Почетна / Друштво / Muamer Zukorlić: ekstremista ili budući evropski muftija?

Muamer Zukorlić: ekstremista ili budući evropski muftija?

Piše Branko Radun

Aspiracije mladog muftije veće su od namere da bude regionalni verski vođa. Na ovim prostorima do sada nije postojao primer verskog vođe koji je imao tako otvorenu političku ambiciju kao Muamer Zukorlić

Izbori za Nacionalni savet Bošnjaka na kojima je pobedio ispred Bošnjačke kulturne zajednice muftija Muamer Zukorlić izazvali su pometnju u Raškoj, a zbog nekih izjava kontraverznog muftije i uznemirenje javnosti čitave Srbije. Rezultat izbora je da su oni koje je beogradski režim podržavao (naročito Rasim Ljajić) izgubili pred ambicioznim i agresivnim muftijom. Poruka mladog muftije vladi Srbije je da će od sada morati više njega uvažavati no do sada tetošene muslimanske političare koji imaju učešće u vlasti na republičkom nivou. Naravno, to ne znači da će muftija kao verski vođa osnovati svoju stranku ali će biti politički faktor sa kojim se mora računati u narednom periodu.

IZVAN ISLAMSKE TRADICIJE
Ono što je uznemirilo javnost jesu Zukorlićeve agresivne izjave u kojima se konfrontira kako sa drugim vođama muslimana u Raškoj, tako i sa vladom i državom Srbijom. Naime, on je rekao kako je pobedio ne samo „domaće izdajnike“ iz redova muslimanske zajednice već i institucije države Srbije koje su ih podržavale do sada. Oštrom retorikom, u kojoj naglašava da se u Srbiji ne oseća  dobro (a to je samo korak do toga da ne priznaje autoritet srpske države na tom prostoru), Zukorlić želi da se nametne među muslimanima kao jedini koji iskreno štiti njihove interese, ali i kao relevantan pregovarač vlastima u Beogradu.
Čini se da su aspiracije mladog verskog vođe veće od namere da bude regionalni verski vođa. Na ovim prostorima do sada nije postojao primer verskog vođe koji je imao tako otvorenu političku ambiciju. Neki verski analitičari porede njegovo ponašanje sa ponašanjem drugih crkvenih vođa, ne razumevajući, međutim, da je u islamskoj tradiciji nesvojstvena oštra podela na svetovno i versko. No, i pored toga nije uobičajeno da neki predstavnik verske zajednice planira da problematizuje ustavni status regije u kojoj živi.
Koji su temelji te i takve ambicije mladog muftije? Pre svega on se nametnuo kao neprikosnoveni verski starešina i uspeo je da dovede pod kontrolu kako muslimanske verske i obrazovne institucije, tako i radikalnije elemente u zajednici (poput vehabija). Ipak, osnovni motor njegove narasle ambicije jeste podrška verskih i sekularnih institucija izvan Srbije. Pre svega govori se o podršci muslimanske zajednice BiH, a i državnih institucija Turske i Zapada. Nisu neuobičajeni komentari na „bošnjačkim“ forumima da se radikalniji muslimani, poput Zukorlića i njemu bliskih ljudi iz Sarajeva, stavljaju u kontekst američke spoljne politike. Slično tome se podrškom vehabijskog pokreta koji jednostrano tumači islamsku tradiciju, a sa kojim se povezuje i muftija Zukorlić, islam radikalizuje i konfrontira sa drugim verskim i etničkim zajednicama. Kada je potrebno neku zemlju ili region destabilizovati, ovakvi ekstremisti su odlično sredstvo.

PODRŠKA ČEDE JOVANOVIĆA
Pored spoljnopolitičke situacije u kojoj za nove ambicije muslimanski vođa ima podršku pre svega u povratku Turske na Balkan uz američki blagoslov, na ruku mu ide i pasivno i fatalističko prihvatanje tih i takvih promena od strane zvaničnog Beograda. Naime, do sada su lokalne vođe bošnjačke ili muslimanske zajednice, i pored svojih ispada i učešća u ratnim devedesetim, bile deo političkog sistema u Srbiji. Do sada je vlast u Srbiji nekako uspevala da pacifikuje autonomističke i separatističke tendencije kod manjina (osim albanske) pridobijajući funkcijama i ustupcima njihove vođe. No, očigledno je da se u ovom trenutku procenjuje da je centralna vlast oslabila u toj meri, a podrška spolja nekima je postala jača i konkretnija, pa se slobodno može otvoreno tražiti „redefinisanje ustavnog“ statusa. A po običaju se od Srbije traži ono što se ne bi moglo tražiti ni od jedne druge evropske države. Mera neumerenosti u zahtevima je mera slabosti države Srbije.
U Raškoj oblasti muslimanska zajednica dominira, na lokalnoj je vlasti i ima kontrolu nad većim brojem institucija, dok se Srbi osećaju kao manjina i tiho odlaze sa tog prostora. Srbi kažu da im je Beograd okrenuo leđa i sa zebnjom gledaju kako se naš predsednik „bratimi“ sa Silajdžićem i predsednikom Turske dok promovišu za Srbe u Republici Srpskoj štetnu Istanbulsku deklaraciju. Isto tako, zabrinjava ih i otvorena podrška Čede Jovanovića muftiji Zukorliću. Zbog čega je predsednik LDP koji istovremeno vodi kampanju protiv vrha crkve, jer se po njemu ona meša u politiku, podržao muftiju koji daje ekstremne izjave – ostaje da se nagađa. Iako će imati problem da objasne svojim biračima kako to da oni kao izrazita sekularna „građanistička“ opcija, podršku daju radikalnom muslimanskom lideru. Sva je prilika da ih je Veliki Brat lepo zamolio da podrže muftiju, bez obzira na deklarativna i programska opredeljenja.

4 коментара

  1. Ovo Vam je isto kao kad u vlastitoj kuci imate postanara tako opasnoga,tako da morate ponoci dok spavate da zakljucavate spavacu sobu da vas nebi na spavanju ubijo. Mozda je dzaba i zakljucavati ako je se taj opasni postanar vec prije nuci uspijo kradom usunjati i zavuci pod krevet i on cuje odozdo kad spovate,kad hrcete i kada treba i kad mu je najpovoljnije i najsigurnije da krene u akciju i da vas (Nas)zadavi na spavanju…




    0



    0
  2. Ako nelaze, da je pobedio *institucije drzave Srbije,*, onda je vreme da neki drug * Ratko Drazevic *.., stvori uslove za snimanje novog filma, radnog naslova..*odza na sluzbenom putu*..a da u kadru bude * i svetovno i versko*..!




    0



    0
  3. Meni je muka od medijskog tretmana, da ne kazem ogavnog podilazenja srpskih medija ovom agresivnom muftiji. Da covek ne poveruje koliki hvalospevi i odbrane njegovih postupaka. Muftija Zuko je ocito od zapada dobio neko zeleno svetlo, to se ovde zna i sad mu se slihtaju od tzv. gradjanskih glasila (DANAS) do politicara. Nije stvar u ovoj sada narucenoj njegovoj ratobornosti, aman ljudi, taj sandzacki ajatolah bacao je onolike fatve, zabranjivao knige iz razloga verske osione zatucanosti, napadao medije poput blica, i sta sve ne…Ima 8 zena, zalaze se za nosenje burki???Alol bre? Dal je moguce da Ceda LDP njega podrzava????




    0



    2

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *