Лицемерни гости

Србија и Европски парламент

Ни афера у представничком органу Европске уније није спречила европарламентарце да, ненадано гостујући у Београду, потврде и још једном упозоре на оно што су предочили и њихови претходници из Квинте

Само један стари народ може да има изреку за сваку прилику јер стечена мудрост почива на многим прошлим искушењима и искуствима. Тако изрека да „једно зло никада не долази само“ наново потврђује, али и упозорава од кога и од чега се треба клонити или га бар с подозрењем примати ако се већ не може избећи. Тек што нам је на Јовањдан квинтет Колективног запада у Београду представио план који се тиче статуса Косова и Метохије, подупрт наговештеним ултиматумом, кад за Савиндан ето нам и европских парламентараца, ваљда да се не опустимо и не занемаримо оно што су нам њихови претходници испоручили.
Када бисмо поменуту опаску гурнули у други план, официјелна информација би гласила да су, у оквиру сарадње између Народне скупштине Републике Србије и Европског парламента, у посети НС и другим органима власти боравили посланици ЕП Владимир Билчик и Матјаж Немец, који су с председником скупштине Владимиром Орлићем изразили спремност за наставак сарадње у области подршке процесу парламентарног дијалога, јачања капацитета и улоге парламента у процесу европских интеграција, уз заједничко посредовање, како је и наведено у заједничком саопштењу.
Посланици ЕП су истакли да је циљ посете Београду разговор с руководством парламента и представницима посланичких група о подршци дијалогу унутар скупштине. Током састанка размотрено је и на који начин ангажовање Европског парламента може допринети јачању улоге парламента и промовисати европску културу дијалога и остваривања консензуса. „У том смислу, учешће посланичких група је добродошло. Поверење грађана у парламент је од суштинског значаја за решавање изазова у сваком демократском друштву“, поручили су посланици ЕП. Билчик и Немец су се састали и с народним посланицима, а разговарали су и с председником Србије Александром Вучићем.

УПОЗОРЕЊА И ПРЕТЊЕ А шта су незвани гости предочили домаћинима могло се сазнати изван оквира штурог извештаја, боље рећи иза лицемерних фраза и осмеха. Известилац Европског парламента за Србију Владимир Билчик рекао је да унутар ЕУ нема разговора о прекиду преговора са Србијом, али и да неће бити напретка у преговарачком процесу уколико не буде помака у домену владавине права, те у дијалогу Београда и Приштине и усклађивању спољне политике с Бриселом, пре свега у вези са санкцијама Русији. Тако је изјавио за „Глас Америке“. Ваљда да се не опустимо, и он је, попут Квинте, прецизирао да је могуће да стране инвестиције буду угрожене због актуелне позиције Србије.
Дакле, упозорење је везано за три испреплетане ствари – решавање питања Косова, санкције Русији и реформе, тим редом, иако је некада само последња ставка Србију водила до крајњег циља за који се стратешки определила – уласка у Европску унију. Сада је прва ставка најважнија и, како ствари стоје, најхитнија за решавање, па се чини да је бацила у засенак остале две теме. Међутим, из ЕУ стижу поруке подсећања да помно прате све и да ће нас и преостала два захтева сачекати на вратима „круга одабраних“.
А да Брисел и његови изасланици, попут ових парламентараца, желе да имају далеко већи уплив у бројна домаћа питања, могло се сазнати и у нашој штампи која је писала да Билчик у нацрту извештаја Србији замера што није увела санкције Русије због сукоба са Украјином, „смењује“ Александра Вулина са места директора Безбедносно-информативне агенције, „дели“ пету националну фреквенцију за телевизије, осуђује почетак рада медија „РТ Балкан“… Круна упозорења двојице парламентараца у вези с преговорима Београда и Приштине, што је пренела (а ко други) ТВ Н1, била је да „ако се споразум не прихвати, Србија неће бити острво, већ Иран у Европи“. Дакле, бићемо кужни и изоловани, у реду земаља које Запад сматра „непријатељима демократије“. Представници српских власти скренули су пажњу Билчику да му извештај није фер, да би европски бирократа одговорио да то сад није тема, мада је спреман да разговара и о овом документу.
Иначе, на сајту НС Србије наведено је да је Делегација Европског парламента за сарадњу са СФРЈ формирана давне 1981. године. Након политичких промена у региону првобитна делегација је постала Делегација Европског парламента за сарадњу са републикама бивше Југославије, а од 1994 – Делегација Европског парламента за југоисточну Европу.
Сусрети представника НС РС (чланови Одбора за европске интеграције) и Делегације ЕП формализовани су 2004. установљавањем редовних годишњих састанака интерпарламентарног дијалога. Од 2006. овај вид сарадње Народне скупштине са Европским парламентом одвијао се кроз годишње интерпарламентарне састанке, који су се наизменично одржавали у Београду и Бриселу/Стразбуру. Између новембра 2006. и марта 2013. одржано је седам састанака.
Сарадња српске скупштине са ЕП подигнута је на виши институционални ниво успостављањем Парламентарног одбора за стабилизацију и придруживање Европска унија – Србија (ПОСП) 2013. године, када је ступио на снагу Споразум о стабилизацији и придруживању између Европских заједница и њихових држава чланица, с једне стране, и Републике Србије, с друге стране.
Поред годишњег Извештаја о напретку Србије који усваjа Европска комисија, Европски парламент усваја извештај у форми резолуције, чији текст предлаже известилац ЕП за Србију. Резолуције ЕП немају обавезујући карактер, али служе као важне политичке смернице земљама у процесу европских интеграција, као и земљама чланицама ЕУ. Пракса је да известилац Европског парламента бар једном годишње посети Републику Србију у циљу припреме Резолуције ЕП.
Прве кораке ка ЕУ Србија је направила крајем децембра 2009, када је поднела захтев за пријем у чланство. У марту 2012. добили смо статус земље кандидата, а прва два поглавља отворили смо у децембру 2015. године.
Од тада до данас баратало се датумима прикључења. Последња је у игри била 2025. година, али је онда и тај датум напрасно заборављен. Најмоћније земље ЕУ, попут Француске, противиле су се проширењу док се не реше унутрашњи проблеми у ЕУ, али је онда у игру убачена идеја о Европској политичкој заједници, која би, како је објашњено, послужила за бржи улазак у ЕУ.
Пре десетак дана Европски парламент је усвојио Резолуцију о примени заједничке спољне и безбедносне политике ЕУ (ЗСБП), у којој се, у делу који се односи на Србију, наводи да Београд мора да се усклади са спољном политиком Уније. У резолуцији, чији је аутор председник Комитета за спољне послове ЕП, Немац Давид Мекалистер, наводи се да Србија, као земља која тежи европској интеграцији, „мора да се придржава заједничких вредности и права ЕУ“. Политичка група социјалиста и демократа поднела је и два амандмана о Србији и КиМ, који су такође усвојени, а у којима се, поред осталог, наша земља оптужује да је одговорна за недавну ескалацију на северу КиМ, док је Србију и њене званичнике посебно изнервирао амандман којим се поздравља захтев тзв. Косова за чланство у ЕУ и изражава задовољство што су Украјина, Молдавија и Босна и Херцеговина добиле статус кандидата за чланство, а ЕУ се позива да додели исти статус и Грузији. Аутори амандмана су посланици Тонино Пицула, Тејс Рутен и Педро Маркуес.
Ништа међународно право, ништа Резолуција УН 1244, ништа неутралност ЕУ у преговорима о КиМ, ништа што пет земаља Уније не признаје независност ове назовидржаве. Европској унији су пуна уста територијалног интегритета Украјине, а позива се на нарушавање територијалног интегритета Србије.
С друге стране, резолуција у вези с БиХ позива да се донесу „циљане санкције против дестабилизирајућих актера у Босни и Херцеговини, укључујући оних који угрожавају њену сувереност и територијалну целовитост, посебно Милорада Додика“, као и да све државе чланице дају свој глас за овај корак.
Европосланици који су поднели амандмане обрушили су се и на комесара за проширење Оливера Вархељија, иначе сталног представника Мађарске при ЕУ, и навели „да комесар за суседство и проширење намерно настоји да заобиђе и поткопа улогу демократских реформи и реформи владавине права у земљама које хоће да се придруже Унији“. У тексту се с тим у вези апелује на ЕК „да покрене независну и непристрасну истрагу о томе да ли поступање и политика коју заговара комесар за суседство и проширење представља кршење Кодекса понашања чланова Европске комисије и његових обвеза“.

СКАНДАЛ И МОРАЛ Када смо код тако моралних и високих кодекса ЕУ, подсетимо се корупцијског скандала који је уништио углед Европског парламента. Главноосумњичена је атрактивна Гркиња Ева Каили, бивша потпредседница ЕП и некадашња ТВ водитељка са метеорском политичком каријером. Ту је и њен партнер Франческо Ђорђи. Млађи је од ње и такође ради у Парламенту. Све конце вукао је нешто старији, бивши посланик Антонио Панцери. У аферу су умешани и чланови њене породице: Евин отац требало је да, по упутствима своје ћерке, побегне с готовином у коферу. И Панцеријеве супруга и ћерка наводно су биле саучеснице. Италија ће их изручити белгијском правосуђу.
Све се врти око невладине организације „Борба против некажњивости“, коју је основао Панцери, а наводно је радила лобистички посао у Бриселу. Организација се званично залагала за процесуирање ратних злочина, а незванично се заузимала за „једну државу у Персијском заливу“, како је то саопштило белгијско Државно тужилаштво, не прецизирајући о којој земљи је реч. Медији углавном помињу Катар, где је управо завршено Светско првенство у фудбалу. Током неколико претреса кућа белгијски истражитељи, који на случају раде већ годину дана, запленили су милион и по евра у готовини. Оптужба против посланика ЕП и њихових помагача гласи: корупција, прање новца и формирање криминалне организације. Ева Каили је раније у Европском парламенту одржала изузетно позитиван говор о Катару, а и састала се са званичницима те земље…
Европски парламент је реаговао врло одлучно, готово ужурбано. Ева Каили је избачена из председништва Парламента, као и из посланичког клуба социјалиста (међу којима су и они што су поднели амандмане на резолуцију Мекалистера), а пре тога и из своје грчке странке Пасок. Председница парламента, Малтежанка Роберта Метсола најавила је свеобухватне реформе о питању евидентирања лобистичких активности у Парламенту. Ово тело је уједно одложило и либерализацију рестриктивног визног режима за Катар и замрзнуо све контакте с властима и политичарима у тој земљи, што су они најоштрије критиковали.
Мађарски премијер Виктор Орбан је у контексту те афере затражио распуштање слободно изабраног Европског парламента како би се повратило поверење јавности. Према Орбановим речима, сви контролни механизми су заказали. Уместо парламента, боље би, каже, било формирати представничку скупштину чије чланове би делегирали парламенти 27 држава ЕУ.
Сада се колеге Еве Каили вајкају да је штета нанесена Европском парламенту неизмерна, нарочито ако се има у виду да су плате посланика у ЕП петоцифрене и да уз то иду више него великодушни додаци за додатне трошкове, што само говори о бирократској отуђености и похлепи ове кафкијанске булументе у Европској унији која никоме није одговарала и полагала рачуне. Зато ни однос према Србији не треба много да чуди. А што се тиче оног зла са почетка, народна мудрост и за то има решење: „Ако неће зло од тебе, бежи ти од зла!“

2 коментара

  1. licemerni Zapad, perfidni "pregovori" da se otme KiM

    Članak je odličan, vrlo poučan

    Licemerni gosti. Na Jovanjdan dolazila “Kvina” u Beogradu, a nakon toga EU parlamentarci Zapadna “petorka” – ne da uspostave i unaprede interparlamentarnu saradnju EU i država članica sa parlamentom skupštine Srbije, medju kojih je i Srbija potpisnica-član Spotazuma o stabilizaciji i pridruživanju 2013 godine, nego su došli da nametnu njihov ultimativni plan za Kosovo, da se preda Kosovo i učlani u UN, sa spiskom mera za kažnjavanje Srbije ako ne ispuni ultimatum.

    Postoje brojni argumenti i namere Zapada sa Amerikom, nakon potpisivanja (veleizdajničkim) BRISELSKIM SPORAZUMOM – da se političkim, diplomatskim, sankcijskim i oružanim merama i pretnjama (u poslednje vreme obučavanje i opremanje albanske vojske i policije borbenim naoružanjem i izgradnjom vojno-policijskih baza na Severu Kosova) – natera Srbija da ne mora da prizna Kosovo ali da se ne protivi učlanjenjem Kosova u UN i u svim medjunarodnim organizacijama, uvede sankcije Rusiji i uskladi reforme sa EU.

    SVE MAKSIMALNE PRETNJE, PRITISCI I NAGOVEŠTAJ OŠTRIH I TEŠKIH SANKCIJA Srbiji – dolaze danas pred finalizaciju-konačno rešenje Kosova. Do toga sigurbo ne bi došlo da nije potpisan sporazum 2013 godine. 99,9% sproveden i implementiran.

    POSTAVLJA SE PITANJE – zašto je srpski pregovarački tim prihvatio i potpisao Briselski sporazum 2013 godine kojim je Kosovo dobilo sve statusne državne atribute (navodno kao rešava se predmet pregovora “NORMALIZACIJA ODNOSA(!)”. – A suštinski INSTALIRANA JE NOVA DRŽAVA Republjik Kosove na srpskoj teritoriji KiM, da se vlasi (Srbi) ne dosete. Znači išlo se na PREVARU da se preda teritorija KiM SPORAZUMOM Srbije i Kosova ( u tom sporazumu za istoriju nigde neće pisati uticaj stranog faktora da se otme Kosovo).
    Da ne dužim, hvala na razumevanju!

  2. licemerni Zapad, perfidni "pregovori" da se otme KiM

    VUČIĆ na sastanku zapadne diplomatske petorke u Beogradu prihvatio francusko-nemački-EU plan-ultimatum i obavezao se na sprovodjenje tog plana, što je izazvalo oštro i burno reagovanje, sa pravom, u Narodnoj skupštini sa napisanim parolama: NE KAPITULACIJI, NE ČLANSTVO Kosova u UN! Šta je to toliko razbesnelo Vučića da viče na patriotsku parlamentarnu opoziciju da su oni izdajnici, da su oni predali Kosovo Albancima, da su oni na strani Aljbina Kurtija… što je van svake logike i istine – jer su Vučić i Dačić desetogišnjim pregovorima Briselskim sporazumom-BS dali Kosovu sve statusne državne atribute, pred svršen čin, što je poslužilo kao argument diplomatskoj petorki EU, pred finalizaciju BS, da Srbiji isporuči PLAN-ULTIMATUM da pristane na članstvo Kosova u UN, da uvede sankcije Rusiji i sprovede reforme.

    NAMEĆE SE PITANJE Da li je nedavna INICIJATIVA formirane EVROPSKE POLITIČKE ZAJEDNICE u kojoj će biti uključene i druge članice-države sa akcentom na Srbiju (za delovanje na spoljnom političkom planu), sa utvrdjenim principima “da Odluke donosi isključivo članstvo Evropske Političke Zajednice”, dok ostale članice EPZ van okvira Evrope NE MOGU DA UTIČU NA DONOŠENJE I PROMENU AKTA-ODLUKA EPZ) — ANGAŽOVALA “DIPLOMATSKU PETORKU” — da uputi Srbiji PLAN-ULTIMATUM za Kosovo???

    NIJE POZNATO da li je Srbija prihvatila članstvo u Evropsku Političku Zajednicu? Ali se sa sastanka “diplomatske petorke” sa Vučićem u Beogradu može pretpostaviti da je Srbija (Vučić) prihvatila članstvo – kada Vučić prihvata plan-ultimatum i založio se na sprovodjenje? Možda grešim jer to zvanično nije razjašnjeno u javnosti (možda, da se vlasi ne dosete).
    ALI ako je tako prema navedenim zaključcima – to će biti ta perfidna zamka kao nije KiM oteto-predato veleizdajničkim Briselskim sporazumom – nego je OTETO-PREDATO EU planom-ultimatutom da se ne buni Srbija.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *