SPASIMO FRANCUSKU!

S mešavinom sete i očajanja, istoričari ponekad kažu: onaj srpski 20. vek koji počinje pucnjem Gavrila Principa 1914. godine uveliko traje. Dakako da traje, a ponešto o zaglavljenosti u zlosrećnom stoleću razumeli smo i u danu kada je, u susret obeležavanju stogodišnjice završetka Prvog svetskog rata (11. novembar) u Francuskoj, upravo iz ove zemlje, domaćina svetskog skupa, stigla vest: uz pobednike, učesnik događaja, s punim državničkim uvažavanjem, biće i Republika Kosovo!
Kosovski ambasador u Parizu, razdragan, dojavio je preko tvitera: „Zastava Kosova prvi put se vijori u Notr Damu u okviru komemoracija 100 godina od završetka Prvog svetskog rata.“
Otkud usred Bogorodičine crkve, pored državnih simbola zemalja pobednica u Prvom svetskom ratu, i znamenje „države Kosovo“? Kosovo naime ne samo da nije bilo učesnik Velikog rata već u to vreme nije postojalo čak ni kao južna srpska pokrajina! Ukoliko uopšte o istorijskim faktima razmišljaju, organizatorima teško da nije poznato kako je u godinama Velikog rata šiptarsko stanovništvo na teritoriji Kosmeta kao oslobodioce dočekivalo okupatore, dakle armije zemalja koje su pobeđene u tom ratu!
Šta to čini Francuska? Naslućujemo li njenu sopstvenu krizu identiteta, možda i dublju od one koju žive njeni pojedini gosti? Ko je zvonaru Bogorodičine crkve naložio da istakne simbol državnosti zemlje koja nije postojala u vreme Velikog rata, kao što za veliki deo sveta, u koji se ubraja i nekoliko evropskih država, ne postoji ni danas? Iz pariskog hrama, kao nalogodavca, prozvali su Jelisejsku palatu, jer „Notr Dam se ne bavi diplomatijom“. Razjasnilo se da je za diplomatske i političke skandale po obrascu čiji se uzor može rekonstruisati, a lik stvarnog nosioca autorskih prava naslutiti, zadužen niko drugi do Le Palais de l’Élysée, sedište francuskog predsednika.
Predsednik Emanuel Makron, u sklopu dešavanja povodom istorijskog jubileja, bio je krenuo na četvorodnevno hodočašće – obilazak mesta velikih bitaka u Prvom sveskom ratu, vojnih grobalja i spomenika „s vidnom željom da predoči kakva katastrofa i tragedija za evropske narode je bio taj rat“. Predsednik koji ne krije da u istorijskoj nauci nije potpuno verziran, svoj autoritet demonstrira kasnije, kada prosuđuje sadašnjicu iz povesne perspektive: „U Evropi podeljenoj strahom, posledicama ekonomske krize i povlačenjem u nacionalne okvire, može da se izrodi nadiranje nečega sličnog nacizmu. Treba sačuvati glavu, biti pametan, znati kako se odupreti, noseći demokratsku i snagu (francuske) Republike, temelje demokratije, ljudskih i građanskih prava.“ U Makronovom teorijskom pojašnjenju konačno može da se prepozna i konceptualno ishodište ideje o zastavi Kosova, dostojnoj da se vijori u Notr Damu, i disciplinovanju Srbije saobrazno liberalnom viđenju sveta.
Ima li spasa Francuskoj koja – premda sebe doživljava kao veliku evropsku silu, politički i kulturno superiornu državnu zajednicu – istoriju interpretira u pretpostavkama tuđim njenoj tradiciji i duhu? Može li Francuska da se spase od sebe same, od svoje savremene „verzije“ vernog sledbenika liberalnog diskursa i američkog stanovišta? Ako je to poželjno, zvanična Francuska će, vidimo, dozvoliti da uz pobednike, možda i prvi put u istoriji, pod lažnom zastavom, marširaju i poraženi. Prijatelji ove zemlje među Srbima danas izražavaju bojazan za njenu budućnost. Pišući otvoreno pismo francuskom ambasadoru u Beogradu, predsednik DSS-a i francuski diplomac Miloš Jovanović kaže:
„Da li ste, Vaša ekselencijo, kao neko ko predstavlja francusku državu i zastupa njene interese u Srbiji, upozorili zvanični Pariz da se ne bruka prekrajanjem istorije i isticanjem zastave tzv. Kosova, lažne države koja nije ni postojala u vreme srpskih i savezničkih pobeda u Velikom ratu, niti postoji danas, niti će ikada postojati? Da li ste, Vaša ekselencijo, upozorili zvanični Pariz da ovim sramnim i bednim činom ponižava sebe i svoju zemlju, a ne Srbiju?“
Zvanični Pariz je pak presudio: pomenuti događaj s kosovskom zastavom u Notr Damu možda jeste apsolutni diplomatski i politički skandal, ali je istovremeno i uvažavanje potreba odbrane njenog državnog razloga kao jedva zamaskiranog služenja atlantističkoj volji i zahtevanom odricanju od sopstvene istorijske paradigme.
Dok se Francuska povinuje svom (samo)poniženju i samozaboravu, Srbi sa gorčinom nanovo aktuelizuju raspravu o zapisu na spomeniku podignutom u znak zahvalnosti ovoj zemlji: Volimo Francusku kao što je ona volela nas. Nedoumica oko „reinterpretacije“ poruke u ovom trenutku je, bez konsenzusa, zastala kod možda idealnog rešenja – definicija srpsko-francuskog aktuelnog (ne)prijateljstva trebalo bi da se zapiše rečima: Neka je večna slava Francuskoj koje više nema.
Ma kako se povremeno opredeljivali i pretili emotivnim pluskvamperfektom, Srbi i dalje vole Francusku. Sporno je da li je ova ljubav praćena poštovanjem. Čini se da i ponašanje zvaničnog Beograda, paradoksalno, ne potvrđuje uvažavanje Francuske. Jednako – ni poštovanje Srbije i njenih ogromnih ljudskih i materijalnih žrtava u Velikom ratu. Umesto respekta koji bi bio potvrđen energičnim odgovorom francuskoj izdaji, srpska vlast se opredelila za problematično „kažnjavanje“ Francuza: uvređeni jesmo, ali u Pariz idemo, i ponašaćemo se kao da je sve u redu.
Nameru srpskog vrha da, ni pod utiskom prizora u Notr Damu, ne kvari odnose sa „prijateljskom“ Francuskom javno mnjenje jednodušno osuđuje. S pravom se upozorava da izostajanje demarša znači i nepoštovanje više od 1.200.000 srpskih žrtava u ratu čija se godišnjica sada obeležava. Da li je stvarno mudro, ili je samo kapitulantski pojaviti se „pod zastavom Kosova“? Ne samo da bismo svoje dostojanstvo ubedljivije odbranili već bismo i Francuskoj ukazali veće poštovanje muškim i državničkim odgovorom. Možda i nije sasvim naivno uverenje da bi u nekakvom odloženom dejstvu u svesti Francuza snažnije „proradilo“ srpsko odbijanje da svojim prisustvom čuva iluziju Pariza da nije posrnuo pod pesnicom Vašingtona! Premda je epoha određena globalnom dominacijom Pax Americana i udarnom NATO pesnicom na zalasku, Pariz se ne koleba, a to potvrđuje brutalnim vređanjem srpske nacije i države.
Američki svetski poredak možda nije ruganje Makronu, ali svakako jeste podsmevanje tradicionalnom biću i duhu njegove zemlje, De Golovom „narodu bele rase, grčke i latinske kulture i hrišćanske vere“. Država tog naroda ne bi jubilej odenula u pomenutu grotesknu predstavu u Notr Damu, ne bi ponizila saveznika kome se nekad divila. Jovanović diplomatskog izaslanika Pariza opominje: „Zemlja koju predstavljate se osramotila pred sopstvenom vojskom iz Velikog rata i još jednom se pokazala nedostojnom svoje istorije.“
Ponovimo – Srbija bi svojim odlučnim ponašanjem, pa čak i gestom koje je srpski predsednik slikovito opisao kao slanje u „majku majčinu“, više uvažila Francusku i učinila je dostojnijom njene istorije nego što to sada čini pomirljivošću.
Od nedoumice – hoće li Francuska spasti svoju dušu, za Srbiju je u doglednoj budućnosti važnije da usvoji nauk koji je Dejan Medaković sličnom prilikom sažeo: „Srpski narod je u tako teškoj situaciji da je izgubio čak i pravo na pesimizam. To je paradoks, ali biti pesimista u ovoj situaciji je luksuz. Nemamo na to pravo. Narod prvo mora da se vrati sam sebi.“ Danas to bez sumnje znači i da se vrati samosvesti i samopoštovanju svojih predaka, slavnih učesnika Velikog rata!

Jedan komentar

  1. Vaso Petković

    Ovi nemili događaji su jasno pokazali i slijepima kao i maloumnim da je -LAŽNI SAVEZNIK MNOGO OPASNIJI OD ZAKLETOG NEPRIJATELJA!To je odgovor na mantru da Srbi sve što ostvare u ratu-gube u miru.U ratu nam glave dođu neprijatelji a u miru lažni saveznici.Sa neprijateljima smo uvijek uz velike žrtve izlazili kao pobjednici,međutim,lažni saveznici su nam nanijeli još veće zlo.Sav Zapad je u Velikom ratu složno radio na uništenju Srba,Drugi svjetski rat je nastavak započetog.Bombardovanje 95.i 99.jasno pokazuju pravo lice Zapada,tu za Srbe nema mjesta niti prijatelja,niti je kada bilo noti može biti.Trebalo bi mnogo prostora da se navedu sva zlodjela lažnih saveznika počev od pogibije hajduk Veljka,Karađorđa,kralja Aleksandra ,sve do današnjh dana.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *