Godina 2018

Piše Ljiljana Bogdanović, glavni i odgovorni urednik

Nastupajuća 2018. mogla bi biti godina značajnih otisaka u nacionalnoj memoriji.

Prestonički izbori i sa njima povezane političke promene (neizbežne i u slučaju da se u fotelju gradonačelnika s proleća ponovo smesti kandidat stranke na vlasti) mogli bi biti tek jedna epizoda u sklopu turbulentnijih događaja vezanih za političku i ukupnu budućnost Srbije. Srpsko-srpski razgovor, kao složeni konstrukt koji podrazumeva određena strateška, istorijska, psihološka i moralna polazišta, ujedinjena pod zbirnim imenom unutrašnji dijalog o Kosovu, obećava godinu za dugo pamćenje. Prema gotovo opipljivom kolektivnom osećanju uznemirenja i zabrinutosti, s kojim se ide u susret (ne)slućenom epilogu te nacionalne rasprave, u javnosti tumačenom kao konačno prepoznavanje „ko je vjera, a ko…“, teško da možemo očekivati da će nas nastupajuće vreme uvesti u dane spokojstva. Taj preveliki ulog, odlučivanje o usudu srpskog Jerusalima, suočava nas sa kompleksnim i teškim činjenicama naše nacionalne situacije u ovom trenutku. Gotovo da se u javni prostor priziva sećanje na doba koje je u pamćenju nacije sažeto u mitskoj krilatici – „Dogodine u Prizrenu“. Imamo li danas smelosti da, pod kapom pomenutog nacionalnog dijaloga, oblikujemo sličan zavet, a da se ne uplašimo da ćemo biti obeleženi kao retrogradni, opasni, smešni? I kuda bismo to, simbolično ili stvarno, mogli da se u 2018. uputimo? Dok odgovore naslućujemo, prisetimo se da nam kalendar često pomaže, bez obzira na smislenost te imaginarne operacije, da uredimo i arhiviramo činjenice, da unesemo izvestan poredak u iskustvo i razumevanje stvarnosti. Stoga, u očekivanju raspleta, razmotrimo novu kalendarsku godinu i sa jednog od moguće važnih psiholoških i istorijskih polazišta, od istorijskih paralela. Brojka kojom je označena naredna godina u tom smislu ima izvanredan potencijal: 2018. naprosto priziva jednu drugu „osamnaestu“, vek udaljenu, a u nacionalnoj povesti zlatom upisanu – kao pobedonosno i mitsko vreme, doba snage i ponosa koji su u svetskim razmerama grandiozni! Stoleće obeleženo graničnim 1918. i 2018. stoleće je velike, događajima i obrtima, revolucijom i ratovima, žrtvama i trijumfom, pobedama i gubicima gusto „nabijene“ srpske istorije. Misleći iz aktuelne perspektive na veličinu i domašaj tih događanja, smeštenih u dugom nizu omeđenom ovim brojkama, Srbi danas govore: za nama je „vek izgubljenih pobeda“. Uz podrazumevanja i slutnju nekakvog moguće iznenađujućeg raspleta, pominje se i da se „srpski dvadeseti vek još nije završio“! Zbog čega još traje, možda nam unekoliko razjasni prizivanje istorijskih beleški i poređenje njegovog početka – daleke 1918, i aktuelnog, „zatečenog stanja“. (Podsećanja iz sveta svakako nas neće zaobići, a resetovanja istorije iz 2014, u skladu sa kalkulacijama gospodara povesnih istina, upozorava da sa rezervom očekujemo i godišnjicu kraja Velikog rata.) Ako se sada namiruje vek „izgubljenih pobeda“, šta se, sa graničnog mesta, može naslutiti u nastavku? Početak epohe dobijenih bitaka, ili nastavak vremena poraza? Srbi, naravno, na ovakvo pitanje ne smeju ni hipotetički pozitivno da odgovore, a da se ne izlože riziku da u širem geografskom i političkom okruženju u tim rečima ne bude prepoznata najava pretnje i ugrožavanja bezbednosti „drugih“!
[restrict]

Drugačije je, međutim, bilo pre jednog stoleća, u situaciji kada su se u ratnom pejzažu posle razorne bitke svodili svetski bilansi: za Srbe su tada bile isključivo rezervisane reči divljenja, koje je bilo iskreno i onda kada je bilo nevoljno. „Kada se bude pisala istorija ovog rata, njen najslavniji odeljak nosiće naziv SRBIJA“, govorio je Robert Lesing, tada ministar spoljnih poslova SAD; „Došli smo sa malo poštovanja za srpske vojnike, a vraćamo se puni divljenja“ (norveški pukovnik Karsten Angel ); „Srbi su tvrdi na muci, trezveni, skromni, nesalomivi, to su ljudi slobodni, gordi na svoju rasu“ (Franše d’Epere).

Sličnim citatima obiluju istorijska literatura i publicistički zapisi iz tog vremena, ali – nedugo potom – počelo je Sto godina samoće jednog naroda, ili Srpski dvadeseti vek trijumfa i golgote čiji je vrhunac poznata korenita promena matrice kojom zapadni svet (isti onaj koji se „gušio“ u divljenju Srbima) već duže od dve decenije sa retko brutalnom bezobzirnošću tumači srpski antropološki kod, opisujući ga kao „zločinački“. 

Istoričar Časlav Koprivica kaže: „Od 1918. godine do danas traje perfidna strategija kojom nam se nameće krivica zbog toga što su rimokatolički krugovi, Austrija i Nemačka, u nama vidjeli inicijalnog krivca za raspad svojih imperija, i traje i dalje koordinisana praksa proizvodnje krivice Srba ne samo za 1914. godinu već, i dalje…“

Svet se dakle brzo promenio (ili se pokazalo da je ostao isti onaj koji je 1914. planetu gurnuo u pakao?), a da li su se zaista Srbi promenili? Jesmo li, i koliko smo danas baštinici duha i snage koju su dokazano posedovali naši preci?

Stoleće o kojem govorimo ne poklapa se sa kalendarskim, ali nas upućuje na razmišljanje o našem istorijskom vremenu i našoj orijentaciji u njemu. Može se uočiti dvostruki udes srpskog naroda: spoljni – svet (zapadni) nas sada drugačije vidi i nimalo blagonaklono procenjuje, i unutrašnji – svakako dramatičniji: mi sami sebe doživljavamo sa manje samopouzdanja i čvrstine od one koju su u Srbima nekada uočavali, diveći im se, stranci! Da li su neprijatelji trijumfovali tako što su nas ubedili u ispravnost ružne slike, i da li smo im poverovali, što bi, izvesno, bio daleko najmračniji aspekt veka izgubljenih srpskih pobeda. Šta je ostalo od snage Srba iz vremena 1918? Možda je ostalo i više nego što nam dozvoljavaju da razumemo i verujemo! Srbija jeste na tzv. klackalici na kojoj balansira između Istoka i Zapada, i to nije jednostavno, ali stvarna prekretnica za Srbe morala bi biti i unutrašnja, a dogodiće se ako sebe osvestimo i poverujemo, ne kao u opsenu već kao u razložnu činjenicu, da jesmo pravi potomci heroja kojima se divio svet.

 Dok slušamo i čitamo kako u proteklim mesecima odlučni državnici i politički lideri moćnih zemalja javno svetu upućuju poruke poput: „Moramo Rusiju da učinimo mladom“, „Ameriku ćemo ponovo učiniti velikom“, „… Italiju mudrom i odlučnom“, „… Britaniju svojom i nezavisnom“, pogađamo šta bi na tom tragu bilo dobro da poželimo da aktuelni srpski lider u novoj godini poruči građanima svoje zemlje, a sa smelošću i odlučnošću ravnom ovim pomenutim? Možda bi to moglo ovako: „Učinimo Srbiju živom i samopouzdanom, dovoljno pametnom i hrabrom da javno kaže da je slika koju su neprijatelji-prijatelji naslikali brižljivo projektovana laž, i da ne okleva da usvoji i iskaže pobednički duh svojih predaka, duh srpskog naroda i njegove vojske iz vremena pre jednog veka“! Drama Srbije, koja je pomalo (mada nesumnjivo – ne i sasvim) poverovala da je isuviše slaba i da bi, poput recimo Jevreja koji danas kažu – svet može da glasa kako hoće, ali Jerusalim je naš – i sama mogla da ponovi nešto slično, ta drama može i mora biti razrešena! I zbog srpskog Jerusalima, a dalje zbog toga da se vek izgubljenih pobeda ne bi i unedogled nastavio. Istorijska freska koju je naslikao divni i strašni srpski minuli vek, a ovekovečila duhom nekad samopouzdana i pobednička srpska nacija, danas može biti ogromno nadahnuće. Ima li srpski lider te kuraži (koju nacionalna elita – znamo – nema) da od pomenute freske sačini program?       

[/restrict] 

3 komentara

  1. PEČAT – najbolji nedeljnik za političke debate: Nema cenzure, dug vremenski prostor za utvrdjivanje istine.

    OBJEKTIVNA POLITIKA (navedeni članak vrlo objektivan)
    KOSOVO (KiM)
    U godini 2018 – nema naznaka za optimizam po pitanju najaktuelnijih tema: Kosovo (KiM), bela kuga itd. (proizveden prividan optimizam). To potvrdjuje politika i brojne izjave predsednika Alek. Vučića, a najdireknija je skorašnja na TV, u V. novostima…, kaže: “Nema ulaska Srbije u EU ako ne potpiše Pravno obavezujući sporazum sa Kosovom”…? To treba da znaju gradjani Srbije.
    — U TOM PRAVCU se kreće i generalna politika Vučića – Briselski sporazum (medjunarodni akt-dokument-tapija) lojim je Kosovo dobilio sve atribute albanske muslimanske države (primopredaja teritzorije, odredjen status). U odredbama navedeno da Srbija i Kosovo ne ometaju jedna drugu u medjunarodnim organizacijama. Zato Vučić krije Briselski sporazum i ne dozvoljava debatu u Narodnoj skupštini i referendum.
    — PARADOKSALNO JE da Vučić poziva na “unutrašnji dijalog o Kosovu” u završnioj fazi BS pred svršen čin, kada je Kosovo i Srbe predao Hašimu Tačiju. Cilj je očigledan – da se odgovornost prebaci srpskom narodu-Srbiji. Osam runde dijaloga koje je Vučić (SNS-SPS-koalicija) obavio je usmereno da opravda izdaju i predaju Kosova, da se iznadje model model prevare: da “preda” Kosovo – ali da zvuči kako je sastavni deo Srbije. Primera je puno: Skorašnji predlog Vučićevih kadrovika kojim je on oduševljen (kako se ranije nije setio)- “Unija dve države, Kosova i Srbije” (navodno ne može Kosovo da se ujedini sa Albanijom, kaao ujediniće se nekada sa Srbijom), ili model dve Nemačke (koji je tajno, iza ledja, nametnut, što je paradoks. U tom kontekstu “rundi” unutraš. dijaloga interesantna je sa Fudbalskim savezom i čelnicima sport. klubova: Bavili se strategijom kako da se ponašaju srpski i kosovski klubovi u susretu na medjunarodnim takmičenjima – a ni jednu reč nisu rekli “slažu” li se da se Brisel. sporazumom preda Kosovo Albancima – kakav model “statusa” K da se odredi?
    — NIJE SAMO KOSOVO problem Srbije u nedogled, nego je “predajom” Kosova (menjanjem državne granice) – otvoren Makedonski scenario za Veliku Albaniji, širenje islamske ekspanzije na Jugu Srbije, Sandžaku…). Nije džabe Muarem Zukorlić rekao, pre predsednič. izbora Srbije, citiram: “Ako Vučić ispuni dogovore sa mnom – pozvaću sve bošnjake i muslimane Sandžaka da glasaju za Vučića (i pozvao ih je).
    Nastavak…
    PREDLOG za podsticaj nataliteta (demograf. politika protiv bele kuge)? …

    2
    1
  2. Godina 2018: Pored završne faze Briselskih pregovora, na dnevnom redu naći će se i borba protiv Bele kuge u Srbiji.

    BELA KUGA:
    Formiran Demografski savet za podsticaj radjanja, predsednik saveta A. Vučić. Povremene rasprave i ponudjena rešenja na problem bele kuge nisu na “ramnopravnoj” osnovi bračnih zajednica, i ne daju optimizam: Bela kuga vlada najviše kod srpskog naroda i nekih nacionalnosti – ne vlada kod svih manjinskih naroda – a najviše se daje podsticaj radjanja kod ovih sa visokim natalitetom? Takva neadekvatna rešenja populacione politike traju decenijama, što se drastično odrazilo na diskriminatorski položaj Srba na KiM: Osnovna stimulacija bila Dečji dodatak po kriterijumu “Prosek plate” po članu domaćinstva odredjivao visinu d.d.: Srbi sa 1-2 dece imali veći prosek i gubili pravo na d.d., a Albanci sa većim brojem dece – manji prosek po članu domaćinstva – uvek su ispunjavali uslov za d.d. Mnogo je Albanaca primalo veći d.d. nego platu? Iz programa raznih pozicionih i opozicionih stranaka kopira se stari (kosovski) sistem stimulacije nataliteta, i još gore, nude se paradoksalna rešenja: Nacionlne ili porodične penzije i stanove za porodice sa troje dece, a više od toga posebno uvećan d.d.? Kada bi se to ostvarilo albanske, muslimanske, romske porodice… ne mora da traže posao i rade – živeće od nataliteta (kuda to vodi?). Ima li Vučić sve ovo u vidu kada mora u sve da se meša i odlučuje?

    PREDLOG: Rešenje za borbu protib bele kuge:
    1/ Da se donese “sistemsko” rešenje za celu Srbiju, kao osnova za stimulaciju “Dečji dodatak”, fiksni mesečni novčani iznos;
    2/ Da se stimulacija daje svakom “bračnom paru” sa decom, a ne na “broj dece”;
    3/ Da se odredi od 10-15.000.- din za svaki bračni par (sklopljen brak), pod uslovom da imaju dece, bez obzira na nacionalnost i versku pripadnost – to je ramnopravnost i jednakvost;
    4/ Nacionalnosti i Manjinske zajednice koje imaju veliki natalitet – neka formiraju svoje novčane fondove za održavanje nataliteta, preko Nacionalnih saveta;
    5/ Srpski narod – kod kog vlada opasna Bela kuga – treba da formira svoj “Srpski fond” za podsticaj radjanja (protiv bele kuge) – kiji će svakom srpskom bračnom paru dodeliti dodatnu mesečnu stimulaciju za podsticaj radjanja. TO JE RAMNOPRAVNOST u multikulturalizmu, bez ikakve diskriminacije.
    NARAVNO, u multikulturalizmu, na demografskom planu i tradicionalističkoj ideologiji – nisu svi isti (kao na Kosovu) – što stvara nesagledive probleme i posledice u budućnosti prema narodima sa belom kugom. Nije ovo sve, ali dovoljno za adekvatno rešavanje.
    Molim da objavite za debatu, bez cenzure. Pozdrav – Sretna Nova godina!

    1
    1
  3. Patriotski blok

    PEČAT – najbolji nedeljnik za društveno-političke debate, bez cenzure, dug vremenski rok.

    PREDLOG: Predlažem da Uredništvo PEČATA stavi na dnevni red u jednomesečnom roku najaktuelnije društveno-političke tebe:
    — Unutrašnji dijalog o Kosovu (Vučić);
    — Bela kuga u Srbiji: Predlozi za rešenje?
    I druge bitne predloge.

    Po prvom predlogu – unutrašnji dijalog – ostalo još dva meseca za mišljenje-stav gradjana – a “zvanično” učešće gradjana Srbije nije se primetilo, Samo su zvanično održane 7-8 tajne-nevidljive runde dijaloga sa društveno-političkim i institucionalnim faktorima koji su članovi ili sledbenici Vučićeve politike “predaje” teritorije KiM Brisel. sporazumom za ulazak Srbije u EU, čime je pokrenuto ugrožavanje teritorijalnog integriteta Srbije (i Zapadne Makedonije) na širem prostoru, što je opasno za budučnost Srbije.

    Drugi predlog – Bela kuga u Srbiji – nije na adekvatan i transparentan način način razmatrana i rešavana, zaobidjen stav gradjana (stanovništva) na širem prostoru, u globalnom smislu. Takav pristup i najavljena rešenja dovode do “diskriminacije” bračnih parova, i stimulaciju radjanja “takmičarskog karaktera” (drastično se podstiče natalitet kod onih koji inače imaju veliki natalitet) što odgovara separatistima da steknu većinu (pregaze Srbe) i otmu teritoriju (Kosovo svetski primer):
    PRIMERA RADI, Kina je 3-4 decenije demografskom politikom (civilizovani-evropski standardi) “ograničila” radjanje na jedno dete po bračnom paru, ko ima više – taj plaća porez državi. – Tek pre neku godinu Kina je ukinula to ograničenje radjanja, najverovatnije zbog opasnosti od kontinuiranog širenja islama (islamizaccije) na kineske prostore. Valjda je milijarduipol Kineza pametnije od našeg “prepametnog” AV-a koji je teško bolestan od političkog slepila – da ruši teritoriijalni integritet Srbije?
    Nadam se da se podrazumeva važnost da se stave predložene teme na javnu (Pečatovu) debatu i demolratski pristup?

    2
    3

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *