Kada je obavezan poziv policiji?

UOS savetuje kako da se ponašate u slučaju saobraćajne nezgode u inostranstvu

Sezona je godišnjih odmora i mnogi će na put u inostranstvo sopstvenim automobilom. Uz neophodne pripreme vozila i dokumenata potrebnih za ulazak i vožnju kroz neku drugu državu, treba se pripremiti i za ono što bi moglo da pokvari letovanje – saobraćajna nezgoda. Generalni sekretar Udruženja osiguravača Srbije Duško Jovanović savetuje da se u slučaju nezgode obavezno zove policija ako ima povređenih ili je pričinjena velika materijalna šteta.
Od policije treba tražiti i potvrdu o oštećenju vozila koja može da zatreba prilikom izlaska iz te države. Zapisnik o šteti na vozilu treba uraditi u državi u kojoj je došlo do sudara, u ovlašćenoj agenciji ili osiguravajućem društvu. Zapisnik može biti izrađen i u Srbiji, ali tada postoji mogućnost osporavanja štete, u određenoj meri, od strane društva koje je krajnji
platilac.
Kome se podnosi zahtev za naknadu štete?
Zahtev se podnosi osiguravaču vozila koje je izazvalo sudar, direktno u posećenoj državi ili iz Srbije, lično ili preko posrednika. Uz zahtev treba predati što više dokumentacije koja prati nezgodu: Policijski ili Evropski izveštaj o nezgodi, Zapisnik o šteti na vozilu, račune o popravci ili šlepovanju, medicinsku dokumentaciju, kopije dokumenata štetnika.
Iz UOS upozoravaju da nepravilno popunjen Evropski izveštaj može da stvori probleme kod naplate štete. Jedna od osnovnih grešaka je da vozači potpišu taj dokument, iako ne znaju šta je u njemu napisano. Obavezno navedite i da niste krivi za nezgodu.

Kada se popunjava Evropski izveštaj?
Ako nema uslova da policija izađe na mesto nezgode, ako nema povređenih ili je obostrana procena da je u pitanju manja materijalna šteta. Kod popunjavanja, treba obratiti pažnju na deo koji se tiče okolnosti nastanka nezgode i preciznost podataka koje unosi druga strana – registarske oznake, broj polise AO i naziv osiguravajućeg društva kod kojeg je to vozilo osigurano. Preporuka je da se fotografiše mesto nezgode.
I ove godine potreban je zeleni karton za ulazak vozilom u Severnu Makedoniju. Kada će ta obaveza biti ukinuta?
To ne zavisi ni od UOS niti od Republike Srbije. Suština je u odsustvu želje nadležnih u toj državi da ispune finansijske i pravne uslove i pristupe tzv. Multilateralnom sporazumu odnosno sistemu registarske oznake. Takođe, prema zakonima Severne Makedonije, polisa osiguranja od autoodgovornosti važi samo za tu državu, dok je zeleni karton dodatni ugovor o autoosiguranju koji pruža pokriće u inostranstvu. Promena tog sistema, podrazumevala bi značajne izmene regulative, ali i finansijske efekte po vlasnike vozila. Mi smo, sa druge strane, još 2012. godine ispunili sve uslove i postali član Multilateralnog sporazuma, što je našim vozačima omogućilo da imaju ista prava kao vozači iz EU, pre svega da putuju automobilom bez obaveze posedovanja zelene karte.

Da nema Sistema zelene karte, vozači bi na svakoj granici kupovali osiguranje. Po sadašnjim tarifama, za put motornim vozilom do grčkog mora trebalo bi platiti 50 evra za vožnju 15 dana kroz Makedoniju i još 180 evra za 30 dana za Grčku. Za Hrvatsku bi za vozilo trebalo izdvojiti 300 evra za 15 dana odn. 380 za 30 dana. Te cene sada ne plaćamo zbog postojanja Sistema zelene karte, a ni zelena karta nam nije potrebna, osim za Makedoniju, jer je Udruženje osiguravača Srbije, još pre 10 godina, uvelo našu zemlju u Multilateralni sporazum.

Nedavno je Udruženje osiguravača Srbije organizovalo Generalnu skupštinu Saveta biroa zelene karte? Koji je značaj tog sistema, ako nam zeleni karton više nije potreban?
U Evropi se svake godine dogodi više od 400.000 saobraćajnih nezgoda u kojima učestvuju vozači iz različitih država. Bez Sistema zelene karte, proces naplate te štete bio bi u najmanju ruku komplikovan. Ovako su oštećena lica zaštićena na isti način i imaju pravo na naknadu štete kao da je u pitanju sudar sa domaćim vozilom u državi prebivališta.
Jovanović dodaje i da bi bez tog sistema bio nezamisliv međunarodni saobraćaj motornim vozilima, jer bi, primera radi, vozači na svakoj granici morali da kupuju osiguranje.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *