Најгори јер је био најбољи

„Прохујало с вихором“

Избацивање чувеног филма „Прохујало с вихором“ из понуде новопокренуте америчке стриминг услуге ХБО-а још један је радикални потез актуелног покушаја либералних активиста да се занемаривањем историје и културне, у овом случају филмске баштине улепша садашњост у којој су коначно сви једнаки, срећни и препуни љубави једни према другима иако је стварност управо супротна

Hа измаку прошле године чувени класик „Прохујало с вихором“ прославио је 80. рођендан. Сада је постао мета расних обрачуна и објекат мржње правоверних бораца за права „обојених“. Заправо филм „Прохујало с вихором“ је преко ноћи постао симбол најгорег америчког расизма. Јер, наводно, баш су тако у овом остварењу својевремено описани црни ликови. Тек ослобођени робови остали су привржени својим дојучерашњим (белим, разуме се) крвницима, израбљивачима, газдама. И пошто је овај филм све до ове године, која се показала преломном у расном обрачуну „обојених“ против у међувремену на кукавичлук издресираних белих Американаца (отприлике их је тако описао легендарни Клинт Иствуд када се недавно бавио овом темом – „генерацијом кукавица“, да баш не преведемо прави епитет, није прикладан за новине), сматран једним од најбољих и најуспешнијих свих времена, награђен са чак десет Оскара, морао је да буде скинут с пиједестала и изопштен из америчке филмске историје. Није једини, наравно. Текуће брисање свега увредљивог по новим расним стандардима „лоше историје“ већ узима трагикомични замах и то не само у Сједињеним Државама.

[restrict]

ФИЛМ ПРЕПУН РАСНИХ ПРЕДРАСУДА Вратимо се на „Прохујало с вихором“. Амерички огранак стриминг сервиса ХБО-а, ХБО макс, заправо видео-клуб на захтев који претплатници посећују путем поменуте интернет-платформе, тек што је основан, крајем маја, стекао је светску активистичку славу управо одлуком да у другом месецу свог пословања из каталога избаци овај филм! Објашњење? „Прохујало с вихором“ је по мишљењу улизичког руководства увек и у свему напредног ХБО-а филм који је као „продукт свог времена“ препун расних предрасуда, а оне су неприхватљиве данас, као што су биле и онда, али су ипак остале у филму. Другим речима, ХБО се прихватио процењивања прихватљивости уметничког дела које је на све начине осамдесет година прихватано широм света као ремек-дело. И као најригиднији цензори из неког истинског тоталитарног режима одлучили су да филм учине недоступним својим претплатницима. Да га заправо пониште. При томе су цинично обећали да ће се у неком тренутку филм вратити у њихову понуду, али уз дискусију о његовом историјском контексту!? Уз паралелно стигматизовање чувених „Дизнијевих“ класика, попут, рецимо, „Дамба“ и то од самог „Дизнија“ (!) због „застарелих културних описа“, те напад на „Тома и Џерија“ јер „садрже расистичке призоре“, као и све више сличних будалаштина које се сада макартијевски (тадашњи лов на црвене вештице сада је само усмерен на беле) извлаче из контекста и осуђују, па и забрањују, сасвим је јасно да прекомбиновање културне па и сваке друге америчке историје (заправо целокупне, како је сада провокативно зову, „беле историје“) тек добија на замаху. Недавно смо писали како су се нови „либерали“ понели према легендарном Џону Вејну кога су прогласили перјаницом расистичке „беле Америке“. „Прохујало с вихором“ је по свом значају и, посебно, успешној дуговечности нови бастион истог тог расизма који је сада предмет лова на вештице и који се као такав мора напасти, осудити и, што да не, заувек забранити. Као да се забранама било када било шта постизало. Још горе, новим насиљем и новим расизмом они покушавају да казне онај претходни, односно да исправе историју тврдећи да је и није било, што је тек апсурд своје врсте. Разуме се да се на овај начин снисходљивим удварањем потомцима некада потлачене расе стичу демагошки поени и ствара привид успостављања модерног у свему исправног и праведног друштва једнаких. А баш се том непостојећом и лажном једнакошћу прикрива сасвим другачија стварност у којој ужива највећи део светске популације, где су баш сви, без обзира на расу, пол, веру и било које друге поделе, робови новог светског поретка који баш зато не поштује било чију историју, чак је прекраја, па и брише.

„Прохујало с вихором“ је, дакле, тренутно на стубу срама. Занимљиво је да је сличну судбину, и то одмах по објављивању 1936. године, али и касније, доживео роман Маргарет Мичел по коме је снимљен овај филм. Та књига је чак забрањивана у Америци, али не због расне неприкладности већ због назора лика који игра Вивијен Ли. Превише слободна женска, покварена, и каприциозна, агресивна и борбена, са за оно време неприхватљивим, па и шокантно либералним ставовима најпре о питању трудноће. Како год, тај роман од преко хиљаду страна стрпан је у тада изузетно технички напредан (техниколор) филм који је био свим његовим ауторима ноћна мора за снимање. „Прохујало с вихором“ је реализован под велом потпуне неизвесности о његовој судбини на тржишту, био је скуп, захтеван, проблематичан (режисер Виктор Флеминг, који је заменио Џорџа Кјукора после три недеље снимања, доживео је нервни слом усред посла, а завршио га је уз помоћ пилула које су га данима држале будним), са глумцима који се нису подносили, буџетом који је небројено пута пробијан, сценарио и сценаристи су непрестано мењани (у једном моменту је на њему радио и чувени писац Ф. Скот Фицџералд), а може да конкурише и за најтеже снимљени филм у историји, као што је у међувремену постао најнаграђиванији, од публике потоњих генерација најомиљенији и најкомерцијалнији. Када се узме у обзир инфлација, „Прохујало с вихором“ је до данас продуценту Дејвиду Селзнику и његовим потомцима донео невероватних седам и по милијарди долара! Без конкуренције је најкомерцијалнији филм свих времена и у домаћој, америчкој, и у светској конкуренцији.

НАПАДИ ИЗ ДРУГЕ ПЕРСПЕКТИВЕ Данас се очигледно све то занемарује, а филм се гледа и „чита“ из сасвим друге перспективе. Иако му током протеклих деценија никада нису мањкале контроверзе, осуде, критике и политички напади, „Прохујало с вихором“ се тек сада нашао на ветрометини под паљбом либералних политичара и црнопутих активиста у времену модерном када су боје добиле на највећем значају у о том питању пребогатој америчкој историји. А када смо већ код историје, „Прохујало с вихором“ јесте првенствено романтична драма-комедија, али је и историјски филм који се врло озбиљно бавио америчким грађанским ратом и расно контроверзним америчким југом тог времена. Описао је ту историју каква је била, расистичка, брутална и трагична са свим припадајућим ликовима животним и врло реалистичним без обзира на комерцијалну холивудизацију од стране аутора. Историјски контекст није мењан ни због чијих ондашњих ставова и осећања. Приказан је адекватно. Откуд потреба да се сада напада, па и брише, тешко је објашњиво. Тим пре што је његова историјска реалистичност и те како значајна у, ако ништа друго, разумевању периода америчке историје који је поставио темељ не само свим расним тензијама у тој земљи већ и њеној комплетној историји. Брисањем једног филма или његовим негирањем ништа се од те историје неће избрисати, а још мање се било шта изменити како би се данас „праведније“ живело у прокључалом лонцу етничких разлика Америке.     

[/restrict]

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *