U vihoru revolucije

Kako je dnevnik srpskog oficira vođen tokom boravka u Rusiji postao dragoceni izvor informacija za razumevanje jedne epohe

U dragocenoj ediciji „Srbija 1914–1918“, koju uređuje Zoran Kolundžija, a saizdavači su joj RTS i novosadski „Prometej“, objavljena je dnevničko-memoarska knjiga Radoja M. Jankovića „U vihoru Oktobarske revolucije (1916–1918)“. Na osnovu arhivske građe, predate na čuvanje Gradskoj biblioteci „Vladislav Petković Dis“, knjigu je, ozbiljno i odgovorno, kako samo višedecenijsko iskustvo ume, priredila Danica Otašević. Srpski oficir Radoje Janković, blizak organizaciji „Ujedinjenje ili smrt“, nosilac niza značajnih nacionalnih zadataka balkanskih ratova i Prvog svetskog rata, bio je poslat u Rusiju 1916, da uruči odličja koje je Caru Nikolaju poslao prestolonaslednik Aleksandar, i da učestvuje u propagandi za srpsku stvar. Uključiće se i u formiranje Srpske dobrovoljačke divizije u Odesi. Dok je boravio u Rusiji, vodio je dnevnik, dragoceni izvor informacija za razumevanje epohe. Taj dnevnik se sada prvi put pojavio kao celina.
Susret s carem Nikolajem Radoje Janković opisuje s puno simpatija, gledajući u njemu čoveka prefinjene duše koji skoro da se snebiva što je na prestolu, a glas mu je kao „umočen u mleko“. Car je rekao da će srpski orden ponosno nositi. Izgledalo je da će, sa carskom Rusijom na čelu, i Srbija biti veliki ratni pobednik.

SUSRETI S KERENSKIM Kada je izbila revolucija koja je svrgla imperatora, Janković je i dalje bio u Rusiji. Ipak, vlada februarskih prevratnika srpske oficire uzima u zaštitu, kao saveznike. Iako je Radoje Janković u to vreme najviše uznemiren zbog suđenja Apisu i drugovima, pokušavajući da interveniše u njihovu korist, on ipak prati šta se zbiva u najvećoj zemlji na svetu, pa već jula 1917. beleži da uhapšenog cara Nikolaja odvode negde u unutrašnjost.
Izvesno vreme, sretao se s vođom Februarske revolucije Kerenskim, koga ovako opisuje:„Kerenski je koračao brzo, nosio je neku improvizovanu uniformu u znak glavnokomandujućeg vojskom. Palac desne ruke zadenut za bluzu, čizme žute, šapka nešto nesrazmerna koja ga je činila komičnim. Njegov glas je tenor, piskav, krešteći. Kad govori, on kara, praska, preti. Crvenilo mu udari u ionako crveno lice, obliva ga znoj i bes. Govori krećući se. Iskoračujući napred, povlačeći se nazad i okrećući se oko sebe. Njegovo oko seva: žile su mu na vratu nabrekle, on šišti, sikće. Reklo bi se da će da zaplače. Kerenski glumi. Beseda je morala biti napisana i više puta pročitana. Njegov jezik ne zapinje. Njega služi reč i to reč smišljena i dobra. Njegove fraze su sočne i pune državničke sadržine. Kerenski se predstavlja kao glavnokomandujući, kao diktator i ’tavarišč’. Ovaj čovek koji je imao najveću popularnost i svu vlast u Rusiji nije je nikad upotrebio. On nije osetio šta je boljševizam, on nije ni znao ni odmerio šta je u suštini ruska revolucija. On je jedva 25. oktobra 1917. tražio od Sovjeta republike dozvolu da pohapsi boljševike. Sutradan boljševici su ga tresnuli o ledinu, pohapsili vladu, a njega naterali u bekstvo u Evropu.“
Nekoliko godina kasnije, u naknadnom zapisu, Janković Kerenskog naziva „najvećim i najfatalnijim fanfaronom kakvog je istorija zabeležila“.

TROCKI I SRBI Pisac dnevnika, u skladu s uputstvima srpske Vlade, nastoji da održi savezničke veze s Rusima, bez obzira na prevrat koji se desio. Shvatajući da treba spasavati što se spasti može, naši oficiri u Rusiji čak usvajaju revolucionarni diskurs Februara, tvrdeći da je srpski narod, koji oslobađa Južne Slovene, takođe činilac revolucije. Na velikom skupu revolucionara 20. septembra 1917. u Aleksandrijskom teatru Srbi su posebno pozdravljeni: „Sve će dati, do poslednjeg čoveka, da nas pomognu“, beleži Janković u svom dnevniku obećanja koja je dobio. Izlazi za govornicu i kaže: „Niko toliko ne oseća revoluciju Rusije kao Srbi i Jugosloveni jer su trpeli zulume i trpe. No nadamo se da će ruska revolucija dobro svršiti i da će na kraju krajeva pomoći dobrovoljce, da kad se pređu Karpati – pođu na oslobođenje sviju zemalja i zasnuju jugoslovensku republiku kao učenici ruske revolucije.“
I kad boljševici pobede, nada ga ne napušta. Janković se, u ime interesa Srbije, sreće s raznim ličnostima boljševičke revolucije. Među njima je i Trocki, koga ovako opisuje: „Belo lice, duga kosa. Veliko čelo. Mačije oko. Šorave usne. Crni tanki obešeni brkovi. Špicasta brada. Naočari. Ton govora pun, mek bariton. Bez osmejka. Hladan, diktirajući ton. Nešto poze. Umoran. Ipak siguran u ono što hoće. Zna kud ide. Neće u polemiku. Političar. Diplomata, diskretan i ozbiljan. Ko zna koliko kuražan? Kad je rekao: ’Ako saveznici neće mir uz nas, onda ćemo praviti mir s Nemcima, što će biti najgora stvar za sve’, on preti. Moja brošura o Solunskoj aferi bila kod Trockog na reviziji. Odobrena za štampu na engleskom i ruskom jeziku.“ Lenjinova desna ruka kaže da je „bolji separatni mir na račun Rusije, nego rat do pobede na račun Rusije“, najavljujući time buduće pregovore u Brest–Litovsku, kada Lenjin kapitulira pred Nemcima da sproveo unutrašnji obračun sa „belima“.
Kada je Janković drugom prilikom pitao Trockog šta će biti sa Srbijom, ovaj mu je, doktrinerski, kao da nije znao da je mala balkanska zemlja pod strašnom austrougarskom okupacijom, a njena vlast i vojska u izbeglištvu, rekao: „Podignite revoluciju.“ Kao fanatik „permanentne revolucije“, na pitanje o oslobađanju Bosne i Hercegovine, Trocki kaže: „Da Bosna bude slobodna treba osloboditi i Indiju“, na šta Janković, videći da su Srbi ostavljeni na cedilu, kaže: „Jadna Bosna. Jadni mi!“

REVOLUCIJA KAO RUSVAJ Posle dolaska Lenjina na vlast, Janković prati novi tok događaja. On piše da palata ruskih careva nije oštećena u borbi nego su je opljačkali revolucionari. „Nagrnuli su u podrume da isprobaju vina od sto godina doneta sa Krima i Besarabije. Pijani oni su prošetali po gornjim odajama gde su gospodstvovali tirani i gde se do oktobra baškario Kerenski. Boljševici su poštedeli dvor spolja, ali su ga razorili iznutra. Najbogatiji dvor, najluksuznije odaje, najdragocenije zbirke umetničkih proizvoda izgaženi su nogama pijanih vojnika Crvene garde onda kada od carizma nije bilo ni traga; kad je cela carska porodica bila u strašnom Sibiru; kad su svi veliki kneževi bili pohapšeni i prognani“…
U dečjim odajama „ormani sa igračkama, pajaci, konjići, kola, loptice, sve je to masakrirano i nasilno zdrobljeno. Sa stoličica i ormana zguljena je svilena tkanina i odneta. U sobi ruskog prestolonaslednika radilo je neko ekonomsko odeljenje Kerenskog. On je kriv što je ova riznica bogatstva oštećena. Njegovi službenici bili su prvi koji su načeli narodnu svojinu u dvoru“, piše Radoje Janković optužujući Kerenskog da je od mnogih prostorija u Petrogradu „našao da je najbolje zasedati po dvorcu gde je svaka sitnica mamila“. Kerenski je uz to voleo da se „baškari po carskim odajama, svira na pijaninu ruske romanse i deklamuje Puškina“.

PROFESIONALNI PREVRATNIK Radoje Janković je sretao i Lenjina, koji je, po njemu, bio otrovan marksizmom, puki profesionalni prevratnik: „Vladimir Iljič Uljanov nije bio veliki čovek. On je bio samo revolucionar. Imao sam priliku da 1917. i 1918. godine slušam Lenjinove govore. Svi njegovi govori, sve njegovo obilato pisanje imali su karakter ne velike duhovne, već revolucionarne delatnosti. Brže no iko, smelije no iko, nekompromisnije no iko, Lenjin je težio primeni integralnog marksizma u ruskoj revoluciji. Lenjin je bio pasionirani, rođeni revolucionar, za njega je revolucija radi revolucije bila životna vizija. Lenjin je bio heroj jedne imaginarne reforme sprovođene u mukama i krvi jednog seljačkog naroda, da bi se konačno utvrdilo da su marksizam i komunizam smišljeni protivnici slobodnog duhovnog čoveka. Sovjetski komesari smatrali su Rusiju poslednjom brigom. Oni su videli svetsku revoluciju. Njima je svetlost dolazila jedino iz marksizma.“
Godine koje su došle potvrdile su uvide Radoja Jankovića.

KO JE JUNAK NAŠE PRIČE Sin Milivoja, kafedžije i radikalskog simpatizera, i majke Milke, svešteničke kćeri, Janković je rođen u Čačku 1879. godine. O rodnom kraju je govorio: „Smatram da je taj kraj jezgro našeg naroda. Taj kraj je slemenjača naše narodne kuće. To je stožer naše države u svakom pogledu. Čačani su žustri, ubojni, prijateljski, plemeniti, odvažni, trezveni. To potiče iz plemenitosti čitavog ovog kraja gde sam naučio divni jezik i krasno pevanje.“ Vojnu akademiju završio je 1900. Kao mlad oficir, bio je u službi Aleksandra Obrenovića. Učestvovao je u Majskom prevratu 1903; junak je balkanskih i Prvog svetskog rata; branio je Apisa od optužbi, lutao Evropom i svetom, da bi, po povratku u otadžbinu, završio na robiji kao „apisovac“. Pošto ga je pomilovao, kralj Aleksandar Karađorđević šalje Jankovića kao diplomatu u SAD, gde, pored značajnog doprinosa u konsolidaciji naše dijaspore, on igra važnu ulogu u osnivanju prve eparhije SPC na severnoameričkom kontinentu. Njegova supruga Natuška (iz poznate jevrejske kuće Kalmića iz Beograda, koju su nacisti skoro istrebili u Drugom svetskom ratu) pomirila je Teslu i Pupina, koji je bio na samrti.
Po povratku u Jugoslaviju, kao čovek od poverenja Milana Stojadinovića, Janković postaje naš diplomatski predstavnik u Albaniji, u rangu ministra, baš kao Ivo Andrić u Berlinu. Zadobio je poverenje kralja Ahmeda Zogua i uspostavio avionsku liniju Beograd – Tirana. Na Musolinijev zahtev je penzionisan: duče je smatrao da Kraljevina Jugoslavija u Albaniji ne sme biti uticajnija od Italije. Posle nastanka Banovine Hrvatske, sa već ostrakizovanim Milanom Stojadinovićem, Janković stvara Srpsku radikalnu stranku, koja biva ugušena zbog „velikosrpstva“. Nemački okupatori ga, kao sumnjivog, hapse, ali ga, već bolesnog i iznemoglog, puštaju da umre kod kuće, što se i dešava 1943. godine.
Bio je, 1911, stari svat na venčanju svog školskog druga, pesnika Disa. Sretao je, uz Lenjina i Trockog, i Benita Musolinija, ali i američke predsednike Vilsona i Ruzvelta. Prijateljevao je, pored Pupina i Tesle, i sa Dučićem, Crnjanskim, Rakićem, Rastkom Petrovićem, Ivanom Meštrovićem.
Bavio se književnošću i publicistikom. Na engleskom je (namenivši je američkom izdavaču) dao snažnu kritiku sovjetskog eksperimenta, još uvek neobjavljenu. Štampao je dramu Na mukama i knjige pripovedaka Dani i godine i Drumom i sokakom. Nosilac je ordena Belog orla V stepena (1916), Svetog Save III i IV stepena (1914), Zlatne medalje za revnosnu službu (1914), Jugoslovenske krune V stepena (1932), ordena Sv. Save I stepena (1936) itd.

KO SU BILI CRNORUKCI? Janković je bio „crnorukac“. Ljudi koji su pripadali organizaciji „Ujedinjenje ili smrt“ bili su, bez obzira na izvesne „pretorijanske težnje“, verni svojoj otadžbini i junački borci za oslobođenje Srpstva. O njima je, kao vitezovima Prvog balkanskog rata, Radoje Janković zapisao: „Svi drugovi iz 1903. bili su na svojim mestima. Pobede su bile i njihovo delo. Velika pobeda nad Turcima pala je na leđa nekolicine vođa iz naših redova“. A onda se, avaj, krenulo ka sukobu: „U rat 1914. ušli smo zavađeni sa radikalima, pa prema tome i sa krunom. Regent je bio na strani političara. Oni su nas ispremeštali, mi smo ih napadali po novinama. Mi nismo ništa radili protiv radikala ni protiv krune.“ Ali, ni regent, ni radikali, nisu mogli da dozvole liderstvo grupi oficira nespremnih da pognu glavu i u ratnim i u mirnodopskim okolnostima, naročito u doba u koje je trebalo da se ostvari jugoslovenska ideja, koju crnorukci nisu smatrali panacejom za svoj narod.
Delo Radoja Jankovića, dostojno daljeg proučavanja, ostaje da nas podseća na višeznačnost naše novije istorije. Zato nam predstoje nova čitanja povesnice, ovoga puta sa srpskog stanovišta.

Jedan komentar

  1. Dušan Buković

    SLUČAJ ALEKSANDRA RANKOVIĆA BROZOVOG VELIKOHRVATSKOG NAJAMNIKA

    Aleksandar Ranković tzv. „Leka“ i „Marko“ (Draževac, kod Obrenovca, 28. novembar 1909 — Dubrovnik, 19. avgust 1983), po poreklu je Srbin, po zanimanju je abadžijski radnik, ali se svojim zanatom nije konstantno bavio. Bio je dugogodišnji član austromarksističke i kominternovske KPJ, koja je na izborima u Srbiji 1920. godine dobila većinu u 39 opština, među kojima Beograd, Užice, Niš, Valjevo, Ub, Leskovac, Kragujevac, Đakovica, Pirot, Skoplje, Kumanovo, Bitolj, Ohrid, Štip, Veles…(Vidi: Edib Hasanagić, Iz istorije Jugoslavije 1918-1945, Beograd, 1958, str. 170; Ivan Avakumovic, History of the communist party of Yugoslavia, Volume one, The Aberdeen University Press, Prinited in Great Britain, 1964, str. 49; Savo Pešić, Internacionalizam i KPJ – Analiza internacionalizma u teoriji i praksi KPJ između dva rata, Zagreb, 1986; Enver Redžić, Austromarksizam i jugoslovensko pitanje, Beograd, 1977).

    Ranković je između dva svetska rata u Srbiji više puta hapšen i zatvaran zbog subverzivne i reakcionarne antidržavne i austromarksističke, komunističko-internacionalističke aktivnosti. U toku 1929. godine osuđen je od Suda za zaštitu države na šest (6) godina zatvora. Kaznu je izdržao u Sremskoj Mitrovici i Lepoglavi. Od 1939. godine živeo je jedno vreme u Zagrebu, a kasnije u Beogradu pod lažnim imenom Milivoje Pejišić, opštinski nameštenik. Uhapšen je u Beogradu u julu 1941 godine od strane Gestapoa i smešten u beogradsku bolnicu.
    Cela njegova otmica iz beogradske bolnice je inscenirana i nameštena, kako to reče Pero Popivoda:

    „1941 godine u ruke Gestapoa pao je Ranković, koji je bio poznat beogradskoj policiji kao jedan od članova Politbiroa CK KPJ. U to vreme, dok su Nemci i nedićevci streljali i vešali sve simpatizere kompartije i narodno-oslobodilačkog pokrta, Ranković je uskoro posle hapšenja premešten u bolnicu, a zatim se pod vrlo sumnjivim okolnostima najedanput našao na slobodi. Za komuniste u to vreme bila je isfabrikovana zvanična titovska verzija, da su „oslobođenje“ Rankovića ostvarili komunisti pomoću „organizovanog begstva“ iz zatvorske bolnice. Nema sumnje da su prebacivanje Rankovića u bolnicu stvarno izveli gestapovci na osnovu prethodnog sporazuma, da bi zamaskirali njegovo oslobođenje. Današnja zločinačka gestapovska aktivnost Rankovića u Jugoslaviji ubeđuje sve poštene ljude u to, da njegovo „oslobođenje“ iz gestapovskog zatvora nije bilo slučajno. General-major Miladin Jovanović, koji je bio „oslobođen“ zajedno sa Rankovićem, govorio je 1942 godine, nama – nekolicini drugova iz Prve proleterske jugoslovenske brigade, da ih nisu silom oslobodili nego u dogovoru s Nemcima. Na taj način su bile oslobođene iz gestapovskih ruku Đilasova žena Mitra Mitrović – Đilas i Kidričeva žena Marieta Kidrič. Prvu su pratili Nedićevi žandarmi do oslobođene teritorije, a Kidričevu ženu su dovezli automobilom gestapovci i predali je direktno CK-u Kompartije Slovenije. Veze današnjeg fašističkog rukovodstva Jugoslavije sa nemačko-italijanskim fašištičkim okupatorima jasno se vide i po tome kako se držao, radio i živeo u toku čitavog rata član CK Svetozar Vukmanović-Tempo. Taj čovek je živeo legalno u gradovima, koji su bili pod vlašću okupatora, lečio se u bolnicama i slobodno se kretao po okupiranoj teritoriji…“ (Vidi: General-major JA Pero Popivoda, Izdajnička delatnost klike Tita-Rankovića u periodu narodno-oslobodilačke borbe jugoslovenskih naroda, „Pod zastavom intrnacionalizma“, broj 11, od 15. X. 1949, Organ Jugoslovenskih komunista polit-emigranata u NR Rumuniji; General-major JA Pero Popivoda, Izdajnički rad klike Tita-Rankovića u periodu narodno-oslobodilačke borbe jugoslovenskih naroda, „Za socijalističku Jugoslaviju“, broj 13, 5.H.1949, Organ jugoslovenskih komunista polit-emigranta u Sovjetskom Savezu).

    Krajem jula 1941. godine za vreme pokretanja austromarksističke tzv. „buržoasko-demokratske“ revolucije u Srbiji, koja je bila samo kao nagli prelaz u permanentnu proletersku, Ranković je pod misterioznim okolnostima napustio beogradsku bolnicu i pridružio se Brozu koji se tada nalazio blagodareći svešteniku Dragoljubu Milutinoviću na području tzv. „Užičke republike“… (Vidi: Dokazi o saradnji komunista sa okupatorom – Slučaj Vladislava Ribnikara, „Sloboda“, 20. novembar 1958 i 1. februar, 1959, Chicago, Ill. U.S.A.).

    U ovom kontekstu pomenuli bismo popa-ateistu Vladu Zečevića, koji se stavio pod komandu Pavelićevog emisara u Srbiji Josipa Broza tzv. „Tita“ , kojem je zasmetalo kada mu je jedan član PK za Srbiju rekao:

    „Sada smo mi ušli u drugu fazu revolucije i treba da se oslobodimo svih popova, oficira i drugih buržuja, koji su s nama bili u prvoj fazi…“(Vidi: Vladimir Dedijer, Novi prilozi za biografiju Josipa Broza Tita – O retorziji, knj. 1-2, Ljubljana-Zagreb, 1981, str. 715).

    Postoje, po Lenjinu, dve revolucije: demokratsko – buržoaska i socijalistička. “Od demokratske revolucije, pisao je on u “Iskri” 1905, mi ćemo odmah početi prelaziti, i to baš onoliko koliko nam dozvoljavaju naše snage, snage svesnog i organizovanog proletetrijata, počećemo prelaziti u socijalističku revoluciju. Mi smo za neprekidnu revoluciju. Mi nećemo zastati na pola puta… Mi ćemo svim snagama pomoći celokupnom seljaštvu, da izvrši demokratsku revoluciju, da bi tim lakše bilo nama, partiji proletarijata, što brže preći novom višem zadatku-socijalističkoj revoluciji.”

    Lenjin je u “Pravdi” 1921. godine pisao: “Prva, buržoaska demokratska revolucija prerasta u drugu. Druga rešave uzgred pitanja prve. Druga učvršćuje delo prve. Borba i samo borba odlučuje, koliko će uspeti drugoj da preraste u prvu.”

    Ranković je bio većnik obadva AVNOJ-a u Bihaću i Jajcu, po formiranju Odeljenja za zaštitu naroda (OZNA) na Visu, 13. maja 1944. godine, postavljen je za načelnika OZNE za Jugoslaviju. Uz drugog velikohrvatskog poglavnika-maršala i hegemonistu, austromarksistu, krvavog diktatora, Pavelićevog emisara i NATO najamnika Josipa Broza tzv. „Tita“ i njegove izvesne „velike kadrove“ i Ranković je saučesnik u svim stradanjima i nesrećama, koje su zadesile u toku i posle Drugog svetskog rata nesrećni srpski narod, sve do njegovog pada na Brionima 1966. godine.

    Naneo je ogromnu štetu Srbima u republici Hrvatskoj kazavši „da Srbi i Hrvati nisu toliko različiti da je potrebno deliti svaku pokrajinu“.

    Jedini „Srbin“ među “srpskim” austromarksistima, komunistima- internacionalistima u Jajcu, koji se založio za stvaranje srpske autonomne pokrajine u Federalnoj Državi Hrvatskoj u kojoj su od 1941. do 1943. godine hrvatske ustaše počinile nezapamćene zločine nad nezaštićenim srpskim civilnim stanovništvom, bio je Moša Pijade. Srbin jevrejskog porekla – “He is a Serb of Jewish origin…” (Vidi: John Gunther, Behind curtain, New York, 1949, str. 106).

    Pijade je mislio na budućnost srpskog naroda u Lici, Baniji, Kordunu, Slavoniji, Baranji i Dalmaciji, kojeg su austromarksisti, komunisti-trockisti na čelu sa Brzom, Ribarima, Čolakovićem, Rankovićem, Savićem, Žujovićem, Đilasom i ostalim doglavnicima na zasedanju Jajcu, posle nezamamćenih pokolja nad srpskim narodom, smestili u proširenu Federalnu Državu Hrvatsku.

    Pijadin predlog su odbacili „srpski“ austromarksisti, komunisti-internacionalisti Sreten Žujović, Aleksandar Ranković i Milovan Đilas (Vidi: Isidor Đuković, Moša Pijade i autonomija Srba u Hrvatskoj, “Nin”, od 28. avgusta 1988, str. 5).

    Na kraju, evo što kaže Milovan Đilas u svojoj knjizi “Wartime” – (“Ratno doba”), gde doslovno stoji:

    “U toku jednog skupa, Pijade je izneo predlog da se Srbima u Hrvatskoj odobri teritorijalna autonomija.. Baš se bio vratio iz Hrvatske sa tašnom punom statistika koje su se ticale broja i raspoređenosti Srba u hrvatskim oblastima. Čak je na jednoj karti obeležio, u vezi ove srpske autonomije, granice koje su ocrtavale oblasti u kojima je većina Srba, u Lici, Baniji i Kordunu (Napomena: Kod gore citiranog Đukovića, stoji: “Moša je kao iz neba stavio pred nas na sto geografsku kartu teritorije od Jadranskog mora preko Like, Korduna, Banije i Slavonije do mađarske granice…”).

    Na Pijadinoj karti ova se tertitorija provlačila kao jedno crevo, ostavljajući po strani Srbe u Slavoniji, čije bi uvođenje u srpsku autonomnu pokrajinu priključilo i mnoge hrvatske oblasti. Ideja je bila nova, Srbi iz Hrvatske poneli su se hrabro u toku ustanka. Svi prisutni su ćutali i bili u neprilici. Mislim da je sam Tito pokazivao nelagodnost; možda je kao Hrvat bio u nezgodi da se ovoj ideji suprostavi; možda su se protivurečeni interesi sukobljavali u njemu. Bio sam prvi koji je izrazio svoje neprijateljstvo prema predlogu Moše Pijade. Odvojena teritorija bila je neprirodna, bez centra ili vitalnosti, i staviše služila bi kao gorivo za hrvatski nacionalizam. Kardelj me je odmah podržao. Pijade je bio na glasu kao najrevnosniji Srbin u Centralnom komitetu.

    Najzad, Ranković je bio taj koji je Mošu ućutao, zapažanjem da Srbi i Hrvati
    nisu toliko različiti da je potrebno deliti svaku pokrajinu. Tito je mirno
    prihvatio naš stav…” (Vidi: Milovan Djilas, Wartime, New York, 1977, p. 358).

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *