ИЗЛОГ КЊИГЕ

Дејан Медаковић
ПЕСМЕ И ПРИПОВЕТКЕ
Прометеј

Дејан Медаковић је био ходочасник српских светилишта који је посебно марио, речима Драшка Ређепа, за „српски север“, за Подунавље и путописе српских сеоба. Српски север је за Медаковића лирска снага Дунава, рајске реке „јединства Европе“, репозиториј фрушкогорских манастира, уметничка сугестија тешке и тамне историјске судбине грофа Ђорђа Бранковића, повест означена сеобама и миграцијама које допиру до нашег доба, као израз невидљивог проклетства данашњице и недељивог тоталитета времена. Поезија Дејана Медаковића уједињује писмо историчара уметности са филозофијом ерудитног европског песника који размишља у раскошним барокним сликама. Медаковић спада међу реалистичке и изразито ерудитивне приповедаче који су склони естетизацији, фикционализацији, семантизацији и универзализацији личних искустава и доживљаја. У његовом опусу каткада се препознају само обриси, а веома фреквентно и експлицитна аутобиографска наслојавања. Хронотопичност својствена је и кругу прича које тематизују реминисценције из његових „раних јада“, детињства и дечаштва, проведених у Загребу и у Далмацији. Ипак, како је својевремено приметио Драшко Ређеп, „недовољно читане“, али веома карактеристичне и упечатљиве приче Дејана Медаковића, које се сада објављују сабране међу корицама једне књиге, представљају изузетно важну компоненту његовог укупног корпуса, али и уопште леп и поетички препознатљив допринос српском прозном стваралаштву.

Миро Вуксановић
НИКАД ДОСТА ЖИВОТА
Лагуна

Инспиративна књига академика Мира Вуксановића пуна записа, коментара, изрека, кратких прича и есеја, песама у прози, сећања и разних осврта. Штиво које мами на читање и откривање детаља на које аутор скреће посебну пажњу или их осветљава. Истовремено буди у читаоцима жељу и потребу да делове текста подвуку и запамте, а можда и промене неке устаљене животне обрасце који им не доносе ништа добро и због којих само стагнирају. „Како фрагмент постаје господар читаоцу, а књижевности будућност, најбоље се уочава у сусрету са дјелима онога који на српском језику уистину јесте господар фрагмента – Мира Вуксановића. Књига ’Никад доста живота’, сасвим је јасно, рођена је из дозивања. Писци у читању туђих књига, каже Миро Вуксановић, не чине ништа друго осим што иду за ријечима које их дозивају. Ако ријечи ћуте, сматра он, нема ни читања! Рођена из дозивања, и ова књига обезбиједила је сопствену бесмртност – у дозивању.“

Сер Томас Малори
СМРТ АРТУРОВА
Службени гласник

Малоријево дело је развође у самом развоју легенде о краљу Артуру, јер је његово штиво најповезанији, најразумљивији поступак једног јединственог аутора у разради артуровске легенде пре модерног периода. Малори узима и пробира, меша и прерађује, одгонета и додаје делове из својих извора да би испричао причу о Артуру која се одвија од почетка па до самог краја. У средини, његово жариште се удаљује од Артура да би изнело приче о његовим витезовима, у чијим је подухватима краљ неразлучива личност. Он пажљиво преуређује епизоде из својих извора да би испричао причу о Артуру коју он жели да изнесе, и његово је дело то које стоји као монументално и коначно артуровско штиво на енглеском језику, у којем су безбројни потоњи писци тражили своје надахнуће.

Олга Славникова
2017
Архипелаг

На стогодишњицу Октобарске револуције, 2017. године, у Русији почиње нова револуција, у знаку истих идеологија и у идентичним униформама које су коришћене и пре сто година. Између ова два догађаја протекла је читава једна историја са својим малим и великим причама, са успонима и падовима, са свирепим епизодама и часовима смирења у свакодневици, са идеолошком правоверношћу и транзицијском непредвидљивошћу. Активирајући многобројне културне, социјалне и историјске кодове, роман Олге Славникове приповеда, на сугестиван и изнијансиран начин, шта је било после те историје. Заснован на друштвеној реконструкцији и на перманентној гротески и хиперболи, овај роман у луцидности приповедне игре и у далекосежности социјалне критике препознаје своје главне снаге којима нас кроз узбудљиву причу пуну авантура, напетости и преокрета води према озбиљним и најозбиљнијим питањима и сазнањима нашег времена.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *