POVODOM STO GODINA OD ROĐENJA I PET GODINA OD UPOKOJENJA VELIKOG SRPSKOG FILOSOFA
„Žarko Vidović kao mislilac književnosti i kulture“ – naziv je skupa održanog 18. novembra u Institutu za književnost u Beogradu, gde je ovaj značajni mislilac i tumač književnosti i istorije radio do 1986. godine
Posle toplog obraćanja učesnicima skupa čelnika Instituta Bojana Jovića, koji se sećao srdačnosti velikog pokojnika, a naročito njegovog poštovanja prema mladima i njihovom radu, uvodne reči (objavljujemo ih u ovom broju) saopštio je Dragan Hamović.Potom se prisutnima obratio Miloš Ković, koji se osvrnuo na delo Žarka Vidovića kao istoriosofa. Vidović je, istakao je on, u našu kulturu ušao sagledavajući sve posledice sekularizacije koja je u Srba sprovedena radi jugoslovenske unifikacije, a što su svojevremeno podržali značajni umovi, poput Stojana Novakovića i Jovana Skerlića. Za razliku od našeg najvećeg istoričara Milorada Ekmečića, koji je smatrao da je religijski nacionalizam („nacionalizam sudnjeg dana“) prepreka južnoslovenskoj integraciji, Vidović je pošao od pretpostavke da su verski identiteti naroda stvarnost od koje ne treba bežati, pogotovo što su Srbi zavetna zajednica čiji identitet uobličavaju pravoslavna vera i liturgijski etos. Na Vidovića su, kaže Ković, uticali pre svega istoričari umetnosti, poput Milana Kašanina, Svetozara Radojčića i Aleksandra Deroka, koji su, na osnovu svog istraživačkog iskustva, znali da je integracija srpskog naroda bila nemoguća bez Crkve. Baveći se našim mediteranskim i panonskim trajanjem, istoriosofijom evropskih i srpskih ustanova, Njegošem i Kosovskim zavetom u novom veku, Vidović je pokazao da su Srbi preko Save i Dunava posle Velike seobe svagda bili došljaci koji moraju da se dokazuju i brane svoje pravo na postojanje. Iako nije bio istoričar-faktograf (naravno, trudio se da se drži proverenih činjenica), Vidović je, kao istoriosof, Srbima podario otkrovenje smisla kao prevazilaženje horizonta epohe.
”
Bogdan Zlatić se prisutnima obratio svojim radom o Vidovićevom putu ka Njegošu, o kome je ostavio oko dve i po hiljade strana tumačenja (očekuje se petotomnik): „Žarko Vidović je vrlo rano počeo da preispituje svoju školsku učenost i pogled na svet, počevši od marksizma i zapadne metafizike, pa sve do vrednosnih sudova novog veka kao fenomena evropske civilizacije. Studijom o Njegošu on dovršava period svog sazrevanja kao mislilac kulture. Vidović prilazi Njegošu kao poslednjem pesniku stare srpske književnosti, odnosno baštiniku vizantijskih (mediteranskih) vrednosti srpske kulture, ali i kao prvom književniku građanske književne epohe koji se suštinski suprotstavlja Novom veku. Pristupivši Njegoševom pesništvu kao istoričar civilizacije Vidović u ovoj studiji sistematski i temeljno otkriva sve slabosti novovekovne kulture.“
Vidović ispituje Kosovski zavet kao suštinu načela istorije srpske nacije i njegov odnos prema novovekovlju i dolazi do zaključka da je Kosovski zavet kao smisao srpske istorije u najdubljem sukobu s besmislom novovekovne, metafizičke kulture. Sve u novovekovnoj kulturi Srba deluje protiv zaveta. Srpska nacija je zavetna zajednica a ne jezička. Obnova Pećke patrijaršije je značajna jer omogućuje da crkva, koja je odvojena od države (turskih institucija), stvori naciju uz pomoć manastira koji stvaraju Kosovski zavet kao svešteno-poetsko osećanje. Kosovski zavet je nastao prenošenjem monaškog zaveta (Pećke patrijaršije, svetosavskog prestola) u Krajinu, među plemenske glavare vojne krajne, u narod, među guslare, po manastirskim slavama. Kosovski zavet nastaje harmonijom (saglasnošću) Pećke patrijaršije i vojnih krajina.“
Osvrćući se na knjigu biobibliografskih zapisa Žarka Vidovića, Nikola Marinković je rekao da nam predstoji ozbiljno čitanje njegovih pojmova, da bi se oni približili budućim čitaocima. Intuitivno mišljenje i asocijativno povezivanje pojmova i događaja su, smatra Marinković, bitni elementi Vidovićeve metodologije, usmerene ka čitanju smisla istorije. Povezujući istorijske događaje sa sakralnim kalendarom, Vidović je bio opredeljen ne toliko za epsko, koliko za mediteransko civilizacijsko iskustvo Srba.
Srđan Orsić je prisutne upoznao sa Vidovićevom knjigom „Romani Đorđa Ocića. Poetofilosofija i komentari“, koja se bavila Ocićevom prozom u kontekstu iskustva Srba u susretu s militantnim panonskim rimokatolicizmom. Đorđe Ocić nas suočava sa Srbima od 1690. do 1998, kada ih sledbenici Vatikana, masovno, proteruju sa vekovnih ognjišta, dovršavajući planove Pavelića i NDH. Uvek budan nad sudbinom svog naroda, uvek spreman da kaže ono što misli, Vidović je obratio našu pažnju na Ocićeve romane o Erdabovu (Erdut – Dalj – Borovo) kao na vredna umetnička svedočanstva o tragičnom istorijskom iskustvu Srba koji su na tom prostoru živeli.
Etnolog i antropolog Jelena Miljković Matić smatra da je, na osnovu Vidovićeve metodologije, moguće utemeljiti sasvim nov i svež pristup nauci. Nova nauka treba da bude „deateizovana“ i da se poveže s verom, dušom i smislom. Za razliku od spoljašnjeg pristupa stvarnosti, pomoću čula i razuma, Vidović nam nudi poznanje osećanjima, pre svega putem ljubavi i divljenja skladu koji je Bog sazdao. Njegovo ulaženje u kontemplativnu nadsvest nadahnjujuće je za budućnost. Nova, nezapadna epistemologija mogla bi da nam pomogne da na drugi način sagledamo i sebe i svet. Za Srbe je, tvrdio je Vidović, važno da shvate da su, kao hrišćani, gonjena, logoraška nacija, a da se ne lišavaju trezvenosti zaneti epskim optimizmom koji se često pretvara u sujetu konvertitstva ili poraz tamo gde se očekuje pobeda. Istinski rodoljubivi naučnik, Vidović je, smatra Jelena Miljković Matić, išao putem Vuka Karadžića i Jovana Cvijića.