Dizraelijevo pismo kraljici

Da li je neiskorenjivo rusofilstvo Srba razlog što Zapad od Berlinskog kongresa forsira albanski faktor na Balkanu?

Pregled mesta Kosova i Metohije u međunarodnim odnosima – od onog koje je zauzimalo u rešavanju istočnog pitanja do Prvog svetskog rata i kasnije – nedvosmisleno govori o tome da su oko parčeta ovog tla kroz istoriju velike sile vodile bespoštednu borbu. U kojoj meri se to promenilo, da li je kosovsko pitanje još uvek eminentno političko pitanje velikih sila iza kojih se nazire bojazan od Rusije, koliki je prostor bio ostavljen srpskom činiocu u procesu reintegracije, te ukoliko bi do podele došlo, zašto se predložen atonski model smatra pogubnim. O ovim pitanjima na šestom okruglom stolu iz ciklusa „Reintegracija ili razgraničenje – razgovori o budućnosti Kosova i Metohije“ govorili su dr Miloš Ković, dr Miša Đurković i dr Aleksandar Raković.

SUZBIJANJE RUSKOG FAKTORA Kosovo i Metohija eminentno je pitanje međunarodnih odnosa, iako se o njemu retko govori na način koji podrazumeva da njegovo rešenje diktira odnos svetskih snaga. Ovakva postavka krije latentnu pretnju da bi u perspektivi ovo pitanje moglo da se rešava na međunarodnoj konferenciji o KiM čime bi se ono istrglo iz ruku srpskog naroda i predalo u ruke velikih sila. Kada su Kosovo i Metohija postali pitanje međunarodnih odnosa i odnosa snaga između velikih sila?
Po mišljenju istoričara Miloša Kovića prelomni trenutak novog iščitavanja značaja Kosova i Metohije, odnosno Stare Srbije bio je Berlinski kongres 1878. Tome u prilog govore pisma koja Dizraeliju i Bizmarku u vreme održavanja kongresa stižu iz Prizrena i Skadra.
„Prizrensko pismo uputili su muslimani tražeći autonomiju, a skadarsko katolici zahtevajući nezavisnost od Osmanskog carstva. Ova pitanja nisu inspirisale velike sile. Tek kasnije Dizraeli piše kraljici da bi možda trebalo razmisliti o tome da Albanci, kao narod čija je većina antiruski orijentisana, postanu oslonac Velike Britanije na Balkanu. Te njegove reči zvuče kao neka vrsta proročanstva koje će doći. U periodu od 1878. do 1912. pitanje ko će vladati Kosovom i Metohijom – Albanci ili Srbi – ulazi u sferu interesovanja velikih sila. Ovo je ujedno i pitanje sukoba dva nacionalizma – srpskog nacionalnog pokreta, koji je utemeljen u vekovima pre moderne egzistencije, i albanskog pokreta, koji je u stvaranju i u kojem tek u narednim decenijama dolazi do izražaja presudan uticaj spoljnog faktora. Od uticaja spoljnog faktora, pre svih Habzburške monarhije, nije izuzet ni srpski nacionalni pokret, posebno u vreme Vuka i Dositeja, kada dolazi do identitetskog inženjeringa među Srbima kako bi se odvojili od Rusa i približili srednjoevropskom kulturnom hrvatskom krugu, i s druge strane uticaja Rusije koji je verski, kulturni i politički. No ni tada, 1878, pa sve do 1912. ne govorimo o kosovskom pitanju već pitanju Stare Srbije i Makedonije koje je i te kako međunarodno.“
Podsećajući na činjenicu da su velike sile bile uključene u nacionalne pokrete balkanskih naroda od njihovih početaka, Ković ističe da se u njima teško može razdvojiti unutrašnja dinamika, zasnovana na predanjima, tradiciji, društvenim kretanjima, od spoljnog faktora koji po pravilu pokušava da balkanske nacionaliste iskoristi za svoje ciljeve.
„Iza albanskog nacionalizma u nastanku uočljiv je uticaj Britanije. Na početku stvaranja Prizrenske lige vidimo da su neki britanski konzuli prilično aktivni, ali tu je ključna Turska, koja koristi albansku ligu kako bi se suprotstavila Srbima u srpskoj i crnogorskoj državi. Uticaj Austrougarske na katoličke Albance je dugoročan, a u prvoj polovini 19. veka uočljive su i veze koje se uspostavljaju između Hrvata i katolika Albanaca na severu. O tome svedoče putopisi, kontakti, naročito aktivnosti franjevaca. Stvaranje albanske nacije bilo je nezamislivo bez Habzburške monarhije, odnosno Rima i Vatikana. Upravo je Austrougarska ključni faktor u inrenacionalizaciji pitanja Metohije i Kosova negde od 1896. kada ona postavlja pitanje stvaranja albanske države. Interesantno da je i grof Nikolaj Ignjatijev, ruski ambasador u Carigradu, tvorac Sanstefanske Bugarske, u vreme velike istočne krize računao na Albance više nego na Grke, u uspostavljanju jedne vrste osovine balkanskih naroda koja bi bila oslonjena na Rusiju i koja bi u jednom trenutku mogla da sruši tursku vlast.“

KADA SE ALBANIJA DELILA

Pitanje koje 1912. dolazi na dnevni red srpske spoljne politike, ali i politike velikih sila je – albansko pitanje. Nakon carinskog rata u Beogradu su, ističe Miloš Ković, procenjivali da bi izlazak na more bio ključno značajan u borbi Srbije za odbranu ekonomske i političke nezavisnosti. Na kralja Nikolu se, posle Bombaške afere i njegovih razračunavanja sa „agentima Beograda“, više nije moglo računati. Zato je jedan od najpresudnijih ratnih ciljeva Srbije 1912. bio izlazak na more u severnoj Albaniji.
„Srpske elite pokazuju spremnost da integrišu nove mase albanskog stanovništva. To je nešto što je teško razumljivo iz naše perspektive. Pitanje podele Albanije je zamalo moglo da izazove Prvi svetski rat i to su bile najopasnije krize pre 1914.“

SRPSKI KOMONVELT Ako je u drugoj polovini 19. veka i u prve dve decenije 20. veka rešenje srpskog nacionalnog pitanja bilo ključ za rešenje balkanskog pitanja, da li se onda danas od strane Zapada rešenje albanskog pitanja uzima kao osnova za trajno rešenje problema Zapadnog Balkana, te u kojoj meri ideja o razgraničenju jeste put ka njegovoj realizaciji?
Miša Đurković, direktor Instituta za evropske studije, smatra da ideja o razgraničenju, izuzev kod jednog dela engleske elite koja istrajava na tome da se na bilo koji način Cvijićeva vrata predaju Albancima, gotovo ne postoji. Jedina legitimna, moralna, međunarodnopravno opravdana i po njegovom mišljenju realna pozicija Srbije je da po slovu Rezolucije 1244 traži punu reintegraciju prostora Kosova i Metohije sa svim njegovim građanima.
„Ono što mi dugo radimo, pokušavamo da formulišemo jeste ideja da Srbija napravi modernu nacionalnu državu. Po mom dubokom ubeđenju nama to nikada neće dozvoliti. Pokojni Dobrica Ćosić je maštao o tome, da se razgraničimo, razmenimo stanovništvo, zaokružimo teritoriju i da konačno možemo da znamo gde je i šta je naše. Odgovorno tvrdim, to nama nikada neće dozvoliti – ne samo naši zapadni prijatelji nego i druge imperije koje deluju na ovim prostorima. Zato bi trebalo razmišljati u kategoriji srpskog komonvelta. Za razliku od nacionalne države koja je precizno definisana, komonvelt je nešto što fluktuira – ima granice koje su manje-više otvorene i ima ono što je bitno a to je identitet koji se razvija na nekoliko nivoa. U tom smislu deo srpskog korpusa na neki način danas čine i Vlasi, delovi Makedonaca ili muslimana koji su svesni svog slovenskog porekla, čak i korpus vezan za Hrvate. Priča se vraća na tezu Balkan balkanskim narodima. Beograd je i dalje magnet za najveći deo omladine na Balkanu. Ovo je pravac za razmišljanje kako mi možemo da koristimo naše potencijale i našim komšijama ponudimo model gde bi oni videli sebe uključene u tu širu zajednicu. Jer borba za to gde su nam granice i kako živimo sa ljudima oko nas ostaje jedna od ključnih determinanti u budućnosti.“
Stvaranje komonvelta bez jasno iscrtanih granica, a koji bi podrazumevao suživot s drugim narodima, istoričar Aleksandar Raković smatra iluzornim jer Srbi već imaju slično iskustvo koje ne govori u prilog tome da je rekapitulacija ideje Balkan balkanskim narodima moguća.
„Pokazalo se da koliko god da su Srbija i srpski narod pružali ruku drugima, da je ta ruka ujedana. To je očigledno u Crnoj Gori danas. Isti slučaj je u Hrvatskoj, pa i s Albancima. Kada je reč o Kosovu i Metohiji, verujem da reintegracija ne može da se dogodi mirnim putem, posebno ne u doglednoj, ali ni u onoj daljoj budućnosti. Ali svaka zemlja ima mogućnost da izvrši reintegraciju na legitiman način pa i oslobađanjem svoje teritorije koja je okupirana. S tim u vezi Republika Srbija ima pravo da u nekom periodu, kada se za to ukažu međunarodne okolnosti, povrati na svaki način suverenitet na Kosovu i Metohiji, a ako je to potrebno i vojnom, pošto je to unutrašnje pitanje, pa i policijskom silom…“

ISHITRENE SIMETRIJE

Pored Hilandara krajem 15. veka srpski manastiri na Svetoj Gori bili su i Dohijar, Grigorijat, Sveti Pavle i Dionisijat. Pošto su, podseća Aleksandar Raković, vremenom ova četiri manastira ostala bez prisustva srpskih monaha, njih su preuzeli grčki kaluđeri.
„Ne treba ishitrenim simetrijama sa svetogorskim rešenjem davati argumente albanskim separatistima da bi u slučaju novih lomova mogli da preuzmu srpske crkve i manastire na Kosovu i Metohiji a pri tome se pozovu na ’svetogorski model’. Oni bi to jedva dočekali. Posebno kada je reč o rimokatoličkoj jerarhiji na Kosovu i Metohiji, koja deluje sa ekstremnih albanskih pozicija, a već je mnogo puta davala do znanja kako želi da preuzme srpske srednjovekovne svetinje.“

ZAMKA SVETOGORSKOG MODELA Kada je pak reč o razgraničenju, Raković ističe da je poruka bila verbalna i da mi o njoj gotovo ništa ne znamo, niti postoji dokument koji bi objasnio na koji način bi „dve strane“ trebalo da se razgraniče na Kosovu i Metohiji.
„Mi nismo videli taj predlog. O tom pitanju pokrenut je unutrašnji dijalog i glasovi, 95 od 99, bili su da treba sačekati bolji trenutak. Ako se dobro sećam, ideju fizičkog razgraničenja srpske i albanske zajednice izneo je ministar Ivica Dačić, a zatim i predložio rešavanje položaja srpskih monaških zajednica na Kosovu i Metohiji ’prema svetogorskom modelu’. On nije jasno precizirao da li monaške zajednice treba organizovati ’prema svetogorskom modelu’ u odnosu na Republiku Srbiju ili u odnosu na administraciju albanskih separatista na Kosovu i Metohiji ili u odnosu i na jedne i na druge.“
Već je iz te nejasnoće uočljivo koliko je komplikovano rešiti pomenuto pitanje „prema svetogorskom modelu“. Raković ističe da je Sveta Gora teritorijalna autonomija u okviru Grčke, pod kanonskom nadležnošću vaseljenskog patrijarha u Carigradu.
„Svetogorski kaluđeri činom monašenja postaju grčki državljani. Za ulazak na Svetu Goru je potrebna viza. Sveta Gora ima svoju upravu – Protat – a za komunikaciju sa njom je nadležan ministar spoljnih poslova Grčke. Za bezbednost Svete Gore nadležno je Ministarstvo unutrašnjih poslova Grčke. Sveta Gora se u celosti nalazi u okruženju pravoslavnog stanovništva.“
Kada je reč o predlogu ministra Dačića da se položaj srpskih crkava i manastira reši prema modelu autonomije Svete Gore, upravo je očigledno da se ništa iz svetogorskog modela ne može primeniti na srpske svetinje na Kosovu i Metohiji.
„Nije moguće ostvariti teritorijalnu autonomiju za srpske crkve i manastire jer međusobno nisu grupisani, čak nisu ni blizu, i između njih ne postoji fizička komunikacija osim uobičajene mreže puteva koja preseca prostor naseljen mahom Albancima muslimanske veroispovesti. Dakle, nije moguće teritorijalnom autonomijom povezati Bogorodicu Ljevišku u Prizrenu, Gračanicu, Visoke Dečane i Pećku patrijaršiju niti ostale crkve i manastire. Niti je moguće mehanički konstruisati takvu teritorijalnu autonomiju na čitavom prostoru Kosova i Metohije budući da ni Srpska pravoslavna crkva nije prostor južne srpske pokrajine učinila jedinstvenom eparhijom u sadašnjim administrativnim granicama. Naime, Eparhija raško-prizrenska pored prostora Kosova i Metohije zauzima i južne delove Stare Raške, a srpski patrijarh u Beogradu, kao arhiepiskop pećki, ima pravo stavropigije nad manastirom Pećka patrijaršija i manastirom Budisavci. Dalje, od 2013. upražnjeno je mesto vikarnog episkopa hvostanskog, a od 2014. upražnjeno je i mesto vikarnog episkopa lipljanskog koji obojica vladičanske dužnosti mogu obavljati na Kosovu i Metohiji. Pored toga, mitropolit crnogorsko-primorski u tituli nosi i zvanje egzarha, odnosno čuvara Pećkog trona iako danas nema nadležnost nad delovima Metohije kako je bilo nekada.“
Raković zaključuje da ne treba žuriti sa rešenjem kosovsko-metohijskog pitanja u celini.
Prilike, složili su se učesnici skupa, biće povoljnije nego što su danas, a znatno povoljnije nego pre dvadesetak godina.

 

 

 

5 komentara

  1. Ponovo cu pokusati da objasnim.Niti smo mi ikakvi mali Rusi,naprotiv,niti smo mi na nekakvom putu koji se ne moze obici.niti mi imamo bilo kakav ekonomski,politicki ili vojni znacaj.
    Mi Srbi smo jednostavno naj stariji evropski narod sto potvrdjuje i nas kalendar od 7528.godina.
    Nikakav albanski faktor niti je privilegovan niti on ima nekakvog posebnog uticaja u odnosu na druge izvedene narode ovog prostora.
    Jedini uslov da bi neki izvedeni narod bio podrzan od zapada .ali ne samo od njega,je taj da je spreman da se bori protiv Srbai da od Srbskog etnickog prostora otkida deo po deo teritorije.To ti derivati mogu samo postici putem gole sile uz podrsku onih koji takodje imaju isti interes samo sa razlicitim pobudama.Berlinski kongres je za nas znacajan po tome sto su tu samo doneta nova pravila i resenja za devastirenje Srbskog nacionalnog bica.Zasto su stvoreni Albanija Crna Gora, kasnije Hrvatska i td.Sa jedinim ciljem da se Srebiji spreci izlazak na more.Jedina vodilja je da se Srbija sto vise smanji i ekonomski unisti.To pravilo vazi i dan danas.Da je evropa znala da Turska nije slomila kicmu Srbima,nikaka nas nebi pomogla da se oslobodimo.Oni su to uradili iz zapadnih imperijalistickih interesa.I u tekstu je receno.Cilj zapada je da se Srbiji nikada ne dozvoli da postane samostalna i suverena drzava jer ce se samo na taj nacin kontrolisati njen ekonomski i duhovni razvoj.E ovaj DUHOVNI razvoj je mnogo bitniji.Svim sredstvima ,ama bas svim poznatim i nepoznatim,mora se spreciti da istina izbije na videlo.Ako bi se to dozvolilo,celokupnaistorija,lazna istorija,ceo poredak pada u vodu.Sve lazi koje drze ovaj svet padaju u vodu itd itd.Zato svet koji je pred sunovaratom nema preceg posla nego da satre ovo malo Srba koji su prekoostali.Nista ovde nije preuvelicano.Sta mi da uradimo pre nego na dokrajce.Pod hitno moramo napisati Srbsku istoriju pocev od 7528 godina u nazad.Ali to ne mogu uraditi ovi koji su nas do sada zamlacivali.To moraju uraditi ovi iz senke,ovi koji ne mogu da dodju do medija sa drzavnom frekvencijom a ima ih hvala bogu dosta.Pa onda da sucelimo istine pa da vidimo na cijoj su strani argumrnti.Oni koji su nam servirali danasnju istinu,nazovi istinu,po njihovim voljama i cefovima odredili su i pravila igre.Pa ne misli naljda niko ozbiljan da se po njihovim kriterijumima mogu demontirati njihove lazi.Samo na ovaj nacin moze se razumeti zasto ni jedna institucija ove zemlje ne sme da komentarise izjavu Natenjahua.Znam ja da je ovo veoma problematicno i rizicno pitanje.Ali smatram ako istinom pobedimo laz,argumentima ili bar logikom prestace i potyreba onih drugih da vestacki odrzavaju sistem koji vodi ka samounistenju.Iz ovih istorijskih lazi proizilaze i ostale koje direktno uticu na zivot.Trebalo bi na drzavnom nivou formirati instituciju koja ce prikupljati i sistematizovati znanja i saznanja i publikovati bez prava na monopol nauke i kvazi nauke.Ne znam dali sam uspeo da dam dovoljno argumenata.Toliko se toga nakupilo da je pitanje da li ce i ovo neko procitati a nekmo li reagovati.Za mene nema nikakvih dilema.I jos nesto.Logika kaze da se zivot formirao na jednom mestu i odatle sirio dalje.Dakle ne moze se pobeci od svojih korena ili porekla.Ne moze se lupati ogledalo zto sto nam, slika ne valja.I nauka bi morala objasniti politici da se sve niti treba niti moze niti sme okretati u jednu stranu.To je kraj.Praviti jednu vladu i sve ostalo po tom receptu je takodje kraj.Svet ce postojati dok postoje razlike.

    • Vi ste u pravu. Ali ko, recimo, da napiše istoriju 7528. godina u nazad? Ko da ponovo reafirmiše pojam i vrednost SlavenoSrbin? Srba baštinara danas je manje od 20%. Kada nekome pokažem turske deftere iz kojih se vidi naš porodični rodoslov u nazad do 1476. a da nam je rodonačelnik iz 1528. posmatraju me ko “Turskog špijuna”. Sve go popravoslavljen Vlaj i posrbice. Moji preci nisu južni Slaveni, jedno od 27 plemena, već Beli Srbi, zapadni Slaveni. To su Srbi koji su posrbili južne Slavene a oni se sami slavenizirali. Kome to danas objasniti. Onima što više vole rusko g…o od američke torte. Dositej Obradović je u Srbiju doneo prosvetiteljstvo i krompir. Na žalost, “primio” se samo krompir.

  2. unutrašnji dijalog

    OKRUGLI STO: Reintegracija ili razgraničenje – razgovori o budućnosti KiM

    Kroz istoriju, velike sile su vodile borbu za KiM i uticaja na balkanu iz različitih interesa. Treba konkretnije precizirati danas koji je interes SAD-Nato da nam otimaju teritoriju (u kontekstu širih interesa na Balkanu). A to je definicija: SAD-Nato “proizvode” i “koriste” krizna žarišta u svetu za svoje geopolitičke interese (širenje Nato snage na Rusku granicu za potencijalnu agresiju u budućnosti), nakon toga sledi Kina. Na KiM je “iskorišteno” krizno žarište, nije proizvedeno od Amerike.

    OKRUGLI STO o reintegraciji ili razgraničenju je najbitniji politički potez u zadnjem trenutku, ali moramo da konstatujemo da je pokrenuti proces sa velikim zakašnjenjem. Trebao je biti organizovan pre Briselskog sporazuma, jer danas kakve god “pozitivne” odluke da se donesu za zaštitu srpskog suvereniteta i integriteta, nacionalnih intesa – značilo bi promenu (trebalo bi gašenje) Briselskog sporazuma. Zapoćeti proces na okruglom stolu ima i ozbiljnih nedostataka (iz objektivnog sagledavanja), kako i ja vidim. Na primer, trebalo je na debatu pozvati i pet-šest lidera kosovskih Srba iz patriotskog bloka (Marko Jakšić itd), koji su pradedovski vezani za KiM i najbolje poznaju političke probleme i proces za rešenje (“ne o nama bez nas”), a ne da diktira Srpska lista za Kosovo koja isključivo sprovodi Vučićevu politiku Briselskog sporazuma da se preda celo Kosovo Šiptarima-Albancima? Drugo, ima i površnih nedostataka… Vučićev poziv o “razgraničenju” (bez precizne formulacije “Kakvo razgraničenje”?) – JE ZAMKA da Srbija prihvati Razgraničenje (Integrisanu administrativnu liniju Briselskim sporazumom 2013 god. u GRANICU sa albanskom carinom), da proglase KOMPROMIS o normalizaciji da Kosovo prime u punopravno članstvo UN(!)? Tako je Srbija prihvatila Briselski sporazum – PO TUMAČENJU Vučića – a ne PO ODREDBAMA sporazuma kojim je Kosovo dobilo sve atribute albanske države (!)? Ja lično imam neke predloge, ali sam zakasnio…?

    SNAŽNO podržavam započeti PROCES o reintegraciji Kosova, ja bih dodao i – gašenje veleizdajničkog Brielskog sporazuma?! Hvala na ustupljenom prostoru!

  3. Neko je ipak procitao.Dovoljno.Bitno je da informacija ode u etar.Neko ce se vec postarati za realizacije.Pitate ko ce to da pise i kako 7528 u nazad.Pa ne moramo bas sve .Za pocetak bi bilo dovoljno utvrditi razliku u godinama izmedju Svetog Pisma i naseg kalendara.To je 1748 ako sam dobro izracunao.Gde su se te godine zaturile.Razumem ja i onu drugu dilemu.Ko ce to kad smo takvi kakvi smo…

    • “Pa ne moramo baš sve”. I tu se krije jedan od naših problema. Mi svet razumemo i doživljavamo prema sebi. Kao neko ko se školovao među “Latinima”, mnogo bolje vidim i razumem naše probleme i slabosti. Recimo, u R.Hrvatskoj se tačno zna dokle se prostiru “zemlje” Hrvatska, Dalmacija, Slavonija, Lika, Banija, Kordun, Baranja, Srem … . Srbi ne znaju gde je južna granica “zemlje” Srbije (ne R.Srbije-države). Prihvatili smo i pristali na boljševičko-kominternovske granice i to nam je postalo normalno stanje svesti. A da nam neko “čudo” odmah vrati Kosovo već sutra bi govorili o Bitolju kao svetoj srpskoj zemlji. Južna granica zemlje Srbije su reke Drim, Lab i Sitnica. To je oduvek tako a kao najbolji dokaz je što i Sveta Stolica upravo isto tvrdi. I samo zbog toga nije priznala Kosovo. Druga bitna stvar je da su Slaveno Srbi po civilizacijskim vrednostima deo zapadne hemisfere. Rastkovo Zakonopravilo je drugi evropski zakono-pravni akt. Kulturne i duhovne vrednosti je preuzeo sa istoka i vešto ih ukomponovao u društvo. Učinio je gotovo nemoguće, sjedinio je razum i dušu. Drevno je pravilo, “Civilizacija dolazi sa zapada a kultura sa istoka”. Danas se mnogi predstavljaju kao spasioci a u stvari radi lične sujete, vajde ili zauarice manipulišu srpskim rodom. Zapitajmo se zašto danas nigde nema Rastkovog Zakonopravila, temeljnog dokumenta na čijim su osnovama sabrana južno slavenska plemena u jedan rod i stvoren srpski na(d)rod.(narod-iznad roda, nad rodom). Poslednje izdanje je štampano u 100 primeraka pre oko 15-30 godina i čak tamo gde su ga izdali ne postoji ni jedan primerak, duhovni centar Žiča. Posle Rastka Nemanjinog Zavidovića i Dositeja Obradovića, valjda će srpski rod iznjedriti nekog novog prosvetitelja i rodoljuba. Vreme je, inače će Komimternina doktrina definitivno da zavlada.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *