ZORAN MILIVOJEVIĆ – Strah je uvod u sistem totalitarne države

foto: privatna arhiva

COVID-19 je zarazan i opasan virus, ali već sada treba ukazati na neprihvatljivost dodatnog zastrašivanja naroda, kaže naš sagovornik, uz naglašavanje: „Stariji ljudi su po pravilu veoma zainteresovani da što duže žive, tako da su vrlo disciplinovani, pa se sve moglo rešiti s malo fleksibilnijim merama“

Virus COVID-19 jeste zarazan i veoma opasan jer pored pluća napada i druge organe. Zarad obuzdavanja epidemije naša „struka“ se upravo zato opredelila za ograničavanje bliskih fizičkih kontakata među ljudima, odnosno za „tvrđi“ pristup. Kako u epidemiji odgovornost imaju i građani i vlast, svako treba da uradi svoj deo posla. Međutim, vlast je odgovornost oduzela od građana, i prenela je na sebe. S druge strane, pandemija kao prolazna situacija je prilika da države merama potpunog nadzora, kontrole, kazni i nedostatka privatnosti svoju vladavinu pretvaraju u totalitarne sisteme. Na neprihvatljivost toga treba jasno ukazati već sada, rekao je na početku razgovora za „Pečat“ naš uvaženi psihoterapeut Zoran Milivojević.
Pod plaštom pandemije virusa korona u Srbiji se dogodilo nečuveno „zatvaranje naroda“, mnogo drastičnije nego u drugim državama. Uviđate li posledice ovako velikog zastrašivanja, što bolešću što merama?
Verovatno je iz perspektive vlasti manja greška krenuti tvrđe, pa ako rezultati budu dobri, to je njena zasluga, a ako budu loši, onda se mogu pravdati da bi bilo mnogo gore da nisu preduzeli oštre mere. Inače, izvor straha je u virusu i bolesti, a ne u merama koje su vlasti preduzele. Mere nas frustriraju, čine nezadovoljnima i sputanima, ali kada ljudi znaju šta je smisao svega, onda su spremni da istrpe, da prihvate i da se prilagode. Od početka uporno ponavljam da onda kada postoji stvarna opasnost, strah je naš prijatelj jer nas pokreće da se zaštitimo. Ne verujem da će ovo vreme straha od korone ostaviti neke velike posledice po nas, ipak smo mi veoma izdržljiv narod koji je u poslednje tri decenije doživeo i preživeo razne kolektivne nedaće.
Može li se sa stanovišta psihoanalize reći da je u krizi koju sada živimo materijalizam pobedio duhovnost kojoj ćemo morati da se vratimo, jer će u suprotnom ova individualistička, sebična civilizacija morati da nestane?
To bi bio korak u pravom smeru. Ali to mi malo liči na planove bolesnika koji dok je bolestan, mašta o svemu onome što će drukčije raditi kada ozdravi, ali kada ozdravi, ništa od toga jer se vraća starim navikama. U tom smislu sam pesimističan jer će ljudi koji vladaju ovim svetom, a to su oni koji imaju moć i novac, uvek uticati da rezultat bude takav da njima najviše odgovara. 
Mnogi su uprkos policijskom času izlazili na ulice, a bilo je i onih koji su i pored zabrane kretanja otišli u crkve na Vaskrs. Ima li u toj činjenici, pored istinske vere, i tipičnog srpskog inata?
Verujem da ima i jednog i drugog. Sveštenici i vernici su uvereni da su crkve sveta mesta u kojima ne mogu da se zaraze. Zato je postojala neka vrsta konflikta između crkvenih i svetovnih vlasti, što je verovatno rezultiralo inatom. Video sam da mnogi vernici ne nose maske i da su u većim grupama pred crkvom. To mi nije ličilo na pametno ponašanje.
S obzirom na to da nacija već mesec i po živi u strahu koji parališe misao i sužava prostor za racionalno rasuđivanje, a postoji osnovana sumnja da je virus projekat a ne prirodna pojava, koju generaciju smatrate najugroženijom?
Kao i druge neprijatne emocije, strah nas fokusira na problem, na ono ugrožavanje zbog kojeg se strah i javio. Strah je za dušu isto ono što je bol za telo, signal da nešto nije u redu i da se od toga treba zaštititi. U tom smislu opsednuti smo ovim virusom, teorijama kako je nastao, protivepidemijskim merama, posledicama po ekonomiju i slično. Svi drugi problemi, kojih ima mnogo, ostali su izvan fokusa. Iako je možda virus nastao u laboratoriji, ne verujem da je namerno pušten, jer u pandemiji nemate pobednika, svi gube, a najrazvijeniji najviše. Najugroženija je najstarija generacija, dakle upravo ona koju je najviše trebalo zaštititi. Potpuna zabrana izlaska, nemogućnost fizičkog kontakta s najmilijima, nemogućnost šetnje, fizičke aktivnosti, sve to je loše za njihovo zdravlje. Stariji ljudi su po pravilu veoma zainteresovani da što duže žive, tako da su vrlo disciplinovani. Mislim da se to moglo rešiti s malo fleksibilnijim merama, da im se dozvoli šetnja s maskama i rukavicama bar sat dnevno. Više puta sam upozoravao da u ovoj populaciji imate ljude koji su dementni, a koji tako ne izgledaju, tako da ili ne razumeju zašto ne smeju napolje, ili razumeju, ali ubrzo zaborave. Porodice su imale velike probleme da ih zadrže u stanovima, a sasvim je neprihvatljivo da su prekršajno kažnjavani zbog ponovljenog nepridržavanja izolacije.
Da li je strah, zapravo, instrument kojim se želi, i može, pokoriti svet od strane manjine koja želi da ovlada njime, i postoji li mogućnost da se u slučaju eventualnog osvešćenja naroda taj isti strah pretvori u bunt i otpor po čisto fizičkom zakonu – što veći pritisak to veći otpor?
Osećanje straha kod stanovništva je tipično za diktature. Iako je glavni razlog za strah ovaj čudni virus, ljudi širom planete se plaše da bi ovo stanje straha moglo da bude iskorišćeno od političara i svetskih elita za jačanje nedemokratskih mera i uvođenja totalitarnih sistema. Strah ljude sprečava da razmišljaju u širem kontekstu, tako da ne vide širu i dublju sliku događanja. Pogotovo što se uvek uvođenje mera kontrole opravdava nekom vrstom dobrobiti za stanovništvo. A kada se takve mere uvode, onda se stanovništvo podeli na one koji u njima vide povećanje sigurnosti od neke pretnje i one buntovne koji u istim merama vide gubitak slobode. Pitanje slobode građana dominiraće decenijom koja je pred nama. Po mom mišljenju jedna od najvećih pretnji slobodama i privatnosti je ukidanje gotovog novca i stvaranje „bezgotovinskih država“. Kada kupujete za gotovinu, svaka takva transakcija je anonimna, ali kada plaćate karticom, tada i banka i država koja je povezana s bankama zna sve o vama. Sve dok postoji gotovina imamo izbor, ali kada se ukine, kao što se najavljuje, tada ulazimo u sistem totalitarne države. 
Za razliku od naroda, vlast kao da nema nikakvog straha od posledica svojih postupaka, od uskraćivanja ljudskih prava i sloboda!
Kada je neko bolestan, njegova bolest je njegova lična stvar, kao i da li će se lečiti i na koji način će se lečiti – osim kada su u pitanju opasne zarazne bolesti. Tada nečija bolest ili samo stanje zaraženosti više nije njegova lična stvar već se tiče i drugih ljudi koje bi ta osoba mogla zaraziti, uzrokovati da se razbole i da umru. I zato u odnosu na druge oblasti medicine jedino u epidemiologiji postoji autoritarni model. To znači da takve bolesti, to jest epidemije postaju javna stvar, tako da se u borbi protiv epidemije aktiviraju država i njen represivni aparat. U situaciji epidemije opasnog mikroorganizma suspenduju se, dakle privremeno oduzimaju građanske slobode i prava. Naravno, to je prolazno stanje. Prema tome, ljudi iz vlasti ne smatraju da su nešto skrivili, već da su zaslužni za nametanje oštrih protivepidemijskih mera koje su dale rezultate. To nije logika samo naše zemlje već svih država i to se mora razumeti i prihvatiti. 
A što se tiče samih političara, među njima postoje različiti tipovi. Karakteriše ih to da su inteligentni, sposobni, ali i dobri glumci. Kako je politika „veština mogućeg“, u njoj postoje jedino interesi, tako da moralne kategorije mogu samo da smetaju.
Jedna od najdrastičnijih mera je zatvaranje ljudi starijih od 65 godina, a penzioneri u Srbiji čine trećinu stanovništva. Kako sagledavate posledice ove mere?
Nekada pacijent umre od izazivača bolesti, a nekada od leka koji se primenjuje. Ove mere su fokusirane na sprečavanje zaražavanja starijih, ali su izgubile iz vida one druge njihove potrebe koje moraju da se zadovolje kako bi bili fizički i mentalno zdravi i vitalni. Kakve će biti posledice, videćemo.
Zagovornici „teorije zavere“ upozoravaju na opasnu izjavu predsednice Saveta Evrope Ursule fon der Lajen da se penzionerima zabrani svaki izlazak iz kuća do početka 2021. godine, dok se ne „nađe“ vakcina protiv korone. Šta bi ostvarenje ove namere značilo za psihičko zdravlje najstarije populacije?
Izjave evropskih političara su u poslednje vreme razočaravajuće. Ta ista gospođa je odbila sastanak s premijerom Italije povodom krize u toj zemlji jer je unapred imala zakazan sastanak sa aktivistkinjom Gretom Tunberg. Očigledno je da je tamo zavladala potpuna konfuzija i da su date nespretne izjave. SZO je objavila da nema dokaza da nakon preležanog virusa COVID-19 ostaje imunitet. Ako je to tačno, onda ne znam kako će napraviti vakcine. Verovatno je gospođa, koja je inače lekar, htela da izrazi veliku brigu za ovu populaciju, ali zapravo je objavila smrtnu presudu velikom delu ove populacije.
Kako haos i subkultura koji nam se danas nameću kroz rijaliti programe deluju na psihu ljudi, pogotovo mladih?
Uče ih da je sve dozvoljeno, da primitivnim rečnikom i ponašanjem možete da privučete pažnju drugih na sebe, da je potrebno samo da uđete u rijaliti kako biste uspeli u životu, postali „poznati“. Uče ih da je dovoljno da devojka lepo izgleda, pa da privuče nekog bogatog koji će je „usrećiti“. Ali ne treba očekivati da vam neka privatna televizija vaspitava decu, to moraju da rade roditelji.
Na osnovu vaše knjige „Emocije“ Institut za kriminologiju Pravnog fakulteta u Ljubljani objavio je priručnik „Znanje o emocijama za manje nasilja u školama“, koji je uz podršku Ministarstva za školstvo i sport podeljen svim slovenačkim školama. Da li su naše institucije pokazale interes za ovaj ili neki sličan priručnik? 
Nažalost nisu, iako su autori bili spremni da besplatno ustupe prava. Radim u Sloveniji više od tri decenije, i osećam da me tamo daleko više uvažavaju nego u mojoj Srbiji. Sve to vreme nisam imao nijednu neprijatnost, iako tamo govorim srpski. Ja sam lekar i psihoterapeut, a ne psiholog, iako me tako često iz neznanja pogrešno titulišu u novinama. Ali stvari se popravljaju, jer sve više ljudi zna razliku između psihoterapeuta, psihijatra i psihologa.

DRŽAVNE STRUKTURE SU ZBUNJENE

U godinama iza nas javnosti ste pokušavali da objasnite skrivene namere vlasti ugrađene u razne zakonske projekte kojima se razbija porodica kao osnov svakog zdravog društva. Da li vlast već sprovodi antiporodične mere „in vivo“? 
U mnogim stvarima vidim poteze koji defakto vode uništenju porodičnih odnosa. Umesto da se muškarci i žene mire, od njih se prave neprijatelji. Deci se daju velika prava bez davanja obaveza, a istovremeno se roditeljima daju obaveze i oduzimaju prava. Dao sam više argumenata da država nema nikakav razuman razlog da proglasi za nasilje i zabrani roditeljima da šljapnu dete po guzi kada ono, po oceni roditelja, to zasluži. Umesto da država podrži roditelje i da ih ojača jer roditeljstvo postaje sve teži zadatak, ona im otežava. Ako niste znali, u poslednjih pet godina se prosečno skoro tri deteta dnevno „izmeštaju“, to jest oduzimaju od svojih bioloških roditelja. Morali bismo malo da preispitamo rad centara za socijalni rad i sličnih službi jer su podaci zastrašujući. Ove nove, radikalne feministkinje su javno objavile svoj program da se mora uništiti porodica jer ona, po njihovom mišljenju, iznova i iznova stvara patrijarhat. Državne strukture su zbunjene, bez jasne politike, tako da se naša država istovremeno bori i za porodicu i protiv nje.

unshaven girls oformitь zaйm čerez kontaktэkspress zaйm v sankt peterburgezaйm sročno po pasportu

4 komentara

  1. Unutrašnji dijalog

    Z. Milivojević: Strah je uvod u sistem totalitarne države. Članak u celini odličan.

    SUB-KULTURA PROTIV PORODIČNIH VREDNOSTI kroz RIJALITI programe: Parovi, Zadruga, Veliki brat… Serijal višegodišnjih rijaliti programa, pored kopiranja Zapada i SAD, je očigledno nametnut sa višeg nivoa (rekao bih politički) da se prikaže delovanje evropske kulture (multi-kulti) i standarda i multikulturalnosti u Srbiji zbog ulaska Srbije u EU. RIJALITI PROGRAM je prikazan kao zabavno-humoristični – ali je tokom delovanja uglavnom izmenjen zamenom teza, postao kontradiktoran programiranom cilju (zabavno-humoristični)? Na primer, zašto su na sajtu TV Hepi rijalitija, na donjem levom uglu pored slike Milomira Marića, glavnog i odgovornog organizatora-urednika rijalitija – postavljene i dve slike dva pravoslavna sveštenika? Da li zna za to Srpska Pravoslavna Crkva, i da li se ona slaže sa destruktivnm rijaliti programima (na prvom mestu Parovi)? Takodje, zašto je M. Marić-pojedinac imenovan za glavnog organizatora rijalitija – a nije to po prirodi posla-ingerencijama dato Ministarstvu za kulturu i obrazovanje (instituciji)? Kako može Milomir Marić da bude glavni-jedini organizator destruktivnog rijalitija Parovi, a istovremeno je i glavni voditelj političkih emisija “Posle rućka”, “Ćirilica”… na nacionalnim televizijama sa gostima uglavnom iz političkog vrha države? U nastavku ANALIZA rijalitija sledi…:
    … …

    • Nikolic danica

      Dr Zoran je prvo lekar ,pa me zato cudi ovaj tekst koji je dosta ispolitizovan.Na fakultetu je ucio infektivne bolesti,epidemiologiju i zna kako se resavaju zarazne bolesti,u ovom slucaju virusna bolest.Kako moze da kaza da je bila zabranjena poseta starijima,sem u gerontoloskim centrima a videli smo sta se desavallo kada nije mera sprovedena,Koje Vama zabranio da ne odete do roditelja ako zive sami,bila je preporuka a ljudi su se pridrzavali preporuke.Da l li su totalitarni rezimi u Francuskoj gde je vanredno stanje produzeno do kraja jula ili u Spaniji gde je isto produzeno vanredno stanje.Drugo u mnogim evropskim zemljama je bilo uvedeno vanredno stanje gde ste mogli da odete samo do prodavnice ili apoteke uz prijavu policiji koja prati vase kretanje.Takodje mogli ste svaki dan da cujete lekare infektologe kao i epidemiologe koji su trazili da se kontakti smanje na najmanju mogucu meru da se zaraza ne siri.

  2. Nastavak 2 (unutrašnji dijalog)

    RIJALITI PROGRAMI (Parovi, Zadruga, Veliki brat…) – destruktivni programi: Propagiraju uličarsku kulturu i agresivno ponašanje, Sodomu i Gomoru, sve vrste perverzije i bluda, gej, lezbo, analnog seksa, pedofilije, transvestita, mešanje parova starih ljudi-dede sa mladim devojkama, … sve u cilju omalovažavanja – protiv tradicionalnh-prirodnih brakova, borbe za podsticaj nataliteta protiv bele kuge kod Srba? Na primer u “Parove” deda od 73 god. (da ga ne imenujem) oženio mladu devojku lepoticu od 18 god., oboje učesnici Parova: Oni u vili raskidju vezu, ali zato druga mlada devojka (19) obavlja veridbu sa dedom u vili? Kakva je sve to poruka za decu i omladinu. Roditelji su besni na televziju Hepi koja pod zaštitom proizvodi nakaradni medijski propagandni program!? Posebno zabrinjava što se u Parove 5-6 meseci zloupotrebljava seksualno abnormalna devojka, mlada a lepa i zgodna devojka srpkinja – da vrši perverzije i blud, analni seks sa starijim romom-cigninom u vili, koliko je luda devojka… sama kaže da voli da joj rom skine nevinost, da voli da miriše njegov
    prljav donji veš, i razne druge perverzije – sve pod uticaj (prikriveno nagovaranje) u vili. Neverovatno da to organizator dopušta (pljuvanje na moral i dostojansttvo Srba)?
    RIJALITI multietničkog karaktera (učesnici iz republika bivše YU): To je 50 posto pozitivnog a 5o posto destruktivnog karaktera? Nastavak…

  3. Glas naroda, unutrašnji dijalog

    MULTIETNIČNOST-MULTIKULTURALNOST se zasniva na principima PARITETA I RECIPROCITETA . recipročnih mera, po medjunarodnoj konvenciji, – to smo učili u školama.

    ZLOUPOTREBA RIJALITI PROGRAMA očigledno u političke svrhe. Na primer:
    MULTIKULTURALNOST: 50 posto je konstruktivna: U rijaliti Parove ima podjednako i muških i ženskih učesnika iz Srbije i bivših republika YU (BiH, HR, MKD, SL, CG…). Primera radi BiH-Sarajevo šalju podjednako 5-6-8 momaka, isto toliko i 5–8-10… devojaka većinom muslimanskog opredeljenja – to je SIMETRIJA-RAMNOTEŽA multietničnosti-zajedništva. Ali:
    MULTI-KULTURALNOST JE 50 posto destruktivno pretstavljena kada je u pitanju Srbija i romskih-ciganskih učesnika: u svim rijalitiima skoro sve su predstavljeni samo Romi-cigani, a nikako prave devojke romkinje-cigančice koje govore romski jezik – da se druže i zabavljaju sa srpskim momcima, kao što to na veliko rade romi sa srpkinjama (po šiptarskom modelu).
    U PAROVE, na primer, Mili rom kao da je ciganski sultan – u 4-5 sezone na desetine devojaka srpkinja je imao može harem da otvori, većinom mu voditeljke preko Merlina-Produkcije nabacuju devojke… da ne pričam i dužim;
    U ZADRUZI takodje BORA ROM vrti devojke lepotice srpkinje oko sebe – a nema ni jedne devojke prave romkinje (od oca i majke roma koji govore romski) učesnice u vili. Takva program-asimetrija multietničnosti stvara nepoverenje i mržnju prema romima To je i sam Bora rom dokazao koji se agresivnim i provokatorskim ponašanjem preko 20-30 puta ulazio u verbalne-fizičke sukobe sa srpskim učesnicima (kao i MIli rom iz Parova); I…
    VOJNA AKADEMIJA – TV serijal je takodje primer jednostranog prikazivanja multietničnosti… glavnu ulogu ima Klisura-Rom, najbolji pilot akademac, najlepši, najkulturniji, sve u superlativu o njemu, a drugi akademci ispod nivoa, devojke srpkinje-akademkinje saleću Klisuru, dive mu se zaljubljuju se, Srbi akademci uče Klisuru kako se ljubi devojka (kao on ne zna), ponižavaju se… cirkus da gledaš. Zašto nisu primili devojke romkinje u vojnoj akademiji da se druže sa srbima – nigde ih nema? Ako romi ne daju svoje romkinje – zašto im Srbi nude svoje devojke na izvolte?
    ISTO I U DRUGIM RIJALITIIMA – kada je bio Saša rom (nadimak grom) i stari Toma Panters: Skoro sve nove devojke srpkinje koje ulaze u vili šalju ih kod Sašu-Groma da mu uzdižu populizam i zabavljaju ga. A saša sa Pantersom je užasno vredjao i ponižavao neke srpske učesnike, naroćito starijeg kulturnog momka Nikolasa kome su dušu vadili. Saša-rom je sve devojke (srpkinje) nagovarao da se ne druže sa Nikolasom i on do kraja rijalitija nije imao devojku u vili (zbog cenzure i rekao bih političke diktature – niko ne sme od Srba da se žali i buni – odmah mu lepe etiketu rasiste, nacionaliste, kao zabranjeno spominjanje nacionalnosti)?

    MULTIETNIČNOST-MULTIKULTURALNOST – se zasniva na PRINCIMIMA PARITETA I RECIPROCITETA – recipročnih mera – po medjunarodnoj konvenciji, to smo učili u školama: Na primer: Kakva prava ima srpska-pravoslavna manjina u Albaniji – takva prava da se daju i albanskoj manjini u Srbiji (to se apsolutnu nije poštovalo… da Se Srbiji otme KiM). …

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *