makar na papiru, priznanje suverenosti i teritorijalne celovitosti Srbije na Kosmetu, naši SAD-EU „prijatelji“ priznali su „nezavisnost“ šiptarskoj secesionističkoj tvorevini, a sada bacaju ugarak u Rašku oblast. Naša EU budućnost zamenjena je vizijom Balkana i Srbije, kojom će gospodariti omiljeni NATO saveznik, Turska. Pod pritiskom Zapada nalazi se i Vojvodina, koja svakog časa može krenuti putem Kosova i Metohije.
No, to ne bi bilo toliko strašno (navikli smo!) da našim vašingtonsko-briselskim „saveznicima“ svesrdno ne pomaže kriptokvinslinška vlada u Beogradu, skrpljena od „patriota“ iz koalicije „Za evropsku Tursku“ (pardon: „Srbiju“!) Ta vlast je neposredno odgovorna za neuspeh diplomatske akcije u odbrani Kosmeta (jer su sve vreme pričali priču za maloumne, zvanu „I Kosovo i EU“), i za faktički zaboravljene najsvetije srpske zemlje. Ali, ta vlast je neposredno odgovorna i za politički požar u Raškoj oblasti, jer je s tamošnjim političarima sklapala svaki mogući „deal“, samo da bi dobila koji birački glas više. Ta vlast je odgovorna i za Vojvodinu, jer je donela statut ove pokrajine koji je uvod u njeno otcepljenje od Srbije.
Da i ne govorimo o prestupima sadašnje vlasti u oblastima kršenja pravila demokratskog poretka (do njega je vrhu SPC toliko bilo stalo za vreme Slobodana Miloševića). Ova vlast je odgovorna za donošenje zakona o totalitarnoj kontroli nad našim elektronskim komunikacijama, za čipovanje svih ličnih dokumenata i video – nadzor koji Srbiju pretvara u konc-logor, itd. Da je to svojevremeno uradio Milošević, bio bi stostruko anatemisan, baš iz vrha SPC!
A tek da mu je na pamet palo da traži zabranu upotrebe pojedinih reči (kao naš poverenik za ljudska prava!) A tek da je doneo zakon o favorizaciji sodomije i stao na čelo gej-parade! A tek da je do temelja razorio školstvo pod vidom reforme i „bolonjizacije“! Svojevremeno je predsednik Srbije optuživan i za „belu kugu“ (govorilo se: narod je u bedi, ne može da se rađa, mladi beže u inostranstvo!) a šta je sada, u „najboljem“ od svih režima, kad deset godina posle 5. oktobra, svake godine u Srbiji umre 30 hiljada ljudi više nego što ih se rodi? Da i za to nije kriv Milošević?
Usred ovog poloma, vrh SPC ćuti, kao da se ništa ne dešava. Ili se oglašava bledo i neuverljivo. Za vreme Miloševića, vikalo se na sav glas. Bilo je kletvi i anatema. A sad, povodom gej-parade, izvesno lice iz Patrijaršije se, pred novinarima, pozvalo na saopštenje jednog jedinog člana Sinoda SPC, koji je, 18. septembra 2009, usprotivivši se (oštro!) svakom nasilju na ulicama Beograda, izjavio da se SPC i ostale tradicionalne crkve i verske zajednice „protive pravu na javno izražavanje seksualne orjentacije ili bilo koje druge lične sklonosti, pogotovu ukoliko ono vređa pravo građana na privatnost i porodični život, njihova verska uverenja i neprikosnovenost dostojanstva ličnosti“. I to je sve!
Mada Crkva ima pravo da iz zajednice pravoslavnih isključi one političare koji krše zakon Božji i zapovesti Evanđelja (što je učinjeno pre Drugog svetskog rata, kad su kažnjeni srpski poslanici koji su u Skupštini glasali za Konkordat s Vatikanom), jedino što je primus inter pares učinio bilo je odbijanje da se sastane s gej-aktivistima u julu 2010. A narod očekuje jasan i glasan stav Majke Crkve, čija je uprava tako lepo umela da preporučuje za koga da se glasa u jesen 2000. godine.
Hajde da gej-paradu ostavimo po strani (mada se ostale pomesne crkve oštro i jasno izražavaju o sličnim manifestacijama u svojim zemljama). Ali, Kosovo! Ko se neće setiti jedne, skoro groteskne, letošnje odluke vrha SPC, da se moleban za Kosmet i pravdu Božju i ljudsku služi posle odluke Međunarodnog suda „pravde“ o pravu na secesiju kosmetskih Šiptara! A sad, kad se videlo da Vlastodržac & comp. sramno, u poslednji čas, brukajući nas pred Bogom i slobodoljubivim svetom menjaju rezoluciju o Lazarevoj zemlji pred Skupštinom UN, gde je sad Crkva da digne glas, i kaže da „ničije pogodbe sa nosiocima vlasti u Srbiji, koja nema mandat da istupa u ime čitavog srpstva /…/ ne obavezuju srpski narod kao celinu, bez njegove saglasnosti i bez blagoslova njegove Matere, Pravoslavne srpske crkve“, kao što je bilo rečeno 1992. godine? Nema nikog. Muk svuda. Oni koji su pozivali Miloševića na štošta, od povlačenja s vlasti do samoubistva, sad su zauzeti ućutkivanjem vladike Artemija i njegovog monaštva, valjda zato što je Artemije godinama govorio da srboupropastiteljska vlast u Beogradu trguje Kosmetom.
Ćuti se, a požar se prenosi na Rašku oblast, u koji je stolovao Nemanja i gde se rodio Sv. Sava. A Skupština zajednice srpskih opština na Kosovu i Metohiji vapije, u ime svih nas, Srpskoj crkvi:
„Posebno se obraćamo našoj Srpskoj pravoslavnoj crkvi da javno i izričito odbaci ideju o eksteritorijalnosti manastira, crkava i ostalog duhovnog nasleđa srpskog naroda, Srbije i SPC na Kosovu i Metohiji. Prihvatanje te ideje značilo bi pristajanje uz nasilne i nelegalne akte u pravcu nezavisnog Kosova, jer je svima jasno da bi istorijsko i duhovno nasleđe Srba u Pokrajini moglo da bude eksteritorijalno samo u odnosu na nezavisno Kosovo.“
A vrh SPC ćuti, dok njen pravojerarh, u Beču, sredinom septembra 2010, obećava skoro ujedinjenje s rimokatolicima (a ko zna, možda i zajedničke „blagdane“, poput, Hrvatima omiljenog, praznika „Stepinčevo“).
Gde su sad da nenarodnu vlast NATO zombija, koja nas vodi pod čizmu Istambula, uporedi s vlašću osmanlija, kao što su to činili s vlašću Slobodana Miloševića?

Oni koji su pozivali Miloševića na štošta, od povlačenja s vlasti do samoubistva, sad su zauzeti ućutkivanjem vladike Artemija i njegovog monaštva, valjda zato što je Artemije godinama govorio da srboupropastiteljska vlast u Beogradu trguje Kosmetom

O DOSLEDNOSTI, JOŠ JEDNOM
Kao što smo na početku članka rekli, doslednost je retka i dragocena osobina – i pojedinaca, i institucija. Zato se ovaj tekst nije bavio političkom analizom ispravnosti ili pogrešnosti stava vrha SPC prema periodu u kome je na vlasti u Srbiji bio Slobodan Milošević, nego nastojanjem da se postavi pitanje doslednosti tog istog vrha SPC. Naime, ako se devedesetih godina 20. veka tvrdilo da Milošević ne ume da zastupa naše nacionalne interese, i ako se stalno tražilo da dotični ode s vlasti da bi došli drugi i sposobniji, šta je sada, kada je ta, „druga i sposobnija“ vlast na čelu Srbije, i kad Srbija propada munjevitom brzinom, jer vladajuća koalicija krčmi ostatke ostataka naše nezavisnosti i suverenosti? I ne samo to – vlasti Slobodana Miloševića ni u snu na pamet nije padalo da do kraja razara hrišćanski moral srpskog naroda, i organizuje sodomitske skupove, proglašavajući to najnovijim uspehom civilizacije! Zašto sad Crkva ćuti? Ako su pojedinci iz njenih vrhova pozivali Miloševića na samoubistvo, zašto Tadića ne zovu na pokajanje?
A možda je odgovor tragično jednostavan. Kao što je episkopat SPC za vreme Titove diktature bio izgnan u mišju rupu i dobijao packe za svaku, pa i najblažu, slobodnu reč, tako je i sada, u doba drugosrbijanskih vlastodržaca opasno govoriti slobodno i rodoljubivo (za šta, za vreme Miloševića, u Crkvi nikom nije falila dlaka s glave!)
Ako je to zaista tako, onda se rastanimo i sa poslednjom iluzijom o poslednjoj nepokorenoj nacionalnoj instituciji. Ali, u Boga se uzdamo da nije. I zato u ovom tekstu nije bilo prozivanja po imenu, jer potpisniku ovih redova ne pada na pamet da svoju Crkvu ruži i njenim starešinama soli pamet. On se samo nada da će Crkva smoći snage da bude dosledna, i da, posle svih iluzija, izdajnicima kaže „dosta!“, ma koliko to koštalo. Umeće to da ceni narod Svetog kneza, koji je znao da je „zemaljsko za malena carstvo, / a nebesko uvek i doveka!“

19 komentara

  1. U vezi Slobodana Miloševića.. Uvijek sam se pitao kako je u Srbiji nastala ova masovna histerija protiv njega koja i danas traje. Hvala autoru za ovaj pregled bliže istorije jer mi je to sad malo jasnije.
    Zanimljivo je da narod ovdje u RS Slobodana smatra za patriotu i ima veliko poštovanje prema njemu, a u Srbiji ga smatraju za izdajnika itd. A npr Radovana ovdje smatraju za pseudo-patriotu i kriminalca, a u Srbiji nose njegove slike na majicama, itd. Još 1993 godine u septembru su Banjalučani izveli neku vrstu revolucije protiv Radovana i njegove ekipe ali se odustalo da se ne ugrozi opstanak zemlje..Odmah nakon rata, 1997 godine su u BL bili masovni protesti na kojima su spaljivane slike Radovana, a njegovi partijski drugovi su bježali sa ulice pod kišom kamenica, itd.. U Srbiji ljudi nemaju pojma o tome.. Stavljaju Karadžića i generala Mladića u isti koš, što je smiješno jer se radi o potpuno suprotstavljenim ljudima.. Mladić je trpio Karadžića zbog rata, a 1996 i 1997 da mu je dopao šaka ubio bi ga kao zeca..

    Posebna tema je shvatanje pobožnosti u RS naspram Srbije. U RS je narod uglavnom istinski i domaćinski pobožan, ljudi su vrijedni i mole se Bogu. Popovi i vladike nažalost nisu vođe i inspiracija te pobožnosti nego najčešće statisti ili prosto teret, i narod to zna i ne skriva, ali pritom ne odstupaju od Boga. U Srbiji narod je uglavnom bezbožan a oni koji su pobožni najčešće imaju neki fanatični sektaški duh, nekakvo insistiranje na autoritetima sveštenika i vladika čak i kad su javno nedostojni. To nije realna domaćinska pobožnost nego jalovo praznovjerje.

    U vezi zaključka “Ako je to zaista tako, onda se rastanimo i sa poslednjom iluzijom o poslednjoj nepokorenoj nacionalnoj instituciji. Ali, u Boga se uzdamo da nije.”.. Jeste, nema nepokorenih institucija u Srbiji, jer Srbija je pokorena zemlja. Jeste strašno što je zemlja pokorena, ali strašnije je što narod to neće da shvati pa da svoje upovanije konačno prenese sa nacionalnih institucija na Boga. Bog može pomoći jer iako Srbija jeste pokorena ali svijet nije pokoren. Ako Srbiji dođe spasenje, vjerovatno će doći izvana, iz svijeta, a ne iz njenih raspalih nacionalnih institucija.

  2. Žao mi je što autor nije bio jasniji u prvom dijelu članka, pa nisam mogao da shvatim o kojim “jeromonasima, episkopima” govori. Da mu tu nije zadrhtala ruka, rekao bih da je članak za desetku.
    Ne slažem se da bi to značilo da on “ruži svoju crkvu i njenim starešinama soli pamet”. Crkva se ruži kada sakrivate istinu a ne kada govorite istinu. To nije pobožnost nego praznovjerje.
    Pošto govorimo na temu doslijednosti, evo budite doslijedni onda pa primjenite isti princip na državu: nemojte ništa govoriti o državnim starješinama zato što bi to značilo da RUŽITE državu i njenim starješinama solite pamet.

    Ako bi neko ko razumije bio tako ljubazan da mi objasni barem privatno, na adresu [email protected], na koje ljude se ovo odnosi:
    -Još u decembru mesecu 1990, „Pravoslavlje“, novine srpske patrijaršije, objavljuju tekstove jednog jeromonaha (kasnije episkopa) i jednog đakona..
    -Povodom demonstracija opozicije 9. marta 1991, opet se čuje kritički glas jeromonaha (a kasnije episkopa)
    -U martu 1992, jedan episkop na Studiju B tvrdi da je Miloševićeva vlast kao i Brozova
    -1996/1997, kada jedan vladika sa studentima duva u pištaljku i probija policijski kordon (kasnije će taj vladika krstiti Čedomira Jovanovića
    -Te, 1997, jedan episkop, na Crkveno-narodnom saboru u Prištini, od Slobodana Miloševića skoro da zahteva samoubistvo

    Za ovoga ne treba objašnjenje.. Jasno je ko je veliki autoritet za grčki jezik i cigansku retoriku..
    Jedan episkop i teolog je, prevodeći starozavetne knjige, istima davao političke komentare, tvrdeći da su Bil Klinton i Slobodan Milošević lice i naličje jedne iste medalje, i poredeći sa biblijskim arhetipovima zla.

  3. Svakim danom, satom se potvrđuje daje Milošević(inače sin sveštenika, sigurno je bolje znao Bibliju nego razni Draškovići,Đinđići,Tadići…) bio vrliki državnik, ujedinitelj, uprkos teškim vremenima i kritikama na njegov račun.
    Deo crkve je bio i ostao nedosledan, na našu žalost . I Crkva bi više trebala da počisti svoje redove , kriminalne, pederske, masonske,papsko-poslušničke, antipravoslavne krugove, …neki su preterano sujetni, i ponašaju se kao nepogrešivi papa.
    Danas , više nego ikada naša crkva kao da ćuti,ponaša se konformistički,kao da se odriče Kosova i Metohije.
    Izgleda da je jedan od razloga za smenu Artemija(koji nije bezgrešan, bez sujete…), omekšavanje situacije u vezi SVETOG Kosova i Metohije, ali i Artemije je kao iz inata, pripomogao da dobar deo monaštva napusti pravoslavne manastire na Kosovu i Metohiji,Crnoj reci(koja je u centralnoj Srbiji), napravio veliku grešku, ostaviti manastire prazne, šiptarima na tanjir…. I nisam za pisanje pisama,zahteva svaki dan,trvenje, slabljenje crkve od bilo koga.
    Nadam se da će se pojedinci trgnuti ,ispraviti, uozbiljiti i nastaviti stopama Pravoslavlja ,Svetosavlja, pridržavajući se Kosovskog zaveta .
    Daće Bog da se svi mi urazumimo,ispravimo, oprostimo grehe jedni drugima i složno,kao naši preci branimo Otadžbinu!!!

    p.s. Istine radi i Artemije je oko 2000 godine najpogrdnijim imenima nazivao Miloševića i skoro hvalio NATO, pa kad je video….I druge vladike su ranije imali oštru retoriku, Atanasije,Amfilohije,…pa kad su videli šta se sad dešava i nisu toliko oštri u kritici, čini mi se. Umalo da nisu raščinili episkopa Filareta , koji je branio srbstvo koliko je mogao, optužujući ga za podržku Miloševiću(koji je usput stvorio R.Srpsku, ujedinio Ustavom Srbiju).

    Vladimire, izgleda da je i vama zadrhtala ruka, ne rekoste , koji je to vladika sa ciganksom retorikom, pa drugi episkop…..

  4. Na svakom mestu može da se pogreši,a može i da se sve to
    popravi.Sad je vreme da se i u crkvi odvoji žito od kukolja.
    Nije u pitanju samo razgovor,već i insistiranje da se zapadni
    “prijatelji” svojski pokaju i da prestanu da nam čine dosta
    zla koje su činili vekovima.To naš kler neče “smeti” ni da
    pomisli,a kamoli da insistira na duhovnom proćišćenju odnosa.
    Naša crkva je pod upravom obaveštajne službe Engleske,a ne
    “svetog duha”.Ove i ovakve duhovne zajednice služe za zavođenje
    masa i za bogaćenje vodećih ljudi u crkvi.Oni su po pravilu u
    zajednici sa državnim činovnicima na vlasti,i upravljaju narodom
    posredno.Narod je sa svih strana “manipulisan” i skrenut sa svog
    ličnog puta samospoznaje.Time su vlastodršci postigli svoj cilj.

  5. Mislio sam da je očigledno.. Bivši episkop Atanasije je “veliki autoritet za grčki jezik i cigansku retoriku”. Čovjek kome je u SPC povjereno da prevodi svete knjige jer je navodno svjetski priznat teolog. Ustvari je personifikacija lošeg stanja u srpskoj crkvi i dokaz da to stanje nije počelo nedavno nego traje decenijama..

  6. Olivera Petrović

    Ono što je karakteristično za sadašnju diktaturu u Srbiji jeste da sa režimom sarađuje sam vrh Srpske Pravoslavne Crkve. Bez takve saradnje, predavanje Kosova Šiptarima bez ikakve borbe ne bi bilo moguće. Teško je pronaći sličan primer moralnog sunovrata crkvenih vlasti u ranijim periodima istorije, uključujući i komunizam. (Uzgred za autora, “prozivanje po imenu” je upravo ono što je potrebno u svakom činjeničkom osvrtu na prilike koje su od značaja za istoriju i budućnost jednog naroda.)

  7. Kazu nasi episkopi da u srpstvo nije obicaj da se slavi rodjenda nego od skora da mi pravoslavni srbi slavim rodjenje Isusa Hristosa i dalje kazu da je kult licnosti grijeh sto je u potpunosti tacno sa stanovista dogmata.U stvrnom zivotu desavaju se potpuno druge stavri sjetimo se samo one trke dva mjeseca kroz Jugoslaviju koja se na kraju zavrsavala 25 maja na JNA stadionu.Manje vise narod slavi rodjendane vise nego ikada godisnjice ove ili one braka ili necega drugog sve nam je u slavlju i jubileima a drzava pomalo ali sigurno nestaje.Posebno u ovom tekstu je vrlo vazan odnos prema predsjedniku Milosevicu koji nije imao sluha za duhovnost svojega roda ali da nije bio za spas drzave niko mu ne moze prigovoriti pogotovo danas gdje se mnoge stvari bolje vide u stavri jasne su kako nas narod kaze kao suza.
    Prvi koji je javno napao Milosevica je bio sada vec umirovljeni episkop Atanasije Jevtic ako se dobro sjecam rekao je ostali smo bez Karadjordja pa smo prezivjeli pa mozemo i bez tebe.Mozda je to tada moglo da stoi narocito ako ljudi iz Crkve nijesu znali mnogo toga sto je znao predsjednik MILOSEVIC,medjutim danas Crkva i rukama i nogama podrzava vlast koja vodi zemlju ka propasti i nekakvom ekumenizmu za koje i sami ioni koji u tome ucestvuju neznaju sta je u stvari to i sve mi lici po nacinu kao se ti skupovi vode na crveni barjak iz Kragujevca nekada.Na jednom kako kazu portalu procitao sam kako je Boris Tadic svaki dan bio uz krevet Patrijarha Pavla i kada je Patrijarh preminuo doslovno je rekao “sta cu ja sada sam”,recimo da je ovo istina dali ide to da se odmah iza smrti Patrijarha objelodani slucajno ili je to namjerno prosudite sami.Isto tako slusao sam da pojedin episkopi hvale crkvu Svetog Petra u Rim kao jednu nedostiznu ljepotu i slikarstvo u njoj ,ja licno nijesm bio tamo ali zahvaljujuci internetu dosta toga se moze vidjeti da su slikari bili majstori sigurno da jesu da su slike dobro uradjenje i to stoi ali da se Episkopi odusevljasvaju grckoj mitologiji i poirnografiji malo je cudno.
    Dali nasi u vrhu Crkve misle da ce im Papa Rimski spasiti Kosovo i Metohiju a nasi sada Svet ljudi Justin Popovic i Nikolaj VeLimirovic su za njih rekli “postoje tri pada u istoriji ljudske civilizacije jedan je Adamov drugi Judin a treci je Papin” sada me zivo interesuje ko je taj iz Srpske Pravoslavne Crkve koji ce pozdraviti Pau Rimskoga a ne uvrijediti Svetog Justina Popovica Nikolu Velimirovica a narocito Svetoga Savu i na kraju samoga Boga, kako ce to izgledati, a od skora su ga kanonizovali i sad rade sve protivu njegovog ucenja kada su govorili istinu onog dana kada su Justina Popovica proglasili Svetim ili onog dana kada ga popljuju ako Papa Rimski dodje u Srbiju.Sve mi se cini da kult licnosti kod nas nije iskorijenjen a ni u samoj Crkvi a to nije nimalo dobro nama treba vjera radi nas samih zato nam treba Svetosavska Crkva i svestenstvo sa Patrijarhom na celo koji u oltaru i na Svetoj liturgiju uspostavlja vezu sa duhom svetim i na rkaju sa samim Bogom to je ucenje pravoslavno ,kako ce izgledati ta liturgija na kojoj prisustvuje predstavnik Boga na zemlji Papa rimski ne treba nam oltar ne trebaju nam molitve on Papa je tu znaci mi smo spaseni jer je on predstavnik Boga na zemlji ,dali ste vi uopste svjesni cega ste se uhvatili ne idu zajedno Gospodo Srpski Episkopi Vladike i Patrijarh na celo sviju Vas, BOG i mamon u jednoj licnosti nit je bilo niti moze biti.

  8. Dok se god ne dogodi srpski preporod u vidu povećanja nataliteta Srbija će gubiti deo po deo no leka ima.

    Ovaj post širite po svim srpskim forumima i šaljite meilom prijateljima rođacima i poznanicima.
    Srpski narod mora naučiti lekciju od šiftara “ čije su ovce onoga je i livada “ niskim natalitetom jedincima i sa dvoje dece gubimo teritoriju za teritorijom i to će se nastaviti. U Hrvatskoj delom zbog proterivanja ali puno većim delom zbog izumiranja izgubljen je srpski teritorij i ljudstvo. Nekada su Srbi bili 30 % hrvatske. To piše u hrvatskim novinama Gospodarski list a danas ? Samo hrpa nemoćnih bakica i dekica bez potomstva. Kosovo smo isto tako izgubili kao i Makedoniju. U Crnoj Gori Srbi prizovite se pameti i svaki par minimalno petero dece i nedajte se. Republika Srpska će kao i Kosovo i Hrvatska biti izgubljena baš zbog velike površine a premalog broja srba. BH federacija na istoj površini godišnje ima oko 25.000 beba a Srpska od 10.000 do 11.000 i sve je jasno da bi zadržali taj teritorij moramo imati minimalno beba kao i druga polovica države. U Vojvodini isto tako Srbi treba da puno više rađaju jer samo ako brojčano ojačaju mogu spriječiti secesiju. Znači ako si rodoljub, srbin, srpkinja prihvatite se ljubavi i pobjedimo neprijatelje njihovim oružjem visokim NATALTETOM.

  9. Pozdrav iz BL

    Odgovor jeste tragično jednostavan. I crkveni oci su narod i iz naroda.A šta naš današnji narod najviše želi?Pa da budu “bizmismeni”-eto tragičnog odgovora.Doduše,crkva je oduvijek poučavala: Boga moli,cara slušaj! Dakle,srušite cara Borisa Nejakog i dovedite jakog pa će i episkopi promjeniti pjesmu.

  10. Goran Jevtović

    Za ovakav tekst se u nas Srba kaže jednostavno BRAVO MAJSTORE !
    Gospodine Dimitrijeviću, kome nije jasno, iz Vas odavno progovara sami Duh Sveti!
    Hvala za sva Vaša pisanija od kojih, verujte, suze iz očiju same izlaze!
    Svako dobro i neka Vas Gopspod Isus Hristos čuva.

  11. Kome sada u Pečatu da verujemo?
    Gospodine Dimitrijeviću,
    ovako pišete Vi:

    “No, od 2005. godine, snažan stav Crkve kao da popušta. To se videlo prvo u primoravanju episkopa Artemija da povuče tužbu protiv NATO zemalja čije su KFOR trupe bile odgovorne za nesprečavanje pogroma na Kosovu 17. marta 2004. Nastavljeni pritisci na vladiku Artemija doveli su do uklanjanja istog sa uprave Eparhije raško-prizrenske, februara 2010, što se poklopilo sa nastojanjem vlasti u Beogradu da se Kosmeta oslobode i predaju ga NATO-u i Šiptarima, uz glumatanje patriotizma (briselski novogovor sa šajkačicom).
    NATO gaulajter Piter Fejt zbog svega je hvalio vrh SPC, opredeljen za „umereniji pristup“, na šta je SA Sinod SPC odgovorio nemuštim saopštenjem u kome se Fejtovi saradnici optužuju za neadekvatan prevod njegove pohvalne rečenice.”

    “Oni koji su pozivali Miloševića na štošta, od povlačenja s vlasti do samoubistva, sad su zauzeti ućutkivanjem vladike Artemija i njegovog monaštva, valjda zato što je Artemije godinama govorio da srboupropastiteljska vlast u Beogradu trguje Kosmetom.”

    a ovako Vaš kolega iz Pečata Ratko Dmitrović:

    “16. 06. 2010. 00:00h | Piše: Ratko Dmitrović
    KOMENTAR: Artemije preči od boga
    Nakon smrti patrijarha Pavla jedan potpuno anoniman građanin Srbije rekao je, ispostavlja se proročki, sledeću rečenicu: “Srpska crkva sada ulazi u velike probleme i neka joj je bog u pomoći.” Baš to se događa, još od onih dana kada se birao novi patrijarh, a poslednje što trese instituciju u koju Srbi, bez obzira na sve, imaju najviše poverenja, u vezi je sa vladikom Artemijem.
    Čitaoci “Vesti” znaju o čemu se radi; Sveti sinod Srpske pravoslavne crkve oduzeo je Artemiju eparhiju raško-prizrensku i naložio mu da napusti Kosovo i Metohiju. Juče smo pisali da monasi iz brojnih manastira SPC razbacanih širom Kosova napuštaju svoja staništa, ogorčeni zbog odluke Sinoda.
    Ko je ovde u pravu? Čiji je greh veći? Može li jedna ljudska odluka da bude iznad reči božje, ma šta god to značilo?
    Niko od živih episkopa i sveštenih lica Srpske pravoslavne crkve nije svetac, mada bi neki hteli da ih Srbi baš takvima doživljavaju i da se, u skladu sa tim, prema njima ophode.
    Srbi se i na ovom slučaju dele na one koji brane Artemija, bez rezerve i sa mnogo strasti, i na one koji ovog vladiku vide kao zaštitnika grupe kriminalaca u delu srpske crkve na Kosovu i Metohiji.
    Prvi kažu da je sve ovo urađeno sa ciljem da se Kosovo i Metohija i u duhovnom smislu preda Šiptarima jer je, kažu oni, Artemije bio poslednja brana odbrane Kosova i jedini u vrhu SPC koji se zalagao na liniji “Kosovo je Srbija”.
    Uz to, podsećaju, Artemije nije hteo da dočeka potpredsednika SAD Bajdena kada je ono dolazio u Gračanicu, niti je dao blagoslov za tu posetu, kao što svojevremeno nije blagoslovio dolazak predsednika Srbije Borisa Tadića na Kosovo.
    Da li je ovo tačno? Oko blagoslova za Bajdena i Tadića verovatno jeste, ali svakako nije tačno da je samo Artemije branio i brani Kosovo. Takva tvrdnja naprosto vređa zdrav razum i ne može da bude predmet rasprave. Ako je Artemije poslednja odbrana Kosova, onda od tog posla nema ništa.
    U tom smislu zabrinjavajuće je i sa stanovišta SPC vrlo opasno ponašanje gorespomenutih monaha. Oni su, eto, ljuti zbog smene vladike, pa se pakuju i odlaze sa Kosova.
    Ako se ne varam, a ne varam se, ulasku u monaški red Srpske pravoslavne crkve predstoji period podvižništva, mnogo teških iskušenja koje se okončavaju davanjem zaveta bogu. Taj zavet podrazumeva apsolutnu veru, apsolutnu poslušnost, skromnost (čak siromaštvo) i služenje crkvi i narodu po cenu sopstvenog života. Uostalom, činom monašenja čovek svoj život predaje bogu.
    Samo ponašanje po ovim kanonima očuvalo je Srpsku pravoslavnu crkvu kao instituciju i njeno pristustvo na Kosovu i Metohiji, uprkos 500 godina turske okupacije i zuluma.
    Kakvi su to monasi, sveštenici, duhovnici… kako god hoćete, koji zbog jedne ljudske odluke, bila ona ispravna ili pogrešna, svejedno je, napuštaju svetinje čije se trajanje meri vekovima? I šta će biti sa tim manastirima po njihovom odlasku? Hoće li ih preuzeti Šiptari i na taj način pribaviti krunski “dokaz” da su crkve i manastiri SPC na Kosovu ustvari “kulturno nasleđe albanskog naroda”.
    Trpljenje i molitva stubovi su svešteničkog života u Srpskoj pravoslavnoj crkvi. Tako je uvek bilo, a ako više nije onda je to potvrda da se i u ovu poslednju srpsku instituciju od ugleda uvukao onaj sa rogovima i repom i pridobio mnoge kojima su, nažalost, “mercedesi”, rezidencije sa liftovima do prvog sprata i đakuzi kade važnije od zavete onome koji sve vidi i na kraju za sve ispostavlja račun.
    izvor: Frankfurtske VESTI, 16.06.2010 ”
    Dogovorite se prvo između sebe, očigledno je da imate potpuno oprečne stavove’!?
    Kome onda da verujem?

  12. Antifasista

    Pa to vam je. Umesto da se Crkva brine za nase besmrtne duse (sto je Njen zadatak), mi smo dozvolili da popovi kroje politiku, da narod podgrevaju i hlade za ratove i trpljenja, vec prema interesima. Ljudi, nije sekularizam izmisljen badava, postoji GOMILA razloga zbog kojih Crkva i drzava MORAJU da budu odvojene. Korist je tako opsta, a od petljanja crkve u politiku i drzave u crkvu, ne desi se nista dobro.

    Ignorancija/ostrakovanje vere od strane drusva nije dobra, i to smo uvideli tokom SFRJ. Ali ni “inergija” ove vrste ne valja, ocas posla se probudite i Iranu ili Frankovoj Spaniji

  13. Antifasista

    ‘sinergija”, izvinjenje na slovnoj gresci

  14. Doslednost. Vrlo teška i odgovorna reč, koju koristimo kao deo nečijeg karektera ili deo vrline, ako mogu tako reći. Čini mi se da je srpska doslednos na probi bila unazad, već nekoliko decenija. U ovom slučaju i ceo vek. Naj dosledniji smo bili u vlasti, gde smo uvek hteli da se istaknemo kao neprkosnoveni vladari koji su iza sebe hteli da ostave veličinu svoje vladavine od ujedinjenja pa do razjedinjenja srpskog naroda koji je uvek radi svoje egoističke vladavine, na razno razne načine koristijo srpski narod kao katalizator svoje vladarske moći. Zato me čudi da se crkva u poslednjih tri decenije, nije držala dosledno svojih crkvenih zakona i pravila. Izgleda da se mali broj popova držo crkvenih pravila, čim su neki popovi počeli da se mešaju u politiku, ko da su počeli slediti rimokatolički način delovanja, mešanjem u politiku. Kažu da je politika prevrtljiva, verovatno. Tu prevrtljivost je učinijo sam čovek, sa svojom nedoslednošću u poslu koji obavlja. Ajde što političar mora da pliva kroz razno razne situacije, i ako, i u politici moraš biti dosledan svojoj državi i narodu. Međutim u poslednjoj deceniji se dosledno ruši Srpsdka država. Ma koliko neko osuđivo Miloševića i njegovu politiku, imo je grešaka, stičem utisak da mu niko i nije puno pomogo. Već je sam morao da rešava politička pitanja, i to pod velikim pritiscima. Gde je crkva morala da nađe načina da smiri političke strasti i bez direktnog učešća i pristrasnosti ka opoziciji koja je već bila pripremljena još osamdesetih godina da se uruši jedna država, samo radi uništenja jednog naroda sa ovih prostora. Nemogu se otrgnuti utisku da je crkva svoju podršku kapitalizovala na neki način od DOS-a, ili njeni pojedinci. Jetr sumljam da bi demokrate sa Džinđićem na čelu došli na vlast, koji je bijo trojanski konj za rušenje Srbije. Jer bez podrške spolja, koja je bila očita, on nebi došo na vlast, kao i iz Srbije. Stoga postavljam sebi i drugima pitanje, kad ćemo biti dosledni sebi i drugima u opštem interesu?? Sigurno bi nam bilo puno bolje svima nama, da smo dosledni u svakom poslu kojim se bavimo, ko što smo dosledni sebi i svojoj porodici. Na kraju i država je jedna velika porodica, sa svim svojim dobrim i lošim osobinama koje treba ispraviti, za dobrobit svih nas. Dali ćemo se ikad pogledati u ogledalo ? Sagledavajući sve mane koje treba ispraviti, valda je došlo vreme da se opametimo već jednom !?!

  15. Iako ima stvari kod kojih bi se složio sa npr. Vladimirom, oko satanizacije S. Miloševića, ne bi se baš složio oko podrške u korist istog u odnosu na dr Karadžića. Ali to je manje bitno, kao šta me frapira priča o demonsrtacijama iz 97., kao i o onima koji su ih predvodili. B. Plavšić i Dodik, uz svesrdnu podršku SAD. Kasnije su osakatili RS, oduzeli joj vojsku, carinu,DB…itd., a mislim da onom ko je malo bolje upućen ne treba objašnjavati njihove efekte, a ni biografije dotičnih.
    Ne spadam u one šta vladiku Artemija satraju bezgrešnim, a još malje volim one koji ga progone. Sticajem okolnosti imao sam priliku 94.da upoznam jeromonaha Savu Janjića, brata Dejana sam mu tad poznavao već neko vrijeme. Tada ni u najvećem ludilu nisam mogao da pomislim da je taj čovjek, inače rođen u Trebinju, postdiplomac sa Kembidža, glavni eksponent CIA u SPC na KiM.
    Taj jeromonah je sad desna ruka Teodosiju, a nekad je bio vladiki Artemiju. Ako se vladika Artemije odrekao, a i zatražio oprost od Boga zbog molitvenih doručkova u Vašingtonu u društvu istog, ja mu dajem svu podršku. A meni se ipak čini da jeste.

  16. Citam ovaj tekst i komentare, ali ne razumijem situaciju u kojoj se nalazi SPC. Jedino sto je
    jasno je ,da nas novi Patrijarh salje neke vrlo uznemirujuce znake. Njegove prve izjave su vec izazvale cudjenje. Tek izabran, pozurio se da pozeli ,javno , posjetu Pape, i to prije nego sto je Benedikt imao vremena da rece nesto iole pristojno o Srbima. Drugi udarac je dosao iz Beca kad je Irinej prakticno zakljucio da, ne samo Evropa, nego ni Rimska Crkva ‘nema alternativu’.
    U svemu ovome, sto je najvise cudno da nas Patrijarh ne racuna nista na Ruse i ostale pravoslavce- nego na katolike. Mozda misli da Srbi trba da se pridruze ovom ‘krstaskom’ ratu koji Nato vodi po svijetu? (Sutanovac je to vec blagoslovio). Ovdje ne treba zaboravit historiju. Dali Njegova Svjetlos ne zna da su krstaski ratovi bili katastrofalni za pravoslavce? Sluzili su rimskim papama da sruse Vizantijsko Carstvo pod izgovorom borbe protiv nevjernika.
    Tadic je imao itekako, uticaja u izboru novoga Patrijarha. Trebao mu je pop koji bi blagoslovio njegovu satrapiju. Sad ga ima.

  17. @Radomir Reljić

    Kome da verujete? Vladimir Dimitrijević je poznati višegodišnji pravoslavni publicista sa mnoštvom objavljenih knjiga na temu Pravoslavlja, a Ratko Dmitrović jedan obični novinar koji nikad ništa nije pisao niti objavljivao na temu Pravoslavlja. I šta mislite ko je upućeniji u datu temu onda?

    Ratko kaže:

    “U tom smislu zabrinjavajuće je i sa stanovišta SPC vrlo opasno ponašanje gorespomenutih monaha. Oni su, eto, ljuti zbog smene vladike, pa se pakuju i odlaze sa Kosova.
    Ako se ne varam, a ne varam se, ulasku u monaški red Srpske pravoslavne crkve predstoji period podvižništva, mnogo teških iskušenja koje se okončavaju davanjem zaveta bogu. Taj zavet podrazumeva apsolutnu veru, apsolutnu poslušnost, skromnost (čak siromaštvo) i služenje crkvi i narodu po cenu sopstvenog života.”

    Samo ovaj pasus govori da je Ratko površno upućen u čitavu situaciju. Prvo, monasi nisu otišli, jer su “ljuti zbog smene vladike” što je jedna teška nebuloza, već su otišli zato što im je Sinod zabranio da im v.Artemije i dalje bude duhovni otac, tj. da ne sme više da ih ispoveda i duhovno rukovodi ka Hristu Bogu, već će Sinod da im nametne nekog novog duhovnog oca. A otac je i dalje otac pa čak iako nije više direktor preduzeća. U svakom slučaju to je bio ogroman duhovni udarac na monaštvo, koji nije zabeležen u istoriji Pravoslavlja, da se nekom zabranjuje da sam odluči (a slobodna volja?) kome će poveriti svoju DUŠU na putu ka Hristu. A što se tiče monaških zaveta, Ratko tu malo fantazira, jer monah daje zavete bezbračnosti, siromaštva i poslušnosti svom duhovnom ocu, a ne npr. zavet služenju narodu i sl. nebuloze. Ako ne verujete potražite malo na internetu o monaškim zavetima, pa ćete shvatiti koliki je diletant Ratko Dmitrović.

  18. Petar@-Hvala na pomoći, ali, moje pitanje nije nedoumica. Za njega sam ja imao određene(druge) razloge. Hteo sam smo da pokažem na primeru dva otpuno suprotna stava(ne 2 mišljenja)-jedan koji počiva na znanju i drugi na proizvoljnim i namernim izmišljotinama(Dmitrović). Ja verujem znanju, koje hvala Bogu i sam delimično posedujem, a u potpunosti verujem u stavove g-ina Dimitrijevića. Jer, delimo isto ili slično mišljenje, zasnovano na znanju i činjenicama. Ne na onom-što je babi milo, to joj se i snilo.

  19. hm, hmm dragi Phether..RV, za tebe svi budu bili *diletanti*..hm, hm..zavet su dali i Pahomije, Kacavenda,Racinger,..itd..itd, naravno ne onom *striperu*.. itd, itd..hm, hmm mora de neko turio *fals opijum za narod*..trpaju kazu svasta,secer, misomor,..*lepe olovo na terazije*…??? hm, hmm a sta je to *staramajka snila Phether*..??

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *